Mimořádné události Železnice

Rok 2019 na železnici: Více nehod, usmrcených i zraněných. Letos již pět mrtvých

Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR
Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR

Drážní inspekce dnes vydala statistiky nehod na české železnici, které nejsou příliš příjemným čtením. V roce 2019 zemřelo na dráhách v České republice celkem 247 osob, což je o 8 % více než v roce 2018. Celkový počet mimořádných událostí, usmrcených i zraněných opět vzrostl. Během prvních dvou dnů letošního roku navíc Drážní inspekce již eviduje pět usmrcených při střetu vlaku s osobou (proti stejnému období roku 2019 jde o pětinásobný nárůst).

Největší podíl na počtu usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem. V roce 2019 se zvýšil počet střetů vlaku s osobou o 12 % na 252, což vzhledem k procentu úmrtnosti při těchto nehodách, kdy 77 % těchto nehod v roce 2019 bylo s následkem smrti, mělo vliv i na nárůst počtu usmrcených, jichž bylo více o 10 %. Ještě větší nárůst, a to o 22 %, eviduje Drážní inspekce v případě zraněných. Nejtragičtějším měsícem v případě střetu vlaku s osobou v roce 2019 byl duben, nicméně stejně jako v roce 2017 a 2018 byl měsícem s největším počtem nehod říjen.

Statistiky střetnutí s osobou. Pramen: Drážní inspekce
Statistiky střetnutí s osobou. Pramen: Drážní inspekce

Počet střetnutí na železničních přejezdech v roce 2019 v porovnání s předchozími léty opět narostl (na 181) a byl nejvyšší od roku 2013. Počet usmrcených (40) v porovnání s rokem 2018 vzrostl o 21 % a počet zraněných o 25 %. Nejtragičtějším měsícem v souvislosti s nehodami na železničních přejezdech byl jednoznačně červenec, kdy se událo 24 střetnutí, při kterých zahynulo 10 osob, což je největší počet usmrcených v jednom kalendářním měsíci za posledních deset let. Největší podíl na této statistice měla nehoda ze dne 14. 7. 2019, kdy se ve 14.52 hodin v Černožicích na Královéhradecku střetl spěšný vlak jedoucí z Trutnova do Hradce Králové s osobním automobilem a při této nehodě zahynuly všechny čtyři osoby v automobilu. Velký vliv na celkový počet zraněných při střetnutích na železničních přejezdech mají standardně střetnutí osobních vlaků s nákladními automobily, kdy dochází k vykolejení a ke zranění cestujících ve vlacích. V roce 2019 eviduje Drážní inspekce celkem tři nehody se sedmi a více zraněnými (13. července v Příčině na Rakovnicku, 30. července v Brance u Opavy a 6. září v Praze-Uhříněvsi).

Nehody na přejezdech. Pramen: Drážní inspekce
Nehody na přejezdech. Pramen: Drážní inspekce

V roce 2019, stejně jako v letech předcházejících, docházelo dle statistických výpočtů Drážní inspekce k úmrtí při každém pátém střetnutí na železničním přejezdu. Nejnižší počet střetnutí eviduje Drážní inspekce v prosinci, kdy se událo „pouze“ 6 střetnutí, při kterých byl usmrcen jeden člověk, přičemž jediným měsícem v roce bez usmrcených osob na železničních přejezdech byl únor, kdy DI eviduje celkem 11 střetnutí.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VS

Dobrý den,

opravte si, prosím: „30. července v Brnce u Opavy“ na „30. července v Brance u Opavy“. Podle obce (Branky) se pak jmenují i Branecké železárny (možná znáte historický slogan: „Brano zavírá samo.“).

Přeji hezký den!

Richmond

Jen ať ti blbci skokani a a hlavně na přejezdech umírají, když to neumí respektovat.

Frantisek

Fajn. A jak k tomu pak prijde strojvedoucí co? Pěkně blbej nazor.

Hen ten oný

Kdybych chtěl být jízlivý, řekl bych, že o tom strojvedoucí nemusí vůbec vědět.

