Rok bez vlaků. Kordis zveřejnil detaily k roční výluce mezi Brnem a Blanskem

InterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhyInterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhy

Do systému náhradní dopravy se zapojí i tramvajová linka, z Brna do Blanska pojedou autobusy bez zastávky.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Slabou útěchou je, že lidé z Králova Pole budou mít přímé napojení do Blanska a nemusí jezdit přes Židenice.
Škoda jen, že se nerealizovala spojka Kuřim – Lipůvka – Blansko (-Křenovice) jak se o ní uvažovalo naposledy v 50. letech 20. století.

M19

To by byla tunelová spojka? Zejména z Blanska do Křenovic, s podzemními zastávkami Macocha, Rudice – nad i pod potokem a Býčí skála?

Karlos

Nevíte někdo, proč se zároveň neudělá i most a podchod v žst. Rájec-Jestřebí?

věrka

Prý nemá zájem město.

Miroslav Zikmund

Stálo by to mnoho peněz.
To je důvod nepostavení podchodů v Adamově, Letovicích, Březové, Rájci – když se korytor modernizoval, muselo se šetřit …. socialistické „ušetříme korunu, ať to stojí, co to stojí (v tomto případě mrtvé a zraněné právě v tom Rájci) platí stále i v dobách kdy je u ministerského korýtka představitel „konzervativní, pravicové (antikomunistické)“ politické strany, ale komunistický duch pracovny soudruha Dubčeka, Husáka, Jakeše stále ministry ovlivňuje.

Karlos

To chápu, ale jde spíš o to, že ten Rájec je stejně v plánu dělat, akorát že až 2025-2027. A minimálně ta stavba mostu bude znamenat další výluku.

Karlos

Nevíte někdo, proč se zároveň neudělá i podchod a most v žst. Rájec-Jestřebí?

Miroslav Zikmund

Na „zbytečnosti“ nejsou peníze … ekonomicky by to nevyšlo …

Tukan

Jeden most už tam je

Kosmik

Kordis zveřejnil, Kordis by to měl taky autobusy odvést. JMK kraj chce vše, ale když může ukázat jací to jsou myslitelé tak to nechají zlým ČD.

rozinka

Tak ČD za to taky dostali řádně zaplaceno, dokonce ve veřejné soutěži na celý kraj. Tedy takové po které všichni ČD fans a odboráři v minulosti volali (než jim došlo, že tam nebudou platit režijky). Nešlo o žádné kritizované drobení výkonů. A především jde o akci provozovatele dráhy, ne IDS JMK.

PvvS

Takže ČD by braly peníze za nic ? bez odježděných výkonů a bez starostí ?

phv

A to měli rozšiřovat klikatice mezi Bílovicemi a Obřany, ale bohužel to posunuli.
To teprve mohla být sranda.

Standa

Nejenom že si lidi v minulém roce museli zpívat anu K že nám vzali nebe… Oni nám v tom letošním berou koleje 🙂 .

Elb

Proběhne v té době i nějaká větší údržba Blansko-Třebová?

Leinad

Ne proč? SprŽel by mohla dělat Havlíčkův Brod – Kolín.

Lukajda

Ano.

George

Ano, na 3 měsíce bude výluka Březová-Svitavy

Jarda

Budu se hodně divit, jestli to hned na začátku neskončí kolapsem a hromadou naštvaných lidí.

Jiří Kocurek

No samozřejmě, že to bude znamenat problémy a zdržení v Lipůvce. Jenže to si můžete vybrat kterýkoliv rok 2000-2040, kruháč nekruháč. Stejně tak to bude v Adamově do kopce, to nejspíš i o celá staletí později.
Blbé by bylo nic nedělat a počkat na hromadu naštvaných lidí, až se stane něco z důvodů neúdržby.
PS: Tahat VRT jako náhradu přes Svitavy do Chocně nedává smysl. A bez výluk by to nešlo.

Jiří Fišer

Výluka není na měsíc, dva. Ale celý rok. Představa každý den jezdit do práce z Adamová do Brna hodina tam a hodinu zpět ještě navíc s přestupem… Navíc, když trať neměla žádné zpomalení, celá rekonstruovaná někdy v roce 1995. A doba jízdy vlakem se po roce zkrátí o 2-3 minuty… kolík to bude stát miliard…

Elb

Však se s námi podělte o svá moudra, jak byste to udělal lépe, nebo jak by se dalo další roky jezdit po stávající trati..

