Rok 2022 v brněnské MHD: Dokončení tratě ke kampusu i zahájení stavby lanovky

Ve druhé polovině roku 2022 očekává DPMB dodávku prvních obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T.
Vedení Dopravního podniku města Brna (DPMB) ve středu představilo chystané investice do infrastruktury i vozidel v příštím roce. Obdobně jako letos má jít na investice více než miliarda korun. Největší investicí DPMB je už více než dva roky probíhající stavba nové tramvajové trati k univerzitnímu kampusu. Příští rok spolkne půl miliardy, koncem roku by měla být otevřena. Bude pokračovat i modernizace vozovny Pisárky, v závěru roku se pak má začít stavět nová lanovka Lipová – Kampus. Pokud jde o vozový park, ve druhém pololetí mají být dodány nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T, bude pokračovat i skládání Draků.
Stavební investice
Stavba tramvajové trati k univerzitnímu kampusu
V posledním roce projektu proběhnou hlavní práce na vlastní tramvajové trati, instalace trolejového vedení, trakčních kabelů a zabezpečovacích zařízení nového tunelu. Pokračovat bude stavba nástupišť na konečné stanici u Kampusu a v podzemní zastávce Nová Jihlavská, terénní úpravy, výsadba zeleně nebo dokončování chodníků.
Termín zprovoznění: konec roku 2022
Cena: v roce 2022 500 milionů Kč, celkově 1,4 mld. Kč
Modernizace vozovny Pisárky – III. etapa
Předmětem třetí etapy modernizace pisárecké vozovny je vybudování vratné smyčky Lipová, která umožní otáčení tramvají jedoucích od Bystrce blíže než v uzlu Mendlovo náměstí. Smyčka bude umístěna na mostní konstrukci a napojena na stávající trať.
Termín: od 2. poloviny 2022
Předpokládaná cena: v roce 2022 210 milionů Kč, celkově 482 milionů Kč
Lanovka Lipová – Kampus
V závěru roku 2022 budou zahájeny práce na přeložkách sítí a základových konstrukcích jednotlivých objektů lanovky v areálu BVV. Lanová dráha povede od budoucí multifunkční haly v areálu výstaviště přes dvě mezizastávky až ke konečné tramvají před Fakultní nemocnicí Brno.
Předpokládaná cena: není
Stavební úprava tramvajové trati v úseku Bohunická – Moravanské Lány
Rekonstrukce trati bude obnášet výměnu kolejí, kolejového roštu a podloží, trolejového vedení a trakčních kabelů. Díky použití moderních odhlučňovacích prvků dojde ke snížení hlučnosti z tramvajové dopravy.
Termín: červen–září, výluka MHD červenec–srpen 2022
Cena: 115 milionů Kč
nebo*
Stavební úprava tramvajové trati Osová – Starý Lískovec
Díky jarním a letním rekonstrukcím se podařilo opravit 1 450 metrů tramvajové trati v úseku Krematorium – Osová. Pokud by došlo k uskutečnění rekonstrukce zbývajících 1 200 metrů úseku Osová – Starý Lískovec včetně smyčky, získalo by město Brno během jednoho roku rekordně dlouhou souvislou novou trať v délce přesahující 2,5 kilometru.
Termín: červen–září 2022, výluka MHD červenec–srpen 2022
Cena: 120 milionů Kč
* o finálním výběru uskutečněné stavby rozhodne až příprava projektů. Zvolen bude projekt, který se podaří v plné míře připravit k realizaci
Investice do vozidel
DPMB využije rámcové smlouvy na autobusy SOR NS12, kterých pořídil v loňském roce 20. Dalších 31 klimatizovaných nízkopodlažních vozů výrobce dodá ve dvou termínech – v létě a na podzim. Podle smlouvy DPMB za 31 vozů zaplatí 158 milionů Kč.
Vozový park se rozroste o dalších 20 trolejbusů Škoda 27Tr. DPMB využije rámcové smlouvy a k dvacítce vozů z letošního roku přidá dalších 20. Polovina do Brna dorazí v létě a druhá polovina na konci roku. Náklady činí 239 milionů korun.
Zaměstnanci ústředních dílen DPMB budou pokračovat v projektu montáže tramvají Drak (tramvaje EVO2, stavebnice dodávají Krnovské opravny a strojírny). V roce 2022 jich sestaví dalších sedm, na konci příštího roku tak cestující v Brně bude vozit 25 těchto tramvají. Náklady na projekt Drak dosáhnou v příštím roce 192,5 milionu Kč.
Ve druhé polovině roku 2022 očekává DPMB dodávku prvních obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T. V provozu nahradí starší tramvaje typu KT8 a budou zajištovat především přepravu cestujících po nové trati k univerzitnímu kampusu. První cestující by se s nimi mohli svézt na podzim 2022. Náklady na jednu tramvaj činí 60 milionů Kč, celkem může DPMB odebrat do roku 2026 za stejnou cenu až 40 tramvají.