Rokytnice nebo Letohrad. Dva kraje oznámily, kam chtějí jezdit s akutrolejovými jednotkami

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nové jednotky mají vyjet s dopravcem vzešlým ze soutěže v roce 2031.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

a co V4? Skalice – Trutnov je 40 km, současná Jaroměř-Trutnov je 52 km do Svobody je to dalších 10 km, ale s prostojem v Trutnově by se dalo nabíjet, to není nic pro BEMU nezvládnutelného..aspoň by se nepálilo tolik nafty pod dráty HK-Jaroměř..

Jarda

no myslím, že se pro ně práce určitě najde..spíš nebudou potřeba 843/842/584/814..což už je na čase..do těch 842 a 954 bylo škoda cpát etcs

Oleeee

Zatím zkušenosti s bateriopanterem s pohledu cestujícího super.. jako z Veřovic do Ostravy za hodinu.. úžasné.. nepresedam .. a jedu pohodlně.

Oleeee

Ještě zmodernizovat a hlavně zadratovat Ostravu – valmez ..a taky na Kojetín.. Rožnovka zvýšit rychlost. Modernizace Opava Bruntál Olomouc a je tu moderní železnice. 810 takřka vychycipaly.. ještě se zbavit Regionov.. tenhle hokus pokus v roce 2025 nemá na železnici co dělat.

Michal M

A jak to jede na té trati? Je tam vůbec bezstyková kolej?

Oleeee

Překvapivě nejhorší úsek Veřovice -stramberk v pohodě.. něco je svařené.. ale chce tam zvýšit rychlost. Kopřivnice – Studénka krásné ladné.

Augusto Pinochet

…dokončení elektrifikace tratě do Solnice bude v době, kdy se Kvasiny zavřou…sarkasmus…

Krchna

Já myslím že ta zásadní otázka není co bude jezdit po kolejích, ale spíš to, jestli bude vůbec důvod ty vlaky vypravovat. Zatím se dělá vše proto, aby se po kolejích nevozilo nic. Jak náklad, tak lidi. Ve výsledku se koupí jednotky za miliony, udělá se infrastruktura za miliardy a potom si v novinách přečteme, jak to všechno bylo k užitku, protože se za minulou sezónu odvezlo 10 lyžařů z Hradce do Rokytnice (příklad)

Jiřik

„Zatím se dělá vše proto, aby se po kolejích nevozilo nic. Jak náklad, tak lidi.“ – mluvte za sebe, pokud vy sám pro to děláte všechno.

Krchna

Co to je za komentář ? Vy víte kdo jsem a co dělám? Já tady jen narážím na to, jak stát dlouhodobě neřeší odliv cestujících a nákladů ze železnice. Pokud si někdo myslí, že tento trend vyřeší nasazení bateriových vlaků (nic proti nim) tak bude asi zklamaný

El Barto

Počty cestujících na železnici poslední roky stoupají, tím spíš na tratích, kam jsou nasazována moderní vozidla. A co se týče nákladů, tak se holt mění druhy převáženého zboží, a zdaleka ne vše je vhodné vozit vlakem, zvlášť pokud nejde o hromadné substráty ve velkých objemech. Příklad: Kalamitní dřevo končí, uhlí klesá kvůli přechodu elektráren a tepláren na jiné zdroje, s tím souvisí klesající vápenec, naopak kontejnery stouply, ale ty zase jezdí dlouhé vzdálenosti po koridorech a na vedlejších tratích se to neprojeví.

Jarda

na lokálních tratí ten počet moc nestoupá..ty počty táhne hlavně dálkovina

xyz

Nabízí se otázka – proč už z HK do Rokytnice ty přímé vlaky dávno nejezdí?

Můžou jezdit z HK do Letohradu; není důvod, aby nejezdily do Rokytnice.

Baterie nejsou v této věci žádnou změnou v „lze/nelze“.

