Do krajiny sedne, rozhodnou však náklady. Souboj o návrh mostu přes Vltavu byl těsný
Dálniční most přes Vltavu na DO, 2. místo. Autor: Valbek

Porota upozornila, že vítězný návrh může být stavebně dražší než druhý.
Porota upozornila, že vítězný návrh může být stavebně dražší než druhý.
4. místo má velkou výhodu, že jsou to dva mosty a kontrukce je tak do budoucna „odolná“ pro rekonstrukce.
U 3.-5. místa mi přijde dobré umístění pěší lávky pod úroveň vozovky, jednak to zužuje celý most, chrání před hlukem z dálnice i před deštěm a sněhem, což ušetří na zimní údržbě, zase bude větší problém bezpečnost.
2. a 5. místo mají nevýhodu ve 4 podpěrách a větším zásahu do údolí.
Vysutý most je drahý na stavbu, ale hlavně na údržbu. Zde není ta konstrukce nutná tak bych se jí vyhnul.
Máme most „vysunutý“ a most „visutý“. Ještě můžeme míst „sesunutý“. Vy máte na mysli který???
Žádný z pěti návrhů NENÍ vysutý most.
„Vítězství v architektonické soutěži podle jejích podmínek automaticky neznamená, že most se bude stavět podle vítězného návrhu. „Může to být kdokoliv z té pětice. Pořadím se nemusíme řídit,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl“ Jako ne no, ale pak se docela nabízí otázka, proč se vlastně ta soutěž prvně dělá. Rovněž mi přijde dost zvláštní vybírat stavbu podle ceny konstrukce, když tu cenu nejsem s nějakou rozumnou mírou přesnosti schopen stanovit, dokud v ruce nedržím prováděcí dokumentaci s položkovým rozpočtem. A tu budu mít až hodně dlouho po tom, co bude uzavřena navazujcí zakáza, o jejímž uzavření… Číst vice »
vy ste ňákej chytrej
Dík.
Chápu to správně a ta táhla u vítězného by ten most vůbec mít nemusel a fungoval by dobře i bez nich? Jsou tam jen formálně, aby se vyhovělo zadání? Proč vůbec v soutěži byla podmínka se sloupy na březích?
ne
cože?
Jsou myšlena ta táhla z mostu dolů.
Nejsem statik, ale tak nějak podle oka bych řekl, že bez nich by ten most nefungoval 🙂
Masivnejsi verzi navrhu cislo 2 jsem uz nekde videl
https://maps.app.goo.gl/xmsbnFSWBYaY7VP26
Mostovka je podobná, ale jinak jde o lanový most https://maps.app.goo.gl/nCcF82dg66eWD53o6
Vim, proto jsem zvolil pohled, na kterem lana nejsou videt 🙂
Vítězný návrh je za mě úžasný (ale samozřejmě každý má jiný vkus). A jsem optimista. Most přes Vlatavu v Troji také stál trojnásobek předpokládaných nákladů, ale je krásný a Praha si ho zaslouží. A podobné je to s budovaným Dvoreckým mostem v Podolí. Takže doufám, věřím a i si myslím, že se něco snad připlatí a vítězný návrh bude realizován. On by asi mohl umlčet i část kverulantů brojících proti dálnici.
Když už sloupy, tak pětka. Ty tři návrhy mezi mi přijdou poněkud tuctové a z příliš subtilních sloupů nemám dobrý vizuální pocit…
No vidíte a jenám dobrý pocit z té pětky. Bude tam obrovská reakce a místo tlačené podpory, tam vytváříte ohýbané prvky. Navíc jde o dva mosty uložené na jednom pilíři, takže při vyloučení dopravy na jednom mostě, tam bude vznikat excentrické zatížení.
S excentrickým zatížením vozovky musí počítat každý návrh.
no jo, jenže návrh Valbeku je prostě nudnej most…
Co je na něm nudného? Krajka těch vzpěr náhodou vytváří zajímavý efekt, považuji to za pěkné dílo.
Jojo, tyhle kraječky jsou první, které vezmou při realizaci za své. Z hlediska údržby naprosté peklo.
neviděl jsem výpočty, ale z logiky věci je lanový most se středovými lany naprosto špatně, má-li být umožněn provoz 2+2 po jedné půlce mostu. To by musely být opěry hodně masivní, aby se to nezkroutilo. Ze statického hlediska vychází určitě Valbek, byť šířka pilířů nahoře se mi, podle oka, taky nezdá
Ještě že to nevěděli ti co navrhli most na dálnici D11 u Poděbrad
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lni%C4%8Dn%C3%AD_most_p%C5%99es_Labe_u_Pod%C4%9Bbrad
Stojí tam už od roku 1990 a nespadl.