Richmond

Jsem strojvedoucí a netrápí mě to, člověk si to nesmí brát, stejně s tím nic nenadělá

B. Haruna

Pane kolego, až takových nehod budeš mít deset a mezi přejetými bude i tříleté dítě, budete myslet jinak.

Destičkové vázání

Zajímalo by mě porovnání s ostatními státy? Jestli je ten duch Anny Kareninové silný jen u nás, nebo i jinde…

LKB

Uz v roce 2018 jsem psal, ze nejlepsi reseni z pozice statu proti nehodam na prejezdech z pozice statu je nemit prejezdy, ale mit nadjezdy a podjezdy.

Pro rypaly mezi diskutujicimi dodavam, ze vinikem nehody stale v naproste vetsine pripadu zustava ridic/chodec/cyklista na prejezdu.

Nicmene, pokud by tam nebyl prejezd, nebyla by nehoda…

Cili i v roce 2020 je nutno prejezdy postupne odstranovat stavebni investicni cinnosti, nyni nove Spravy zeleznic.

Dominik

Jenže ne všude to jde/se to vyplatí.

LKB

Dominik: Kalkulovat ekonomickou vyhodnost klasickym zpusobem by bylo zcestne, hodnota jednoho zivota je cca 18 milionu Kc!!! Podle metodiky CDV.

Martin, Dominik: Je potreba zacit prejezdy nahrazovat tam, kde to jde podle ekonomickeho modelu celospolecenskych nakladu zahrnujicich ceny zivotu.

Pokud se bude prejezdu nahrazovat nadjezdy/podjezdy 50 za rok, statistiky se postupne zacnou zlepsovat.

Martin

Nemuze byt nadjezd nebo podjezd u kazde lokalky a vsechny trate oplocene, prejezdy jsou bezne vsude na svete, to mate jako ve meste, nemuze byt kazda krizovatka mimourovnova a misto prechodu podchody…
A na tratich nad 160km/h ani byt prejezdy nesmeji…
U nas se muzeme bavit o nekterych prejezdech, ktere by sli zrusit bez nahrady a nektere nahradit mimourovnovym krizenim u tech nejfrekventovanejsich…

Otmar

Já bych raději nepsal nehody na železnici neboť to může vyznít že se jedná o nekvalitní práci železničářů. Ve skutečnosti se v drtivé většině případů jedná o události které nebyly zaviněny železničními zaměstnanci.

Anonymus

Už 5 lidí v roce 2020? Kde a kdy? V médiích jsem nic nezaregistroval

V. K.

Například ve čtvrtek byla na koridoru u Olomouce srážka s osobou. Ale o těhle sebevraždách se už v médiích ani nepíše, protože to není nic výjimečného.

nenadrazak

Čtvrtek 2.1.2020 (Pardubice – Svítkov, vlak EC) nezodpovědná matka přecházela s dítětem hlavní trať, matka přešla, dítě bohužel ne…

Tomáš

Skákat pod vlak se bude pořád.
Jezdit na červenou přes šraňky je taky cool.
A že už to letos odneslo 5 lidí je pouhá náhoda.
Ten titulek je jako z bulváru.

Hanzi

Evropa ta civilzovaná je v tomto troch dále. Málokdy se potká člověk s úrovňovým křížením kolejí a pozemní komunikace. A když už tak z vlatní zkušenosti bývá přejezd toho vlaku vcelku bleskovou záležitostí. U nás se spustí klacky, vznikne kolona 2 km aut ,aby projel motoáček s pěti lidmi.

Dominik

No a co? I kdyby projela MUVka s 2 pracovník, tak je jasně dáno, kdo má přednost a kdo to nerespektuje, tomu sebrat papíry na doživotí.

Hanzi

Jasně dáno to je, ale pokud někde jede vlak kde sedí průvodčí a řidič a na přejezdech čekají štrůdly aut, pak je zcela jasný že ta rentabilita provozu je někde trochu jinde, koleje vhodné do kovošrotu a tím i eliminace nebzpečí.

Dominik

Podle jednoho vlaku nelze soudit a ani řidiči tu nejsou od toho aby soudili, a jestli to nedokáží respektovat, tak doživotně sebrat papíry, ať si jezdí do práce třeba na kole a je mi jedno oc dělají.

