Rok bez vlaků. Kordis zveřejnil detaily k roční výluce mezi Brnem a Blanskem
InterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhy
Do systému náhradní dopravy se zapojí i tramvajová linka, z Brna do Blanska pojedou autobusy bez zastávky.
Slabou útěchou je, že lidé z Králova Pole budou mít přímé napojení do Blanska a nemusí jezdit přes Židenice.
Škoda jen, že se nerealizovala spojka Kuřim – Lipůvka – Blansko (-Křenovice) jak se o ní uvažovalo naposledy v 50. letech 20. století.
To by byla tunelová spojka? Zejména z Blanska do Křenovic, s podzemními zastávkami Macocha, Rudice – nad i pod potokem a Býčí skála?
Asi myslí tohle : https://is.muni.cz/th/hbgs5/Nepostavene_mistni_drahy_do_Moravskeho_krasu.pdf
Nevíte někdo, proč se zároveň neudělá i most a podchod v žst. Rájec-Jestřebí?
Prý nemá zájem město.
Stálo by to mnoho peněz.
To je důvod nepostavení podchodů v Adamově, Letovicích, Březové, Rájci – když se korytor modernizoval, muselo se šetřit …. socialistické „ušetříme korunu, ať to stojí, co to stojí (v tomto případě mrtvé a zraněné právě v tom Rájci) platí stále i v dobách kdy je u ministerského korýtka představitel „konzervativní, pravicové (antikomunistické)“ politické strany, ale komunistický duch pracovny soudruha Dubčeka, Husáka, Jakeše stále ministry ovlivňuje.
To chápu, ale jde spíš o to, že ten Rájec je stejně v plánu dělat, akorát že až 2025-2027. A minimálně ta stavba mostu bude znamenat další výluku.
Nevíte někdo, proč se zároveň neudělá i podchod a most v žst. Rájec-Jestřebí?
Na „zbytečnosti“ nejsou peníze … ekonomicky by to nevyšlo …
Jeden most už tam je
Kordis zveřejnil, Kordis by to měl taky autobusy odvést. JMK kraj chce vše, ale když může ukázat jací to jsou myslitelé tak to nechají zlým ČD.
Tak ČD za to taky dostali řádně zaplaceno, dokonce ve veřejné soutěži na celý kraj. Tedy takové po které všichni ČD fans a odboráři v minulosti volali (než jim došlo, že tam nebudou platit režijky). Nešlo o žádné kritizované drobení výkonů. A především jde o akci provozovatele dráhy, ne IDS JMK.
Takže ČD by braly peníze za nic ? bez odježděných výkonů a bez starostí ?
A to měli rozšiřovat klikatice mezi Bílovicemi a Obřany, ale bohužel to posunuli.
To teprve mohla být sranda.
Nejenom že si lidi v minulém roce museli zpívat anu K že nám vzali nebe… Oni nám v tom letošním berou koleje 🙂 .
Proběhne v té době i nějaká větší údržba Blansko-Třebová?
Ne proč? SprŽel by mohla dělat Havlíčkův Brod – Kolín.
Ano.
Ano, na 3 měsíce bude výluka Březová-Svitavy
Budu se hodně divit, jestli to hned na začátku neskončí kolapsem a hromadou naštvaných lidí.
No samozřejmě, že to bude znamenat problémy a zdržení v Lipůvce. Jenže to si můžete vybrat kterýkoliv rok 2000-2040, kruháč nekruháč. Stejně tak to bude v Adamově do kopce, to nejspíš i o celá staletí později.
Blbé by bylo nic nedělat a počkat na hromadu naštvaných lidí, až se stane něco z důvodů neúdržby.
PS: Tahat VRT jako náhradu přes Svitavy do Chocně nedává smysl. A bez výluk by to nešlo.
Výluka není na měsíc, dva. Ale celý rok. Představa každý den jezdit do práce z Adamová do Brna hodina tam a hodinu zpět ještě navíc s přestupem… Navíc, když trať neměla žádné zpomalení, celá rekonstruovaná někdy v roce 1995. A doba jízdy vlakem se po roce zkrátí o 2-3 minuty… kolík to bude stát miliard…
Však se s námi podělte o svá moudra, jak byste to udělal lépe, nebo jak by se dalo další roky jezdit po stávající trati..
