Rozhovor: Agresivní řidiče bych klidně zavíral do klády, říká majitel autoškoly a youtuber Pavel Greiner
Majitel autoškoly a youtuber Pavel Greiner. Pramen: Archiv Pavla Greinera
Přál bych si, aby se zpřísnil postih, když se vám někdo lepí na zadek. Nechci jet podle toho, jak si to představuje ten za mnou.
Velmi pěkný rozhovor, se skoro vším souhlasím. Jen ne s pouštěním autobusů na kruháči (je to bezpečné pro cestující v autobuse, kde kolega druhého na rozdíl od auta neohrozí) a s počtem teorie. (Kdo je šikovný, naučí se teorii sám a stačí mu jedna konzultace nejasností.) Ale s čím tady naštvu většinu, jsem pro pravidelné přezkoušení všech řidičů třeba jednou za 10 let. Bohužel když se bavím s lidmi, kteří mají ŘP třeba 20 a více let, absolutně neznají už pravidla a ještě si povýšeně myslí že to dělají dobře. Například ne-používání blinkrů apod. Na kdejakou blbost se chodí na… Číst vice »
S tím přezkoušením naprosto souhlasím, musí to ale být jízda. Test je k ničemu.
Jo přestupky co člověk neudělá schválně. Typické jak se hrají šachy s konci a začátky dálnic, silnic pro motorová vozidla, začátky a konci obcí a do toho začátky a konce omezení rychlosti. To vše na jedné silnici a řidiči stačí jeden prvek nezahlédnout.
„Agresivita roste a já nechci jet přeci podle toho, jak si to představuje ten za mnou“
Moje řeč, ale policie by se mohla zabývat i opačným extrémem. Zastavit příliš pomalu jedoucí (rozjíždějící se) vozidlo a zajímat se o to, proč tak pomalu jede (špatně zajištěný náklad, platnost zdravotní prohlídky atd.), případně rozhodnout NA MÍSTĚ o příslušných opatřeních (úprava zajištění nákladu, vystřídání řidiče… )
V souvislosti s kládou nezmínil „osmdesátkáře“, kteří na široké rovině nejsou schopni udržet devadesát a kochají se přírodou nebo bůhví čím.
Oni to jsou bohužel spíš sedmdesátkaři a často i šedesátkaři. A navíc je to podle všeho naše specialita, venku jsem se s tím nesetkal vůbec nebo naprosto minimálně. Podle mě to často dělají i schválně, protože část z nich při předjíždění přidává, takže rychleji jet zjevně dovedou. Za mě je právě tohle nejhorší a snad i nejnebezpečnější projev agresivity na silnici a osobně bych za něj nezavíral do klády, ale rovnou do basy. Kolik těch “nezvládnutých předjíždění” skončilo nehodou jen proto, že předjížděný přidal, se pochopitelně nedozvíme.
No, to pouštění autobusu autobusem na kruhaci, já to dělám teda taky, ale jinak. Šlápnout na brzdu a pustit tam kolegu je opravdu špatně, to je o průser. Ale už při najíždění jet pomaleji, dopředu mávnout, čili nedělat unáhlený krok, který by mohl někoho překvapit. Pozvolna pořád jet a dát čas tomu druhému.
Zakon o PPK jasne rika, ze ridic nesmi nahle zmenit smer ani rychlost jizdy.
Pokud to neděláte při zpoždění, kdy autobus, který pouštíte, na ten váš měl navazovat, a on pak ani nepočká v další zastávce, proč ne…
Fakt je u celé zkoušky cizince naplno soudní překladatel?
Chápal bych to u otevřených otázek (za nás byla „technická“ formou řečení něčeho komisařovi), samozřejmě u jízdy. Nicméně abcd testy by snad mohly být přeloženy jednou(po každé změně sady otázek).
Fakt je, sedí vedle a klidně to dá celé sám. Peníze.
A do kterého z těch mnoha desítek jazyků by to mělo být přeloženo? Do všech? Třeba i paštúnštiny?
Alkohol za volantem bych trestal jako vraždu ve stadiu pokusu. .
A nevyspalost, podrážděnost apod. také?
To je dost zásadní rozdíl. Já teda zastávám možná konzervativní názor, že když na tom nejsem psychicky nebo fyzicky dobře, tak za volant prostě nelezu. Pořád se dá jet busem, vlakem, Boltem aniž bych svoji indispozicí ohrožoval sebe nebo ostatní.
Děkuji, že člověk Vaší pozice učitele má takové postřehy a názory. Výborný rozhovor! Mě je 55 let a zhruba 25 let jezdím s náklaďákem (sólo) rozvoz zboží a je to zkrátka tak, že když vidím chování velkého procenta řidičů (osobních aut), tak si často říkám, že by nebylo od věci zavést povinné psychologické testy (podobně jako profesionální řidiči) i pro skupinu B. Vím, že tímto názorem mnoho lidí popudím, ale v důsledku by to situaci na silnicích prospělo. Děkuji ještě jednou, jste člověk na svém místě!!!
Rozumně uvažující člověk se nebude cítit uražen ani popuzen. 🙂 Souhlasím s vámi.
Prinos a prukaznost psychotestu se precenuje. Ve skutecnosti nic nezaruci.
Mnohem lepší než nic. Eliminují alespoň něco.