Hytlák

Ale jezdí.

maaaca

Jeden denně. Od GVD výrazné navýšení

Hytlák

Já to vím že jednou denně,ale jezdí.Však bydlím v regionu.

Traveller

Budou jezdit s nástupem GVD 2026, kdy budou na V2 do pravidelného provozu nasazeny RegioFoxy, a to tak, že HK – Doudleby pojedou 2 spojené RegioFoxy, z Doudleb jeden z nich do Letohradu a ten druhý do Rokytnice, a totéž pokud následně místo RegioFoxů budou jezdit BEMU. Se současnou soupravou 854 + Bdtn757 + ABfbdtn795 to není technicky možné a pro předchozí vedení pana Červíčka, které současný GVD ještě zařizovalo, byly přímé vlaky HK – Letohrad přednější než HK – Rokytnice.

Ruzian1

K současné soupravě nelze připojit regionova, co do té Rokytnice aktuálně jezdí? 🙂

platamond

Důvod je rychlost… S 814 jen 80 km/h, bez ní 100 km/h.

Ruzian1

Ale to je v pořádku, jezdím tam a vím, že provozně by to prostě v dnešních podmínkách nevyhovovalo. Narážím na poznámku, že by to nešlo technicky, přitom to lze úplně jednoduše.

El Barto

Technicky to jde jednoduše a s Foxy to půjde snad ještě jednodušeji, když mají automatické spřáhlo.

Ruzian1

Ano, spojování Foxů je sice velmi jednoduché, ale dost hrubé. Již se začínají množit stížnosti od cestujících na silné nárazy při spojování jednotek ve Starkoči. Bohužel, spřáhla jsou neodpružená a odhadnout ideální rychlost (méně než 1 km/h) není lehké. Ale to jsem trochu odbočil.

Řiditel

Nn. s BEMU je v plánu jiný koncept.

Poutnik99

A co třeba kapacita a rychlost souprav? Ona ta Regína na stovkové vytížené jednokolejné trati stovkou asi nepojede…

Hoermalmeister

A jak vůbec víme, že to vyhrají ČD, když je to soutěž na dopravce, který tam bude provozovat své BEMU? Mimo to, že by se místo na foxy i tak rozhodně našlo

Permonik

Tak to prodaji, pronájmou Polákům a nebo ZSSK.

ABCD

Hlavní nákupní důvod je, že na to je dotační titul? Stát rozhodl, že toto je nejlepší varianta. (Nejen náš stát, ale i vyšší celky i ostatní státy). Nikdo se ani nepokouší o jiné rešení typu jednotky hybridní elektrický trolejový a dieselový pohon, protože to zákazníci nepožadují (no zákazníci.. státy). Předpokládám, že bylo rozhodnuto, protože greend deal atd. Ekonomická stránka je na druhé koleji. Nepopírám, že baterie udělaly za posledních dvacet let obrovský pokrok, ale na druhou stranu stále platí, že baterie jsou poměrně drahé a nevydrží věčně. Ano již cca 15 existují 15 let parciální trolejbusy, ale záleží kolik je… Číst vice »

Hoermalmeister

DEMU je třeba požadované od ministerstva dopravy na linky R21, R22, R23, R24, takže nevím co to tu trepete

Tomas

„Bylo někde veřejně ukázáno, že je to ekonomicky nejlepší řešení?“
Ano, bylo.

ABCD

No tak díky za odkaz, třeba alespoň velikost baterie, její životnost. Já jsem našel jen cenu jednotky a dojezd 80 km a skoro víc nic. Jsem zvědavý daňový poplatník.
Ta ekonomika provozu je rovnice o zatraceně mnoha proměnných, takže pochybuji, že je to někde veřejné vyčíslené. Za mne je to spíš experimentální provoz a pak v praxi uvidime.

Permonik

Deklarování životnost 10 let (pak se použivá jako stacinární), typ LTO, váha 5 tun na Panterovi. Jinak vaha se dá řesit podle požádávku zakazníka.

