Rok 2022 v brněnské MHD: Dokončení tratě ke kampusu i zahájení stavby lanovky

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Ve druhé polovině roku 2022 očekává DPMB dodávku prvních obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
honzak

To se vážně nikdo nepozastavuje nad uvedením u popisu akce lanovka: „Předpokládaná cena: není“ Nemluvě o provozních nákladech. Brno nemá ani zajištěné peníze na přiblblou halu u které jen navyšuje každý měsíc původní cenu 2+ miliardy, na nyní odhadované 4+ miluardy, ve finále to může být třeba 6 a tady se mluví o lanovce. Copak se už všichni zbláznili? Město opravdu nepotřebuje nic potřebnějšího, než budovat pomník řediteli DPMB, který se navíc přiznal že MHD nepoužívá, protože dává přednost autu pro potřebu rychlého a pohodlného přesunu.

liposh

pamatuji si dobu, která nebyla v minulém století, ale třeba před 8 lety, kdy se ještě mluvilo o stavbě zimáku za Lužánkami a ceně 600 milionů.

liposh

výběrko bylo u lanovky na cca 500 milionů, proto se hodí pěkné srovnání… LANOVKA: Odhadované náklady 500 milionů Kč, přepravní doba z Lipové ke kampusu: 9,18 minut, přepravní kapacita 2000 osob/hodinu. TROLEJBUS: 12ks trolejbusů Škoda 27Tr á 11,52 mil. Kč (tj. v taktu 5 minut): odhadované náklady 138,2 milionů Kč, přepravní kapacita 1980 osob, přepravní doba: 7 minut (zdroj: výběrové řízení a jízdní řády DPMB).

Kernteriér

A náklady na ty řidiče trolejbusů máš kde? Odhadem kolem 60000 Kč měsíčně, tedy za rok ke třičtvrtě milionu na jednoho. Krát 24 a jsi na 18 milionech ročně. Za 20 let, co by trolejbus mohl vydržet, tak jen na mzdách vydáš 360 milionů, když nebudu počítat s valorizací. A pak dalších 138 milionů za nové vozy, zatímco lanovka pojede dál.

Jiří Kocurek

Kolik zaměstannců obsluhy bude na lanovce? Čekal bych dva na každém konci.

honzak

prosim a ta lanovka nebude mit obsluzny personal? lanovka ma mit vychozi, cilovou a dve mezistanice a na kazde z nich budou minimalne dva lide. Na servis budete potrebovat specializovany personal nebo externi firmu. No a hlavne se podivejte se kolik stoji jizdenka na jinych mestskych lanovkach a stejne jsou to cerne diry na penize. V brne ma byt jizdne v ramci jizdenky na mhd/salinkarty. Nebo myslite ze lide zaplati za cestu do prace lanovkou treba 60 korun jako stoji jizda na petrin?

Kernteriér

Petřín bych do toho netahal. To je vyloženě turistická záležitost (s výjimkou studentů na Strahově, ale ti si kvůli tomu jednorázové jízdenky asi nekupují), navíc vyšší jednorázové jízdné zde bylo zavedeno až letos. A když jsme u té Prahy, tak přívozy taky nejsou zrovna levné při přepočtu na počet přepravených osob, a jsou v rámci MHD.

Personál zajisté bude, ale v menším počtu, než kolik vyžaduje trolejbus. Ten navíc prochází denní kontrolou, takže to nejsou jen řidiči. A servis apod. je třeba i na trolejbusech. Navíc životnost lanovky bude doufám výrazně vyšší než u trolejbusů.

Jiří Kocurek

Lano se mění po několika (deseti?) letech a mezitím se dělají revize (odstávka celého provozu).

Vařime tady z vody, na posouzení TCO nemáme dost údajů. (Silnici bych trajflu nevyčítal, ta tam bude i bez něj)

Kernteriér

A jak často to lano měníte? Pokaždé, když se přetrhne…

Tak troleje se mění taky, k tomu nápravy, motory atd.