Děkuji za odborně fundovaný, ale ne alibistický rozhovor. Dost věcí mi objasnil…
Hezký večer všem a Vám pane Kubalo a pane Greinere díky za krásný rozhovor. Přinášíte spoustu zajímavých pohledů. Mě osobně zaujal Váš názor na vzájemné pouštění busů na kruháčích typu Litochlebské nám. apod. Jezdím s busem a dělám to. Snažím se toto dělat bez výrazného zpomalení a bez ohrožení provozu za mnou. Vždy je vše o vyvážení ohleduplnosti a není to vždy jednoduché. Jakožto řidič autobusu se snažím vnímat více pohledů a nemám patent na pravdu. Jsem toho názoru, že často toto vzájemné pouštění busů může pomoci plynulosti dopravy na kruháči obecně. Zastavení busu byť jen na několik sekund vytvoří… Číst vice »
Definováno by to nějak mohlo být, a to v souvislosti vede-li jednání vzdání se přednosti k ohrožení či omezení. Lehké zvolnění, mírné přibrzdění, aby kolega mohl najet, nic takového nezpůsobí. Na rondelu velikosti Litochlebáku, alespoň za mě, je tu i nějaký faktor očekávatelnosti takové situace, víme, kolik je tudy a ze všech stran vedeno autobusových linek a v jaké četnosti spojů. Neviděl bych to ani jako omezení. Na Kulaťáku pouštíme tramvaje všichni, i když bychom nemuseli. Ohleduplnost, která kalamitu nezpůsobuje, dokonce tam napomáhá plynulosti odbavování z Evropské, Jug.par. a Svatovítské. Obdobně křižovatka horní Palmovka. Jiná situace nastává, pokud auto/autobus/kdokoli intenzivněji… Číst vice »
Já ani tak moc nejsem pro pouštění busů na kruháku.
Jedna věc je vždycky jet tak, aby mohli jet ostatní. (Když točím doleva, jedu levým pruhem. Vždycky mám rozestup aby někdo mohl předemě najet bez mého zastavení) Je věc řidiče z připojováku, odhadu a zrychlení, aby najel do mezery kterou mám. – to dělám bez ohledu na to, že bych byl hodnější na toho, kdo jede dneska.
Pouštění tramvají na Vítězném Náměstí beruc jinak – ty přejíždím vždycky „kolmo.“ Kdyby se hypoteticky blížilo/hrozilo přeplnění kruháče a deadlock, holt tramvaje nebudu pouštět.
Dobry rozhovor a spousta dobrych nazoru! 🙂
PS: Co ale nechapu je „Pokud pojedu na třicítce 37 za hodinu, tak to zas tak hrozné není.“ Bud tam je potreba 30, takze tam je cislo 30 a mam dodrzovat 30 – pokud tam ma byt 40, at tam napisou 40 a zcela v souladu se zakonem muzu jezdit uvedenych 37. Ale pokud jsou nejaka pravidla, tak proc je mit a zlehcovat?
A co když se čistě roboticky dojde k tomu, že nejlepší pro bezpečnost, plynulost, emise,… je v daném úseku rychlost 35,67142 km/h? 😀
Protože cedule má končit nulou, dal bych maximálku 40, a doporučenou 30.
Tak se tam nastaví 40 a správný řidič bude těm 35 celkem blízko
Ano, řekneme si, že to tak hrozné není. Průšvih začíná v momentě, kdy někdo na té předepsané třicítce udělá (vyprojektuje) úplně na krev (či to ošulí, což je daleko větší průšvih) rozhledy z vjezdů, křižovatek apod. sotva na těch třicet a zmizí tím jakákoli rezerva na dobrždění. A bourat tak může slušný řidič se slušným řidičem (který zrovna jel 35 místo 30) no a prostě se to neukecá. Já když jezdím, tak vždycky když nějak nejedu zcela ideálně podle předpisů (to dělá 99% z nás, přiznejme si to), tak jsem v úplně jiném režimu pozornosti a ideálně s nohou nastavenou… Číst vice »
Když je to stavebně správně upravené na 30, určitě tam nikdo nepojede víc než těch 30. Ale pak jsou tady třicítky, kde zůstává rozum stát, proč tam ta třicítka je…
Pokud je za ní radar, důvod je zřejmý😉
Právě že bezpečnostní třicítky by měl řidič odhadnout (blíží se křižovatka a já nevím jestli něco jede ze strany. Musel bych vidět provoz nebo prázdnou silnici. Uzký pruh, kde se sice slalomář udrží ale opilec přesahuje).
Horší jsou rychlosti kvůli emisím(hluku) – nemusím poznat kancl od bytovky, ani o tom nepřemýšlím i když jsem třeba už byl vevnitř. Cesta přes sídliště by neměla umožnovat velké rychlosti.
Dobrý rozhovor, dobře i napsané. V mnoha věcech, která jsou uvedena, tak souhlasím. Naprosto nemám rád to trvalé a časté lepení na „zadek“ auta. Nerozumím tomu, co je za problém, zastavit za mnou o dva nebo tři metry dříve, při jízde zase dodržet bezpečnou vzdálenost. Já naopak velmi chválím poslední tři ministry dopravy – pana Ťoka, pana Havlíčka a nyní velmi oceňuji pana Kupku. Všichni tři nechali na ministertvu pracovat odborníky, i v jejich řízených organizacích, a nepletli se do věcí, do kterých nemuseli a nemusejí. Je jen škoda, že pan Kupka, patrně za cca rok, skončí. A myslím to… Číst vice »
Nechali pracovat odborníky a nepletli se do věcí, do kterých nemusejí? Co třeba nedávné „pravidla na D4 se nemusí dodržovat“ po pár dnech upravené na „dodržování pravidel se bude na D4 kontrolovat jen občas“? Nebo předtím „pravidlo o odstupu 1,5 metru od cyklistů se osvědčilo, tak ho nesmyslně zmírníme“? To je podle mne podléhání různým lobbistům a ignorování odborníků.