Dojezd je brán na vcelku rovné trati. Převyšení cca 10m je ekvivalent 1km dojezdu. Zástavky cca 5km.

Apollo 17

„ale na druhou stranu stále platí, že baterie jsou poměrně drahé a nevydrží věčně.“

Baterie v elektrické jednotce jen zařizují další systém napájení meziobvodu, který krmí morory, klimatizaci, topení. Dízlový agregát, alternátor, chlazení, nádrž na palivo bude také poměrně drahé a také nevydrží věčně. Navíc baterie se můžou dobíjet i při brzdění a jízdě z kopce, což u dízlového pohonu nelze.

Michal M

Pán ABCD asi ví velké houby o údržbě a nákladech nezávislé trakce v porovnání s elektrikou…

Kamui

Zase ale diesel má téměř neomezený dojezd a doplnění nafty je otázka na několik málo minut. Baterie mají pro vozidla stále nízkou kapacitu, proto se u bateriových vozidel (ne jen železničních) baterie musí optimalizovat na konkrétní linku.

Tomáš Záruba

No tak těch několik málo minut bych chtěl vidět. Měřeno, samozřejmě „od perónu k perónu“.

Náhodný Kolemjdoucí

Tyhle regionální vlaky objednávané kraji nepotřebují neomezený dojezd.
Něco jiného je třeba Amtrak Airo od Siemens.

Jan Kužílek

Chtěl bych jen doplnit, že třeba motor Tedom má možná menší životnost než ta slavná baterie. A opravami a nekonečným laděním z nich nikdy nové nebyly a problémy neutuchali. Toť moje, dnes už starší zkušenosti, s D trakci.

Geralt

Vyrábí dnes AC+DC BEMU vůbec někdo jiný než Škodovka? Nebo tady se už počítá že bude po konverzi, takže bude stačit AC BEMU?

asfalter

Stadler dělá bemu, ale netuším, zda mají také AC/DC nebo jen AC. Ale vsadil bych boty na to, že budou umět oboje.

Zdendik

Na DC systému je problém dopravit ke sběrači potřebnou energii, totéž se týká dobíjení i při jízdě, ale roku 1931 asi ještě v Hradci nebude 25kV AC, přepíná se šnečí rychlostí. Ty masivní ztráty přenosem na stejnosměrném systému platí kdo?

Hytlák

V roce 1931 bude v Hradci jezdit ještě pára.

X 1

Vyrábí to Alstom. U firem Stadler a Siemens nepochybuji, že by to nezvládli.

Dodroj

Záleží jak SŽ bude postupovat v elektrizaci. Těch plánů na elektrizaci má mají přehnaně hodně, ale myslim že budem rádi když se do roku 31 elektrifikuje ve východních čechách alespoň trať do Solnice a zmodernizuje se Česká Třebová 😀

Libor

A ještě chtějí přepínat…. To nemůže všechno vyjít…

Traveller

Pokud na V2 půjdou BEMU, tak pro RegioFoxy bude místo na V5, V50 HK – Jičín – Turnov a nějaké tratě na Náchodsku a Trutnovsku, tam, kde zůstanou RegioNovy, pokud by tedy zůstaly ČD.

Honnzok

To asi ne, jelikož depo HK nemá mít už velmi brzy jedinou regionovy řady 814. Jediné regionovy, co v HK zbudou, jsou tria na Jičín a ty jsou v provozu myslím 4, těch lišek bude o dost více. Kór pokud nahradí vlastně všechny „hradecké“ lišky, protože Letohad, Rokytnice, Rychnov měla obsluhovat liška v případě Rychnova se tam měla střídat elektrika s naftou. Jediné místo, kam by mohly přijít jsou depo Trutnov ale ani tam není moc výkonů pro ně. Hoblovat lokálku do Lomnice je asi liškou hodně nadbytečné, osobáky do Vrchlabí možná, to je jeden nebo dva stroje?, a přes… Číst vice »