Na úseku Blansko Brno jsou pravidelné výluky. Nejméně čtyřikrát do roka se jezdí autobusem. Rekonstrukce mohla být postupná.Nebudu se pouštět do technických věcí, ale pokud už je nutné celou trať zavřít na tak dlouhou dobu, jistě by stálo za úvahu udělat náhradní dopravu jinak než pomalinkou z Adamova kolem Svitavy a Neustále ucpané Tomkovo náměstí na Lesnou a nezařadit přímý autobus do centra Brna.
“ jinak než pomalinkou z Adamova kolem Svitavy“
Ty další dvě linky do Králova pole na šalinu jste nezaznamenal?
Zaznamenal jsem je z Blanska do Králova pole. To je v naprostém pořádku. Z Adamova nic přímého není. Tady se nejedná o pár lidí. Lidi z města Adamov dojíždějí do Brna do práce. Jedná se o stovky lidí denně.
Tak se podívejte ještě jednou a je tam i z Blanska na Hl. nádraží.
…a to těm lidem z Adamova pomůže jak?
A co navrhujete ? Kyvadlovou přepravu vrtulníky, nebo ponorkama přes Kras ?
Nejjednodušší a nejrychlejší cestu. Adamov zastávka, Adamov žel.stanice, Adamov Ptacina a opravenou silnicí bez zastávky přes Útěchov, Soběšice na Lesnou nebo do Králova Pole, když už nechtějí až k hlavnímu nádraží. Doba jízdy do 20 minut. A Bílovice samostatné busy do Obřan.
Je to náhrada za vlak, ne taxi. Můžete do Blanska a pak přímýma do krpole a na Hlavní.
Bez přípojové vazby, v Brně za slabé dvě hodinky. Neberte to.
V Brně na Tomkáči či v Židenicích za cca půl hodiny. Plus cca 15 minut na hlavák šalinou. Tak nešiřte bludy.
Za prvé, pokud se nic nezměnilo, tak by na jaře měl nějaký ten spoj náhradní dopravy jet přes Útěchov, za jisté to ale nepovažujte.Důvody jsou snad zřejmé. Za prvé proto, že ta cesta na Útěchovv zimě není vhodná pro provoz autobusů, za druhé proto, že přes zimu není z Adamova taková poptávka a za třetí vše, je otázka peněz. Ona silnice přes Bílovice je druhé třídy narozdíl od té místní komunikace na Útěchov, to je důvod proč bylo zvoleno toto řešení. Zastávka v Ptačině sice byla pokud vím, v původním návrhu, ale zda tam zůstane není vůbec jisté, neboť je… Číst vice »
Běžte se zeptat na SBB jak se udržuje infrastruktura. A nebo aspoň do Vídni k ÖBB. Od těchto dvou společností se má dobrá správa z Dlážděné hodně co učit.
Organizace s úplně jinými rozpočty i zkušenosti.
Základní problém je, že Správa železnic investuje v současné době na koridorových tratích v duchu budování železnice v 19. století a tím nepřispívá k efektivnosti miliardových investic na rozdíl od dnešního Rakouska nebo Švýcarska. A to pomíjím budovaný koridor za 100 miliard Kč do Českých Budějovic, jehož mezinárodního pokračování se nikdo z nás nedožije. Češi milují hesla. Heslem současné doby jsou vysokorychlostní tratě. Když jsem slyšel v televizi pana Kupku, kandidáta na nového ministra dopravy, tak mně připomínal spíš hodného venkovského učitele, než manažera, který bude rozhodovat o stamiliardových rozpočtech na železnici. Jestli změní můj dojem, že Správa železnic, státní… Číst vice »
Sto miliard to asi ani nebude, ale na 16 let a tu délku to snad není špatné.