Jiří Fišer

Na úseku Blansko Brno jsou pravidelné výluky. Nejméně čtyřikrát do roka se jezdí autobusem. Rekonstrukce mohla být postupná.Nebudu se pouštět do technických věcí, ale pokud už je nutné celou trať zavřít na tak dlouhou dobu, jistě by stálo za úvahu udělat náhradní dopravu jinak než pomalinkou z Adamova kolem Svitavy a Neustále ucpané Tomkovo náměstí na Lesnou a nezařadit přímý autobus do centra Brna.

Jiří Kocurek

“ jinak než pomalinkou z Adamova kolem Svitavy“

Ty další dvě linky do Králova pole na šalinu jste nezaznamenal?

Jiří Fišer

Zaznamenal jsem je z Blanska do Králova pole. To je v naprostém pořádku. Z Adamova nic přímého není. Tady se nejedná o pár lidí. Lidi z města Adamov dojíždějí do Brna do práce. Jedná se o stovky lidí denně.

M19

Tak se podívejte ještě jednou a je tam i z Blanska na Hl. nádraží.

Martin Verner

…a to těm lidem z Adamova pomůže jak?

PvvS

A co navrhujete ? Kyvadlovou přepravu vrtulníky, nebo ponorkama přes Kras ?

Jiří Fišer

Nejjednodušší a nejrychlejší cestu. Adamov zastávka, Adamov žel.stanice, Adamov Ptacina a opravenou silnicí bez zastávky přes Útěchov, Soběšice na Lesnou nebo do Králova Pole, když už nechtějí až k hlavnímu nádraží. Doba jízdy do 20 minut. A Bílovice samostatné busy do Obřan.

PvvS

Je to náhrada za vlak, ne taxi. Můžete do Blanska a pak přímýma do krpole a na Hlavní.

Martin Verner

Bez přípojové vazby, v Brně za slabé dvě hodinky. Neberte to.

M19

V Brně na Tomkáči či v Židenicích za cca půl hodiny. Plus cca 15 minut na hlavák šalinou. Tak nešiřte bludy.

M19

Za prvé, pokud se nic nezměnilo, tak by na jaře měl nějaký ten spoj náhradní dopravy jet přes Útěchov, za jisté to ale nepovažujte.Důvody jsou snad zřejmé. Za prvé proto, že ta cesta na Útěchovv zimě není vhodná pro provoz autobusů, za druhé proto, že přes zimu není z Adamova taková poptávka a za třetí vše, je otázka peněz. Ona silnice přes Bílovice je druhé třídy narozdíl od té místní komunikace na Útěchov, to je důvod proč bylo zvoleno toto řešení. Zastávka v Ptačině sice byla pokud vím, v původním návrhu, ale zda tam zůstane není vůbec jisté, neboť je… Číst vice »

Rejpal

Běžte se zeptat na SBB jak se udržuje infrastruktura. A nebo aspoň do Vídni k ÖBB. Od těchto dvou společností se má dobrá správa z Dlážděné hodně co učit.

Elb

Organizace s úplně jinými rozpočty i zkušenosti.

Miroslav

Základní problém je, že Správa železnic investuje v současné době na koridorových tratích v duchu budování železnice v 19. století a tím nepřispívá k efektivnosti miliardových investic na rozdíl od dnešního Rakouska nebo Švýcarska. A to pomíjím budovaný koridor za 100 miliard Kč do Českých Budějovic, jehož mezinárodního pokračování se nikdo z nás nedožije. Češi milují hesla. Heslem současné doby jsou vysokorychlostní tratě. Když jsem slyšel v televizi pana Kupku, kandidáta na nového ministra dopravy, tak mně připomínal spíš hodného venkovského učitele, než manažera, který bude rozhodovat o stamiliardových rozpočtech na železnici. Jestli změní můj dojem, že Správa železnic, státní… Číst vice »

Lemmy

Sto miliard to asi ani nebude, ale na 16 let a tu délku to snad není špatné.
Se jděte podívat do Černošic a do Heřmaniček jak to vypadalo předtím…

