Infrastruktura Silnice

Rokycany připravují severní obchvat, v úterý kraj otevřel jeho jižní část. Oddychli si hlavně v Hrádku

Nově otevřený obchvat Rokycan. Foto: Plzeňský kraj
Nově otevřený obchvat Rokycan. Foto: Plzeňský kraj

Rokycany, kde se tento týden otevřel nový jižní obchvat do Hrádku, připravují spolu s Plzeňským krajem stavbu důležitějšího severního obchvatu za stovky milionů korun. Vyústí na staré silnici na Prahu a výhledově až na dálnicí D5.

„V úterý otevřený obchvat má 5,5 kilometru. Začíná na Šťáhlavské ulici. Ale pokud bychom ho chtěli propojit na II/605, tedy na starou ‚pražskou‘ z Prahy přes Rokycany na Plzeň, tak to bude dalších 2700 metrů,“ řekl starosta Václav Kočí (Pro naše Rokycany). Město má v územním plánu stanovený koridor, silnice je v zásadách územního rozvoje kraje. „Myslím, že je to v dobré fázi, máme více než polovinu pozemků vykoupených, začneme připravovat realizaci s krajem, který bude opět investorem,“ uvedl Kočí. Rokycany by chtěly mít do jednoho roku vykoupené téměř všechny pozemky. Poté by začal kraj s projektem. Stavba by podle starosty mohla začít za tři roky.

„Byl by to další bonus pro řidiče. Aby se auta mohla dostat na aktuálně otevřený jižní (obchvat) z Rokycan do Hrádku, tak musí projet město Rokycany. Pokud bychom měli obchvat až na starou pražskou, tak by to bylo zase jednodušší, protože vozidla, která jedou od Ejpovic, by vůbec nemusela sjíždět do Rokycan, ale objela by je,“ řekl.

Silnice by končila v lese nad přejezdem železniční trati Plzeň – Praha, nad takzvanou Jelínkovou boudu, směrem na Ejpovice. Severní obchvat má ale ještě výhledově pokračovat o dalších asi 1,5 kilometru přes údolí Klabavy až k dálnici D5 z Prahy na Plzeň. „Je to zařazené v našem územním plánu, kraj to má ve studii,“ uvedl starosta. Město chce propojit všechny části obchvatu Rokycan až na dálnici D5, tedy na sjezd z dálnice na „brýlích“ směr Rokycany nebo Litohlavy.

Tento týden otevřený jižní obchvat stál 250 milionů Kč. Severní bude kratší, ale pokud se protáhne až k dálnici přes údolí Klabavy, tak bude technicky i finančně náročnější. Náklady by tak velmi hrubým odhadem mohly vystoupat na půl miliardy korun.

Mapa jižní části obchvatu Rokycan. Foto: Správa a údržba silnic Plzeňského kraje
Mapa jižní části obchvatu Rokycan. Foto: Správa a údržba silnic Plzeňského kraje

Nový obchvat ulevil především Kamennému Újezdu, který má teď zcela zničenou komunikaci přes celou obec. „Kraj nám slíbil, že ji po dokončení obchvatu opraví,“ řekla starostka Jarmila Vaňourková (SNK pro Kamenný Újezd). Přes obec dosud jezdilo kolem 10 tisíc aut včetně kamionů. Obcí dosud jezdily také nákladní vozy ze Železáren Hrádek, z Borgersu, z pily a na parkoviště firmy Duvenbeck.

Obec loni za 15 milionů korun vybudovala chodník podél silnice, který tam nebyl. Kvůli velkému provozu byl průchod nebezpečný. Obec se díky bytovým zónám rychle rozrůstá, za rok tam počet obyvatel vzrostl o stovku na 880. „Po dokončení obchvatu bude bytová výstavba ještě rychlejší,“ uvedla starostka.

První část jižního obchvatu Rokycan, dokončenou v roce 2013, moc aut nevyužívalo. Zlepšila dopravní napojení průmyslové oblasti jihu Rokycan, kterou měl původně celý obchvat propojit s plánovanou 55hektarovou průmyslovou zónu v třítisícovém Hrádku. Zóna se ale nakonec kvůli odporu místních stavět nebude. „V novém územním plánu už průmysl ani obchod není. Vůle občanů byla, aby tam zůstala přírodní lokalita, aby nebyl Hrádek z obou stran obklopen průmyslem,“ uvedla starostka Marcela Sobotková (ODS). Nová silnice se více odklonila mimo město, vznikl tam oddělený chodník s přechodem a jsou tam nové stromy. Obchvat Rokycany-Hrádek hradil z 90 procent evropský program IROP.

