Roli hraje každý milimetr. V olomouckém depu mají nový lis na podvozky
Nové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhy
Nový lis na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej uvádí do správné polohy.
Shodný článek jsem našel asi 7x, ale bohužel doteď nevím, co přesně se lisem měří a co se nastavuje.
Milimetr? To je přesnost lepšího zedníka nebo špatného truhláře.
Silou šedesáti tun. Au.
Jasně, pro názornost to není špatné (ve fabiích by to nešlo?), ale síla se prostě v tunách neudává.
Jo, zdejší autor je v tom nevinně.
Jestli si dobře vzpomínám na fyziku 2. stupně ZŠ, tak by ten podnadpis měl znít:
„Nový lis t může na podvozek tlačit silou až 588,6 kN.“
To ale běžnému člověku řekne starou belu, takže bych ten lidový obrat, že něco „tlačí silou až 60 tun“ z důvodu lepší názornosti, vzal na milost.
Pro srovnání:
– legendární koženka B249 má v prázdném stavu hmotnost 39 t,
– lokomotiva Vectron má, dle modifikace, hmotnost 80 – 87 t.
Bohužel pro obchodní učely se u lisu udava spíše sila v tunách.
Je to odvozeno od zvedáku, kdy zdvih 20 kN, nic neřekne a le zdvih 2 tuny ano. Nepouživá se převod * 9,81m/s ale zaokrouhleně na celé desítky tj. 10m/s.
Je to laická klasifikace obchodní třídy.
V technických listech pak byvají obě hodnoty.
Ono to není ujednocené, tak si každý používá co považuje za vhodné. U B777 jsem nikdy neviděl 2x 50tun, kN jsou standardem i u spřáhel. Je pravda že pro laickou veřejnost jsou tuny představitelnější. Toto bych asi nechal na redakci.
Silou 60 tun tláčí na nápravu a měří o kolik se zmačknou pružiny a ty pak podkládaj aby se to srovnalo.
Co milimetr. Mikrometr.