Miroslav Zikmund

Vy jste viděl hodného venkovského učitele, já poúnorového aktivního mladého agitátorského modrokošiláče přesvědčující drobné zemědělce na vesnici (s jednou kravkou zapřaženou do pluhu) o výhodách členství v JZD a kolektivním hospodaření podle osvědčeného sovětského vzoru …
Nebýt listopadu 1989 byl by to příkladný a perspektivní ideologický tajemník KSČ …

Miroslav Zikmund

Prvním , kdo by měl vyjet na zkušenou by měl být ministr dopravy a aparát ministerstva dopravy – v rámci své dovolené a na zakoupený SWISSPASS.
Aparát MD totiž tvrdí, že u nás jsou JINÉ PODMÍNKY než v SBBsku nebo Rakousku … Tak ať se s těmi jinými podmínkami jedou seznámit – například švýcarská tarifní integrace na úrovni konfederace a jednotná jízdenka jízdenka / přepravní podmínky (přepravní řád) pro množinu všech drážních dopravců …

Jiří Kocurek

To je 26 roků. Mezi tím se „pokazily“ ty staré tunely. Zatéká do nich. Z tři stovky na hodinu to Lojza neopraví.

Jiří Fišer

Už je to rozjeté, zastavit se nedá. Ale dalo by se něco dělat z náhradní dopravou, kterou zveřejnili až dnes. A ta je pro lidi z Adamova velmi svízelná.

zdenek

Okap?:-)

Karl vB.

Uvedl jste, že trať se rekonstruovala před čtvrt stoletím. S přihlédnutím k náročnému terénu (tunely, mosty), kterým trať prochází, to je myslím i odpověď na to proč se to opětovně děje v roce 2022.

Jiří Fišer

Když jedu z Brna do Prahy přes Vysočinu na mnoho místech se jede krokem. V úseku Brno Česká Třebová bez omezení. Myslím, že se nemuselo sahat k tak drastickému řešení jako je zrušení provozu nejméně na rok.

Karl vB.

Úsek Blansko – Brno je součástí „Východo – středomořského“ železniční koridoru: Berlin – Dresden – Děčín – Praha – Pardubice – Č.Třebová – Brno – Břeclav – Wien/ Bratislava – Budapest. Z mezinárodních dohod, k nimž Česko přistoupilo, vyplývá priorita v dopravní politice státu, tedy i zajištění určitých parametrů těchto trati. https://www.koridory.cz/technicke-normy-a-historie-sjednocene-evropske-zeleznicni-site/
Trať přes Havlbrod, po které jsou aktuálně vedeny odklony, toto postavení nemá.

Miroslav Zikmund

Alespoň se můžete kochat krajinou ….

PvvS

A ty tunely a mostky se opraví jak ? V pauze mezi vlakama ?

Miroslav Zikmund

Kdo byl před 25 lety u finančního (Kočárník) a dopravního kormidla (Stráský, Budinský, Říman) – kapitán Klaus ? „Muselo“ se to postavit, ale levně – socialistické „ušetříme korunu ať to stojí co to stojí“ – po nás potopa …

Petr

Ono to levné nebylo, údajně stavby dražší jak tehdy v Německu a kvalita tristní, ale to tu ještě kvetla korupce jak nikde.

Miroslav Zikmund

V čem je problém ? Při cestě do práce / zpět si přečtete noviny a místo toho, abyste je četl doma … pokud nemáte zájem o noviny, tak jistě nějakou hezkou knížku …

Air Traveller

ooo… tak budou jezdit hodinu do prace.

tragedie – milion lidi jezdi hodinu z a do prace v praze a okoli. a kdyz to zvladne cajzl, proc by to nezvladl balik z brna? 😀

Martin Verner

Chodíte do práce? Tak se každé ráno hned za dveřmi zastavte a půl hodinky tam jen tak zbytečně postůjte. Odpoledne při návratu totéž. Když je to tak skvělá perspektiva, určitě z toho budete nadšený.
Kdo bude mít jen trochu možnost, přesedne do auta. Herdek, kdyby aspoň udělali autobusovou linku přes Útěchov (nebo pendl na Útěchov k autobusům, i to by pomohlo)…

Karl vB.

Ředitel společnosti Kordis uvedl, že se při přípravě této akce snažili cestujícím kompenzovat delší dobu jízdy tím, že náhradní autobusy budou v dopravní špičce jezdit každých deset minut a alespoň některým lidem se sníží počet přestupů nebo docházková vzdálenost při přestupech.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/vyluka-blansko-nahradni-doprava-zeleznice-valky-autobusy.A211125_150315_brno-zpravy_mos1

Axel

Panu autorovi moc děkuju za tento článek. Přínosný. Srozumitelný. Erudovaný.

