Rok parkovacích zón v Praze: zpoplatnění vyčistilo ulice

Parkovací automat, foto: TSKParkovací automat, foto: TSK

Technická správa komunikací zveřejnila první data o tom, jak se změnil provoz se zavedením parkovacích zón ve třech městských částech

Technická správa komunikací zveřejnila první data o tom, jak se změnil provoz se zavedením parkovacích zón ve třech městských částech hlavního města. V některých čtvrtích je vydaných karet více, než je parkovacích míst. Celkově ale výrazně ubyly počty aut, které parkují na ulicích déle, než šest hodin.

Statistiky potvrzují jednoznačný trend: ve třech městských čtvrtích, které nový systém zavedly, výrazně klesla obsazenost parkovišť a pro obyvatele je mnohem snažší zaparkovat. Například na Praze 6 byla v roce 2011 průměrná obsazenost parkovišť přes 91 procent, letos klesla pod 70 procent. V roce 2011 šlo o data z dopravních průzkumů, teď o automatický monitoring.

„Ukazuje se, že tento způsob regulace funguje. Pro obyvatele je snadnější parkovat, než v minulosti,“ řekl Petr Horský z České parkovací asociace.

Parkovací zóny byly velkým tématem loni, když přešly na nový systém v Praze 5, 6 a 8. Radnice tehdy argumentovaly tím, že potřebují vyřešit parkování hlavně pro své občany a nikoliv obyvatele, kteří ve čtvrtích nebydlí. Auta se přesunula buď do jiných částí, na okraje Prahy nebo začali lidé využívat více veřejnou dopravu.

Parkovací zóny si pochvaluje například i trenér Sparty Andrea Stramaccioni. „S manželkou si říkáme, že to je geniální nápad, a přitom tak jednoduchý. V Římě parkujeme doslova auto na autě,“ řekl na dotaz magazínu Ego! Hospodářských novin, co se mu v Praze nejvíce líbí.

Podle Horského ale data současně ukazují, že cena za parkování je ještě stále zbytečně nízká a rezidenční karty by se mohly ještě zdražit. Vysvětluje to hlavně faktem, že v některých částech Prahy je karet vydáno více, než je parkovacích míst avšak počet parkujících rezidentů nepřevyšuje počet parkovacích stání.

Praha naposledy zlevnila roční poplatek pro podnikatele a pro rezidenty na druhé auto o pět tisíc korun.
Od října se změnil systém parkovacích zón i v Praze 1 a 2, od února 2018 se změní v Praze 3 a 7. Přibude hlavně fialových zón, kde mohou parkovat jak rezidenti, tak i nerezidenti.

Porovnání obsazenosti zón placeného stání (ZPS) v Praze 5, 6 a 8 – před a po spuštění ZPS

Zóna placeného stání Průměrná denní obsazenost 2017 Průměrná denní obsazenost 2011 Úbytek parkujících vozidel
Praha 5 76,16% 103,88% -2 522
Praha 6 65,77% 91,71% -5 331
Praha 8 60,26% 102,62% -4 688
Celkem ZPS 67,40% 99,40% -12 541

Zdroj: Technická správa komunikací Praha

Vysvětlivky:

Průměrná denní obsazenost 2017 – hodnoty obsazenosti ZPS zjištěné automatizovaným monitoringem

Průměrná denní obsazenost 2011 – hodnoty obsazenosti ZPS podle dopravních průzkumů realizovaných před spuštěním ZPS

Úbytek parkujících vozidel – vyčíslení úbytku počtu parkujících vozidel v denním období.

Tagy parkovací zóny
6 komentářů