Autobusy

Rok po první vlně pošle ministerstvo peníze dopravcům za komerční autobusové linky

Autobus Irizar i8 v barvách RegioJetu (Student agency). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Autobus Irizar i8 v barvách RegioJetu (Student agency). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Výše dotace je omezená na 1,2 milionů korun na jednoho příjemce, počítá se podle kapacity autobusu a emisní třídy.

Ministerstvo dopravy rozdělí mezi autobusové dopravce až sto milionů korun na dotacích za ztráty způsobené utlumením provozu v době první vlny pandemie koronaviru. Od příští středy začne přijímat žádost o výplatu dotací z nového programu Covid Bus Linka.

Možnost se týká pouze komerčních linek mimo objednávku krajů či měst. V tomto oboru byla loni bezkonkurenčně největším dopravcem Student Agency provozující autobusy pod značkou RegioJet. Výše podpory se odvíjí od kapacity provozovaného autobusu a emisní třídy. Příspěvek na sedačku a den se pohybuje od 15 korun u Euro II až po 95 korun u autobusů Euro 6. Maximální výše podpory pro jednoho příjemce činí 1,2 milionu korun.

Program přichází více než rok po vypuknutí pandemie a půl roku poté, co se stát postaral o zájezdové dopravce. Komerční linky přitom v řadě případů fungují jako náhrada základní dopravní obslužnosti, například mezi Libercem a Prahou. Proč přichází program tak pozdě? „Je to kombinací několika faktorů: vývoje pandemické situace a jejích dopadů; jedná se o výsledek vyjednávání mezi dotčenými subjekty. Prioritně se řešila podpora nejpostiženějších odvětví a také jde o aktuální možnosti rozpočtu. Následná příprava a vypsání výzvy již potom byly otázkou poměrně krátké doby,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podmínky programu zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých stránkách. „Výše dotace se bude odvíjet od provozování autobusu v definované emisní normě EURO a počtu míst k sezení v době nouzového stavu,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Podpora se týká období od 12. března do 30. června.

Možnost se týká dopravců u vnitrostátních i mezinárodních linek. Podmínkou přidělení je i podmínka propadu tržeb nejméně o 50 % za druhé čtvrtletí v porovnání se stejným obdobím roku 2019. To ze hry prakticky vyřazuje United Buses, které přišly s větší expanzí loni na počátku pandemie.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mario

Proč se zase dělá skrytá reklama United buses?

Gwann

to má jistě žlutý spasitel radost. zajímalo by mne zda spustí bandurskou nebo mu dopředu ucpali ústa Strekovem

J.K.

Můžete to zkusit napsat ještě jednou, česky?

ČD4ever

To je čeština. Já tomu rozuměl.

Gwann

tak bez ironie.

tento systém kompenzace není příliš výhodný pro Regiojet/ Student Agency pana Jancury. Myslíte, že spustí mediální antikampan nebo zohledni to, že jeho firma od toho stejného ministerstva dopravy obdržela zakázku na vozbu rychlíkove linky Strekov?

Ondřej

Ten pocit když ti přes rok stojí na dvoře 120 autobusů a stát ti pošle milion

noerf

To je za druhé čtvrtletí roku 2019. Jinak souhlasím.

Gwann

no, i kdyby dostal 4×1,2 mio…
ale zase abychom kapitalistů nelitovali prilis, dost egap záruky, to mu jistě pomohlo a vytvořilo náplast na bebi

mgr.pavel

A ještě s ročním zpožděním..

Leoš Konečný

Tak jestli myslíte žluté autobusy, těch je cca 160 a všechny nestály, nicméně pravdu máte, je to asi dost malá náplast

Josef Petrák

UNITED BUSES ve sledovaném období nejen expandoval, ale doslova zahájil provoz. Tak jako tak je to vyloučiloz programu… Bude zajímavé, jestli o podporu zažádá např. Tourbus, který na shodné lince ČBBrno hned na začátku lockdownu přerušil provoz a vrátil se až 12.6. To by mělo propad o 50 % zajistit… Pokud mu teda procenta mezkreslí poplatly za Zvonařku. 🙂

Messer

Jestli má takováto dotace smysl je jedna věc, ale když už se takto sype do autobusů, sedačkovné pro letecké dopravce hned dává mnohem větší smysl.

Leoš Konečný

Opravdu? Myslíte, že letadlo se dá považovat za základní dopravní obslužnost? Takže například z Prahy do Liberce nebo Brna poletíte letadlem?

Josef Petrák

Tak v Norsku jsou letecké trasy, které slouží jako dopravní obslužnost, protože se z těch vzdálených fjordů jinak nedostanete. Je to jeden z hlavních businessů aerolinky Widerøe.

Kernteriér

Tak těm to snad z našich daní platit nebudeme. 🙂

*****. Petr

U tohoto to pravé význam má .

Kernteriér

Zaplatit to Norům z českých daní?

Leoš Konečný

A my jsme v Norsku??

Josef Petrák

To byl příklad ze zahraničí. Pokud chcete tuzemský, tak objednávka kraje na linku Ostrava-Varšava nebo dříve Brno-Mnichov asi padají do podobné kategorie.

Gramofon

Ty spadají do kategorie malá domů, protože ze ZDO to opravdu nemá nic společného i když se přitom dojí erární cecík.

Leoš Konečný

Nevím jestli neumíte tedy číst ale jedná se o podporu na komerčních linkách

mauricio

To v mnoha státech. Ale tady se snad bavíme o ČR.

Vít Jůza

Ještě by se jako základní dopravní obslužnost mohly označit lety na Měsíc …

Adrián

Časom k tomu určite príde 🙂

Gwann

některým bych zaplatil z eraru nebo i sbírkou letenku na mars. bez zpatecniho listku

Leoš Konečný

Chudáci na Marsu :)))