Super.

babilon

Jenom ta přiložená mapa je poněkud rozmazaná.

Marana_CZE

Doufám, že už se těší, na zpoždění až pojedou přes tomkáč. Dneska jsem si vychutnal pěkně autobus s +8 a 44 s +28 minutami. Jestli tam ještě přijede pár desítek aut dojíždějících a autobusů, tak tama už fakt nikdo neprojede…

Petr

Jj, ve špičce je ten úsek rychlejší jít pěšky.

Jiří Fišer

Myslím, že toto je pro město Adamov velice špatné. Ztratí spojení do středu města. Pomalá jízda autobusem kolem Svitavy, kde pouze minibus projede podjezdy ( normální autobus musí do protisměru) přes Bílovice navíc končící na Lesné. Dál pokračovat tramvají. Doba jízdy místo vlakových 19 minut nejméně hodinu. Tak jako Blansko, má mít Adamov přímé spojení se Starým autobusovým nádražím v Brně přes Útěchov. Moc špatně vymyšleno z kanceláře.

Luke

Místo vlakových 19m to vypadá na takových 45.

Ale zřejmě není zbytí, ten autobus z toho Adamova rychlejc nepojede.
Přestup na šalinu je nutný. Tahat takový množství autobusů do centra je blbost, jenom by se všechny někde zasekaly.

Jiří Fišer

Větší množství autobusů pojede do centra z Blanska. Nevidím tedy jeden jediný důvod proč z Adamová to nelze.

Karl vB.

Jestli to náhodou nebude tím, že vlaky R19 budou končit v Blansku a ten přímý bus (Linka x2B) z Blanska ke Grandu bude NAD právě pro rychlíky Svitava.Podle zveřejněných Tarifních pravidel do busu x2B nepustí každého s kdejakou jízdenkou.
Při současném přerušení provozu v úseku Svitavy – Březová/S. bude NAD v celé trase Svitavy – Brno.

PvvS

Protože z Adamova jede na ty přímáky autobus ?

Jiří Fišer

45 v neděli nebo 60 minut ve špičce je jedno. Ale 15 kilometrů takový čas jsem jel naposledy v Andách ve Venezuele…

Ibragim z Bastru

No vidíte, a v Brne je to zcela běžné a každodenní situace….

Luke

Děkujeme za názor, posíláme klíčenku.

Martin Verner

Zajímavé, v devadesátých letech to při výluce šlo. Taky zhruba rok, nepletu-li se. Autobusy jezdily přímo na Hlavní.

Alena

Ona v devadesátých letech ta státní vypadala poněkud jinak. Nebyla tak zacpaná, Brno taky nebylo tak ucpané. Dalo se dojet v rozumném čase. Cestování v nadcházejícím roce mně děsí. Teď jezdím do Brna 45 minut, Počítám, že i s přesedáním z vlaku na autobusy v Blansku jedna cesta zabere tak jednou tolik času. Každý den dvě cesty znamenají 3 hodiny denně v dopravních prostředcích. Ráno jezdit minimálně o vlak dřív bude nutností. A odpoledne přijedu kdoví kdy, protože budu muset v práci naddělávat ty pozdní pířchody.

MartinS.

Když se podíváte to mapy, někdy to neškodí, tak Vy mezi Adamovem a Brnem vidíte nějakou rychlou a kapacitní komunikaci, která se pro autobusy NAD nevyužila? A myslíte, že přes Útěchov by to bylo rychlejší? Že by se tam ten autobus vytočil lépe, neměl by problém s vyhýbáním a s tím kopcem nahoru i dolů, hlavně za sněhu, ledu či mokra?

Jiří Fišer

Jsem geodet. Do map se dívám docela často. Navíc to tam znám. I autobusem bychom tam přes Útěchov byli za 20 minut. U Svitavy to taky klouže a ve směru do Bílovic se musí v podjezdech do protisměru. Což je fakt nebezpečný.

PvvS

Hm, tak se podívejte ještě jednou a zjistěte, jaká kategorie silnice to do Útěchova je . A pak si zjistěte v jakém pořadí probíhá zimní údržba.