Pri zastaveni je samozrejme zadouci stat co nejblize vozidlu pred sebou. Zkracuje se tak cekajici kolona a neblokuji se zbytecne krizovatky
Jeden konkrétní problém s odstupem: když někdo před vámi bez zjevného důvodu (dalších aut před sebou například) zpomaluje a zrychluje (a nebavíme se +- dva kiláky v hodině, ale třeba patnáct), tak si za ním rozumnou vzdálenost prostě nemáte šanci udržet, teda pokud nechcete rovnou výrazně zpomalit a nechat si tam odstup (s nadsázkou) půl kilometru. Řidiči, co neumí (nebo na to úplně kašlou) udržovat cca konstantní rychlost (pokud tam není důvod dalších vnějších podmínek), tak jsou pro mne strašně nebezpeční a snažím se dostat co nejrychleji mimo jejich „vliv“. Některým by stačilo se jen naučit používat tempomat, některým aspoň… Číst vice »
S panem Greinerem jsem měl možnost se osobně sejít, když potřeboval pomoci s jednou počítačovou úlohou. 🙂 Autoškolu jsem měl za sebou, takže jsem neměl nutnost se k němu přihlásit do kurzu. A nejspíš už to asi nehrozí, protože jsme každý z jiného města. Rozhovor je fajn, takhle si představuju učitele autoškoly. Logické argumenty, rozumný pohled na zákony i na účastníky provozu. Podle mě by minimálně polovina lidí řidičák mít neměla. A když se tam teda zmínila ta sdílená zóna, tak zrovna dnes ráno jsem po ní šel a vytroubil mě řidič v autě, abych šel na chodník. Sprostá slova… Číst vice »
Hned by si něco vyslechl…… A vím že on na rozdíl ode mne by to neustál.
Panečku, vy jste tak hustej!
Nebuďte vztahovačný. Zatroubení vůbec nemusí znamenat, že vás vyháněl na chodník – prostě vás jen upozornil, abyste mu mohl uhnout, protože ve sdílené zóně jsou všichni účastníci povinni být k sobě ohleduplní. Slušný cyklista si taky preventivně cinkne, abyste o něm věděl a omylem mu nevstoupil do dráhy. Ostatně slušní lidé k tomu, aby spolu vyšli, nepotřebují milion pravidel a milion druhů zón.
Jestliže se mu ten řidič pochlubil i svou vulgární slovní zásobou, je na místě uvažovat, že jej skutečně vyháněl na chodník.
Přesně tak se to i stalo.
Takže zatroubení a hlášku „padej na chodník, ****“ si nemám brát osobně, jo?
V tomto případě byla první chyba asi v tom, že ve sdílené zóně bylo něco, co vypadalo jako chodník. to je pak přirozené, že to nějakého prosťáčka zmate.
U nás zase (s)prosťáčci parkují na chodníku, který vypadá jako parkoviště. Je sice opatřen podélným žlutým pruhem, ale…
naprosto zbytečný rozhovor, když tam není to nejdůležitější a to proč neustále jezdí 100% autoškol 30 km/h a méně, nejsou schopni je ani naučit plynulosti. Nikdo neřekne ani popel na rozjezdy a křižovatky, ale normální úseky
A kde se asi tak mají rozjezdit? Vy jste od prvního usednutí do auta jezdil jako Fitipaldi? Víte proč to má v názvu slovo škola? Jestli vám to činí psychické potíže, prosím nesedejte za volant a jezděte veřejnou dopravou. Děkuji.
mě řekl instruktor v autoškole, že budu jezdit 45-50 nebo si můžu rovnou vysednout, pravidelně jsem jezdil po dálnici a připojoval se na ni, to vše v Brně. Dnes se podívám kdo sedí za volantem a ani si tam neumí sednout tak, aby měli ruce ve správné poloze, do zrcátek v životě nemůžou vidět, ale důležitý je, aby tam, kde je 50-60 jeli 30, je to dnes a denně po celém Brně. Proto píšu, že po nich nikdo nic nebude říkat, když se budou rozjíždět na křižovatkách nebo v kopcích, to je jasná tolerance a ohleduplnost, ale na rovných a… Číst vice »
Cela silnicni doprava stoji na jednoduchosti. Papiry udela kazdej trouba a pak muze do smrti jezdit kdy chce a kam chce. Takze si jako kazdej spravnej Schumacher muzete myslet, ze polovina lidi vubec nema mit papiry, ale pak bude obtizne obhajit investice do silnicni infrastruktury.
Méně asfaltování a lepší veřejná doprava by nám ovšem celkově nejspíše prospěly…
a to jsme u toho, papíry by měli být pouze za to, že někdo dokáže, že umí řídit a ne že to zaplatí a v podstatě to udělá. Ty autoškoly tomu jdou jasně naproti, vůbec se nesnaží eliminovat to špatné, prostě shrábnout peníze a poslat na silnici cokoliv…
Jedna věc je navyknout si na frmol v provozu („rozjezdit se“), ale úplně jiná věc jsou nejzákladnější jízdní úkony, tzn zrcátko, rozjezd, oblouk, zastavení, odbočení, blinkr. To jsou věci, které má umět z polygonu, ne aby se učit auto rozbohybovávat až v provozu a nejlíp v páteční odpolední špičce. Ve chvíli kdy vjede na veřejnou komunikaci už MUSÍ ovládací prvky auta znát a musí je umět najít poslepu. Když jsem papíry na začátku 90ek dělal, měli jsme povinné 3 hodiny na trenažéru (hrůza děs, ale aspoň základy svalové paměti to dalo) a 4 hodiny na polygonu, kde se mezi kužely… Číst vice »
Hm, a kde takový „polygon“ (čili mnohoúhelník) mají? Nebo tím ve skutečnosti myslíte ilegální řízení v dětství, které popisujete u sebe? Já bych zase zakázal psát bez znalosti jazyka, co Vy na to? „90ek, 11ti, 14ti…“
Např autoškola AutoConsult na Čechově náměstí ve Vršovicích mívala polygon na Limuzské na východním konci Počernické. Od roku cca 2003 je tam ale mezi Počernickou, Limuzskou, Káranskou, a Dřevčickou bytový blok. Že se výukové polygony (pro trotly je to technický termín; nechci to přehánět s předváděním vzdělanosti použitím výrazu terminus technicus) zrušily bylo čistě ekonomickým rozhodnutím autoškol, kterým patřily; a aby to mohly udělat, nějak si zařídily vypuštění požadavku na praxi na polygonu z vyhlášky o výuce v autoškolách. Výsledkem je, že do provozu jsou vpouštěni žáci,kteří jsou nebezpeční svému okolí od okamžiku, kdy spustí motor. A pro pořádek: psaní… Číst vice »
„90ek“, „od 11ti“ – inu, někdo nezvládá základy řízení, někdo zase ani v dospělosti učivo prvního stupně ZŠ. I s takovými se musíme naučit žít.