SYN

Souhlasím, jen ta silnice bude bez trajfu o něco prázdnější…

původní Jakub P

Na ten Petřín platí i 24hodinová za 120. A dá se koupit i v automatu rovnou tam. Takže ta základní za 60 je tam v podstatě opravdu jen pro ty, kdo jinou část MHD v Praze určitě nevyužijou. Naopak to možná leckoho z návštěvníků postrčí koupit si tu jednodenní nebo trojdenní.

Kernteriér

Však jsem psal o jednorázové, ne o časové, kam už celodenní spadá.

Lech Malý

Tak jízdní doba trolejbusu 7 minut je ve špičce naprostá iluze. Mimo špičku je reálná, no ale třeba intervaly po sedmé večer nic moc.

SYN

To je ovšem zajímavá úvaha, pojede lanovka i v noci??

Ondra K.

V tiskové zprávě DPMB je vysvětleno, že u lanovky není uvedena částka, protože zatím není rozhodnuto kolik prací bude příští rok provedeno.

Nekdo

no hlavně, jak to, že se nikdo nepozastavuje nad tím, že je to šílený pomníček pár imbecilů, kteří reálně nikdy MHD nevyužívají (něco jako s. Hollan jezdící služebním superbem do Prahy), ostrovní systém bez návaznosti na zbytek MHD, nesmyslná doprava odnikud, zbytečný přestup navíc a ještě praktiky nejvíc závislá na přízni či nepřízni počasí, co může být. proč se, proboha někdo nezamyslel, a od kampusu se nestaví šalinová propojka do pisárek? ano, o převýšení vím, ale u kampusu mohla být zastávka klidně podzemní a už jít sklonem v tunelu směrem k riviéře. vznikla by pak skvělá tangenta z Bohunic kolem… Číst vice »

SYN

Tak tama šalina by byla ještě násobně dražší, nebo se serpentinama. Skrz klidovou oblast… nevím nevím.
Ale s dostatečně velkým/hlubokým tunelem už pak jde všechno, ale to už by se asi začalo tím SJKD, který je príma „akorát“ cena… 🙁

honzak

brněnská lanovka ma mít v této době délku 1,7km, což je délka odpovídající ostravské lanovce do zoo na kterou si tam nechali udělat studii s cenou 611mil v roce 2020. Brněnska ma navíc dvě mezistanice a sám ředitel DPMB v rozhovoru mluvil o ceně 650 mil v době kdy sportovní hala měla stát 2+ před nekonečným růstem cen ve stavebnictví který nyní je.

honzak

Nyní je z 2+ miliardy 4+ miliardy a lanovka bude stát teda kolik? Taky dvojnásobek, teda 1,3 miliardy? Mě hlavně vadí, že tady není daná celková cena realizace a nákladů. Tak aby to nešlo salámovou metodou, že teď prostě postavíme kousek, za rok zase kousek a pak kousek… Kdyby vyblili celkovou cenu tak by to asi ani jinak flegmatičtí brňáci nezkousli.

Zlámalík

Děkuji za další souhrnný přehled (po VRT projektech)!

VHbrno

V jiném článku jsem zase zaznamenal informaci, že prý těch 20 vozů 27Tr není jistých. To by částečně vysvětlovalo i vrácení některých již odstavených 22/25Tr zpátky do provozu, potažmo i těch B961E. A asi každému je jasné, jak velký problém je to do budoucna vůbec pro existenci trolejbusové dopravy v Brně…

Tomáš Gottschalk

Žádná 22 Tr odstavená není

VHbrno

No teď už ne, ale 3604 byla v plánu na odstavení a vyřazení. Nakonec jí ještě prodlouží kilometry.

Kernteriér

3601 už ano.