Se jděte podívat do Černošic a do Heřmaniček jak to vypadalo předtím…
Vy jste viděl hodného venkovského učitele, já poúnorového aktivního mladého agitátorského modrokošiláče přesvědčující drobné zemědělce na vesnici (s jednou kravkou zapřaženou do pluhu) o výhodách členství v JZD a kolektivním hospodaření podle osvědčeného sovětského vzoru …
Nebýt listopadu 1989 byl by to příkladný a perspektivní ideologický tajemník KSČ …
Prvním , kdo by měl vyjet na zkušenou by měl být ministr dopravy a aparát ministerstva dopravy – v rámci své dovolené a na zakoupený SWISSPASS.
Aparát MD totiž tvrdí, že u nás jsou JINÉ PODMÍNKY než v SBBsku nebo Rakousku … Tak ať se s těmi jinými podmínkami jedou seznámit – například švýcarská tarifní integrace na úrovni konfederace a jednotná jízdenka jízdenka / přepravní podmínky (přepravní řád) pro množinu všech drážních dopravců …
To je 26 roků. Mezi tím se „pokazily“ ty staré tunely. Zatéká do nich. Z tři stovky na hodinu to Lojza neopraví.
Už je to rozjeté, zastavit se nedá. Ale dalo by se něco dělat z náhradní dopravou, kterou zveřejnili až dnes. A ta je pro lidi z Adamova velmi svízelná.
Okap?:-)
Uvedl jste, že trať se rekonstruovala před čtvrt stoletím. S přihlédnutím k náročnému terénu (tunely, mosty), kterým trať prochází, to je myslím i odpověď na to proč se to opětovně děje v roce 2022.
Když jedu z Brna do Prahy přes Vysočinu na mnoho místech se jede krokem. V úseku Brno Česká Třebová bez omezení. Myslím, že se nemuselo sahat k tak drastickému řešení jako je zrušení provozu nejméně na rok.
Úsek Blansko – Brno je součástí „Východo – středomořského“ železniční koridoru: Berlin – Dresden – Děčín – Praha – Pardubice – Č.Třebová – Brno – Břeclav – Wien/ Bratislava – Budapest. Z mezinárodních dohod, k nimž Česko přistoupilo, vyplývá priorita v dopravní politice státu, tedy i zajištění určitých parametrů těchto trati. https://www.koridory.cz/technicke-normy-a-historie-sjednocene-evropske-zeleznicni-site/
Trať přes Havlbrod, po které jsou aktuálně vedeny odklony, toto postavení nemá.
Alespoň se můžete kochat krajinou ….
A ty tunely a mostky se opraví jak ? V pauze mezi vlakama ?
Kdo byl před 25 lety u finančního (Kočárník) a dopravního kormidla (Stráský, Budinský, Říman) – kapitán Klaus ? „Muselo“ se to postavit, ale levně – socialistické „ušetříme korunu ať to stojí co to stojí“ – po nás potopa …
Ono to levné nebylo, údajně stavby dražší jak tehdy v Německu a kvalita tristní, ale to tu ještě kvetla korupce jak nikde.
V čem je problém ? Při cestě do práce / zpět si přečtete noviny a místo toho, abyste je četl doma … pokud nemáte zájem o noviny, tak jistě nějakou hezkou knížku …
ooo… tak budou jezdit hodinu do prace.
tragedie – milion lidi jezdi hodinu z a do prace v praze a okoli. a kdyz to zvladne cajzl, proc by to nezvladl balik z brna? 😀
Chodíte do práce? Tak se každé ráno hned za dveřmi zastavte a půl hodinky tam jen tak zbytečně postůjte. Odpoledne při návratu totéž. Když je to tak skvělá perspektiva, určitě z toho budete nadšený.
Kdo bude mít jen trochu možnost, přesedne do auta. Herdek, kdyby aspoň udělali autobusovou linku přes Útěchov (nebo pendl na Útěchov k autobusům, i to by pomohlo)…
Ředitel společnosti Kordis uvedl, že se při přípravě této akce snažili cestujícím kompenzovat delší dobu jízdy tím, že náhradní autobusy budou v dopravní špičce jezdit každých deset minut a alespoň některým lidem se sníží počet přestupů nebo docházková vzdálenost při přestupech.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/vyluka-blansko-nahradni-doprava-zeleznice-valky-autobusy.A211125_150315_brno-zpravy_mos1
Panu autorovi moc děkuju za tento článek. Přínosný. Srozumitelný. Erudovaný.
