Řízení EIA o nové silnici I/73 kolem Brna by mělo začít v roce 2024

O začátku stavby se mluví nejdříve v roce 2028.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauriicio

Pokud by se povedlo to postavit řekněme v roce 2030, byla by to stavba na území ČR s nejdelším časovým úsekem mezi zahájením stavby a dokončením, nebo máme i „lepší“ rekordy? (zahájení stavby je ještě za Hitlera a jak je zmíněno, skutečně se stavělo, i když převážné šlo o výkopy zářezů do terénu)

Zbyněk

dělaly se nejen výkopy, ale i náspy a dokonce i mosty, které tam dodnes stojí. Přes některé se jezdí (Jevíčko-Velké Opatovice), některé se podjíždí (Jevíčko – Smolná), některé jsou jen tak v krajině – ale jsou tam 🙂

Couler

Zatím tady nezaznělo, že nejdůležitější, opravdu nejdůležitější, je postavit úsek mezi Kuřimí a Bořitovem včetně jižního obchvatu Kuřimi. Ten vyřeší současnou I/43 od České na sever. Tou dobou už bude snad v provozu i východní část brněnského VMO, tudíž úsek D1-Kuřim nebude tak hrozně chybět. Postavit se ale určitě musí, nezbytné je především propojení Bystrce s D1. Pak už by chyběla jen „propojka“ z Bystrce ke Kuřimi, aby tranzit nemusel na VMO.

liposh

Ten konec u toho Čebína je na té mapě nějakej divnej, ne? Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že Čebínu už se staví obchvat.

Couler

To je stará mapka. V předchozích plánech byla MÚK situovaná právě takhle na konci tohoto úseku a II/385 se měla přeložit. Díky tomu, že to nebude „Déčko“ ale jen jednička, může MÚK vzniknout přímo tam, kde vede II/385 dnes. 😉

Richard Wallo

Tahle silnice tu měla být už dávno. Bohužel neschopné vlády ANO a pár agresivní h lzmpů tomu zabránilo.

Joker

Bude to lítý boj. Brno má nejhorší dopravní situaci v ČR a přesto je to semeniště aktivistů typu Děti země a nejrůznějších NIMBY úchyláků.

David

Zajímavé, dle vás nejhorší dopravní situace v ČR, a přitom narozdíl třeba od Prahy má vnější obchvat pro většinu tranzitních směrů a i ten poslední z tranzitních směrů (I/43), který obchvat nemá bude velmi brzy 4-pruhově napojen na vnější obchvat pomocí vnitřního okruhu. Pokud má i takto Brno problém s auty, možná bude ten problém spíš v jiné infrastruktuře než v infrastruktuře pro auta.

Joker

To je sice hezké, ale vůbec to tak nevypadá. Projet po D1 okolo Brna je logistický počin, který rychlostí odpovídá pochodu velbloudí karavany přes písečnou dunu. Chraň bůh, aby se člověk vydal přes Vídeňskou do centra a pak třeba směr Cejl, Zábrdovická a Husovický tunel.
Jinak uznávám, že myšlenka s „jinou infrastrukturou“ je zajímavá.

Jenda

Brno na tom není zase tak špatně. Co mají říkat například České Budějovice.

Joker

To je totální peklo. Dlouhá louka je spolu Mánesovkou a tahem na Č. Krumlov jedním z nejhorších tahů v ČR.

Vojta

Su zvědavý, jak bude řešená prostupnost tělesa pro pěší, zejména mezi Kníničkama a přehradou a mezi Bosonohama a Bosonožským hájkem.
Byly už nějaké studie urbanistického začlenění https://kambrno.cz/x43/ ale tam je řešený jenom průchod Bystrcem a bezprostřední okolí zástavby v Bosonohách

Couler

Za tubusem přes řeku má být ještě další tunel, který bude končit až na okraji Kníniček. Nic jiného/skromnějšího nepovažuju za projednatelné. Takhle měl ten projekt vypadat už před 10 lety.

Couler

Jen upozorňuji autora článku, že to je „exteritoriální“ dálnice. Ne extrateritoriální 😀

V.P.

Bohužel, kdo z ČTK článek psal, se nedozvíme.

tomash

Nezbývá se než těšit na 3-patrovou dálniční křižovatku v Bystrci u příštaviště – začátku hlavní rekreační zóny Brna. Postupně se ona 3-patrová dálniční křižovatka z vizualizací vytratila – soudruzi pochopili, že je to neprojednatelné – nyní už to ani není nazýváno dálnice, zajímá mě, kam až v tom oblbování veřejnosti půjdou. Postavit si dálnici po povrchu v těsné blízkosti největší rekreační zóny Brna, to může prosazovat jen blázen, snad se realizace nedožiju.

Rozdělení sídliště Bystrc realizace „D43“ nijak nepomůže – sídliště je stejně rozděleno tramvajovou tratí se zářezem, vznikne o jediný přechod přes těleso „D43“ navíc oproti současnému stavu.

Couler

Snůška nesmyslů v tom vašem příspěvku. Jeden vedle druhého.

Tomáš Gottschalk

Mrzuté je, že se EIA nemůže zpracovávat na jihozápadní tangentu. Pokud se fakt stavět nebude, je nanejvýš aktuální uvažovat o rozšíření D1 od km 189 po 202 na uspořádání 4+4. Linec a Solnohrad to tak mají.