Vysaj si. To pravidlo znám, ale kašlu na něj,protože jsem línej to na telefonu vypisovat. Najdi si ženskou, trapko.
Takže to pravidlo neznáte. Leností těžko odůvodníte, proč píšete nějaké znaky navíc. (A protože byste to nepochopil – napsal jste „od 11ti“, správně má být „od 11“.) Možná byste se doporučeními, která dáváte ostatním, měl v první řadě řídit vy sám.
Vypisovat? Zbytečně si přiděláváte práci nadbytečnými písmeny, ale nechcete se vypisovat? 😄 Najděte si ženskou, nejlíp učitelku češtiny. 😄
Ten názor na “podjíždění” podepisuji v plném rozsahu.
zavírat do klády je středověk, ale za brutální porušení předpisů s fatálními následky klidně sebrat řidičák na doživotí.
Dokud se lidi budou chovat jako ve středověku, nic než středověké tresty si nezaslouží.
Kdysi jsem viděl video, že řidič co na přechodu sundal chodce dostal v Peru od policajta 20 latí na holej zadek. Kroutil se jak žížala na háčku a řval jako by mu tam vrazili rozpálenej pohrabáč,a jsem si celkem jistej, že si tu lekci bude pamatovat do smrti.
jsme civilizovaná, rádoby západoevropská země
To ani náhodou. Za těch 35+let na silnicích si troufám tvrdit, že jsme vidlákov a řidičskou kulturou máme blíž k russákům.
Jak vidím člověka použivajícího pojmy „šikana řidičů“, „zelení aktivisté“, nezapomene zmínit cyklisty a parkování žen, tak je mi jasné, že to je pouze další lidový vyprávěč, který hraje na ego řidiče, o kterém se tak často v rozhovoru zmiňuje. Abych nebyl jen kritický, dělá to fikaně, jeho postoj k alkoholu a agresivitě za volantem je následováníhodný.
Ano, tak trochu lidový kazatel – a občas hlásá i pěkné bludy. Třeba nechápe, že když je komunikace rozdělená dělicím pásem, tak se nesmí jet levým pásem, ani když není označen značkou B2 (díl o Spořilovu). Je záslužné, že se snaží ignorantům připomínat základní pravidla, ale jak se začne pouštět do sofistikovanějších úvah, tak nezřídka bývá vedle jak ta jedle. Ostatně skoro každý učitel autoškoly, inspektor či policajt mívá svoje vlastní mýty a svérázy. Natož běžní řidiči.
Jsem si celkem jíst,že bychom se nad jeho výkladem jakými světly kdy svítit taky dost zasmáli.
Čím větší publikum člověk má, tím snáz propadne dojmu, že má patent na rozum. Málokdo má dostatek pokory a sebekontroly, aby tohle ustál.
Presne. Bohuzel.
To můžu potvrdit, různí učitelé, různé názory. Zrejmě je to tou složitostí pravidel.
Výborný rozhovor! S 95 % věcí se nedá než souhlasit, tak bych chtěl naopak vypíchnout věci, kde bych se přel. – Přeznačkování. Mně fakt nepřijde, že by se to lepšilo, naopak. Nejhorší jsou za mě přehnané úpravy rychlosti, např. před křižovatkami nebo zatáčkami. Na okreskách pořád brzdíte na 70 nebo 50, přitom vidíte půl kilometru dopředu, jestli nepřijíždí někdo z vedlejší, anebo zatáčku v pohodě projedete 90. Proč se víc nepoužívá kombinace varovné značky spolu s doporučenou rychlostí? Pak různé obchvaty menších obcí, kde máte 50 jenom proto, že se nacházíte v katastru obce. A pak samozřejmě zapomenuté třicítky v… Číst vice »
Jako cyklista souhlasím tak napůl. Souhlasím s tím, že by měli projít nějakým školením. Ale zároveň nesouhlasím, že jsou to nejhorší. Horší jsou právě řidiči, jenže z nějakého důvodu je ostatní omlouvají, protože mají zkoušky, mají řidičák. Všiml jsem si toho na Brněnské odchytové. Celé video je o děsivém chování řidičů, pak tam jsou dva záběry s cyklistou, ale v diskuzi se nadává na cyklisty. Ty ostatní řidiče v autě jsou asi v pohodě, jenže o nich je celé video. A nejvíc je to vidět v zimě, kdy cyklisté téměř nejsou a pak se nemůže na cyklisty nikdo vymlouvat.
Nemáte úplně pravdu, kdo jezdí jako prase , jezdí tak jako řidič v autě či na motorce i jako cyklista. Jen těch v autě /na motorce je celkove podstatně víc, tak to na silnici vypadá jak píšete.
To, že jich je víc, není to nejdůležitější. Nejdůležitější je, že auto má mnohonásobně větší hybnost, tedy je daleko nebezpečnější. Cyklista ohrožuje především sebe, případně může ohrozit chodce. Řidič auta ohrožuje všechny okolo a sám je velmi dobře chráněn.
No ale taky se v zime daleko lip jezdi, kdyz zmizi cyklisti a sezonni ridici, tim to naopak potvrzujete.
Nevím, zda značek je málo nebo moc, jako prostému knechtovi mi to nepřísluší hodnotit. Mně by úplně stačilo, kdyby ve značení nebyly chyby. Příklad: jedu po průjezdné komunikaci přes ves. Přijedu ke křižovatce, z mého směru bez vyznačení přednosti. Přibrzdím, dávám přednost zprava. Při pohledu do kolmé ulice vpravo tam zezadu vidím šedý rub dopravní značky osmiúhelníkového tvaru. Asi je to stopka, ale dá se na to spolehnout? Dovoluje to zákon? Když odtamtud nic nejede, je to dobré. Tak se rozjedu, za větrného počasí někdy i přehazuji, po šedesáti metrech dojedu k další křižovatce ve shodné úpravě. Přibrzdím… a takhle… Číst vice »
Trojúhelník ze sídliště versus přednost zprava obecně není chyba – ani jeden nesmí ohrozit.