ČTK

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít

Gratuluji k obchvatu na silnici třetí třídy. Obyvatelé na jedničkách mohou jen tiše závidět. 👍

cikcak

Nejde jen o obchvat, ale z podstatné části o obsluhu průmyslu.

Jiří Kocurek

Tak tohle jde z úplně jiného rozpočtu, jedničky má na starosti ŘSD a ne kraj.

pozorovatel

Informace v textu nejsou úplně dokonalé, protože ta část, která je v mapce označena jako „1. etapa“, je v provozu zjevně už nějakou dobu, takže to, co je aktuálně úplně nové, ale teprve dělá z toho komplexu skutečný jižní obchvat (především Kamenného Újezdu, ale návazně i centra Rokycan), je jen ta „2. etapa“ od Veselské ulice k Nové Huti.
A teď ještě aby se podařilo postavit i tu západní část …

Jiří Kocurek

Je to tak, i Mapy.cz zobrazují 2. etapu jako budoucí, zatímco od Veselské po Šťáhlavskou je již hotovo. Ale hlavně je to vidět ve fotomapě.

ene bene

A teď mi ještě vysvětlete, kde je „severní obchvat“. Osobně si myslím, že nikde, nebo, přesněji řečeno, tím severním obchvatem je D5. Možná novináři něco nepochopili a je tím termínem míněna nejzápadnější část tohoto stále stejného, v zásadě jižního obchvatu.

pozorovatel

Samozřejmě – proto jsem také napsal tu poslední větu svého příspěvku v tom znění, jak jsem ji napsal.
A že je úroveň „agenturních“ pisálků leckdy i o dost horší, než úroveň toho, co dost často vyplodí nedomyšleně redakce tohoto webu (ku škodě tohoto webu), to raději ani nekomentuji, aby tady tento můj příspěvek aspoň chvíli vydržel protože už by to nebyla jen kritika zaměstnanců ČTK …

BND30

Vstoupit do diskuze…

BND30

Text není úplně (co se týče geografických termínů) přesný, ale dá se z něho vyčíst, že ze severního konce současného obchvatu, který končí na Šťáhlavské ulici (II/183), bude oblouk, který se západním směrem vyhne zástavbě panelových a rodinných domů směrem k silnici II/605, dle textu někam do prostoru křížení s koridorem, dle terénu bych to viděl někde pod toto křížení (tzn. ve směru blíž k městu) a výhledově estakádou směrem k silnici II/183 k dálniční křižovatce. A ta estakáda přes údolí Klabavy (která by nejvíce pomohla) má logicky přijít na největší balík….kruhový objezd na křížení II/605 a II/183 už vytváří… Číst vice »

pozorovatel

Nějak tak to nejspíše chápeme všichni, ale právě proto nám není jasné, proč se text zmiňuje o jakémsi „severním obchvatu“, když fakticky jde o obchvat jihozápadní části města (resp. jeho Plzeňského předměstí) po jihozápadní a nikoli severní straně, když navíc ani to přemostění údolí Klabavy (je-li vůbec tak důležité) neleží na čistém severu od města, ale jen na severozápadě. Já se dokonce domnívám, že levnější a asi i užitečnější než přemosťováníní údolí Klabavy by bylo vybudování nového kompletního sjezdu / nájezdu na křížení D5 a II/605 západně od Rokycan (nedaleko železniční zastávky Klabava) doplněné zákazem jízdy kamionů po Šťáhlavské /… Číst vice »

BND30

To je opravdu zajímavý návrh řešení. Most tam je, už jen to připojení. Tohle by fakt mohlo stačit i z dlouhodobého hlediska.

cikcak

Asi to nejde, nejmenší vzdálenost mezi křižovatkami na dálnici je tuším 4 km. Ze stejného důvodu nemohla být kdysi realizována na křížení D5 a II/183.

miky

Dle vyhlášky 104/1997, resp. ČSN na kterou odkazuje (číslo teď narychlo nevím) je nejkratší vzdál. mezi (novými!) dálničními křižovatkami min. 4 km, lze ji ovšem v případě, že by nová křižovatka generovala nějaký zásadní dopravní tok (myslím, že snad 10 tis./vozidel/den a výše) nebo byla v blízkosti velkého sídla, zkrátit až na polovinu. Dle mého osobního názoru místní situace v Rokycanech ničemu z výše uvedeného neodpovídá.

Alf

Obchvat Rokycan je tak po dlouhých letech dalším kouskem kdysi plánované prvorepublikové Národní silnice Plzeň – Košice (později Plzeň – Moravská Ostrava), z níž se několik úsekú vybudovalo a využívá je dnes třeba I/19. Zájemci nechť gůglí. Docela zajímavé čtení, šlo o co nejkratší spojení východu a západu i za cenu vynechání Prahy.