Super.
Jenom ta přiložená mapa je poněkud rozmazaná.
Doufám, že už se těší, na zpoždění až pojedou přes tomkáč. Dneska jsem si vychutnal pěkně autobus s +8 a 44 s +28 minutami. Jestli tam ještě přijede pár desítek aut dojíždějících a autobusů, tak tama už fakt nikdo neprojede…
Jj, ve špičce je ten úsek rychlejší jít pěšky.
Myslím, že toto je pro město Adamov velice špatné. Ztratí spojení do středu města. Pomalá jízda autobusem kolem Svitavy, kde pouze minibus projede podjezdy ( normální autobus musí do protisměru) přes Bílovice navíc končící na Lesné. Dál pokračovat tramvají. Doba jízdy místo vlakových 19 minut nejméně hodinu. Tak jako Blansko, má mít Adamov přímé spojení se Starým autobusovým nádražím v Brně přes Útěchov. Moc špatně vymyšleno z kanceláře.
Místo vlakových 19m to vypadá na takových 45.
Ale zřejmě není zbytí, ten autobus z toho Adamova rychlejc nepojede.
Přestup na šalinu je nutný. Tahat takový množství autobusů do centra je blbost, jenom by se všechny někde zasekaly.
Větší množství autobusů pojede do centra z Blanska. Nevidím tedy jeden jediný důvod proč z Adamová to nelze.
Jestli to náhodou nebude tím, že vlaky R19 budou končit v Blansku a ten přímý bus (Linka x2B) z Blanska ke Grandu bude NAD právě pro rychlíky Svitava.Podle zveřejněných Tarifních pravidel do busu x2B nepustí každého s kdejakou jízdenkou.
Při současném přerušení provozu v úseku Svitavy – Březová/S. bude NAD v celé trase Svitavy – Brno.
Protože z Adamova jede na ty přímáky autobus ?
45 v neděli nebo 60 minut ve špičce je jedno. Ale 15 kilometrů takový čas jsem jel naposledy v Andách ve Venezuele…
No vidíte, a v Brne je to zcela běžné a každodenní situace….
Děkujeme za názor, posíláme klíčenku.
Zajímavé, v devadesátých letech to při výluce šlo. Taky zhruba rok, nepletu-li se. Autobusy jezdily přímo na Hlavní.
Ona v devadesátých letech ta státní vypadala poněkud jinak. Nebyla tak zacpaná, Brno taky nebylo tak ucpané. Dalo se dojet v rozumném čase. Cestování v nadcházejícím roce mně děsí. Teď jezdím do Brna 45 minut, Počítám, že i s přesedáním z vlaku na autobusy v Blansku jedna cesta zabere tak jednou tolik času. Každý den dvě cesty znamenají 3 hodiny denně v dopravních prostředcích. Ráno jezdit minimálně o vlak dřív bude nutností. A odpoledne přijedu kdoví kdy, protože budu muset v práci naddělávat ty pozdní pířchody.
Když se podíváte to mapy, někdy to neškodí, tak Vy mezi Adamovem a Brnem vidíte nějakou rychlou a kapacitní komunikaci, která se pro autobusy NAD nevyužila? A myslíte, že přes Útěchov by to bylo rychlejší? Že by se tam ten autobus vytočil lépe, neměl by problém s vyhýbáním a s tím kopcem nahoru i dolů, hlavně za sněhu, ledu či mokra?
Jsem geodet. Do map se dívám docela často. Navíc to tam znám. I autobusem bychom tam přes Útěchov byli za 20 minut. U Svitavy to taky klouže a ve směru do Bílovic se musí v podjezdech do protisměru. Což je fakt nebezpečný.
Hm, tak se podívejte ještě jednou a zjistěte, jaká kategorie silnice to do Útěchova je . A pak si zjistěte v jakém pořadí probíhá zimní údržba.
Kde tam? Do KrPole vlak z Adamova nejezdí. Za dvacet minut budete i v Obřanech.