Vítězný návrh je skvělý, a dal bych mu mostovku z 3. místa a byl by to nejlepší most na světě.
To už někde bylo. Aha, na poslední chvíli osazené lepší ale zcela konstrukčně jiné motory u MAXů.
Tomu nerozumím, jaktože u 2.místa tady v článku jsou úplně jiné vizualizace než na odevzdaných odfláknutých plachtách?
Libi se mi 1 a 3… ale jednicka vubec nezasahuje do udoli…
Jen bude zajimave, jak se vyporadaji s mostem do oblouku u tech navrzenych lan. Bylo by lepsi tem most mit naprimeny a pak jej az stocit…
Jdou tam do údolí jakási táhla, na vizualizaci nejsou vidět.
Jsou, ale špatně. Na té fotce od řeky, kde vlevo je projíždějící vlak
Doufám, že zvolí jedničku. Všechno nemusí být jen prostá účelová stavba. My a naši potomci se na ten most budeme dívat desítky let, takže se určitě vyplatí si trochu připlatit za estetiku. Pokud by nevyšla jednička, tak doufám v trojku. Ta je v zásadě podobná jedničce, byť trochu méně ambiciózní, ale díky tomu bude pravděpodobně úspornější. A hezká je taky dost. Takový kapesní viadukt Millau.
Hlavní roli hrají čísla. Jestli bude účelová dvojka stát polovinu toho, co estetická jednička, tak bude rozhodování opravdu těžké. I když Pavel Bém to s Trojským mostem také nějak zvládl. Tam se, pokud si pamatuji, postavil jiný most než vítěz soutěže, a ještě stál dvojnásobek.
No jo, jenže kolibřík měl o řád jinej politickej výtlak, než aktuální spící primátor a radní pro dopravu a sebepropagaci dohromady.
Ale dopravním stavbám v okolí Prahy taková situace očividně svědčí.
Promátor Svoboda (ODS) ještě funguje, nebo už je natrvalo odložený v LDN?
V hodnocení píši, že 3 bude asi dražší než 1.
Mě by zajímalo, jestli existuje porovnání variant z hlediska omezení při výstavbě a zásahu do života lidí v okolí. Protože porovnávat jenom cenu za samotný most je jenom půlka obrázku.
A kolik bude architektonických soutěží na most, než se skutečně postaví?
Ta předcházející byla v r.1999, tak zase za 25 let.
Snad nakonec ta jednička klapne, i když všechny návrhy ve finále jsou kvalitní. Jednak ŘSD na mnoha projektech dost ušetřila proti odhadu, jednak je to holt určitá krajinná dominanta, která se staví na sto a více let.
Ja mam takove tuseni, ze to to bude Valbek, z ruznych duvodu, ale nebudu spekulovat, treba me prekvapi vitezem…
Mně se jednička také líbí nejvíc, nicméně oproti prvnímu článku s fakt šílenými vizualizacemi té dvojky od Valbeku jsou ty v tomhle článku fajn a most mě neuráží. Ale jinak za mě jedna nebo pět.
souhlasím, včera zveřejněný (odfláknutý) návrh z Valbeku byl šílený, ale po aktualizaci na tuto verzi obrázků, vypadá velmi pěkně 🙂
Pětka je hodně zajímavá!
Vypadá jako dobrý kompromis mezi atraktivním vzhledem a náklady na stavbu a údržbu.
Jako hospodář/správce bych postavil to od Valbeku. Jako obyvatel města bych postavil jednoznačně vítěznou variantu. To je na oko opravdu povedené. Nečekal jsem, že to jde navrhnout bez pilířů v údolí a ještě takto elegantně.
A co ta táhla, která (určitě jen náhodou) nejsou na prezentacích vidět?
Kde jsou na schématu táhla?
https://i.imgur.com/pDL9JnB.png
Ve vzdálenosti 114 resp. 118m od osy základů pilířů.
Děkujeme za obrázek. 😊 Prosím znalejší o vysvětlení důvodu táhel. Je to kvůli dynamice mostu? Nebo prostě statické ztužení?
Děkuju a omlouvám se za možná neodborný dotaz.
V podmínkách soutěže je nutnost podpěr, tak to bude asi kvůli tomu. Konstrukčně to nedává moc smysl, aby tam něco takového bylo napořád. Někdy se používají táhla při výstavbě jako stabilizace proti větru.
