Roční dálniční známka bude od Nového roku o 140 korun dražší

Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD

Stát vedle inflace při zdražení zohledňuje i sto nových dálničních kilometrů, kterých se mají ještě letos čeští řidiči dočkat.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kebab

Ještě by mohl zohledňovat, že den má dokonce i u nás na specifickém trhu 24 hodin. “Jednodenní” známka koupená večer je jednodenní jak stehno… Nejde o peníze, ale ten princip je vyloženě zvrácený.

Liška

Pro pražáky nebo ty, co mají dálniční síť u nosu a denně ji používají, je to pakatel. Pro ostatní, co tu dálnici využijí jen zřídka, už méně a možná si rozmyslí, jestli nějakou známku vůbec kupovat. Ty známky na kratší dobu se nevyplatí, pokud potřebuji jet jednou měsíčně. Takže nefér to je, ale co dnes není a co taky jiného s tím. Ve státech, kde jsou mýta, jsou ty cenovky úplně jinde (Itálie, Chorvatsko..), tam člověk zaplatí za jednu delší cestu to, co v ČR za celý rok.

David

Pokud se každý rok zdraží dálniční známka o 6%, tak za deset let bude stát skoro dvojnásobek.

Jiřik

Pokud se každý rok zprovozní 100 km, pak za deset let bude síť skoro dvojnásobná.

Alibaba

Nezapoměli u toho zvýšení přidat nulu nakonec?

Gryf

S tím postupným rozšiřováním úplně nevím no. Na liberecku pár desetiletí dohromady asi 2km dálnice u Turnova a jinak nic. Tady to má fakt smysl koupit na dva měsíce v létě max. Měly by být jiné ceny pro periferii a jiné pro centrum, resp. pro časté a jen občasné využívání..

Juraj

Však jiné ceny pro časté a občasné využívání jsou – proto přesně existují ty kratší varianty.

Clovek

Extremni mnozstvni sleva na rocni dalnicni znamku ale neni prilis ferova ani logicka

libor

to jako v praze MHD, když koupíte na celý rok = cena luxus, jednotlivé jízdné už takový luxus není…

Clovek

Ano, a v MHD to ma jeste mensi logiku. Jezdim MHD jednou mesicne, nerozumim proc musim platit mnohonasobne vetsi cenu.

Libor

Pak se nikdo nemůžu divit, že není motivace přestupu z auta na MHD, při takové cenové politice…

Jiřik

Jakou cenovou politiku byste si představoval? Lítačka stojí dospělého DESET KORUN DENNĚ!

Jiřik

Jako že nějakých 36 Kč jednou měsíčně je likvidační cena?

mgr.pavel

To sice ano, ale pokud jedu jednou za měsíc třeba Liberec-Pardubice a pojedu po kousku D11 u Hradce, zaplatím stejnou cenu za týdenní kupon, jako kdybych jel (opět jednou měsíčně) třeba Ostrava-Brno celé po dálnici.

Míra využití dálnice se snad odvíjí od ujetých kilometrů, ne od času, po kterou po ní můžu jet. Z tohoto pohledu je nefér, že v některých regionech dálniční síť prakticky není.

František

Zkuste autobus, ušetříte víc! Spoustu lidí tu pak brečí, jak třeba roční kupón ve Švýcarsku stojí jen 40 franků. Ale on je jen roční, je úplně jedno, že potřebujete jen jednou za rok pár kilometrů. Jestli vám přijde pár korun k vlastnictví a provozu auta moc, tak nejezděte vůbec.

mgr.pavel

Pláčete na špatném hrobě. Já bydlím v místě s velkou hustotou dálnic, a dálniční známku skoro nikdy nemám. O mně ten thread fakt není.

Thread je o tom, že férovější by bylo mít mýtné za ujeté kilometr, než za čas kdy můžu dálnici použít. Hádáme se zde sice o férovosti v rámci stovek korun, což je pakatel, ale.. zřejmě ne pro všechny.

MMXA

To vaše mýtné by znamenalo, že průměrný řidič využívající dálnici např. pro dojíždění do práce (napr. 60km denně) by najel cca. 15tkm. Kolik by měl stát km – korunu, dvě? Dnes ho vyjde na +-0,15kč. Cílem má být nahnat většinu dopravy na dálnice a ne ji cenově zněpřístupnit, aby vy jste za svých 5km ročně nezaplatil moc.