Hanzi

Za pár let uvidíme kolik těch tratí co mají ,,potenciál,, je životaschopných 🙂 Andrej u vesla věčně nebude.

malý bobeš

za pár let uvidíme, jak dlouhé kolony fungl nových elektroaut u těch závor budou
ony ty stávající už moc dlouho jezdit nebudou

R2R2

Do lokalek vozicich casto samotneho strojvedouciho hrnuly penize i vsechny vlady predchozi, ze tu jednou AB nebude, rozhodne neznamena, ze se provoz techto vlaku zastavi.

Hanzi

Tak to bych oponoval, pamatuji jistého Římana a je jistý že jednou takový zas přijde.

Hen ten oný

Ty Brďo, toho bych se nechtěl dožít.

Martin

Pokud se postavi trate tak, aby cesta vlakem byla rychlejsi nez na dalnicich a silnicich, tak vetsina,… viz Praha-Ostrava…
To, ze se do zel. site neinvestovalo skoro vubec od RU a prvni republiky, kdy uz neodpovida soucasnym potrebam je bohuzel fakt a velka chyba…

Dalibor

Je to jedno. Ty vlaky někdo chce, někdo platí a mají ABSOLUTNÍ přednost před automobilovou dopravou. Prostě auta budou u přejezdů stát a dávat přednost vlaku. A je jedno jestli motoráčku nebo nákladnímu vlaku Nehledě k tomu, že řidiči vlaku tak nějak tradičně říkáme strojvedoucí.

Dalibor

Zdruhý strany když sešrotujete ty štrůdly aut, nebude ten vlak tak prázdný. Jen úhel pohledu…

Jiří 2

narážíte na tento případ? 😀
https://youtu.be/4uvFjSYogfA?t=5

Martin

To je super :-D…

Hen ten oný

Tady bych ocenil to úsilí.

Martin

Ani nevite, jak se mylite… v te civilizovane Evrope se stavi VRT a maji jiz celkem hustou sit, stejne tak i optimalizuji trate,…
Oni si uz moc dobre uvedomuji, ze nelze donekonecna rozsirovat dalnice a zvysovat pocty leteckych spoju…. spolu s kolonami aut nejen na dalnicich, ale i ve mestech….

Mirek

Ono říct, že nehod na přejezdech přibylo je jednoduché. Ale je potřeba přece reflektovat enormní nárůst automobilové dopravy na cestách a tak by se pak mohlo zjistit, že třeba v absolutním počtu nehod je číslo vyšší, ale porovnání na procento aut, chodců, nebo cyklistů, kteří přes přejezd přijedou by mohla nula od nuly pojít.

Jan Pytela

Nula od nuly by mohla pojít, kdyby neumřelo 40 lidí při nehodách na přejezdech (v sousedním Rakousku 11 a poměrem velikostí sítě ten výsledek furt moc nezlepšíte). Tady má stát umět zakročit líp než přihodit pár milionů na závory na přejezdech…

K.S.

Když jsou lidi blbí a jezdí přes přejezd když bliká, nebo chodí přes koleje, tak tu nepomůže ani svěcená. Stát už kdysi zakročil, udělaly se zákazy a stejně se to děje. To chcete další zpřísňování dozoru nad lidmi?

Martin

Letos jiz 5 usmrcenych? Kdy a kde?

Anonymus

Přesně,taky se ptám. 5 lidí jsem v médiích nezaznamenal. Vlastně ani jednoho na železnici.

jan

Bohužel se sebevrahy asi moc toho udělat nejde.

La Chouffe

Podle me by pomohlo, kdyby na sobe mely lokomotivy senzory a vysokotlaky vodni dela a pred narazem by obet odstrikly z trati.

LKB

To mi prijde genialni. Musela by ale byt dostatecne nasikmo, aby odstrikovala pryc z trati a ne jen o kus dopredu.

Dalibor

na skokany stačí automatický oplach čela mašiny.

Dushan

Zajímala by mě statistika zraněných či usmrcených cestujících ve vlacích, aby se dala posoudit rizikovost cestování po železnici a cestováním autobusem nebo autem.

