Rozhovor: Car4Way plánuje do carsharingu stovky nových aut, chce obor dostat na úroveň MHD
Volksagen e-Golf ve flotile Car4Way. Foto: Car4Way
V Česku šlo dlouho o neznámé slovo či spíše zálibu pár lidí. Carsharing ale zažívá letos obří rozmach díky společnosti
Carsharing – půjčovna trochu jinak (výhoda na kratší dobu, nevýhodné na více dní). Nic víc nic míň. Jenže jsou na to dotace a podpora měst, tak se kolem toho dělá haló. Viz Brno – Zelená radnice chce podporovat carsharing (okolo toho spousta ideologických keců) a pak si přečteme, že oba dva, kteří to tlačí v Brně, jsou Zelení a očekávají „podporu města“. Takže jde opět jen o prachy, dotace a výhody, v reálu carsharing nic neřeší, podobně jako městská cyklistika. Zajímavé pro pár lidí, kteří zrovna potřebují z nějakého důvodu půjčit auto. Ok, proč ne. Ale neřeší to problém dopravy,… Číst vice »
Každý počin, který povede ke snížení objemu IAD, je pozitivní. Cyklodoprava a jiné alternativní druhy dopravy jsou v ČR stále ještě v plenkách a mají určitě větší potenciál. V automobilové dopravě vidím v současnosti největší problém v možnosti zaparkovat v širších centrech měst, což by měly řešit parkovací domy a podzemní garáže.
Tady ale k žádnému snižování IAD nedochází, spíš naopak. To, že se provozovatelé snaží formálně dostat na úroveň MHD, nemění nic na tom, že je to stále individuální doprava a s MHD to nemá vůbec nic společného.
Kdo chce jezdit na kole, jezdí, z aut na něj už nikdo přesedat nebude i kdyby těch stezek bylo 100x víc. Kolo není řešení snížení IAD, to ani omylem. Naopak cyklistika ve městech resp. to, jak ji prosazují různí praštění Zelení a podobná verbež (viz Brno) vede pouze k tomu, že se problém s IAD ještě (uměle) zvětší. Carsharing to stejné, nemůže nahradit vlastnictví automobilu pro 99% majitelů. Z logiky věci. Spíš naopak IAD podpoří, protože když pojedu třeba do Prahy (kam jezdím většinou vlakem), tak si tam to auto třeba i půjčím, když to vychází podstatě levněji než taxík.… Číst vice »
Může to snížit počet parkujících aut, neboť namísto odstavení využije vozidlo další uživatel. Ekologický přínos je až druhotný, méně zabraného místa umožní ostatním automobilistům kratší dobu kroužit jako ovce před zaparkováním. Ochota sednout místo do auta na MHD, ale za pěkného počasí třeba i na kolo, je silně individuální, nezobecňoval bych a nenadával lidem za jiné postoje. Sám vím o případu, kdy dříve lidé jezdili na koupaliště na kole. Protože ale na dané silnici přibylo aut, byli „nuceni“ sednout také do auta, a o to víc pak zase jezdilo aut. Ohledně označování tohoto projektu jako „sdílené ekonomiky“ mám úplně stejné… Číst vice »
Zajímavé to začne být v okamžiku, kdy to auto ke mně přijede. Šlapat 3 km k nejbližšímu autu není úplně ono.
já bych neřekl, že to snižuje počet aut o tom by se dalo hodně přemýšlet.