Ruzian1

Na Turnov jich jezdí pravidelně v turnuse 6, v neděli 5.
Pak jsou dvě Regionovy na Vrchlabí a Svobodu, dvě přes Adršpach a doplňkově mají jezdit Meziměstí – Náchod (- Dobruška) a Chlumec – Městec, to jsou další minimálně dva kusy + záloha.
Trio na Turnov by bylo vhodné v sezóně posilovat, i to tam je někdy nedostačující. Tím by se turnusová potřeba zvýšila. (Tudíž místo 814.2 by bylo 2x 847)
Suma sumárum, Lišky by se i po ztrátě výkonů z Letohradu/Rokytnice uživily.

Tomáš Mach

Doplním, že trať 047 přes Adršpach (V33 + V34) v sezóně o víkendu a v době letních prázdnin každý den jsou tři jednotky.

Jarda

4 na turnov asi těžko, když v letní sezoně je tam hodinový takt..to by vůbec nevyšlo, ono to nevyjde ani v zimním provozu, kdy jich je potřeba myslím minimálně 5

Jarda

Tak to jsem zvědav, až ta baterka vzplane. Dokonce už je na youtube jak i číňanům všechna ta elektrovozítka jakákoliv všudemožně hoří, baterky hoří napříč celým světem.

Happy

Tak rychle hoďte telefon do pískoviště a zahažte pískem, aby vám nechytnul v ruce. 😁

Petr Struhař

Hlavně ať mobil nenosí v kapse u kalhot. Mohl by vzplanout a jeho famfulín by to nemusel přežít, žeáno.

Happy

😁😁

SYN

Kdybyste to aspoň podával jako možnost, a ne jako fakt… oni jsou u nás tak časté železniční nehody (které nota bene ničivě zasáhnou střechu jednotky, NIKOLIV čelo) že to považujete za ložené?? Oni už totiž začínají být zkušenosti lidstva s velkokapacitními akumulátory docela výrazné… počítejte se mnou: mobily, tablety, notebooky, kola, koloběžky, auta, letadla (ano, existuje pár tuctů elektrických cvičných, nic moc dolet ale levný provoz, akorát na trenéra) VLAKY… Kolik jste viděl požárů baterky na vlastní oči? Ne z pověstí? Neříkám že neexistují, ale učíme se je zvládat. Takový požár benzínové nebo dokonce plynové nádrže je taky maso, a… Číst vice »

tomaskislinger7

Omlouvám se za O.T.
Přesto dotaz na redakci.
Jak to vlastně je a bude s Grappem?
https://zdopravy.cz/grapp-uz-nebude-pristupny-verejnosti-informace-o-poloze-vlaku-sprava-zeleznic-presune-do-map-213723/

tomaskislinger7

Děkuji a souhlasím.

XXXD

Co jsem tak slyšel, tak prý byl poměrně odpor proti znepřístupnění (u lidí, co do toho mají co mluvit), tak si to zřejmě na SŽ rozmysleli. GRAPP by prý měl zůstat veřejně přístupný minimálně do doby než bude interaktivní mapa umět alespoň to samé.

Mosquit

Sám jsem byl přítom uživatelskému testování Datla, a těch připomínek tam bylo poměrně hodně, takže to ještě asi nechtějí pouštět ven (a tím ukončit Grapp)

suri

Datel už se o dost zlepšil, mj. už nabízí zobrazení průjezdných bodů, což byla moje největší výhrada. V předchozích dnech jsem ale SŽ dával podnět, aby Datel zobrazoval podobně jako Grapp vlaky, které míří ze sítí zahraničních provozovatelů na síť SŽ na hranicích a info o zpoždění v zahraničí. Na to SŽ v první odpovědi uvedlo, že informace ze zahraničí nemají. Když jsem jim v reakci poslal screenshoty z Grappu, kde ty informace zobrazují, tak v druhé odpovědi stálo, že tedy nějaké informace mají, a že pokud chci znát informace o předpokládaném zpoždění, mám si v Datlovi vyhledat nějakou stanici… Číst vice »

Ondřej Wagner

Pokud je mi známo z médií, tak se připravuje elektrizace tratě Týniště nad Orlicí – Solnice. Proto nemá smysl nasazovat BEMU jednotky v relaci Hradec Králové – Solnice.