Nicméně připomíná to horší věc – kilometr dlouhá cesta k zámku, napojení na silnici vypadá jako křižovatka, většinou se situace řeší podle přednosti zprava. Když se nehoda stane, zjistí se, že to podle katastru není pozemní komunikace, ale účelovka – stopka by smysl dávala, ale není tam.
Viděl jsem ještě větší prasečinu.
Klasická pravoúhlá křižovatka, na jednom rameni žlutobílý kosočtverec, na dalším trojúhelník „dej přednost v jízdě“, čára po krajnici napříč přes to rameno s hlavní a na druhé straně vůbec.
Kdo má přednost a kdo dostane cihlou do zubů, až se tam potkají dvě auta?
Zaprvé: účelová komunikace je také pozemní komunikace. Zadruhé: kategorie komunikace se vůbec nezapisuje do katastru.
To první může být tím, že ty boční komunikace jsou zkolaudované jako neveřejné účelové, a tedy na Hlavní není důvod dávat značky. Pak by tam ale měla být čára na krajnici, v místech napojení přerušovaná.
Přerušovaná vodící čára vám vůbec nepomůže určit, jestli dané místo je, nebo není křižovatkou. A o kategorii pozemní komunikace se nerozhoduje kolaudací. Pokud tam nejsou červené směrové sloupky, tak nemáte šanci spolehlivě zjistit kategorii komunikace. Leda snad v Centrální evidenci pozemních komunikací, která podle zákona má už 18 let existovat, ale všechny vlády i všichni ministři dopravy na respektování zákona celou tu dobu z vysoka kašlou.
Značka Obytná zóna tuto vymezuje zcela jednoznačně
Jo v zákoně je trochu legrace. Do vyhrazeného pruhu smí zasahovat každý jak chce (takže na silnici s cyklopruhem nepotřebuje tlusťoch zapínat žlutý maják ani jet s doprovodným vozidlem). Cyklista může vpravo od pomalé/stojící kolony i bez cyklopruhu, akorát že blokovaná auta se musí namáčkout doprava aby udělala záchranářskou uličku. Na zastávce se nesmí zastavit, ani autobus.
Ad vyhrazený pruh a odbočování přes něj…
Zákon říká, že jsem povinen dát přednost vozidlu, PRO KTERÉ JE TEN PRUH VYHRAZEN.
Jestli to čtu správně, tak pokud někdo vyhrazeným pruhem jede neoprávněně, tak mu při odbočování přednost nedávám a je to jeho problém, protože se o nedání přednosti nejedná.
A takových špeků je tam spousta.
BTW taky se vůbec neřeší, když si třeba v tunelech policajti a sanitky velmi agresivně vynucují uvolnění levého pruhu, přestože jim zákon ukládá POVINNOST jet středem.
Míst, kde se odbočuje přes vyhrazený pruh, je hodně málo – v křižovatkách bývá většinou vyhrazený pruh přerušen.
Chachá, tak to bacha na Praze 8.
Přednost i tak dát musíte. Oprávněnost, respektive neoprávněnost využití vyhrazeného pruhu řeší policie. Může se to zdát nelogické, ale opačný přístup by měl naprosto šílené následky.
To by sice měl, ale já se bavím o znění zákona.
P.S. tedy konkrétně o tom, že když je pruh značen jako BUS a nic víc, nemá tam co dělat vůbec žádné vozidlo kromě autobusů a IZS pod VRZ.
Narážel jsem na přesahování větším vozidlem do cyklopruhu. Což je taky trochu věcí, jak široký musí být pruh (osobně jsem pro to, kde se autobus a cyklista nevejdou vedle sebe, tam cyklopruh nedělat vůbec – maximálně cyklopiktokoridor).
S tím nedáváním přednosti buspruhu opatrně – taxi stačí označení samolepkou na čelním skle. Pokud se píše třeba „bus, izs, mp“ tak vyjmenovaní smí tím pruhem jet i bez majáku.
A uvolnění levého pruhu – pokud dojde k zastavení kolony, tak samozřejmě má houkal jet prostředkem. Pokud se jede, tak bez ohledu na houkání platí i ve městě povinnost uvolnit levý pruh rychlejšímu.
Bavím se o pruhu označeném jen BUS, např Kobyliské nám -> Zenklova. A o „uličce“ v tunelu Blanka ve špičce, kdy už je možná jen souběžná jízda, o předjíždění nemůže být řeč ani ve snu po požití kýble psychedelik.
Které ustanovení zákona jim ukládá tu povinnost? Záchranářskou uličku nemusí vozidla IZS využít, nevíc ta se tvoří jen pokud auta stojí nebo jedou pomalu v koloně. Pokud auta normálně jedou, jde ze strany IZS o normální předjíždění a předjíždí se vlevo.
Vysla nedávno novela silničního zákona (nebo jak se tomu říká) a právě do zastávky autobusu se přidalo „tento zákaz neplatí pro řidiče vozidel, kterým je zastávka určena“.
Smutné je že na něco takového musela vyjít novela, která daňové poplatníky stála zbytečné peníze.
É tak to je jenom přidání pár řádků do jiných schvalovaných zákonů…
Tolik plusů – a nikdo si neověří, že žádná taková věta do zákona ve skutečnosti nepřibyla a žádná taková novela neexistuje. Krom toho pravidla provozu neřeší silniční zákon, ale zákon o silničním provozu.
Celkem fajn rozhovor až na ten alkohol. Cituji:
„Zkuste v České republice schválit 0,2 promile toleranci alkoholu za volantem. Hodně úspěchů vám všem přeju.“
Ta tolerence ani schválit nejde. Hodnota 0,2 je přirozená hladina alkoholu v těle, tzn. výsledek pro případný přestupek je 0. Takže doma si lze dát beztrestně velkou desítku nebo malo 11 či 12, teda pokud se k tomu při případné kontrole člověk blbě nepřizná 😀
Je to tak. Bohužel tenhle alibistický přístup při schvalování zákonů se nevyhnutelně podepisuje na ochotě je dodržovat. A co hůř, nejen ty konkrétní nesmyslné, ale všechny.
