Roční dálniční známka bude od Nového roku o 140 korun dražší
Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD
Stát vedle inflace při zdražení zohledňuje i sto nových dálničních kilometrů, kterých se mají ještě letos čeští řidiči dočkat.
S tím postupným rozšiřováním úplně nevím no. Na liberecku pár desetiletí dohromady asi 2km dálnice u Turnova a jinak nic. Tady to má fakt smysl koupit na dva měsíce v létě max. Měly by být jiné ceny pro periferii a jiné pro centrum, resp. pro časté a jen občasné využívání..
Však jiné ceny pro časté a občasné využívání jsou – proto přesně existují ty kratší varianty.
Extremni mnozstvni sleva na rocni dalnicni znamku ale neni prilis ferova ani logicka
to jako v praze MHD, když koupíte na celý rok = cena luxus, jednotlivé jízdné už takový luxus není…
To sice ano, ale pokud jedu jednou za měsíc třeba Liberec-Pardubice a pojedu po kousku D11 u Hradce, zaplatím stejnou cenu za týdenní kupon, jako kdybych jel (opět jednou měsíčně) třeba Ostrava-Brno celé po dálnici.
Míra využití dálnice se snad odvíjí od ujetých kilometrů, ne od času, po kterou po ní můžu jet. Z tohoto pohledu je nefér, že v některých regionech dálniční síť prakticky není.
Naprostá pitomost. Spousta lidí jezdících jednou za čas se dojí předraženými krátkodobými kupony a naopak pro lidi, co točí 3x týdně Praha-Brno je to směšná částka.
Nechápu proč není výkonové mýto…
Tak já nevím, projel jsem po světě dost dálnic a všude, kde bylo mýto, byly dálnice poloprazdné. A asi se shodneme, že u nás kromě zvýšení cestovní rychlosti dálnice slouží hlavně k odvedení dopravy z měst.
Tak v Asii nejsou. Víc než 140 Kč občas zaplatím na mýtném za cestu taxíkem na letiště v Bangkoku.
Ale je potřeba říct i to, že benzín kvůli tomu není předražený.
Tam kde se platí od kilometru mýto i pro osobaky, je obvykle cena podobná, nebo vyšší než ty dvě stovky za jednodenní a celých 270,-za 10 denní…
Rád bych viděl vyúčtování, kolik peněz za letošní rok stát od řidičů vybral (spotřební daň na pohonné hmoty, DPH z těchto již zdaněných pohonných hmot, silniční daň, mýto, dálniční známky) a kolik na druhé straně investoval do silniční infrastruktury – i při vědomí toho, že se letos hodně stavělo. A to proto, že například za jediný rok, kdy jsem tato dvě čísla viděl (už je to dlouho), byla ta čísla 70 mld. vybraných a 40 mld. investovaných. Zbývajících 30 mld. stát sebral a použil na kdovíco. Ať zveřejní tato čísla za letošek a teprve pak ať řeknou, jestli a proč… Číst vice »
Vyber dani asi tezko muze fungovat zpusobem, ze co se z toho odvetvi vybere, se do nej zpetne investuje. Prikladem muze byt prave spotrebni dan, kdy se z vybranych penez nestavi dalsi lihovary a nenakupuje tabak, ale spis bych ty penize videl v prevenci konzumace lihu a tabaku. U spotrebni dane z pohonnych hmot bych penize rad videl pouzit k internalizaci externalit ze silnicni dopravy, tam muze byt i vysadba zelene, podpora protihlukovych opatreni primo u obyvatel ci platba zvysenych nakladu za zvysene kontroly stanic technicke kontroly ci zvysene mereni emisi
Ale vždyť oni přesně tím argumentují, že se investovalo, tak se musí vybrat – máte to i v tom článku, o kterém tu diskutujeme:
„…bude zohledněna i rozšiřující se dálniční síť, neboť s tím roste například cena údržby,“ uvedl už před rokem ministr dopravy Martin Kupka.“
Proto je taky legitimní se ptát „Tak když chcete víc vybrat, že jste hodně investovali, tak nám řekněte, kolik jste vybrali a kolik investovali!“ – nebo snad ne?
> Vyber dani asi tezko muze fungovat zpusobem, ze co se z toho odvetvi vybere, se do nej zpetne investuje.
Takhle to funguje u nás.
Jízdenky na metro platí provoz metra a přebytek si vezme soukromý koncesionář.
Zaplacené myto z úseků dálnic platí provoz a výstavbu dálnic. A přebytek si vezme státní úřad pro dálnice.
Neplatí se z toho automaticky zdravotnictví/důchodci/silnice/školky nebo odpad.
Daň z tabáku má lidi odradit od kouření.
Daň z alkoholu má lidi odradit od pití.
Daň z benzínu a nafty má lidi odradit od ježdění.
A pak tu máme vic jak čtyřicetiprocentní daň z práce, která…..
Počítejte i zdravotnictví, nápravu škod v ekosystému a podobně. Spotřební daň je snad za spotřebu pohonných hmot a její důsledky, ne za použití silnic. Silniční daň pak za zprostředkovaný výdělek…
Málo. Čekám, kdy bude zodpovědná vláda, která bude mít koule zvednout dálniční poplatek konečně na odpovídající cenu. Řekněme 3650 za rok jako začátek.
Na to přispěchá kde jaký politik s tím, že ve Švýcarsku jsou dálnice dokonce levnější než u nás. Chytnou se toho lidi. Jakože teď už se toho chytají a máte hotovo.