M19

Kde tam? Do KrPole vlak z Adamova nejezdí. Za dvacet minut budete i v Obřanech.

Leinad

Proč vlastně řešit trasu (rychlíkového) busu mezi zastávkami. Já bych byl pro styl „nemá nácestnou zastávku, tak ať jede kudy chce.“
Dovedu si představit že pojede podle navigace, která zná zákazy vjezdu autobusů a rozměry, počítá online s provozem nejrychlejší trasu.

Sázavan

Tak to bude zajímavé když se něco porouchá v úseku Havl.Brod-Kolín to budou zase zpoždění a skoro nemožnost vytvoření odklonu nanejvýš odklon přes Zruč nad Sázavou či dále přes Čerčany až do Prahy 😀

55p

Při jedné koleji přes Adamov a zavední odklonů tamtudy by vznikla zpoždění také.

Jiří Kocurek

Nějak si nedovedu představit sanaci klenby tunelu za provozu, byť v jedné koleji. Vynechat vrchlík klenby není řešení.

Jiří Krtička

Asi tu trať moc neznáte. Ten nejdelší tunel je tvořen dvěma jednokolejnými.

Zdendik

Zdvojení toho nejdelšího tunelu vzniklo spíš na základě zkušeností z postupného rozšiřování ostatních tunelů za provozu. Tehdy to vypadalo na stavbu tisíciletí. A do stávajícího se 2x kolej s trolejí nevešla. A stejně mám ten dojem, že i tehdy se úpravě posledních tunelů u Majlontu musela trať na pár měsíců uzavřít.

Matěj

Nevíte někdo, proč Svitava popřípadě Vysočina bude začínat svoji trasu v Praze-Vršovicích namísto stávajícího Praha-Smíchov? Má to něco dočinění s nějakou výlukou?

55p

Ano, končí stavba Vršovice – Hostivař.

Martin z topírny

A musí se pomalu vyklízet Smíchov

tarten

Z čehož nejsem zas tak úplně nadšen. Jako terminál se mi to hodně líbí, ale zabetonují se 4 nástupiště pro 4 víceméně dvoukolejné tratě z jihu. Nějak mi tam chybí jakákoli rezerva, čili nic než průjezdný model tam už asi nikdy nepůjde, že?

Lemmy

Cože? 4 dvojkolejné tratě? Mluvíme o stejné stanici?

Jirka

Rychlíky budou jezdit do Blanska? Tak to mi hlava nebere. Vždyť má být i výluka až do ČT. Stavba mostu v Blansku, podchodu Blansko-mesto, mostu nad budoucí D35.

BND30

Výluka u Svitav ano, ale ne úplná (nulový provoz). Stavbaři mostu D35 využijí velmi nízkého provozu (díky výluce před Brnem), a ten ta jedna provozní kolej snadno vydýchá (proveze).

Jirka

Hm, tak tomu rozumím. Ale to Blansko mi jasné není. Pokud budou sneseny obě koleje v zastávce Blansko-mesto, tak bylogicky měly rychlíky obracet už v Rájci-jestrebi.

Martin z topírny

Zastavený provoz Svitavy – jih bude, ale zřejmě několik týdnů asi o letních prázdninách

Všechno to pěkně rozvrtají – Pardubice – Ústí – Svitavy-Březová – Blansko – Maloměřice

Poděkujte skvělé koncepci revitalizace železniční sítě ČR pod taktovkou SŽ a MD

Martin Toman

Čtyřkou přes ghetto. Jupí.😏

Jiří Kocurek

Nic nebude, VMO Tomkovo Náměstí.

Martin Toman

Navíc k tomu… Kocure, pojď dneska na pivo.

Anna Kournikova

Blbost. Čtyřka už tou dobou bude jezdit opět až do Obřan.

Tomáš Gottschalk

To je pravda, výluka na d4 končí s novým jízdním neřádem.

PvvS

To není zdaleka poslední výluka na d4 ..

Tomáš Gottschalk

Teď by se docela šikla zastáffka v Obřanech nad Fryčajovou s garantovanou návazností vlak-NAD (opačně by asi byl problém).. Prodírat se přes Tomkáč do centra bude nic moc.

Anna Kournikova

Přesně tak. To by situaci alespoň trochu usnadnilo. Takto to bude s vyšším tranzitem směřujícím k Tomkovu náměstí, respektive kolem kasáren v Židenicích, celkem masakr.

