Rok po první vlně pošle ministerstvo peníze dopravcům za komerční autobusové linky

Autobus Irizar i8 v barvách RegioJetu (Student agency). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czAutobus Irizar i8 v barvách RegioJetu (Student agency). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Výše dotace je omezená na 1,2 milionů korun na jednoho příjemce, počítá se podle kapacity autobusu a emisní třídy.

Ministerstvo dopravy rozdělí mezi autobusové dopravce až sto milionů korun na dotacích za ztráty způsobené utlumením provozu v době první vlny pandemie koronaviru. Od příští středy začne přijímat žádost o výplatu dotací z nového programu Covid Bus Linka.

Možnost se týká pouze komerčních linek mimo objednávku krajů či měst. V tomto oboru byla loni bezkonkurenčně největším dopravcem Student Agency provozující autobusy pod značkou RegioJet. Výše podpory se odvíjí od kapacity provozovaného autobusu a emisní třídy. Příspěvek na sedačku a den se pohybuje od 15 korun u Euro II až po 95 korun u autobusů Euro 6. Maximální výše podpory pro jednoho příjemce činí 1,2 milionu korun.

Program přichází více než rok po vypuknutí pandemie a půl roku poté, co se stát postaral o zájezdové dopravce. Komerční linky přitom v řadě případů fungují jako náhrada základní dopravní obslužnosti, například mezi Libercem a Prahou. Proč přichází program tak pozdě? „Je to kombinací několika faktorů: vývoje pandemické situace a jejích dopadů; jedná se o výsledek vyjednávání mezi dotčenými subjekty. Prioritně se řešila podpora nejpostiženějších odvětví a také jde o aktuální možnosti rozpočtu. Následná příprava a vypsání výzvy již potom byly otázkou poměrně krátké doby,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podmínky programu zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých stránkách. „Výše dotace se bude odvíjet od provozování autobusu v definované emisní normě EURO a počtu míst k sezení v době nouzového stavu,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Podpora se týká období od 12. března do 30. června.

Možnost se týká dopravců u vnitrostátních i mezinárodních linek. Podmínkou přidělení je i podmínka propadu tržeb nejméně o 50 % za druhé čtvrtletí v porovnání se stejným obdobím roku 2019. To ze hry prakticky vyřazuje United Buses, které přišly s větší expanzí loni na počátku pandemie.

Tagy Covid Bus Linka komerční autobusové linky Ministerstvo dopravy
26 komentářů