V tom případě mi chybí vysvětlení, jak tedy funguje to,že při aktuální nulové toleranci u nás skoro denně čteme o čuňatech chycených s 3,5+ promilemi nebo plnou žílou perníku, heráku, koksu, a kdoví čeho dalšího. A jak by se to změnilo, kdyby se tu povolilo 0,8 jako ve Francii. Btw dlouhá léta tam měli zákon vysloveně vtipný (už to změnili), kde se psalo, že řidič za volantem nesmí jíst, a nesmí pít pivo ani vodu z láhve, kelímku nebo plechovky, a kouřit cigarety. Fór byl v tom, že ten zákon svou formulací umožňoval za volantem pít víno ze sklenice a… Číst vice »
Kdyby u nás povolili např. 0,5 promile, tak by se nezměnilo vůbec nic. Ti co jezdí 1 a více promile, vy jezdili stejně. Jen by přibylo řidičů do 0,5 promile. Kdo by přesáhl, tak vysoké tresty.
Přesně tak. Nemá se co jak změnit. Kdo drží nulu, dodržuje zákon, takže by dodržel i 0.5, spíš by ale pokračoval v nule. Kdo jezdí opilý, tomu tolerance nic neřeší. Zmizelo by pouze zapírání jednoho piva k obědu a pár snadných čárek od těch, kteří se přiznali.
Skvělý rozhovor a děkuji za něj.
Sám bych možná ještě zobecnil, že ten problém u nás je, že obecně považujeme řízení za nějaký nárok – pak nedáváme přísný tresty, nedbáme na pravidla a dávají se řidičáky špatným řidičům a tak.
Má to být oprávnění jen pro ty, co si to zaslouží, a pak to bude na silnicích vypadat líp.
Právě, pravidelně prezkusovani by pomohlo.
Velmi souhlasim s nazory na komplikvany zakon o PPK a nesmyslnych testech na ridicak. Oboji by chtelo zgruntu prepsat a zjednodusit.
Nevadí, že je ten zákon komplikovaný, ale že je plný chyb, nelogičností a nesmyslů, protože ten zákon neustále záplatují takovíto strejcové. Samotná struktura pravidel provozu se ovšem od vyhlášek 100/1975 a 99/1989 moc nezměnila, ať to bylo ve vyhlášce, nebo později v zákoně. A množství novelizací samo o sobě neznamená nekvalitu, ale naopak to, že jde o živý zákon, u kterého záleží na tom, co se v něm píše (mimochodem, většina těch novelizací se týká jiných částí zákona než vlastních pravidel provozu). Pokud nějaký zákon zůstal desítky let bez novelizací, tak to většinou znamená, že je mrtvý a zbytečný.
Komentáře pod videi pana Greinera jsou leckdy naprosté peklo. Tolik lidí, co jsou vlastníky řidičáku, ale neznají základní pravidla provozu a jsou schopni se o to donekonečna hádat. Jinak za mě ten vůbec nejhorší a nejdebilnější argument zní: „Tohle pravidlo neznám, protože když jsem dělal autoškolu, tak to ve vyhlášce/zákonu nebylo.“
V některých případech pan Greiner připomíná základní pravidla, která by každý měl znát nejpozději ze základní školy, ale občas propaguje své lidové výklady proti výkladům logičtějším a opodstatněnějším.
Například?
Hledejte komentáře pod jednotlivými videi.
Mě nezajímají jakési anonymní komentáře, dost často od lidí u kterých je s podivem, že vůbec řidičák získali. Vy to tvrdíte, tak to doložte.
Nezajímají vás komentáře, a proto je ode mě vyžadujete? To nějak nedává smysl.
Ach, to porozumění psanému textu… Dává to perfektní smysl, zkuste si to přečíst ještě jednou.
Moje zkušenost nejen z covidu říká, že když se někdo připojí online, ještě to neznamená, že je fyzicky a psychicky přítomen 🙂
Jinak moc zajímavý rozhovor.
Online doslova znamená, že fyzicky přítomen není.
Uf. Fyzicky přítomen u zařízení, jímž se připojuje.
Jsem přesvědčen,že to často píše kočka.
Na kufraře a buspruhofily máme naprosto stejný názor.
Pěkný rozhovor. Chápu, že to majitel autoškoly nemůže napsat :-), ale jsou lidé, kteří své děti naučí jezdit sami a shání spíš takovou autoškolu, která jim dodá přehled, minimum první pomoci a pár jízd s instruktorem a rychle je připraví ke zkoušce. Tahle možnost tu podle mě chybí (narozdíl od USA), lpí se zbytečně na hodinách a přitom to můj otec i já dělal úplně stejně a myslím, že dobře. Lepiče považuju za velký problém a hodně se snažím se nelepit. Jenže pohled z druhé strany – zejména v případě dálnice až nalepení se na předchozí auto dá levoproudaři signál,… Číst vice »
Je pozoruhodné, jak v prvním odstavci píšete, že stačí, když rodiče naučí jezdit děti sami, a v druhém odstavci na sobě dokazujete, že to nestačí. V autoškole by vás snad naučili, že ohrožovat někoho není nikdy řešením.
Vsichni agresivni ridici u nas prosli klasickou autoskolou, takze to nedokazuje vubec nic.
Reagujete zbytečně hněvivě. Nikoho neohrožuju (a už vůbec to druhé neučím, o nebezpečnosti lepení jsem psal), jen popisuju situaci, kdy až snížení odstupu pomůže plynulosti provozu.
Za mě by bylo řešením systémově povolit „podjíždění“ a problém bude vyřešen.
Nedodržováním bezpečné vzdálenosti ohrožujete nejvíc to auto před vámi, a také auta za vámi a kolem vás. Že je nedodržení bezpečné vzdálenosti nebezpečné vás váš otec zjevně nenaučil.
