Rozdíl téměř miliarda korun. RegioJet odtajnil, o kolik porazil v soutěži o rychlíky přes Vysočinu České dráhy

Lokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJetLokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJet

Pro RegioJet jde o zatím největší zakázku v závazkové dopravě.

Společnost RegioJet nabídla v soutěži na provoz rychlíků R9 z Prahy do Brna přes Vysočinu výrazně nižší cenu než České dráhy. S novými jednotkami by mělo ministerstvo v případě uzavření smlouvy s RegioJetem zaplatit za provoz vlaků v přepočtu na kilometr méně, než dosud platí státnímu dopravci. Podle podmínek soutěže bude přitom RegioJet jezdit s novými jednotkami, dosud na trati jezdí starší soupravy. RegioJet byl dnes vyhlášen vítězem soutěže. Smlouvu bude možné uzavřít po uplynutí všech zákonných lhůt pro odvolání neúspěšného uchazeče. Provoz má převzít od konce roku 2026.

RegioJet dnes současně zveřejnil i ceny, které v tendru nabídl. Za patnáct let provozu bude chtít kompenzaci ve výši 4 937 551 845 Kč, zatímco České dráhy 5 859 015 424 Kč. Rozdíl v celkové částce je tak 922 milionů korun.

Objednané dopravní výkony představují ročně celkem 2,78 mil. vlakových kilometrů, jeden kilometr vychází na zhruba 118 korun. Smlouva je v režimu netto, kdy tržby jsou rizikem dopravce. Dosud České dráhy jezdí na trase za 137 Kč za kilometr se staršími soupravami. Podmínkou tendru je nasazení nových elektrických jednotek. Nejde ale o úplně porovnatelné údaje: hodnotila se cena bez poplatků za dopravní cestu, ve stávající smlouvě je započítána.

Pro RegioJet jde o zatím největší zakázku v takzvané závazkové dopravě. „Jsem rád, že se podařilo získat takto významnou zakázku, která propojí Prahu s Brnem. Je to pro nás další krok v expanzi a těšíme se na další soutěže. Budeme se snažit i v budoucnu poskytovat cestujícím kvalitní služby za přijatelné ceny,“ uvedl Radim Jančura, majitel RegioJetu.

Linku obslouží moderní nízkopodlažní jednotky polského výrobce PESA, konstruované na rychlost 200 km/hod, které budou nasazeny hned od počátku provozu. Mělo by jít o jednotky vycházející z modelu DART jezdící u PKP Intercity.  „Cestující se mohou těšit na služby, které jsou u společnosti RegioJet již standardem,“ uvedla firma v prohlášení. Podle RegioJetu se ukazuje díky úsporám veřejných prostředků cesta ministerstva dopravy soutěžit výkony na železnici jako správná.

Jednotka PESA Dart. Foto: PESA

Jednotka PESA Dart. Foto: PESA

V textu byla původně nesprávně porovnávána současná a budoucí cena za kilometr. V soutěži byla nabídka bez ceny za dopravní cestu (u obou dopravců), v současném kontraktu je poplatek započítán. Za chybu se omlouváme. 

Tagy České dráhy linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno Ministerstvo dopravy R9 RegioJet
341 komentářů