Proč vlastně řešit trasu (rychlíkového) busu mezi zastávkami. Já bych byl pro styl „nemá nácestnou zastávku, tak ať jede kudy chce.“
Dovedu si představit že pojede podle navigace, která zná zákazy vjezdu autobusů a rozměry, počítá online s provozem nejrychlejší trasu.
Tak to bude zajímavé když se něco porouchá v úseku Havl.Brod-Kolín to budou zase zpoždění a skoro nemožnost vytvoření odklonu nanejvýš odklon přes Zruč nad Sázavou či dále přes Čerčany až do Prahy 😀
Při jedné koleji přes Adamov a zavední odklonů tamtudy by vznikla zpoždění také.
Nějak si nedovedu představit sanaci klenby tunelu za provozu, byť v jedné koleji. Vynechat vrchlík klenby není řešení.
Asi tu trať moc neznáte. Ten nejdelší tunel je tvořen dvěma jednokolejnými.
Zdvojení toho nejdelšího tunelu vzniklo spíš na základě zkušeností z postupného rozšiřování ostatních tunelů za provozu. Tehdy to vypadalo na stavbu tisíciletí. A do stávajícího se 2x kolej s trolejí nevešla. A stejně mám ten dojem, že i tehdy se úpravě posledních tunelů u Majlontu musela trať na pár měsíců uzavřít.
Nevíte někdo, proč Svitava popřípadě Vysočina bude začínat svoji trasu v Praze-Vršovicích namísto stávajícího Praha-Smíchov? Má to něco dočinění s nějakou výlukou?
Ano, končí stavba Vršovice – Hostivař.
A musí se pomalu vyklízet Smíchov
Z čehož nejsem zas tak úplně nadšen. Jako terminál se mi to hodně líbí, ale zabetonují se 4 nástupiště pro 4 víceméně dvoukolejné tratě z jihu. Nějak mi tam chybí jakákoli rezerva, čili nic než průjezdný model tam už asi nikdy nepůjde, že?
Cože? 4 dvojkolejné tratě? Mluvíme o stejné stanici?
Rychlíky budou jezdit do Blanska? Tak to mi hlava nebere. Vždyť má být i výluka až do ČT. Stavba mostu v Blansku, podchodu Blansko-mesto, mostu nad budoucí D35.
Výluka u Svitav ano, ale ne úplná (nulový provoz). Stavbaři mostu D35 využijí velmi nízkého provozu (díky výluce před Brnem), a ten ta jedna provozní kolej snadno vydýchá (proveze).
Hm, tak tomu rozumím. Ale to Blansko mi jasné není. Pokud budou sneseny obě koleje v zastávce Blansko-mesto, tak bylogicky měly rychlíky obracet už v Rájci-jestrebi.
Zastavený provoz Svitavy – jih bude, ale zřejmě několik týdnů asi o letních prázdninách
Všechno to pěkně rozvrtají – Pardubice – Ústí – Svitavy-Březová – Blansko – Maloměřice
Poděkujte skvělé koncepci revitalizace železniční sítě ČR pod taktovkou SŽ a MD
Čtyřkou přes ghetto. Jupí.😏
Nic nebude, VMO Tomkovo Náměstí.
Navíc k tomu… Kocure, pojď dneska na pivo.
Blbost. Čtyřka už tou dobou bude jezdit opět až do Obřan.
To je pravda, výluka na d4 končí s novým jízdním neřádem.
To není zdaleka poslední výluka na d4 ..
Teď by se docela šikla zastáffka v Obřanech nad Fryčajovou s garantovanou návazností vlak-NAD (opačně by asi byl problém).. Prodírat se přes Tomkáč do centra bude nic moc.
Přesně tak. To by situaci alespoň trochu usnadnilo. Takto to bude s vyšším tranzitem směřujícím k Tomkovu náměstí, respektive kolem kasáren v Židenicích, celkem masakr.
Židenický kasárna jsou problém, právě proto můžou lidi z tohohle směru přestupovat z/na návaznou 4, ne?