A tím jako obhajujete chronické levo a středopruhaře? Pokud by nepřekáželi plynulosti provozu, nikdo by jim nemusel nic takto naznačovat. Jsou totiž i tací, kteří na probliknutí dojíždějícího vozidla nereagují a jediné, co je dostane do jízdy podle pravidel je zkrácení vzdálenosti odstupu. Navíc bezpečná vzdálenost je taková, na kterou dokážete zabrzdit. Vyježděný řidič začne brzdit dřív, než takovému levopruhaři vůbec dojde, že by brzdit kvůli situaci před ním začít měl. To, že na dálnici učelově a krátkodobě s veškerou zvýšenou pozorností výrazně zkrátím všeobecně uznávanou minimální vzdálenost 2 vteřin na kratší, nemá vůbec žádnou souvislost s tím, že bych… Číst vice »
Tak to jste mě rozesmál. Ti chroničtí levo a středoproudaři jsou právě ti problikávači. Dost často mají dojem, že když dodržujete předpisy, tak je vaší povinností zrychlit nad rychlostní limit, když se přiblíží, či se za prudkého brždění vmáčknout mezi dva kamiony, aby je nikdo neomezoval. Bohužel, jsou dost nebezpeční a lepí se na zadek klidně ve 130 km rychlosti. Ani zkušený řidič nedokáže přelstít fyzikální zákony a zareagovat rychleji, než jsou jeho fyziologické možnosti. Ano, právě tito problikávači jsou ti řidiči ve stylu „já jedu a ostatní mne nezajímají.“ Zapnutý blinkr neznamená, rychle mě předjeď a také se nedává… Číst vice »
Ne, žádné levo- a středopruhaře neobhajuju. Za to vy obhajujete nedodržování bezpečné vzdálenosti. Nedodržení bezpečné vzdálenosti není žádné „naznačování“. Lepící se řidič nezanče brzdit dřív. Za prvé přes auto, na které je přilepený, nic nevidí. Za druhé i kdyby viděl, nezajímá ho to – jediné, co ho zajímá, je kdy mu to auto konečně uhne. Brzdit začne, až když se před ním rozsvítí červená a dojde mu, že je něco špatně.
Takže v dané situaci ostatní ohrožujete – tím víc, že si to ani neuvědomujete. Prostě jedete v duchu „já jedu a ostatní mne nezajímá“.
A koukám někdo spal v knihovně???Na soukroumén pozemku a prostoru jsi můžu dělat co chci Vážený pane?!?!A vy by jste měl učit ty dětičky,aby nejezdily v provozu 20Km/h.
Veřejné silnice nejsou soukromý pozemek. Pro řízení aut na veřejných komunikacích je potřeba získat nějaké znalosti, které má dodat právě autoškola. Na soukromém pozemku si jezděte dle libosti.
Na veřejných komunikacích platí úplně stejná pravidla provozu jako na soukromých komunikacích. Nanejvýš někdy může být sporné, zda nějaká plocha je, či není pozemní komunikací, ale to opět platí pro veřejné plochy stejně jako pro soukromé.
Možná vás to překvapí, ale státní zákony platí i na soukromých pozemcích.
Mám autoškolu ze státu Michigan a že by tam učili řídit rodiče jsem si nějak nevšiml. Autoškola byla součást střední školy a jízd tak minimálně minimálně 10 hodin bylo…
Jezdím už docela dlouho ale tohle jsem slyšel poprvé, že někdo blikal ve smyslu „bacha jedu“. Možná nějaká lokální specialita? 🙂
Nemyslím si, že je to lokální specialita, ale skutečně časová. Jistým vodítkem budiž i to, že dřív se používal pojem „světelná houkačka“.
Opravdu nevím. Světelná houkačka se (z mé zkušenosti) používá zhruba v těchto případech: „uhni konečně, ty levoproudé hovado“, „rozsviť si“, „bacha, měřej“ a _jeď, pouštím tě“. V článku popisovaném případě jsem to teda fakt nikdy neviděl, k tomu je klakson.
Zvukové výstražné znamení dávané potkávacími nebo dálkovými světly má podle pravidel stejný význam jako světelné výstražné znamení. V konkrétních situacích však může být jedna forma vhodnější než druhá.
Jo, prohodil jsem to. Světelné výstražné znamení dávané potkávacími nebo dálkovými světly má podle pravidel stejný význam jako zvukové výstražné znamení.
Ja kdyz nekoho poustim, tak kratce probliknu dalkovymi. Kdyz ho naopak chci varovat, tak dalkove podrzim zhruba na 1,5s. Myslim ze to takto dela vice ridicu.
Je to světelná houkačka, nic víc. Používalo se třeba i zatroubení při předjíždění.
To je jen v pravidlech provozu, to jste asi nikdy nečetl
Např ve Francii to tak je přímo v zákoně.
Jeste nedavno jsem to vidaval u autobusaku, znamenalo to neco jako, jedu do uzkeho mista, kde se nevyhnu s projedoucim a zároveň tam nevidim, tak pozor jedu a bud rad kdyz protijedouci me nechaji projet.
Kdyz jsem v roce 1991 v Anglii poprvy videl, ze blikani znamena „poustim te“ a ne „bacha jedu“, zapsal jsem si to jako jednu ze zajimavosti.
Možná proto, že u nás v té době všichni byli dravci a nikdo by nikoho dobrovolně nepustil. Ale já si pamatuju zcela bezpečně, že u nás se to v té době používalo taky, byť nás v autoškole upozorňovali, že podle pravidel to znamená obecně varování a že nelze bez dalšího spoléhat na to, že jde o pouštění (mělo by to být spojeno s gestikulací a očním kontaktem).
Já mám vždy problém s takovýma těma buzničkama co mi mají potřebu očuchávat pr..el!!! Myslí si že vzrušením šlápnu na plyn.. ale neeeeeee. naopak , těm rád rozsvítím brzdová světla aby se drželi dál a pochopili že na moji prdelku můžou zapomenout..