M H

Hlavní problém je, že DPMB má v současné době jen 10 sólo a 31 kloubových perspektivních trolejbusů z cílového počtu cca 140-150 trolejbusů. Takže ani ta dodávka 40 kousků 27Tr nevyřeší kompletně svízelnou situaci (vytvořenou mj. ÚOHS a stěžovateli)…pořád bude chybět nějakých přibližně 60 nových sólo trolejbusů.

A i ty 27Tr dorazí až v průběhu příštího roku, tedy stále je potřeba nějak odjezdit měsíc až rok stávajícími vozidly za co nejnižších investic do nich. Tudíž se vybírají nejlevněji zprovoznitelné kusy…

VHbrno

Tak k těm 10 bych možná připočítal ještě pár 21Tr s nejnovější generálkou, taková 3030 jezdí ani ne půldruhého roku. Ale samozřejmě budou postupně ubývat. Ovšem takové 31Tr, které už víc jak 6 let v kuse jezdí na 25/26 a musí mít největší opotřebení, jsou dost velkým otazníkem z pohledu perspektivy. Odhaduji, že sóla asi na přechodnou dobu „vyřeší“ ty nové SORky, co dorazí příští rok a holt budou muset někde zaskakovat autobusy. Ale za současného stavu při obvyklých výsledcích VŘ by asi nebylo dobré pohrdnout 20 novými, byť kloubovými trolejbusy.

SYN

Téda, ještě se tu ojediněle potloukají 15Tr (a to teda jsou hrkače!) a už by měly odejít některé 22Tr? Za mně doposud nejlepší trolejbus v Brně… Bohužel malosérie, já vím 🙁

VHbrno

Všechno se odvíjí od roku, kdy byla poslední GO nebo VP. A ty dvě 15Tr ji absolvovaly ve stejnou dobu jako 22Tr (konkrétně 2012-2013), takže by logicky měly být i zaráz vyřazeny. Samozřejmě původní záměr byl 21/22Tr generálkovat dál, ale usoudilo se, že zejména špatná dostupnost náhradních dílů by nejspíš nedovolila provozovat v tak vysokém počtu (64+8) trolejbusy, které už nikde jinde kromě Brna ani pořádně nejezdí a vlastně ani dřív příliš nejezdily. Je otázka, jestli ty vyřazené 22Tr nějak ještě nevyužije Ústí, nedávno zprovoznili 601 a očividně s tímhle typem stále počítají. A určitě by při stavu jejich vozového… Číst vice »

Jelen

Kam půjdou ty vyřazené tramvaje KT8? Že by do Prahy?

M H

Nejspíš nikam…pochybuji, že by se jich zbavovali, dokud budou pojízdné. Leda pokud se realizuje kompletní dodávka 45T (zaslmuvněno je jen 5, zbytek je opce).

Pavel Skládaný

Nečekal bych, že je budou nějak aktivně vyhazovat. Jednak provozní záloha a jednak jsou jedinečné v tom, že jsou obousměrné, což je neocenitelné při výlukách a těchto vozů bývá málo.

liposh

Neměly se ty šaliny jmenovat 34T? Označení 45T je novinkou

Luděk

Není to novinka 34 je interní označení Škodovky pro vozidla se 3 články na 4 podvozkách ale 45T je označení brněnské specifikace Articu

Pepa

Opravdu bych chtěl vidět, jaké výpočty použili, že jim lanovka vyšla jako rentabilní nebo smysluplná. Z Lipové nebo Výstaviště je nulová zdrojová nebo cílová doprava, takže se bude feedovat z přestupů. A zajímalo by mě, kdo bude přestupovat z trolejbusu, aby mohl jet lanovkou, když ten trolejbus, ze kterého přestoupil, ho k nemocnici doveze přímo a možná i rychleji.

M H

Přestup na šalinu a na 44/84…to se bude hodit. Ne každý jede dál 25. Navíc není vyloučené, že se proti současnému stavu intervaly na 25 trochu omezí, když budou alternativy (lanovka a šalina).