Most

Jeďte spíš vlakem je ekologický a nezpůsobuje dopravní indukci.

Jiřik

Hledáte problémy tam, kde nejsou.
Přesněji řečeno: vyrábíte problémy.

Michal M

Naprostá pitomost. Spousta lidí jezdících jednou za čas se dojí předraženými krátkodobými kupony a naopak pro lidi, co točí 3x týdně Praha-Brno je to směšná částka.

Nechápu proč není výkonové mýto…

Petr

Tak já nevím, projel jsem po světě dost dálnic a všude, kde bylo mýto, byly dálnice poloprazdné. A asi se shodneme, že u nás kromě zvýšení cestovní rychlosti dálnice slouží hlavně k odvedení dopravy z měst.

MajsterN

Tak v Asii nejsou. Víc než 140 Kč občas zaplatím na mýtném za cestu taxíkem na letiště v Bangkoku.

MajsterN

Ale je potřeba říct i to, že benzín kvůli tomu není předražený.

Dodo

Tam kde se platí od kilometru mýto i pro osobaky, je obvykle cena podobná, nebo vyšší než ty dvě stovky za jednodenní a celých 270,-za 10 denní…

Jiřik

Třeba v takovém Chorvatsku mě jedna cesta do Biogradu stála na mýtném tolik, jako v Česku celoroční celostátní známka.

Greg

Rád bych viděl vyúčtování, kolik peněz za letošní rok stát od řidičů vybral (spotřební daň na pohonné hmoty, DPH z těchto již zdaněných pohonných hmot, silniční daň, mýto, dálniční známky) a kolik na druhé straně investoval do silniční infrastruktury – i při vědomí toho, že se letos hodně stavělo. A to proto, že například za jediný rok, kdy jsem tato dvě čísla viděl (už je to dlouho), byla ta čísla 70 mld. vybraných a 40 mld. investovaných. Zbývajících 30 mld. stát sebral a použil na kdovíco. Ať zveřejní tato čísla za letošek a teprve pak ať řeknou, jestli a proč… Číst vice »

Mcha

Vyber dani asi tezko muze fungovat zpusobem, ze co se z toho odvetvi vybere, se do nej zpetne investuje. Prikladem muze byt prave spotrebni dan, kdy se z vybranych penez nestavi dalsi lihovary a nenakupuje tabak, ale spis bych ty penize videl v prevenci konzumace lihu a tabaku. U spotrebni dane z pohonnych hmot bych penize rad videl pouzit k internalizaci externalit ze silnicni dopravy, tam muze byt i vysadba zelene, podpora protihlukovych opatreni primo u obyvatel ci platba zvysenych nakladu za zvysene kontroly stanic technicke kontroly ci zvysene mereni emisi

Greg

Ale vždyť oni přesně tím argumentují, že se investovalo, tak se musí vybrat – máte to i v tom článku, o kterém tu diskutujeme:
„…bude zohledněna i rozšiřující se dálniční síť, neboť s tím roste například cena údržby,“ uvedl už před rokem ministr dopravy Martin Kupka.“
Proto je taky legitimní se ptát „Tak když chcete víc vybrat, že jste hodně investovali, tak nám řekněte, kolik jste vybrali a kolik investovali!“ – nebo snad ne?

MajsterN

> Vyber dani asi tezko muze fungovat zpusobem, ze co se z toho odvetvi vybere, se do nej zpetne investuje.

Takhle to funguje u nás.

Jízdenky na metro platí provoz metra a přebytek si vezme soukromý koncesionář.

Zaplacené myto z úseků dálnic platí provoz a výstavbu dálnic. A přebytek si vezme státní úřad pro dálnice.

Neplatí se z toho automaticky zdravotnictví/důchodci/silnice/školky nebo odpad.

Dusmor

Daň z tabáku má lidi odradit od kouření.
Daň z alkoholu má lidi odradit od pití.
Daň z benzínu a nafty má lidi odradit od ježdění.
A pak tu máme vic jak čtyřicetiprocentní daň z práce, která…..

bifidus

Gratuluji, vyhrál jste příspěvek dne :-)))))

Most

Zrovna spoťřební daní z lihu bych se neoháněl, na prevenci jde možná promile, zdravotnictví se platí ze zdavotního pojištění a většinu spoliká zvýšení platů politiků, nesmyslná Vltavská filharmonie, nebo kuchařka of Michellina za 51 milionů.