Jirka

Přesně tak, ale do Rokytnice a do Letohradu si to dokážu představit.

Džamel

Možná by šlo, že z HK vyjedou tři dvouvozové a cestou se rozpojí, jedna elektro(RK) a dva hybridi (Rokytnice a Letohrad)…

PvvS

To by je spolu museli naučit mluvit.

Beskyd

Nereálné. Nikde se to neděje ani toho nikdo (stát, kraj, dopravci) nechce dosáhnout.
Navíc jedna jednotka emu a dvě bemu (tedy dvě rozdílné řady), by musely komunikovat a být schopné provozu ve spojení.

Náhodný Kolemjdoucí

Stejně je šílené, že v 21. století to neumí všechny nové jednotky napříč státy a výrobci.

Permonik

Přípravuje se elektrizace na některých tratí znači i 50 let a ma tam být střidavě napěti. Takže navíc až po přepnutí.

Daniel Jablonecký

To snad není případ Solnice, ne?! Za 50 let už tam žádný Škodovky vyrábět nebudou.

Permonik

Tak se to předěla na průmyslovou zonu a dělníci budou jezdit dále.

fous55

Už mnohem dříve se tam začnou vyrábět nějaké Mao Li Pchengy.

kakos

Stejně tak se chystá (údajně) elektrizace až do Moravského Karlova (aspoň to tady bylo někdy před pár měsíci napsané). Tak proč by tam byly potřeba akutrolejové jednotky?

SYN

Na těch pár (desítek) měsíců??

Řiditel

Opravdu si myslíte, že vám někdo ze SŽ garantuje termín elektrizace, abyste tam mohl bez rizika zasmluvnit čistě elektrická vozidla?

Lukáš Chytil

Týniště – Solnice by měla být zahájena dokonce letos.

Jiří kuba

Velice zajímavý nápad a může to tím oživit ještě více atraktivnost železniční dopravy v obou krajích. Přímé vlaky na místech, kde se přestupuje s obavou, že mu přípoj ujede, je nasazení bateriových vlaků skvělý nápad.

Guma

Do Letohradu jezdí přímé vlaky už dnes, do Solnice budou jezdit po elektrizaci coz by melo byt od 12/2026, do Rokytnice po dodání 847 v roce 2026.

Honnzok

do Solnice jezdí krom soboty večer také přímé vlaky, jezdí z HK a do HK, jak ráno, po poledni tak večer…

Aleš

Ano,vlaky do Solnice v podstatě vozí jen lidi na střídání směn do montovny.

Michal82

A co Pardubice-Hradec-Jaromeř-Náchod?

M152

Dalo by se, ale bude navíc přestup směr Meziměstí a to asi není moc žádoucí. Velká část lidí jezdí od HK do Velkého Poříčí a Hronova.

Ruzian1

V té době se má stavět Vysokovská spojka a elektrizace s rekonstrukcí do Meziměstí (a snad i do Broumova), tudíž zbytečné.

marcel.stancl

Doufejme, že se Vysokovská spojka udělá nebo, alespoň elektrizace Týniště nad Orlicí – Letohrad. Občané Gdaňska starostům Pardubic a Hradce nedají volební hlasy za Baltik. To se přeci vůbec nemělo řešit důležití jsou voliči v okolí a provoz na místních dráhách……..

Někdo

A můžete logický napsat co měl básník na myslí?

Michal M

Pozor, to jsou dvě myšlenky slepené dohromady, obě se u pacienta projevují již delší dobu. Třetí myslenkou je pak rychlík Praha-Liberec-Berlin přes Zawidow.

Michal M

Je nutné připomínat, že ten denaturák fasuješ na čištění techniky, ne na svačinu?