No jo no. I včerejší sváteční provoz byl přehlídkou silných taťkovských (?) eg, dávají krásné příklady, pokud tam měli děti (neb teď se nehonilo za prací, ale jezdilo po návštěvách). Jižní + Štěrboholská spojka kilem i víc a jasně že natlačování a vyblikávání. Spořádaně jim většina uhnula, ale hned vraceli, protože také (původně) předjížděli, a někteří „vytlačení“ pak hezky dálkovejma do těch idiotů, kteří se dostali akorát o to jedno auto, …aby si to taky užili, když jim někdo začne za kufrem šajnit „UHNI“ nebo jako signál „jsi prostě debil“. Užíval jsem si pohledy na ty rozmíšky z pravých pruhů,… Číst vice »
Včera (26.12.) to bylo výživné, bylo vidět, že vyjela jiná generace, než ta co jezdí denně do práce. Souhlas.
Také jsem měl příhodu, ulice Cilkova ( Praha Lhotka) je to tam s parkováním hodně úzké . Vjedu do úseku kde se fakt nevyhnete a asi po 20 metrech proti mě vyjelo ve vzdálenosti cca 80 metru z parkoviště vyjelo auto, tak si říkám couvnu do širšího, pohoda. Nu, vystrazky a couvam cca 10 metru a najednou vidím na kameře, že za mnou někdo nastupuje do auta , tak zastavím nu a ten člověk zepředu ke mě dojel asi na 30 cm , jeho spolujezdkyne začala rozhazovat rukama a pán začal troubit , za mnou cca 30 vterin nastoupili tak… Číst vice »
Lepší jet v klidu dál a raději čumět před sebe, kam se uklidím, když si ten knipl za mnou usmyslí, že mě začne nebezpečně předjíždět.
To jsou hrozny zvejky
Aaa máme tu výsledky. dva buzeranti na jednoho normálního řidiče. To jsem nečekal. Asi začnu v autě vozit pepřák kombinovaný s paralizérem kdyby nějaký buznič vystoupil z auta a chtěl mě vojet (zjebat)
Chlapče, běž si ukojit své touhy jinam.
Budeš starší pán s kloboukem na hlavě co? Ti už jsou na silnicích legendární.
🤣🤣 omyl. ale já vím že ty budeš výše zmíněný typ..
Spíš to bude přerostlý věčný puberťák.
Zase omyl….
Souhlas, dělám to úplně stejně.
A už jste někdy slyšel slovo vybržďování? Abyste se jednou nespletl ve svém vyškolovacím odhadu a neskončil těžším autem sestřelenej a díky kameře s bonusem navíc ještě na dlouhou dobu bez řidičáku. 😉 Pokud nechcete mít očuchávanou pr..el, tak jako buznička ji nenastavujte a nepřekážejte rychlejším, i kdyby jeli nad povolenou rychlostí. Tak praví zákon. Stejně tak praví, kdo je oprávněn na silnicích vychovávat a případně trestat. Možná Vás to překvapí a utrpíte šokující zjištění, ale světe div se, je to ve výhradní gestci PČR. Asi tak.
To tzv vybržďování je řečí Trestního Zákoníku trestným činem způsobení vážné újmy na zdraví ve stádiu pokusu, a jsou za to dost drsné flastry.
Tak tak, dá se to řešit normálním postupným zpomalením, ať si ten spěchač předjede nebo taky pojede pomalu.
Ale ani pokud na chvilku rozsvítíte brzdová světla, vždycky se dá vymyslet spousty důvodů, proč jste musel brzdit.
Zákon nedává právo na rychlou jízdu. Kdejaký řidič notoricky porošující předpisy se tím ohání, ale nic takového v zákoně není. Zajímalo by mne, odkud se tahle lež vzala.
Řidič není povinnen předpokládat, že někdo bez zapnutých modrých majáků pojede nepovolenou rychlostí, a nemá žádnou povinnost někomu takovou jízdu umožnit.
Tu povinnost samozřejmě má, mj. pro případy krajní nouze. Povinnost co nejdříve uvolnit levý pruh rychlejšímu vozidlu a to i v obci totiž není s výjimkou souběžné jízdy, objíždění a otáčení ničím dalším podmíněna.
Nevymýšlejte si. Žádná povinnost uvolnit cestu rychlejším vozidlům neexistuje. Zjistíte to tak, že si přečtete zákon. Kdyby existovala, tak byste sem po přečtení zákona mohl dát odkaz na ustanovení, které takovou povinnost ukládá. Protože ale taková povinnost neexistuje, žádný odkaz sem nedáte. (A nepleťte si to s tím, že je zakázáno jezdit bezdůvodně pomalu. Důvodů, proč jet pomalu, může být spousta a vy je jako řidič jiného vozidla nedokážete posoudit a není to vaší úlohou.) Jediná obecná výjimka je v obci, kde je povinnost uvolnit levý jízdní pruh rychlejším vozidlům. Ale i to je omezeno maximální povolenou rychlostí v místě.… Číst vice »
Zakon o PPK rika, ze na PK se jezdi vpravo. A take existuje pravni princip omezene duvery, podle ktereho je kazdy povinen predpokladat, ze ostatni ucastnici PPK nemusi vzdy zakon dodrzet.
To, že se jezdí vpravo, ovšem neznamená, že máte povinnost uvolnit cestu rychlejším vozidlům. To rychlejší vozidlo přece také nepojede vpravo. Nejste povinnen předpokládat, že osttaní budou zákon porušovat ve velké míře – a také to neděláte. Pokud někdo po dálnice pojede 135 km/h, je to samozřejmě něco, s čím počítat musíte – už jen pro to, že on možná jede 130 km/h a vám jenom špatně ukazuje tachometr. Ale nemusíte počítat s tím, že tam někdo pojede 160 km/h. Kdybyste počítal s tím, že kdokoli může libovolně porušovat zákon, skončíte nejpozději na první křižovatce – nikdy byste do ní nemohl… Číst vice »