Luke

Židenický kasárna jsou problém, právě proto můžou lidi z tohohle směru přestupovat z/na návaznou 4, ne?

jouda

Bude zajímavé sledovat, kolik lidí z východočeského regionu (Jaroměř/HK/PCE/Chrudim) využije raději cestu přes Kolín a HB. Už dnes takové vídám. Rychlíky linky R19 – Svitava se v pátek a neděli plní velmi slušně, protože jsou jediné, které jedou přímo. Od půlky prosince pak už jen do Blanska a dál autobusy. Když autobusy zvládnou zimní období, tak už to půjde. Otázka je, nakolik je to pro cestující z VČ regionu přijatelné. Ukáže prvních několik týdnů …

Oskarák

Ještě v 90. letech, kdy se „dělala“ trať 260 a EC jezdily přes Havl. Brod (jako nyní) bylo zcela běžné jet z Pardubic do Brna přes Kolín.

A. Mikulka

Jenže ty EC jezdily přes HaBeš i před tím „děláním“, přes CeTr byly přesměrovány až po polokoridorizaci a zejména elektrizaci 260.

malej-jarda

Rychlíky Svitava jsou našlapené hodně. Protože studenti dojíždějící z Hradce/Pardubic do Brna (nebo opačně) nemají jinou možnost. Dřív se frenvence rozložila i do EC a Raijetů.
Z jihu (Břeclav) se bude jezdit přes Oloumouc. Aspoň, že bude (snad) už obnovena trolej Břeclav – Hodonín.

xyz

Zajímavé to bude ve chvíli, kdy by byla hotova VRT Praha – Brno, která – jak je deklarováno – „odlehčí koridoru od dálkových vlaků“, tzn, stav bez vlaků EC/rj atd. už by pak v relaci Pardubice – Brno byl trvalým stavem.

Jedině tedy jet z Pardubic do Brna po VRTce přes Prahu.

Alibaba

Po VRT bude stačit přes Nehvizdy.

Elb

Nebo pokud by existovalo spojení Znojmo-Hradec, které by jezdilo jako přípoj na VRT v Jihlavě.

Elb

To by zároveň částečně nahradilo ztrátu rychlíkové linky na Jihlavu a Budějovice pro Třebíč.

Martin z topírny

To je celé ono, než se SŽ pustila do těchto rekonstrukcí už měla původně být VRTka…a výluky typu Brandýs/Pardubice/Blansko by nepostihly tolik cestujících ale těm nahoře je to jedno na MD se to mění jak rohlíky v pekárně a SŽ si dělá co chce – koncepce a dlouholeté plány a strategie nejsou nebo se nedodržují.

Lemmy

Jakože VRTka Praha-Brno přes Jihlavu pomůže nějakým chudákům v Blansku a Adamově?

Elb

A proč by ne?

Elb

Možnosti více vlaků, větší spolehlivost, méně výluk kvůli menšímu provozu..

Tukan

Ano, R Svitava je hodně vytížená. Co jsem si všiml, tak ČD posílili vlak R 862. Jsou tam přidané dva vozy.

zdenek

Otázka zda,nelze objet via Olomouc Prostějov a Vyškov do Brna hl.n.

Jiří Kocurek

Teoreticky ano. Prakticky je vyčerpaná kapacita trati v úseku Vyškov – Brno.

Dominik

Ty názvy náhradních linek, to jsou jak názvy nějakých vesmírných projektů.

Vojtěch

A nebo jako jméno dalšího dítěte Elona Muska

A. Mikulka

Myslíte Dominika Muska :-)?

Marana_CZE

Tak když Brno nemá metro, tak má aspoň vesmírný projekt 😀

Jiří Kocurek

Přitom je to jednoduché:
X: náhradní doprava/odklon
S2: číslo nahrazované linky

Dolňující otáka: Kolik lidí se vejde do X5?

Dominik

On celý systém mi připadá zbytečně složitý stačilo by číslo linky a druh spoje.
Nevím, proč to IDS dělá takto složitě, proč nejsou jen 4 linky, přímá (Brno – Blansko přímo), zrychlený (Brno – Blansko, významnější zastávky), a 2 zastávkové linky (jeden zastávkový, tak aby se stíhal odjezd vlaku dál, a druhý zastávkový, který by naopak rozvezl lidi z vlaku, který přijel před výluku).

