Roli hraje každý milimetr. V olomouckém depu mají nový lis na podvozky
Nové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhy
Nový lis na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej uvádí do správné polohy.
Shodný článek jsem našel asi 7x, ale bohužel doteď nevím, co přesně se lisem měří a co se nastavuje.
Jestli jste 6x nepochopil o co se jedná a přesto jste to zkusil po 7., tak obdivuji Vaši výdrž, avšak tyto články očividně nebudou pro Vás. 😉
Milimetr? To je přesnost lepšího zedníka nebo špatného truhláře.
Zedník křivou cihlu na maltě zaklepne gumovým kladívkem. Přeji mu hodně štěstí při klepání gumovým kladivem do osy vagónu.
Silou šedesáti tun. Au.
Jasně, pro názornost to není špatné (ve fabiích by to nešlo?), ale síla se prostě v tunách neudává.
Jo, zdejší autor je v tom nevinně.
Jestli si dobře vzpomínám na fyziku 2. stupně ZŠ, tak by ten podnadpis měl znít:
„Nový lis t může na podvozek tlačit silou až 588,6 kN.“
To ale běžnému člověku řekne starou belu, takže bych ten lidový obrat, že něco „tlačí silou až 60 tun“ z důvodu lepší názornosti, vzal na milost.
Pro srovnání:
– legendární koženka B249 má v prázdném stavu hmotnost 39 t,
– lokomotiva Vectron má, dle modifikace, hmotnost 80 – 87 t.
Bohužel pro obchodní učely se u lisu udava spíše sila v tunách.
Je to odvozeno od zvedáku, kdy zdvih 20 kN, nic neřekne a le zdvih 2 tuny ano. Nepouživá se převod * 9,81m/s ale zaokrouhleně na celé desítky tj. 10m/s.
Je to laická klasifikace obchodní třídy.
V technických listech pak byvají obě hodnoty.
Ono to není ujednocené, tak si každý používá co považuje za vhodné. U B777 jsem nikdy neviděl 2x 50tun, kN jsou standardem i u spřáhel. Je pravda že pro laickou veřejnost jsou tuny představitelnější. Toto bych asi nechal na redakci.
Silou 60 tun tláčí na nápravu a měří o kolik se zmačknou pružiny a ty pak podkládaj aby se to srovnalo.
Tento článek není v žádném aspektu odborný, tudíž užití „lidových“ názvů a jednotek je na místě. Tuny se místo Newtonů u listů užívají zcela běžně.
Co milimetr. Mikrometr.