Martin.dilli

Tak dnes tu promili snad zvládnu

Frantisek X

Počítejte i zdravotnictví, nápravu škod v ekosystému a podobně. Spotřební daň je snad za spotřebu pohonných hmot a její důsledky, ne za použití silnic. Silniční daň pak za zprostředkovaný výdělek…

Originální jméno

Málo. Čekám, kdy bude zodpovědná vláda, která bude mít koule zvednout dálniční poplatek konečně na odpovídající cenu. Řekněme 3650 za rok jako začátek.

Vojta

Na to přispěchá kde jaký politik s tím, že ve Švýcarsku jsou dálnice dokonce levnější než u nás. Chytnou se toho lidi. Jakože teď už se toho chytají a máte hotovo.

Václav Pašek

Jenomže oni je vážně mají levnější. Sice ještě platí daň z motorového vozidla, ale tu platí všichni, bez ohledu na použití dálnic.

Jirka

Já sem spíš pro mýtné i na osobní vozidla.

Petr David

Na všech cestách.

Michal M

Proč ne, ale začít dálnicema.

Luk

Ano, a zároveň s tím zrušit spotřební daň z paliv. Ale muselo by se to udělat na úrovni celé EU, jinak to nepůjde legislativně ani prakticky. A pak by to mělo být tak, že dálnice budou nejlevnější a naopak nejdražší budou místní komunikace. To proto, aby se co nejvíc dopravy stáhlo právě na dálnice a na silnice vyšších tříd, naopak po „okreskách“ a ulicemi měst by toho mělo jezdit co nejméně. Optimální by bylo mít mýtné dynamické, tedy nejvyšší ve špičce a nejnižší v noci, případně ještě různé podle poptávky po určitých komunikacích.

Náhodný Kolemjdoucí

Spotřební daň není třeba rušit, prostě jí přejmenujete na emisní.

Jan Tichavský

V pořádku, ale ať se účtuje podle skutečné spotřeby vozidla. Čím víc emisí, tím dražší. Negativní externality někdo zaplatit musí, tak ať je to férové.

Jiřik

Možná vám to ještě nedošlo z výuky chemie základní školy: emise (exhalace) 100% odpovídají spotřebovanému palivu. Čili kdo spotřebuje více paliva, ten také vyprodukuje více emisí a také více zaplatí na spotřební dani.

Jiřik

Takže daň z chudoby: ti, kteří jezdí do/z práce po silnicích II. a II. třídy, budou kromě vyšší spotřeby paliva, vyššího opotřebení vozu a pomalého cestování ještě pokutováni tím, po čem jsou nuceni jezdit.
A ti, kdož do práce frčí po dálnici, budou bonusováni.
ŽENIÁLNÍ!

Michal M

Ano.

Kubrt

Ano, ta známka,je teď levná, ale: co je to odpovídající cena? Odpovídající čemu? Vždy to bude politické rozhodnutí.

Michal M

Odpovídající cena je taková, která zaplatí investice, údržbu a kompenzaci lidí poškozených hlukem a imisemi z dálnice.

rodilyslavkovak

tak to jsem zvědavej kolik bude jízdné na VRT

Michal M

🙂 já taky

Vojtech

Nemůže byt o tolik dražší až nastane pomalejší spojení Ostrava-Praha přes Pardubice, kterým si cestu prodloužíte o hodinu každým směrem. Uz vzhledem k tomu, jak jsou Češi hákliví na jakékoliv navýšení cen. Čekal bych kolem +25%. Pokud budeme počítat s kompletním dostavením VRT RS1 kolem roku 2035 tak už budeme možná nad kupní silou Japonska, takže bych se podíval tam. V zemi vycházejícího slunce jsou sice jednorázové jízdenky poměrně dražší než dlouhodobé (dvoutýdenní jízdné na téměř celou vlakovou sit včetně Shinkansenu stojí po nedávném skokovém zdražení cca 12 tisíc Kč). U nás máme pouze letní obdobu dvoutýdenní jízdenky na léto… Číst vice »

rodilyslavkovak

takže to nezaplatí ani tu údržbu, natož investici

Vojtech

V Japonsku je profitabilní pouze trať Tokyo-Osaka a hromadná doprava v metropolitní oblasti Tokyo, ve zbytku světa se až na výjimky MHD dotuje. Tohle je váš argument? Dotuje se v podstatě i odtah v Praze a to je přestupek, ne veřejná služba.