Ve finále by tedy stačilo S2 (nebo číslo spoje) + druh náhradní dopravy, např. S2P – přímý
S2Z – zastávkový

To x tam je naprosto zbytečné.

Jiří Kocurek

To X je tam možná zbytečné, ale lidi jsou na to zvyklí z Brna, kde se Xkem označuje náhradní doprava. P je užíváno pro posily.
A pro neznalé je to marginalita, stejně by byly potřeba vysvětlivky na mapě i pro to S2P/Z

Dominik

Uznávám, že to už je jen detail, a jde spíš o zvyk, na železnici jsem se nikdy s takovýmto rozlišením u žádné výluky nesetkal, vždy bylo číslo spoje + případně o to zda jde o rychlý či zastávkový spoj, proto mi takové označení připadá jak s jiné dimenze, zvlášť když to není jen xS2, ale ještě něco.

Prapodivnější je spíš to rozlomení a ty přestupy, místo rozdělení na přímý a zastávkový, jak v takových případech bývá obvykle.

Domis

Z má tu nevýhodu, že může znamenat jak „zastávkový“, tak „zrychlený“. V JMK je zvykem rozlišovat linky NAD buď typycky podle abecedy A, B…, častěji však podle místní situace xS2A jako Adamov, …B jako Blansko, …K jako Královo Pole. …C vyšlo jako propojení u Adamova do Blanska. Např. na trati 244 je zaužívané linkování xS41K jako Krumlov a …I jako Ivančice, …S jako Střelice. To, proč nestačí poslední písmeno, je v tom, že žijeme v 21. století, musí se jednat o jednoznačný identifikátor, tedy linka musí být zařazena v databázi jízdního řádu, systémy IDSJMK s tím pracují jako se základním… Číst vice »

M19

Zkuste se podívat na mapu a pokud nadále nebudete vědět…

Růža

Pamatuju rok výluky Letovice-Svitavy a další rok Svitavy- Česká Třebová. Toto se také zvládne. Rozhodně lepší řešení než nekonečné výluky na trati Liberec- Pardubice. Přežila by třeba i roční výluku trať Praha-Kolín. Klidně bych tam hloubil další 2 koleje v nezbytných případech pod stávající.

Kopřivák

Mohu se zeptat, kde jste přišli na to, že jízdenky ČD a SJT budou platit jen na části linek?

Miroslav Zikmund

Typicky maloměšťácké … projel jsem v západoevropském zahraničí mnoho NAD, často jsem se na výluku / NAD specializoval … Nikoho tam nezajímalo, s jakou jízdenkou – zda vůbec s jízdenkou – cestující leze do autobusu … v Rakousku, zejména arlberské dráze zajímalo řidiče / informátory leda to, aby ve vozidle nebyl stojící cestující a tak – když to nevyšlo jel s jedním „přebytečným“ cestujícím samostatný BUS …. V Brně se řeší, nepodstatné pitomosti v podobě náhradního dokladu …. Ve Francii, kde jezdí místo vlaku BUS pravidelně mi na jízdenku INTERRAIL vydávali statistickou jízdenku s nulovou hodnotou … dobře, chtějí mít… Číst vice »

David

Budou platit na těch autobusových linkách, které jsou přímo náhrada za vlak. Nebudou platit (logicky) na dalších linkách IDS JMK. Tato věta vychází z informačních letáků KORDISu, kde je to uvedeno s odkazem na schemata celé situace. A v těchto schematech jsou zakresleny i ostatní linky systému IDS JMK.

HonzaP

Jako Brňák bych upravil tuto větu:
„Autobusy xS2A dál pojedou přes Tomkovo náměstí v Lesné na nádraží. “
na: „Autobusy xS2A dál pojedou přes Tomkovo náměstí na Lesnou, nádraží.“
(S Lesnou se používá předložka „na“ a Tomkovo náměstí je v Husovicích, ne na Lesné. )
Moje formulace taky není nejlepší, protože na Lesné není žádné nádraží. Je to jen železniční stanice, která se oficiálně jmenuje „Lesná, nádraží“, bůh ví proč.

jiný Petr

Nádraží je obecná formulace, pod kterou se schová jak železniční stanice, tak železniční zastávka.

