Rozhovor: Česká a slovenská železnice? Velký rozdíl, říká šéf Swietelsky Rail
Rakouská nadnárodní společnost Swietelsky Baugesellschaft byla v Česku dlouho známa hlavně z pozemních a silničních staveb, kde už přes čtvrt
Rakouská nadnárodní společnost Swietelsky Baugesellschaft byla v Česku dlouho známa hlavně z pozemních a silničních staveb, kde už přes čtvrt století působí její firma Swietelsky stavební. K ní v posledních letech přibyl i silný hráč v železničním stavitelství v podobě společnosti Swietelsky Rail CZ. „Chceme být významným a kvalitním hráčem na českém trhu,“ říká její jednatel Viliam Perknovský.
V Česku jste aktivní na železnici až od roku 2015. Proč tak pozdě?
Swietelsky je firma, která působí v celé Evropě, kde má pobočky ve dvaceti zemích a patří mezi lídry, a to i včetně strojního vybavení. V Česku jsme čekali na vhodnou příležitost. Je zřejmé, že zde objem investic do železnice výrazně roste. V roce 2014 jsem dostal možnost podílet se na vzniku české pobočky a vzal jsem to jako výzvu a zajímavou příležitost. Do té doby jsem pracoval pro firmu v Rakousku a Slovensku.
Dobře, ale česká pobočka byla založena v roce 2009. Proč to prodlení?
První pokus bez vlastních místních pracovníků se ukázal jako ne zrovna šťastný. Chtělo to čas. Proto první zaměstnanec nastoupil až v červenci 2015, začala se budovat firemní struktura a získala první zakázka.
Jak jste je získávali, když pro zakázky na SŽDC potřebujete nejprve reference?
Tendrů jsme se mohli zúčastňovat díky referencím koncernu. Naší velkou výhodou je strojní zázemí, kde koncern patří k naprosté evropské špičce. Proto do Česka dokážeme přivézt technologie, které výrazně zkracují čas prací. Zpočátku tvořily subdodávky našeho strojního vybavení na stavby v České republice velkou část našeho obratu. S tím, jak ve firmě postupně přibývali další kvalitní zaměstnanci, mohli jsme se následně ucházet o práci i jako přímý dodavatel staveb. Trh nás začal postupně akceptovat a díky tomu jsme součástí více stavebních sdružení s místními významnými firmami.
Nevadí vám, že sdružení firem mají u nás z minulosti poměrně špatnou pověst, protože se firmy domlouvaly na zakázkách?
Sdružení není kartel a v zahraničí tomu není jinak. Mají-li se finančně nákladné a technicky náročné stavby předávat v očekávané vysoké kvalitě a v dojednaných termínech, sdružení firem jsou nezbytná. Snižuje se tím i míra rizika, které ku zakázek za miliardy objektivně existuje. Proto na trhu spolupracujeme i s dalšími českými firmami podle našich specializací. Příkladem je modernizace úseku 4. koridoru z Prahy Hostivaře na hlavní nádraží, kde jsme členy sdružení, jehož lídrem je Metrostav. Podobný trend chceme udržet i v dalších letech, ve kterých i nadále očekáváme růst tržeb.
Do jaké velikosti jste za čtyři roky dospěli?
Zatímco v prvních třech fiskálních letech se tržby pohybovaly kolem 350 milionů korun, nyní poprvé přesáhly miliardovou hranici. V březnu, kdy nám končí hospodářský rok, čekáme tržby na úrovni 1,4 miliardy. Náš cíl je jasný – mít významné postavení na trhu železničních staveb a kvalitně odvádět práci s dobrou rentabilitou. Vedle kvalitního personálu nám k tomu pomáhá už zmíněné silné technologické know-how rakouského koncernu Swietelsky, jehož železniční divize patří k největším v Evropě. Aktuálně v České republice Swietelsky Rail CZ zaměstnává 120 lidí v několika závodech.
SŽDC vypsala na konci loňského roku soutěže za více než 14 miliard. Stihnete se do nich přihlásit?
Bylo to zpestření vánočního času (směje se). Zvláště, když byly vypsané všechny najednou. To není v silách žádné firmy podat nabídky do všech, i když ještě došlo k posunutí termínu. My to řešili tak, že jsme zhodnotili své možnosti a vybrali si jen některé zakázky. Uvidíme, jak dopadneme. Každopádně nemálo lidí u nás myslelo vedle Ježíška i na práci. Prostě pracovní svátky.
Nenastane opět situace, že firmy nebudou stíhat ani stavět, jako v roce 2015?
Letošní a příští rok bude určitě kapacitně velmi náročný, ale zvládnutelné to je. O tom jsem přesvědčený.
Působil jste dlouho v Rakousku i na Slovensku. Jak si stojí česká železnice?
Oproti té slovenské je česká železnice v jiné situaci. Evidentní je velký rozdíl v přípravě staveb. Je tu plán, co se bude dělat, jsou tu finance, má to řád a systém. Myslím, že SŽDC dělá svoji práci dobře. Na Slovensku aktuálně čekáme, jak dopadne spor o zakázku na modernizaci tratě z Bratislavy ke státní hranici s Českem,,kde stále probíhá vyhodnocování soutěže. V červenci začneme v Bratislavě výstavbu nové, sedmikilometrové tramvajové tratě s více než dvaceti zastávkami v přepočtu za zhruba 1,4 miliardy českých korun.
Využijete přitom i své české pracovníky?
Ano, většinou jednotlivce, špičkové specialisty, protože stavět železnici nebo tramvajovou trať není úplně stejné.
Loni jste do Česka na některé tratě přivezli dosud nevídané technologie. V čem je to výhodné?
Šetří čas a peníze. Jsou mnohem efektivnější a rychlejší, než klasické stroje a technologie. Cítíme velký tlak na rychlost oprav a zkrácení výluk. Například nasazením unikátního stroje RU 800 S, což je kolos dlouhý přes 177 metrů a vážící téměř 700 tun, jsme práce pro AŽD Praha na jeho „švestkové trati“ zkrátili zhruba o tři dny. To už je významná časová úspora.
Není to dražší, než pomalejší oprava?
Cenově to je konkurenceschopné, ale přináší to významný benefit z hlediska úspory času, pracovní síly a zkrácení potřebných výluk, které jsou pro investora finančně velmi nákladné. Tyto speciální stroje jsou velmi vytížené, pracují po celé Evropě a je třeba si je rezervovat i rok dopředu.
Jaké zakázky jsou letos největší?
Pro nás jde určitě o modernizaci zmíněné pražské tratě Hostivař – hlavní nádraží, kde máme čtyřicetiprocentní podíl. Pokračuje modernizace železničního uzlu v Plzni, kde jsme ve sdružení s naší sesterskou firmou Swietelsky stavební, dokončujeme práce na rekonstrukci trati z Brna do Šlapanic a Blažovic a na modernizaci tratě z Lovosic do Loun.
Velkým tématem v Česku jsou vysokorychlostní tratě, je to něco, co vás zajímá?
Určitě ano, ale máme zde aktuálně jiné priority. Tohle jsou spíše vize. Myslím, že v současnosti je v České republice důležité spíš kvalitně zmodernizovat stávající tratě. Přesto je dobře, že se téma vysokorychlostních tratí řeší.