Kubrt

To se dostáváme někam do oblasti totální přestavby systému veřejných financí.

František

Mít známky ani ne za 100 eur je levné. Nicméně v sousednim Polsku či Německu se na většině úseků neplatí a nikdo tam nekolabuje. U nových úseků dálnice si kde kdo proloboval úseky bez mýta…

Beru to spíše jako symbolickou platbu, něco jako lístek v MHD, kde se taky na provoz nevybere.

Michal M

Nicméně je to škoda, protože lidé jezdící autama po dálnici peníze mají a dálnice nejsou žádný veřejný statek.

Petr

Tak já myslím, že ti co jezdí odvádí do rozpočtu dost, ne? Jelikož spotřební daně z paliv jdou, pokud vím, přímo na infrastrukturu.

rodilyslavkovak

daň z otevřeného okna, daň ze zavřeného okna, daň z hlíny, daň z komína, daň z trakaře!

Jan Tichavský

Kolik přispějí jednou jízdou třeba z Prahy do Brna? Zaplatí se z toho aspoň údržba?

Vindaloo

Je to cca 200km, pokud budu počítat benzín a spotřebu 7l/100km a cenu za litr 35 Kč, tak to dělá 179,76 Kč za spotřební daň + 102,9 Kč za DPH.

Dusmor

Ta DPH je 85,04 Kč.
Ale k tomu si ještě připočtěte zdanění práce, díky které si dotyčný na tech 14 litrů vydělal, což je dalších cca 336 Kč (přesná částka závisí na výši příjmu).
Ve výsledku tak 14 litrů benzínu znamená:
Šejkovi za ropu cca 144 Kč (17,4 %).
Rafinérie, dopravci, obchodníci, pumpaři a všichni ostatní, kteří se postarali o to, že ten benzín se na pumpu vůbec dostal, se podělí o cca 81 Kč (9,8 %).
No a stát si na daních sebere cca 601 Kč (72,7 %).

bifidus

Dálnice (obecně cesty) jsou typický veřejný statek. Kromě soudů, policie a armády jsou jedním z důvodů samotné existence státu.

Honza Ajznboňák

Já bych zavedl tři ceny dálničních známek.
Celodenní známka 550,- Kč.
Měsíční známka 2150,- Kč
Roční známka 3650,- Kč

Po vzoru Francie bych zavedl kilometrové mýtné, to znamená, že ujetý kilometr 4,- Kč pro osobní auta a 12,- Kč pro nákladní auta.

Greg

To máme všichni kliku, že co byste zavedl *vy* nikoho nezajímá…

Dálnice

Vriskani na tema „chceme ty nejlepsi dalnice a chceme je zadarmo“ zacina za 3, 2, 1…

Dachs

Volby ovšem rozhodne párkorunové zvýšení televizního poplatku, nebo jaksetomuříká. Jsme strašná společnost. (Až lidi zjisti, že je na ČT najednou méně sportu a dětem se vypne Déčko, bude pozdě a jasně, že si to nespojí s obstrukčními tanečky spasitelského hnutí.)
S novými km dálnic dostáváme určitou vyšší kvalitu, ale brblat se bude taky… Nebo jak dlouho ještě bude udržitelná kvalita MHD v Praze, nehýbne-li se aspoň trochu s tou levnotou. Až se začnou „vypínat“ spoje nebo více bude muset být „poloprázdninového provozu“, to bude divení.

Daniel Jablonecký

Přenosy ze sportů, kde se točí miliony, nejsou žádná veřejná služba, to ať běží na placených kanálech.

Jarda

ČT až začne konečně fungovat jako objektivní veřejnoprávní médium, teprve pak je možné hovořit o nějakém zvýšení poplatků. To se ale nikdy nestane. Teď by mělo být na stole spíše zrušení poplatků, protože se na to nedá jednoduše dívat. A taky na to spoustu lidí ani nekouká, třebaže nemají televizi vůbec. Tak proč by měli platit přiblblou ČT? To je stejná kravina, jako platit dálniční známku, když nemám auto a tudíž nemůžu jezdit po dálnici.