Miropiro

Ten název „Lesná, nádraží“ je název zastávky MHD. Asi aby lidé nemuseli poslouchat „Příští zastávka: Lesná, železniční zastávka“.

Ondra

Ano správně, železniční zastávka se jmenuje prostě Brno-Lesná

malej-jarda

Proč? Když může být zastávka Zlín – Malenovice, zastávka 🙂

tarten

To je přece jasné. Existuje jak Zlín-Malenovice, tak Zlín-Malenovice zastávka.

Mirek Zv.

Ačkoli to není odborný pojem, má to v jazyce svůj ustálený význam. A odbočka, výhybna, a už vůbec ne zastávka, nádraží nejsou. Naopak, nádraží nemusí souviset s dopravou osob (seřaďovací nádraží).
Jasně, kdo mluví jiný češtin, může tomu rozumět jinak.

jiný Petr

Pokud normální člověk jede někam vlakem, tak jde prostě „na nádraží“, opravdu nepotřebuje zkoumat, zda je to v drážní terminologii zastávka, stanice, dopravna D3 nebo dopravna radiobloku.

Axel

asi tak

tarten

Máte pravdu v tom, že nádraží je v češtině ustálený pojem. Akorát netušíte jak. 🙂

Jelen

Nádraží je pojem, který není odborný a zahrnuje jak stanice, tak i zastávky. V Praze taky jsou zastávky jako Nádraží Hlubočepy, Nádraží Podbaba a podobné, přestože jsou to jenom zastávky.

Miroslav Zikmund

To jsou tarifní názvy zastávek MHD v PIDu … ty se mohou jmenovat „jakkoli“.
Na Žižkově nějakou dobu není funkční „nákladové nádraží“, ale zastávky se tak stále jmenují …
Nádraží vzniklo od „na dráze“ – lepší než překlad z němčiny „drážní dvůr“ ….
Z hlediska původu slova „nádraží“ pak nedává smysl ve spojení „autobusové“ …
Slovenština používá výraz „železničná / autobusová“ stanica a mají „jazykový“ pokoj …

Karl vB.

Řekl bych, že na Slovenku historicky znají i pojem „nádražie“, „prednádražie“. Pro tamní jazykovědce je to ale čechismus, tak ho nahrazují oficiálním pojmem stanica.
https://slovnik.aktuality.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=predn%C3%A1dra%C5%BEie
nebo
https://najdipsc.zones.sk/PS%C4%8C_Bratislava/Fili%C3%A1lne_n%C3%A1dra%C5%BEie/,
Najít na Slovensku „Nádražná ulica“ také není žádný problém, stačí si to zadat do mapy.cz

ketchup1970

Jenom se používá jazykovědně slovo „bohemizmus“ a ne čechizmus. Asi podobně jako germanizmus a ne němčizmus.
V češtině jsou zase slovakizmy. asi bychom si na ně měli zvyknout. Když stejnak obohacují jazyk.

Karl vB.

Máte pravdu, u koupených motoráků taky provádějí „bohemizaci“.
Byl jsem na Slovensku svědkem opačné situace, kdy vyučující (Čech) málem neudělil zápočet, protože student (Čech) v odpovědi použil slovní spojení „cestovní lístek“ místo „jediného správného výrazu jízdenka“. Každá věc, která se vyžene do extrému, je škodlivá.

tarten

Vývoj jazyka respektuje logiku jenom když se mu chce 🙂 Autobusové nádraží je pouze analogický pojem. Proto se nepřevzalo pro autobusy samotné slovo nádraží, ale i to „autobusový“ tam zůstalo.

ivanK

A vůbec nejlepší je ovšem novinářský novotvar „vlakové nádraží“. Je to stejný nelogismus jako „CD disk“… 🙂 🙂

abc

Nemůžete chtít, aby lidi, co nejsou z Lesné, znali úzus. Moje babička k nám jezdila do Lesné. Byla ze Znojma a u Znojma jedna obec Lesná je.
Název Lesná, nádraží vznikl v útrobách DpmB nebo lépe řečeno v KORDISu, takže žádnej tajem.

Jiří Kocurek
Jiří Kocurek

Anebo „přes Tomkovo náměstí na nádraží v Lesné.“

Původní větu lze totiž chápat, že Tomkovo náměstí se nachází v obci jménem „Lesná na nádraží“.

Parafráze: „Pojedou přes Palackého náměstí v Ivanovicích na Hané.“