LOT 3a leaderboard

Rokycany připravují severní obchvat, v úterý kraj otevřel jeho jižní část. Oddychli si hlavně v Hrádku

Nově otevřený obchvat Rokycan. Foto: Plzeňský krajNově otevřený obchvat Rokycan. Foto: Plzeňský kraj

Rokycany, kde se tento týden otevřel nový jižní obchvat do Hrádku, připravují spolu s Plzeňským krajem stavbu důležitějšího severního obchvatu

Rokycany, kde se tento týden otevřel nový jižní obchvat do Hrádku, připravují spolu s Plzeňským krajem stavbu důležitějšího severního obchvatu za stovky milionů korun. Vyústí na staré silnici na Prahu a výhledově až na dálnicí D5.

„V úterý otevřený obchvat má 5,5 kilometru. Začíná na Šťáhlavské ulici. Ale pokud bychom ho chtěli propojit na II/605, tedy na starou ‚pražskou‘ z Prahy přes Rokycany na Plzeň, tak to bude dalších 2700 metrů,“ řekl starosta Václav Kočí (Pro naše Rokycany). Město má v územním plánu stanovený koridor, silnice je v zásadách územního rozvoje kraje. „Myslím, že je to v dobré fázi, máme více než polovinu pozemků vykoupených, začneme připravovat realizaci s krajem, který bude opět investorem,“ uvedl Kočí. Rokycany by chtěly mít do jednoho roku vykoupené téměř všechny pozemky. Poté by začal kraj s projektem. Stavba by podle starosty mohla začít za tři roky.

„Byl by to další bonus pro řidiče. Aby se auta mohla dostat na aktuálně otevřený jižní (obchvat) z Rokycan do Hrádku, tak musí projet město Rokycany. Pokud bychom měli obchvat až na starou pražskou, tak by to bylo zase jednodušší, protože vozidla, která jedou od Ejpovic, by vůbec nemusela sjíždět do Rokycan, ale objela by je,“ řekl.

Silnice by končila v lese nad přejezdem železniční trati Plzeň – Praha, nad takzvanou Jelínkovou boudu, směrem na Ejpovice. Severní obchvat má ale ještě výhledově pokračovat o dalších asi 1,5 kilometru přes údolí Klabavy až k dálnici D5 z Prahy na Plzeň. „Je to zařazené v našem územním plánu, kraj to má ve studii,“ uvedl starosta. Město chce propojit všechny části obchvatu Rokycan až na dálnici D5, tedy na sjezd z dálnice na „brýlích“ směr Rokycany nebo Litohlavy.

Tento týden otevřený jižní obchvat stál 250 milionů Kč. Severní bude kratší, ale pokud se protáhne až k dálnici přes údolí Klabavy, tak bude technicky i finančně náročnější. Náklady by tak velmi hrubým odhadem mohly vystoupat na půl miliardy korun.

Mapa jižní části obchvatu Rokycan. Foto: Správa a údržba silnic Plzeňského kraje

Mapa jižní části obchvatu Rokycan. Foto: Správa a údržba silnic Plzeňského kraje

Nový obchvat ulevil především Kamennému Újezdu, který má teď zcela zničenou komunikaci přes celou obec. „Kraj nám slíbil, že ji po dokončení obchvatu opraví,“ řekla starostka Jarmila Vaňourková (SNK pro Kamenný Újezd). Přes obec dosud jezdilo kolem 10 tisíc aut včetně kamionů. Obcí dosud jezdily také nákladní vozy ze Železáren Hrádek, z Borgersu, z pily a na parkoviště firmy Duvenbeck.

Obec loni za 15 milionů korun vybudovala chodník podél silnice, který tam nebyl. Kvůli velkému provozu byl průchod nebezpečný. Obec se díky bytovým zónám rychle rozrůstá, za rok tam počet obyvatel vzrostl o stovku na 880. „Po dokončení obchvatu bude bytová výstavba ještě rychlejší,“ uvedla starostka.

První část jižního obchvatu Rokycan, dokončenou v roce 2013, moc aut nevyužívalo. Zlepšila dopravní napojení průmyslové oblasti jihu Rokycan, kterou měl původně celý obchvat propojit s plánovanou 55hektarovou průmyslovou zónu v třítisícovém Hrádku. Zóna se ale nakonec kvůli odporu místních stavět nebude. „V novém územním plánu už průmysl ani obchod není. Vůle občanů byla, aby tam zůstala přírodní lokalita, aby nebyl Hrádek z obou stran obklopen průmyslem,“ uvedla starostka Marcela Sobotková (ODS). Nová silnice se více odklonila mimo město, vznikl tam oddělený chodník s přechodem a jsou tam nové stromy. Obchvat Rokycany-Hrádek hradil z 90 procent evropský program IROP.

ČTK

Tagy Hrádek obchvat Rokycan Plzeňský kraj Rokycany
14 komentářů