Bude zajímavé sledovat, kolik lidí z východočeského regionu (Jaroměř/HK/PCE/Chrudim) využije raději cestu přes Kolín a HB. Už dnes takové vídám. Rychlíky linky R19 – Svitava se v pátek a neděli plní velmi slušně, protože jsou jediné, které jedou přímo. Od půlky prosince pak už jen do Blanska a dál autobusy. Když autobusy zvládnou zimní období, tak už to půjde. Otázka je, nakolik je to pro cestující z VČ regionu přijatelné. Ukáže prvních několik týdnů …
Ještě v 90. letech, kdy se „dělala“ trať 260 a EC jezdily přes Havl. Brod (jako nyní) bylo zcela běžné jet z Pardubic do Brna přes Kolín.
Jenže ty EC jezdily přes HaBeš i před tím „děláním“, přes CeTr byly přesměrovány až po polokoridorizaci a zejména elektrizaci 260.
Rychlíky Svitava jsou našlapené hodně. Protože studenti dojíždějící z Hradce/Pardubic do Brna (nebo opačně) nemají jinou možnost. Dřív se frenvence rozložila i do EC a Raijetů.
Z jihu (Břeclav) se bude jezdit přes Oloumouc. Aspoň, že bude (snad) už obnovena trolej Břeclav – Hodonín.
Zajímavé to bude ve chvíli, kdy by byla hotova VRT Praha – Brno, která – jak je deklarováno – „odlehčí koridoru od dálkových vlaků“, tzn, stav bez vlaků EC/rj atd. už by pak v relaci Pardubice – Brno byl trvalým stavem.
Jedině tedy jet z Pardubic do Brna po VRTce přes Prahu.
Po VRT bude stačit přes Nehvizdy.
Nebo pokud by existovalo spojení Znojmo-Hradec, které by jezdilo jako přípoj na VRT v Jihlavě.
To by zároveň částečně nahradilo ztrátu rychlíkové linky na Jihlavu a Budějovice pro Třebíč.
To je celé ono, než se SŽ pustila do těchto rekonstrukcí už měla původně být VRTka…a výluky typu Brandýs/Pardubice/Blansko by nepostihly tolik cestujících ale těm nahoře je to jedno na MD se to mění jak rohlíky v pekárně a SŽ si dělá co chce – koncepce a dlouholeté plány a strategie nejsou nebo se nedodržují.
Jakože VRTka Praha-Brno přes Jihlavu pomůže nějakým chudákům v Blansku a Adamově?
A proč by ne?
Možnosti více vlaků, větší spolehlivost, méně výluk kvůli menšímu provozu..
Ano, R Svitava je hodně vytížená. Co jsem si všiml, tak ČD posílili vlak R 862. Jsou tam přidané dva vozy.
Otázka zda,nelze objet via Olomouc Prostějov a Vyškov do Brna hl.n.
Teoreticky ano. Prakticky je vyčerpaná kapacita trati v úseku Vyškov – Brno.
Ty názvy náhradních linek, to jsou jak názvy nějakých vesmírných projektů.
A nebo jako jméno dalšího dítěte Elona Muska
Myslíte Dominika Muska :-)?
Tak když Brno nemá metro, tak má aspoň vesmírný projekt 😀
Přitom je to jednoduché:
X: náhradní doprava/odklon
S2: číslo nahrazované linky
Dolňující otáka: Kolik lidí se vejde do X5?
On celý systém mi připadá zbytečně složitý stačilo by číslo linky a druh spoje.
Nevím, proč to IDS dělá takto složitě, proč nejsou jen 4 linky, přímá (Brno – Blansko přímo), zrychlený (Brno – Blansko, významnější zastávky), a 2 zastávkové linky (jeden zastávkový, tak aby se stíhal odjezd vlaku dál, a druhý zastávkový, který by naopak rozvezl lidi z vlaku, který přijel před výluku).
Ve finále by tedy stačilo S2 (nebo číslo spoje) + druh náhradní dopravy, např. S2P – přímý
S2Z – zastávkový
To x tam je naprosto zbytečné.
To X je tam možná zbytečné, ale lidi jsou na to zvyklí z Brna, kde se Xkem označuje náhradní doprava. P je užíváno pro posily.