Petr Novák

Tramvaj jede z Bystrce, odkud je ke kampusu rychlejší linka 50. Takže nám zůstávají jen 44 a 84 a to je sakra málo na to, aby to tu lanovku nějak rozumně uživilo.

Kernteriér

A z druhé strany nejede?

Zbyněk

Z druhé strany jezdí trolejbusy, které mají jízdní dobu +- stejnou jako lanovka a jezdí v intervalu cca 5 minut

Kernteriér

Tak jsou i jiné destinace, než trasa linek 8, 35 a 50.

Kernteriér

25, ne 35, pardon.

mgr.pavel

A to jaké, prosím?

Já si také vážně lámu hlavu nad tím, jací cestující (na jaké destinaci) by tu lanovku efektivně využili.

Nekdo

no žádní! ale pár sebestředních hlupců, co reálně MHD nikdy nepoužívají si chtějí poklepat základní kámen a pak se fotit u skvělé stavby. a že z toho budou i jiné požitky, to je na další diskusi…

SYN

Ale ale, někdo tu ví předem… Přitom bude všechno záležet na ceně. Když to bude drahé, bude to nanic. Když to drahé nebude, je to skrznasrkz použitelný způsob dopravy (vsedě, bez narvaného vozu, s výhledem…)

Kernteriér

Třeba studenti z Vinařek a naopak z ekonomky na Lipové, lidé z okolí hotelu Voronež, Hybešky, Žluťáku atd. Plus samozřejmě možnost osekat linku 25, třeba i ve prospěch 26.

mgr.pavel

Chápu vás dobře, že lanovka za stovky milionů má sloužit k omezení trolejbusů (čímž se neušetří moc peněz)? Mno..

Jinak Vinařky mají 1100 lůžek, nevím kdo odtamtud nebo odjinud by v jak velkém počtu měl jezdit do Bohunic (a že by mu 25 nestačila).

Kernteriér

Ten pětiminutový interval není k nemocnici/kampusu. Ten je akorát po Rybnické.

Zbyněk

Minimálně dopoledne to k tomu 5minutovému intervalu má hodně blízko
https://pdf.dpmb.cz/pdf/_25/20210925/25_(1343_3)Z.pdf

SYN

Ježíš, jak takovou otázku lze nepochopit? Linkou 1 ve směru od Nádraží/Hybešovy jako lidé nepřijíždějí?

Kernteriér

Ale taky na této větvi jede přes Komín a Žabiny.

Vojta

50 jede Zoo – Nemocnice Bohunice 23 minut a má dlouhý interval, jednička jede na Lipovou 12 minut a jede častěji, lanovka má jet pořád. Z horního Bystrce to bude tak nějak na stejno.

Jan Novák

Tak ona lanovka Podbaba – ZOO – Bohnice také bude spíš živena díky přestupům, než že by zdrojem jízd cestujících byly cílové stanice – okraj Bohnic (katastrálně Troja) nebo Podbaba.

Jakub

Má to myslím sloužit i jako posilový způsob dopravy na davové akce v nové hokejové aréně. Tam by to asi smysl mělo. Taky si dovedu představit, že by z lanovky mohla být jakási nová brněnská turistická atrakce.

Alf

tož mohli by udělat lanovku už od hlaváku. Místo tam někde bude, a bylo by to špicovy

Kernteriér

Přes Petrov a Špilas.

Nekdo

a prodloužit až na letiště!

Matěj

Je to jednoduché. Praha bude mít lanovku, Brno musí mít taky lanovku:D

ene bene

Nebo spíš naopak.

Lucky

Například dnes při kalamitě by se tá lanovka celkem hodila. 😀

Miropiro

Že jo, byl by pěkný výhled z ní…

Zlámalík

Z Lipové jezdí kvanta studentů (univerzita, VŠ koleje). A lanovka nebude stát na Hlinkách či u Anthroposu v koloně.

