Rovnost je k nezaplacení. Další velké evropské město začalo poskytovat MHD zdarma
Půl milionu obyvatel francouzského Montpellieru má nově bezplatnou MHD. Turisté však platit musí.
Pod hesly „rovnost, ekologie a solidarita jsou k nezaplacení“ spustila radnice v jihofrancouzské metropoli Montpellier odvážný projekt bezplatné městské dopravy. Na ni má nově nárok každý občan s trvalým pobytem v půlmilionové aglomeraci složené z 31 městských částí.
Přespolní návštěvníci či turisté však musí nadále za jízdu tramvají či autobusem platit původní tarif 1,60 eura.
Město se tak stalo zatím největší evropskou metropolí, která k podobnému kroku přistoupila. Formálně je v čele testovacího pelotonu bezplatného cestování Lucembursko, kde může jezdit zdarma všech jeho 650 000 obyvatel. Tam jde však o celou zemi a z pohledu HDP navíc nejbohatší v Evropě.
Z hlavních měst byl dosud největším realizátorem MHD zdarma estonský Tallin se 445 000 obyvateli. Z francouzských měst tuto cestu volily zatím jen menší municipality typu Dunkerque, Aubagne či Compiègne.
V Česku se jezdí zdarma z měst nad 30 000 obyvatel jen v Kolíně, roční jízdenky pro občany města za 1 Kč pak nabízí ještě Frýdek-Místek.
Srovnání cen jízdenek v MHD: Žebříček ukazuje, která česká města jsou nejdražší
Inspirace pro ostatní
Projekt bezplatné MHD si v Montpellieru vybral jako své volební heslo starosta za socialisty Michaël Delafosse.
Náběh probíhal postupně, v prvním kroku mohli od září 2020 jezdit všichni obyvatelé zdarma pouze o víkendech. O rok později se benefit rozšířil na celý týden, ovšem jen pro mládež do 18 let a seniory nad 65 let. Stačilo si opatřit městskou kartu či mobilní aplikaci.
V závěrečné fázi se pak od 21. prosince 2023 všechny vydané karty automaticky překlopily do neomezené bezplatné varianty, vydalo se jich dosud 260 000. Další zájemci si je mohou zdarma pořídit po prokázání bydliště v metropoli.
„Je to opatření, které, jak doufám, bude inspirovat další velká města,“ uvedl starosta Michaël Delafosse. Ke kroku ho kromě motivace lidí k ekologičtějšímu způsobu dopravy prý vedla i současná inflace, která dopadá zejména na rodiny s dětmi.
Rodina s dvěma potomky musela před zavedením výhod platit za roční jízdné 1 472 eur. Krok by měl podle radnice ruku v ruce s vysokými cenami pohonných hmot přilákat do MHD více cestujících.
Opatření vyjde městskou pokladnu ročně na 35 milionů eur, které dosud rezidenti za jízdné platili. Kompenzovat by to měla nová městská dopravní daň. Tu budou platit všechny firmy nad 11 zaměstnanců.
Efekt je nejistý
Zda se předpoklady radnice ohledně zklidnění automobilové dopravy naplní, je však nejisté. Varující je právě příklad z Tallinu, který bezplatné cestování zavedl od roku 2013.
Web Urban Transport Magazine totiž připomíná, že estonská metropole momentálně nad znovuzavedením jízdného opět uvažuje. Po deseti letech fungování bezplatného systému se tam totiž nepodařilo prokázat snížení dopravní zátěže ani větší využití MHD, které by se vyrovnalo vysokým nákladům z peněz daňových poplatníků.