Určitě jen náhodou vidět jsou….
První místo vypadá úžasně, druhé místo je nejhorší ze všech. Vůbec nechápu, že ten návrh skončil tak vysoko. Na něco takového by ani nebyla potřeba architektonická soutěž, to mohl udělat projektant napřímo. Moc doufám, že architektura vyhraje a postaví se ten vítězný návrh. Trojský most byl taky drahý, ale vždycky mi zlepší den, když po něm projedu nebo ho vidím z okolí.
Vítězný návrh mi přišel s odstupem nejlepší, dokud jsem si nevšiml těch táhel do údolí… Ve vizualizacích je pěkně zamaskovali. Každopádně teď jsem teda trochu rozpolcený…
kde máte táhla do údolí? myslíte ta nosná táhla mostovky?
https://www.cka.cz/souteze/databaze/d0-stavba-519-suchdol-brezineves-most-pres-vltavu lana proti kmitání? opravdu tam jsou
Troufám si konstatovat, že si jich nevšimla většina lidí, viz oslavné ódy, že jednička vůbec nezasahuje do údolí. Každopádně jsou zmíněna i přímo v článku: „V takzvaném záznamu o přezkoušení soutěžních návrhů je navíc u vítěze upozorněno, že podmínka umístění podpěr na březích Vltavy je splněna pouze formálně umístěním táhel. „Tato táhla jsou z hlediska provozu mostu velmi nevhodná,“ upozorňuje dokument.“ Na to upozornil níže i Jan, že zadání soutěže požadovalo pilíře na obou březích řeky. Docela by mě zajímalo, jestli jsou tam táhla spíše z konstrukčních důvodů, nebo jde o formální splnění (nevím, jak moc šťastných) podmínek zadání, jak… Číst vice »
Most na prvním místě očividně převišuje všechny ostatní návrhy, ale obávám se, že si ŘSD začíná dělat alibi pro volbu jiného.
Kde jsou u vítězného návrhu pilíře na obou březích řeky, které zadání soutěže požadovalo?
cení se naopak toho, že pilíře nejsou uprostřed údolí. je to nejhezčí, jinak je to fakt jen další Nuselák.
Vítězný návrh má další obrovské plus. Vzpomeňte na povodně 2002. Jak se zachovají pilíře dalších návrhů. 1 je prakticky nazasažitelná povodněmi.
Na druhou stranu dronový nebo raketový útok na lanoví mostu by byla konečná. Oprava pilířového provedení by byla o mnoho snažší.
Celá estakána na soutoku Berounky a Vltavy byla o povodních 2013 pod vodou a bez problému. Projekt s povodněmi vždy počítá.
https://i.imgur.com/YmtaejY.png
Bylo by fajn v obrázcích rozlišovat 0 od O tj nulu, od vélkého o. Neb ta dálnice je opravdu D0 – dé nula a né DO.
Asi překřtěno na dálniční okruh
Do vítězného návrhu jsem se na první pohled zamiloval.
Dost se divím, že ČKA dala téhle soutěži doložku regulérnosti. Forma, kdy porota sice sestaví poradí návrhů, ale pak si zadavatel nakonec stejně vybere podle sebe, je tedy dost nezvyklá a není úplně šťastná.
Bohužel to na mě působí, že namísto velmi povedeného prvního návrhu nakonec ŘSD stejně zvolí ten těžce podprůměrný od Valbeku, což by byla vážně škoda.
Architektonický návrh bude mit hodnotu zhruba 30 – 50 %. Zbylá část se bude týkat nákladů na výstavbu a provozních nákladů v průběhu životnosti mostu.
Stráský návrh je nádhera. Pilíře nebudou hyzdit břeh a vyústění tunelu je také moc povedené. Na tuhle stavbu může Pražan být hrdý.
I kdyz bych si to moc pral (protoze ten navrh je opravdu krasny) – a i jako ne-Prazan bych na tenhle most byl hrdy – tak nejak tusim, ze pokud se neco postavi (coz uprimne receno taky jeste neni uplne jiste), tak bohuzel ta „katalogova“ hruza od Valbeku…oduvodni se to financni narocnosti stavby a udrzby toho vitezneho projektu, a vubec, musime se prece chovat s peci radneho hospodare…:-(
Ano, hospodář je důležitý, ale záleží na odůvodnění.
Pražan dostavbu D0 vytrvale blokuje …
Kterej?
Ten z Prahy 6 možná
Druhé místo mi přišlo elegantnější, byť se může zdát konzervativní.