Jenomže oni je vážně mají levnější. Sice ještě platí daň z motorového vozidla, ale tu platí všichni, bez ohledu na použití dálnic.
Já sem spíš pro mýtné i na osobní vozidla.
Na všech cestách.
Proč ne, ale začít dálnicema.
Ano, a zároveň s tím zrušit spotřební daň z paliv. Ale muselo by se to udělat na úrovni celé EU, jinak to nepůjde legislativně ani prakticky. A pak by to mělo být tak, že dálnice budou nejlevnější a naopak nejdražší budou místní komunikace. To proto, aby se co nejvíc dopravy stáhlo právě na dálnice a na silnice vyšších tříd, naopak po „okreskách“ a ulicemi měst by toho mělo jezdit co nejméně. Optimální by bylo mít mýtné dynamické, tedy nejvyšší ve špičce a nejnižší v noci, případně ještě různé podle poptávky po určitých komunikacích.
Spotřební daň není třeba rušit, prostě jí přejmenujete na emisní.
V pořádku, ale ať se účtuje podle skutečné spotřeby vozidla. Čím víc emisí, tím dražší. Negativní externality někdo zaplatit musí, tak ať je to férové.
Ano.
Ano, ta známka,je teď levná, ale: co je to odpovídající cena? Odpovídající čemu? Vždy to bude politické rozhodnutí.
Odpovídající cena je taková, která zaplatí investice, údržbu a kompenzaci lidí poškozených hlukem a imisemi z dálnice.
tak to jsem zvědavej kolik bude jízdné na VRT
🙂 já taky
Nemůže byt o tolik dražší až nastane pomalejší spojení Ostrava-Praha přes Pardubice, kterým si cestu prodloužíte o hodinu každým směrem. Uz vzhledem k tomu, jak jsou Češi hákliví na jakékoliv navýšení cen. Čekal bych kolem +25%. Pokud budeme počítat s kompletním dostavením VRT RS1 kolem roku 2035 tak už budeme možná nad kupní silou Japonska, takže bych se podíval tam. V zemi vycházejícího slunce jsou sice jednorázové jízdenky poměrně dražší než dlouhodobé (dvoutýdenní jízdné na téměř celou vlakovou sit včetně Shinkansenu stojí po nedávném skokovém zdražení cca 12 tisíc Kč). U nás máme pouze letní obdobu dvoutýdenní jízdenky na léto… Číst vice »
takže to nezaplatí ani tu údržbu, natož investici
To se dostáváme někam do oblasti totální přestavby systému veřejných financí.
Mít známky ani ne za 100 eur je levné. Nicméně v sousednim Polsku či Německu se na většině úseků neplatí a nikdo tam nekolabuje. U nových úseků dálnice si kde kdo proloboval úseky bez mýta…
Beru to spíše jako symbolickou platbu, něco jako lístek v MHD, kde se taky na provoz nevybere.
Nicméně je to škoda, protože lidé jezdící autama po dálnici peníze mají a dálnice nejsou žádný veřejný statek.
Tak já myslím, že ti co jezdí odvádí do rozpočtu dost, ne? Jelikož spotřební daně z paliv jdou, pokud vím, přímo na infrastrukturu.
daň z otevřeného okna, daň ze zavřeného okna, daň z hlíny, daň z komína, daň z trakaře!
Kolik přispějí jednou jízdou třeba z Prahy do Brna? Zaplatí se z toho aspoň údržba?
Je to cca 200km, pokud budu počítat benzín a spotřebu 7l/100km a cenu za litr 35 Kč, tak to dělá 179,76 Kč za spotřební daň + 102,9 Kč za DPH.
Ta DPH je 85,04 Kč.
Ale k tomu si ještě připočtěte zdanění práce, díky které si dotyčný na tech 14 litrů vydělal, což je dalších cca 336 Kč (přesná částka závisí na výši příjmu).
Ve výsledku tak 14 litrů benzínu znamená:
Šejkovi za ropu cca 144 Kč (17,4 %).
Rafinérie, dopravci, obchodníci, pumpaři a všichni ostatní, kteří se postarali o to, že ten benzín se na pumpu vůbec dostal, se podělí o cca 81 Kč (9,8 %).
No a stát si na daních sebere cca 601 Kč (72,7 %).
Vriskani na tema „chceme ty nejlepsi dalnice a chceme je zadarmo“ zacina za 3, 2, 1…
Volby ovšem rozhodne párkorunové zvýšení televizního poplatku, nebo jaksetomuříká. Jsme strašná společnost. (Až lidi zjisti, že je na ČT najednou méně sportu a dětem se vypne Déčko, bude pozdě a jasně, že si to nespojí s obstrukčními tanečky spasitelského hnutí.)
S novými km dálnic dostáváme určitou vyšší kvalitu, ale brblat se bude taky… Nebo jak dlouho ještě bude udržitelná kvalita MHD v Praze, nehýbne-li se aspoň trochu s tou levnotou. Až se začnou „vypínat“ spoje nebo více bude muset být „poloprázdninového provozu“, to bude divení.
Přenosy ze sportů, kde se točí miliony, nejsou žádná veřejná služba, to ať běží na placených kanálech.
A to vrieskanie sotusov o tom, ked si dovolili zdvihnut cenu listka za vlak, to si ako vzdy prepocul ? Staci prejst starsie clanky, kde sa pisalo o zdrazovani listkov na vlak.
Hlasky ultrasotusa Usata, ked si PID dovolil zdvihnut cenu, ze on sa uz z Prahy nepohne, lebo on nemieni plati tie vyzsie ceny.