A pro neznalé je to marginalita, stejně by byly potřeba vysvětlivky na mapě i pro to S2P/Z
Uznávám, že to už je jen detail, a jde spíš o zvyk, na železnici jsem se nikdy s takovýmto rozlišením u žádné výluky nesetkal, vždy bylo číslo spoje + případně o to zda jde o rychlý či zastávkový spoj, proto mi takové označení připadá jak s jiné dimenze, zvlášť když to není jen xS2, ale ještě něco.
Prapodivnější je spíš to rozlomení a ty přestupy, místo rozdělení na přímý a zastávkový, jak v takových případech bývá obvykle.
Z má tu nevýhodu, že může znamenat jak „zastávkový“, tak „zrychlený“. V JMK je zvykem rozlišovat linky NAD buď typycky podle abecedy A, B…, častěji však podle místní situace xS2A jako Adamov, …B jako Blansko, …K jako Královo Pole. …C vyšlo jako propojení u Adamova do Blanska. Např. na trati 244 je zaužívané linkování xS41K jako Krumlov a …I jako Ivančice, …S jako Střelice. To, proč nestačí poslední písmeno, je v tom, že žijeme v 21. století, musí se jednat o jednoznačný identifikátor, tedy linka musí být zařazena v databázi jízdního řádu, systémy IDSJMK s tím pracují jako se základním… Číst vice »
Zkuste se podívat na mapu a pokud nadále nebudete vědět…
Pamatuju rok výluky Letovice-Svitavy a další rok Svitavy- Česká Třebová. Toto se také zvládne. Rozhodně lepší řešení než nekonečné výluky na trati Liberec- Pardubice. Přežila by třeba i roční výluku trať Praha-Kolín. Klidně bych tam hloubil další 2 koleje v nezbytných případech pod stávající.
Mohu se zeptat, kde jste přišli na to, že jízdenky ČD a SJT budou platit jen na části linek?
Viz leták.
Jízdenky vydané v tarifu ČD a SJT
(OneTicket) lze využít pouze v barevných
linkách na plánku. Neplatí v šedých linkách.
Pokud jsou tyto doklady elektronické, je při
cestě jinou linkou než xS2B a xS2K nutné
požádat na pokladně nebo u průvodčího
o vystavení náhradního tištěného jízdního
dokladu
Typicky maloměšťácké … projel jsem v západoevropském zahraničí mnoho NAD, často jsem se na výluku / NAD specializoval … Nikoho tam nezajímalo, s jakou jízdenkou – zda vůbec s jízdenkou – cestující leze do autobusu … v Rakousku, zejména arlberské dráze zajímalo řidiče / informátory leda to, aby ve vozidle nebyl stojící cestující a tak – když to nevyšlo jel s jedním „přebytečným“ cestujícím samostatný BUS …. V Brně se řeší, nepodstatné pitomosti v podobě náhradního dokladu …. Ve Francii, kde jezdí místo vlaku BUS pravidelně mi na jízdenku INTERRAIL vydávali statistickou jízdenku s nulovou hodnotou … dobře, chtějí mít… Číst vice »
Budou platit na těch autobusových linkách, které jsou přímo náhrada za vlak. Nebudou platit (logicky) na dalších linkách IDS JMK. Tato věta vychází z informačních letáků KORDISu, kde je to uvedeno s odkazem na schemata celé situace. A v těchto schematech jsou zakresleny i ostatní linky systému IDS JMK.
Jako Brňák bych upravil tuto větu:
„Autobusy xS2A dál pojedou přes Tomkovo náměstí v Lesné na nádraží. “
na: „Autobusy xS2A dál pojedou přes Tomkovo náměstí na Lesnou, nádraží.“
(S Lesnou se používá předložka „na“ a Tomkovo náměstí je v Husovicích, ne na Lesné. )
Moje formulace taky není nejlepší, protože na Lesné není žádné nádraží. Je to jen železniční stanice, která se oficiálně jmenuje „Lesná, nádraží“, bůh ví proč.
Nádraží je obecná formulace, pod kterou se schová jak železniční stanice, tak železniční zastávka.
