egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě

ROPID vybral nové dopravce pro handicapované cestující, jízdné se zvýší

Mikrobus pro přepravu handicapovaných. Pramen: ROPID
Mikrobus pro přepravu handicapovaných. Pramen: ROPID
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink.

Pražský organizátor dopravy ROPID dotáhl na několikátý pokus k úspěšnému konci tendr na objednávkovou přepravu handicapovaných cestujících. Od ledna příštího roku po dalších sedm let (s opcí na další tři roky) ji budou zajišťovat společnosti Vega Tour a Lutan. Vystřídají tak nynější provozovatele, kterými jsou Societa v.p.s. a Handicap-Transport.

Noví dopravci budou provozovat 35 speciálně upravených vozidel, která bude obsluhovat vyškolený personál. Z 35 vozidel bude 25 mikrobusů pro přepravu 3 až 4 cestujících a 10 pro přepravu jednoho pasažéra. Každé vozidlo musí umožňovat přepravu alespoň jednoho cestujícího na vozíku. Dosud bylo v rámci dopravy na objednání provozováno 27 vozidel.

„O mikrobusy na objednání je velký zájem, proto bylo při výběru nového dopravce naším cílem navýšení počtu vozů, abychom mohli tuto službu nabídnout co nejvíce Pražanům se zdravotním omezením a také zkrátit čekací dobu na objednání,“ uvedl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr. Na provoz bude nově dohlížet dispečink ROPIDu.

Služba přitom od ledna pro cestující podraží, což odpovídá chystanému obecnému zdražení pražské MHD. Zatímco dnes činí nástupní sazba 10 korun a cena za jízdu po Praze pro dospělého 32 korun, nově bude jednotlivá jízda stát 40 korun. Nástupní sazba zůstane stejná. Při cestě z Prahy do obcí v okolí vyjde jedna jízda dospělého na 60 korun (dosud 32 korun). Většinu nákladů nicméně hradí město, jako předpokládanou cenu maximálního plnění za dobu trvání zakázek ROPID uvádí 364 milionů korun.

Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink (nově i přes web či aplikaci) i na základě předem daného plánu (například pro denní stacionáře). Na základě objednávky ROPIDu ale v Praze stále funguje i poslední pravidelná linka pro handicapované H1, která spojuje Chodov s náměstím Republiky. Jde o poslední takto zaměřenou linku, ostatní byly s poukazem na rozmáhající se bezbariérovost běžných linek zrušeny (v Praze už jsou všechny autobusy bezbariérové). I linka H1 (která už byla zkrácena) vykazuje neustále klesající počet cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Baraba

hmmm.. a co ta barva?

Bjorn

Určitě nezávidím hendikepovaným občanům dotovaný, de facto bezplatný taxík. Vyspělá společnost se pozná tím, že se o znevýhodněné spoluobčany dokáže adekvátně postarat. 52 milionů ročně se v rozpočtu města jakým je Praha, ztratí. Obzvlášť, když můžeme vidět, že úprava jedné stanice metra na bezbariérovou stojí tolik, co téměř 5 let provozu této služby. Nicméně, tohle mi přijde jako jakási segregace lidí s hendikepem, která jim sice usnadní praktické stránky života, ale odtrhuje je od zbytku společnosti a to je škoda pro obě skupiny. Jedni ztrácejí společenský kontakt, který už ze samotné podstaty hendikepu mají značně limitovaný a druzí zase přestávají… Číst vice »

Panoramix

Jak může linka H1 vykazovat zmenšující se počet cestujících? Vždycky když ji vidím projíždět na I.P.Pavlova, kde máme kanceláře, tak je počet cestujících 0. Zmenšující počet by tedy znamenal záporné číslo. Minimálně je tedy špatně nastavená trasa, pokud cestující na vozíku přes centrum necestují a autobus vozí jenom vzduch. A nic jiného. Tady je zavedení individuální přepravy hendikepovaných na zavolání naprosto adekvátním řešením.

V. K.

On už jí chtěl PID zrušit, ale po velkém tlaku ze strany vozíčkářů jí zachovali.

PetrN

Za chvíli se na tu linku vykašle i řidič a dojde k poklesu 😁.. Ale reálně, občas tím někdo jede, ale většinou je to náhodný běžný cestujíci, kterému zrovna tahle linka vyhovuje, vozíčkáře, pro které je linka primárně určena, jsem v tom ještě jet neviděl…