Tomáš Gottschalk

Pak by ale měla být dalším krokem výstavba lanovky na gelbec s mezistanicí na koleje Vinařky, které jsou z Hlinek dostupné dost mizerně.

Aleš

Koleje Vinařská mají kapacitu 1110 lůžek a ne všichni jezdí právě do Campusu.

Lex

Ta lanovka je k ničemu… těžko někdo přestoupí z přímého spoje do kampusu na lanovku co jede do stejného místa – proč bych ztrácel čas přestupem!? Spíš je to o tom, aby DPMB měl provozovanou lanovku a měl zkušenosti s lanovkami. V Brně by se třeba hodily i na jiných místech, ale zrovna tahle je u areálu vozovny.

SYN

Na Lipovou můžete (kromě pěšky z okolí) dojet i takovými „pofidérními“ linkami jako 1, 26, 37, 52 a tam máte přestup takjaktak…

honzak

To se vážně nikdo nepozastavuje nad uvedením u popisu akce lanovka: „Předpokládaná cena: není“ Nemluvě o provozních nákladech. Brno nemá ani zajištěné peníze na přiblblou halu u které jen navyšuje každý měsíc původní cenu 2+ miliardy, na nyní odhadované 4+ miluardy, ve finále to může být třeba 6 a tady se mluví o lanovce. Copak se už všichni zbláznili? Město opravdu nepotřebuje nic potřebnějšího, než budovat pomník řediteli DPMB, který se navíc přiznal že MHD nepoužívá, protože dává přednost autu pro potřebu rychlého a pohodlného přesunu.

Zbyněk

S tou výlukou do Osová-Starý Lískovec taky mohli počkat, až se otevře trať Osová-Kampus a vést aspoň nějaké tramvaje v celé délce linky. Takhle se zase budou všechny štosovat na Švermově. I ta NAD by se vedla jednodušeji, mohla by být jen jedna linka místo dvou, a v kratší trase.

M H

Nejspíš chtějí počkat. Ale bojí se, že něco hodí vidle do opravy do Modřic. Proto je tam to nebo…

Martin Toman

Ó ano. Další léto s drbačkou busem z Běloruské do Lískovce a zpět. Když už to bylo rozkopané letos, tak ten kousek z Osové na konečnou už mohli zvládnout taky.

Zbyněk

Taky se divím, že to nevzali při jedné výluce. Asi mají v létě moc autobusových řidičů, které potřebují vytížit 😀

Ondra K.

Otázka je jestli by na to byly v jedné sezóně peníze a kapacita stavebních firem.

Jenda-71

Možná by stálo za to zmínit i tramvajový tunel u Svratky, tuším je to ulice Žabovřeská? Anebo už jej dokončili? Od léta jsem tudy nejel.

bkv

To je akce ŘSD…

Tomáš Gottschalk

Článek popisuje investice DPmB, tunel pro šalinu na Žabovřeské je investice ŘSD. Momentálně v něm probíhá (chýlí se ke konci) betonáž se-kundárního ostění. Hodně podrobností je na webu zabovreska.webnode

Jiří

Tato stavba není v kompetenci DPMB, ale ŘSD. Asi proto v seznamu není.
Ale souhlasím, že by tam být měla, jelikož se jedná o velmi důležitou stavbu pro MHD…

M H

Tam je nicméně pravděpodobné, že se během roku 2022 nic nezmění = bude se stavět.

Ale měl být v článku zmíněný, že budou pokračovat práce…

Zlámalík

Na tunelu se maká – je vyražený tubus ve skále, postavený tubus tam, kde bude zasypaný a izoluje se. Je vyražená úniková štola. V roce 2022 to hotové nebude, až 2023.

SYN

Jinak tunel je už „prokopnutý“, ale samozřejmě zbývá ještě dost práce „kolem“ zvláště na severním konci v místě kde bude společný přesyp vrchem přes trať i silnici…