Ten název „Lesná, nádraží“ je název zastávky MHD. Asi aby lidé nemuseli poslouchat „Příští zastávka: Lesná, železniční zastávka“.
Ano správně, železniční zastávka se jmenuje prostě Brno-Lesná
Proč? Když může být zastávka Zlín – Malenovice, zastávka 🙂
To je přece jasné. Existuje jak Zlín-Malenovice, tak Zlín-Malenovice zastávka.
Ačkoli to není odborný pojem, má to v jazyce svůj ustálený význam. A odbočka, výhybna, a už vůbec ne zastávka, nádraží nejsou. Naopak, nádraží nemusí souviset s dopravou osob (seřaďovací nádraží).
Jasně, kdo mluví jiný češtin, může tomu rozumět jinak.
Pokud normální člověk jede někam vlakem, tak jde prostě „na nádraží“, opravdu nepotřebuje zkoumat, zda je to v drážní terminologii zastávka, stanice, dopravna D3 nebo dopravna radiobloku.
asi tak
Máte pravdu v tom, že nádraží je v češtině ustálený pojem. Akorát netušíte jak. 🙂
Nádraží je pojem, který není odborný a zahrnuje jak stanice, tak i zastávky. V Praze taky jsou zastávky jako Nádraží Hlubočepy, Nádraží Podbaba a podobné, přestože jsou to jenom zastávky.
To jsou tarifní názvy zastávek MHD v PIDu … ty se mohou jmenovat „jakkoli“.
Na Žižkově nějakou dobu není funkční „nákladové nádraží“, ale zastávky se tak stále jmenují …
Nádraží vzniklo od „na dráze“ – lepší než překlad z němčiny „drážní dvůr“ ….
Z hlediska původu slova „nádraží“ pak nedává smysl ve spojení „autobusové“ …
Slovenština používá výraz „železničná / autobusová“ stanica a mají „jazykový“ pokoj …
Řekl bych, že na Slovenku historicky znají i pojem „nádražie“, „prednádražie“. Pro tamní jazykovědce je to ale čechismus, tak ho nahrazují oficiálním pojmem stanica.
https://slovnik.aktuality.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=predn%C3%A1dra%C5%BEie
nebo
https://najdipsc.zones.sk/PS%C4%8C_Bratislava/Fili%C3%A1lne_n%C3%A1dra%C5%BEie/,
Najít na Slovensku „Nádražná ulica“ také není žádný problém, stačí si to zadat do mapy.cz
Jenom se používá jazykovědně slovo „bohemizmus“ a ne čechizmus. Asi podobně jako germanizmus a ne němčizmus.
V češtině jsou zase slovakizmy. asi bychom si na ně měli zvyknout. Když stejnak obohacují jazyk.
Máte pravdu, u koupených motoráků taky provádějí „bohemizaci“.
Byl jsem na Slovensku svědkem opačné situace, kdy vyučující (Čech) málem neudělil zápočet, protože student (Čech) v odpovědi použil slovní spojení „cestovní lístek“ místo „jediného správného výrazu jízdenka“. Každá věc, která se vyžene do extrému, je škodlivá.
Vývoj jazyka respektuje logiku jenom když se mu chce 🙂 Autobusové nádraží je pouze analogický pojem. Proto se nepřevzalo pro autobusy samotné slovo nádraží, ale i to „autobusový“ tam zůstalo.
A vůbec nejlepší je ovšem novinářský novotvar „vlakové nádraží“. Je to stejný nelogismus jako „CD disk“… 🙂 🙂
Nemůžete chtít, aby lidi, co nejsou z Lesné, znali úzus. Moje babička k nám jezdila do Lesné. Byla ze Znojma a u Znojma jedna obec Lesná je.
Název Lesná, nádraží vznikl v útrobách DpmB nebo lépe řečeno v KORDISu, takže žádnej tajem.
Těch je… https://mapy.cz/s/kecenapefe
Anebo „přes Tomkovo náměstí na nádraží v Lesné.“
Původní větu lze totiž chápat, že Tomkovo náměstí se nachází v obci jménem „Lesná na nádraží“.
Parafráze: „Pojedou přes Palackého náměstí v Ivanovicích na Hané.“