Antonín

Celosvětové statistiky mluví jasně Auto – Autobus – Vlak – Letadlo – pořadí od nejnebezpečnější po nejbezpečnější dopravu. Na tak malém území jako je ČR, i když s jednou z nejhustší nebo vůbec nejhustší sítí železnic na světě samozřejmě se může stát, že pořadí bude na 2. a 3. místě opačné, ale asi nikdy nepřekoná počet mrtvých a zraněných cestujících ve vlacích a autobusech cestující v autech. Do statistik nelze počítat blby, kteří vlezou na koleje před projíždějící vlak, či jdou po kolejích stejně jako blby, kteří přecházejí dálnice. Jde vysloveně o ty, kteří sedí v dopravním prostředku.

R2R2

Myslim, ze podobna statistika (ucelena) neexistuje, ale kdyz si prolistujeme zpravy o mimoradnych udalostech drazni inspekce mimo prejezdy, tak zjistime ze mrtvi se pocitaji v jednotkach a vetsina z nich jsou zamestnanci drahy a dopravcu. Zranenych je vice, v radu desitek, a tam se pravdepodobne muze jednat i o cestujici. Jenze pak je tu jeste problem srazek na prejezdech, tam malokdy zemre nekdo ve vlaku, ale obcas dojde ke zranenim. Obecne bych rekl, ze pravdepodobnost zraneni pri nehode vlaku je zanedbatelna, to si spise privodite zraneni pri sestupovani ze schudku na nizke nastupiste.

Dushan

Asi nejužitečnější informace jsou ve wikipedii, statistika ale končí rokem 2015, kdy zahynuli tři cestující v pendolinu…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku

Dalibor

Hodilo by se rodělit to na přejezdy, ůmyslné sebevrahy a nehody (neúmyslný střet s člověkem) akorát nevím, jestli se to takto sleduje a rozškatulkovává.

Jiří Kocurek

Ono je taky otázkou, zda nehoda na přejezdu je vždy vinou řidiče automobilu, jak je často dezinterpretováno. Občas na přejezdu vleze pod vlak chodec, občas řidič nemotorového vozidla − cyklista.

Dominik

Z 99% při střetu auta s vlakem je viník řidič, stejně jako při se střetu cyklista/chodec je v 99% případu viníkem chodec/cyklista.

Dominik

Kdokoliv, kdo vleze na přejezd ve výstraze (Auto, cyklista, chodec,….), je pro mě sebevrah. Ani bych jim nestavěl pomníčky, jak jsou někdy vidět.

Démon

Otázka zní, kde jsou ty mld. Kč, co se nacpali do zabezpečení a bezpečnosti? zabezpečovat jedině MUK, ostatní je zbytečné.

Krocan

Tak bez nich by to třeba bylo o 5 lidí víc… Těžko říct.

No tak třeba na typické české lokálce to Mimoúrovňové křížení taky není zas tak moc potřeba…
Ale jako určitě… MUK je nejbezpečnější volba…

XXXD

Když holt lidi ignorujou světla i závory, tak je to pak těžké. Je taky otázka, jaká část obětí byli sebevrazi, kteří by se stejně nějak zabili.

Jerry

Proti lidské blbosti žádné zab.zar. nefunguje.nekteri mají řidičský průkaz víme na co.a sebevrazi to je kapitola..

Lektor

Škoda že statistiky neuvádějí taky procentuální počet sebevrahů a to i případě nehod na přejezdech, kde také dost velký počet připadá na sebevrahy. Bez tohoto čísla totiž lze těžko říci jestli došlo ke zhoršení nebo zlepšení. Protože to že se někdo rozhodne ukončit život zrovna na železnici těžko někdo ovlivní.

Dominik

Kdo je vjede na přejezd ve výstraze je pro mě sebevrah.

Krocan

Stejný článek na Novinky.cz a nadpis: „Na železnici zemřelo 194 lidí“. Přečetl jsem to a hned jsem se lekl co se stalo…

Takže… Nadpis máte lepší pane Šindelář… 🙂