PetrN

kde jsou prosimvas v Linci 4+4? I ten nejvytíženější úsek A1 v Linci mezi A25 a A7 je pouze 3+3 (pokud se za poslední rok nic nezměnilo) a to tam jsou dost vysoké intenzity o kterých se nesnilo ani D1 u Prahy (řádově 150tis./den – statistiky má Asfinag snadno dohledatelné a přehledné). Ostatně ani na celé A1 Wien-Linz neklesne v žádném úseku intenzita pod 65tis. což je furt o 50% víc než na D1 na Vysočině, a to není tak dávno co na A1 kompletně dodělali 3+3… to jen tak 🙂

Tomáš Gottschalk

U Ansfeldenu na odbočení/napojení A7. Ale máte pravddu. Ten ten čtvrtý je odbočovac/ připojovací výrazně nadstandardní délky. Což by ale mezi exity jih a centrum bylo taky vhodné.

PetrN

aha…, takže jak jsem psal, ten extrémně vytížený cca 5km úsek A1 od A25 po A7 je pouze 3+3.. ten váš příklad je jen vzájemné propojení připojovacích/odbočovacích pruhů mezi odpočívadlem a sjezdem na A7 o délce jen 800m, což je spíše nutnost daná normou při tak blízkých sjezdech, obdobně to tak je třeba na D55 mezi připojením z D1 a Exitem 17 na Hulín, tam jsou ale přídatné propojené pruhy o délce 1500m, takže dvojnásob.

Kleist

Nejlepší je ten dlouhý úsek 4+4 od Vídně na jih, tak široká dálnice mimo aglomeraci se jen tak nevidí.

Zlámalík

A stejně tam všichni jedou vlevo, nedávno ověřeno. Takže je to úplně jedno.

Elvis

Však příštích 10 let se to bude předělávat na 3+3. To bude teprve peklo. JZ a JV tangenta by D1 ulevila a mohla sloužit jako objízdná trasa po dobu oprav. Zachování provozu 2+2, při současných šířkách stávajících mostů je scifi, mostní provizória přes železniční uzly porno.

SYN

No konečně… v dané trase se právě nejedná primárně o tranzit (chápu že se mu zcela nedá zabránit, ale tak dneska nám jede tranzit skrz Pisárky uzoučkým koridorem, tak proč by jako nemohl projet v Bystrci hlubokým zářezem s částečným překrytím?? rychlost tam samozřejmě omezme, tak jako např. na Hradecké okolo činžáků, na 60 až 80kmh) ale o městskou a cílovou (která má v městě začátek nebo konec) dopravu která stejně někudy projet musí… můžeme si třeba malovat že někdo bude Brno zdaleka objíždět kolem Bytýšky a když tama povede slušná cesta tak někdo od Prahy na Svitavy to třeba… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Bezvýhradný souhlas. Pro začátek napojit Bastr na D1. Kvůli kolizi s plánovanou VRT SE NA Bosonohy musí udělat samostatná územní studie, součástí MÚK bude i obchvat Bosonoh, ať z toho taky něco mají, D43 povede samozřejmě v úrovni -1. To ale předpokládá úpravu MÚK na exitu189, obě křižovatky jsou hodně blízko od sebe. Velku chybou byla nedávná úprava křižovatky u Baltisbergera – místo semaforů se měla udělat MÚK, stávající podoba je akorát pro zlost.

Ondra K.

Vzhledem k extrémně těžké projednatelnosti by se nabízelo hodit tu stavbu k ledu a radši zatlačit na dostavbu VMO v úseku Tomkáč – D1, aby se tranzit ve směru sever jih měl možnost v Brně rozdělit východním a západním směrem.

SYN

Nu ano, je to hezká ukázka logiky – tranzit širším středem města (Pisárky, Husovice) je OK a projednatelný, ale tranzit okrajovou čtvrtí (kde vedla čtyřpruhovka celý můj padesátiletý život a všichni co tam stavěli se už při stavbě na ni koukali) je fuj??

Ondra K.

Vycházím z reálného stavu, kdy v případě „D43“ kolem Brna se čeká teprve v příštích letech tvrdý boj o EIA. Zatímco příprava východní části VMO je mnohem dál a celá stavba tohoto úseku VMO je tak daleko reálnější. Vzhledem k tomu, že s výjimkou tunelu Vinohrady vede VMO už mimo zástavbu a mezi Ostravskou a D1 se nachází víceméně jen průmyslové zóny, bych řekl, že tahle část VMO má i mnohem méně konfliktní trasu jak ta „D43“. Ono nejde jen o Bystrc, ale taky o Kníničky, Jinačovice a Rozdrojovice, které taky leží na trase. Celý chybějící úsek VMO po D1… Číst vice »

Couler

Ono to tak stejně dopadne. Že se snad do 2030 postaví východní VMO mezi Tomkáčem a D2. Potom bude tranzit S-J mít dvě alternativy v podobě dvou polovin VMO. Jenže to nelze považovat za konečné a správné řešení. Dálniční dálkovou dopravu je potřeba mít na dálnici kolem města, ne na VMO. Proto by to chtělo postavit i úsek I/73 mezi Kuřimí a D1. Z toho je naprosto nezbytné mít postaven úsek Bystrc-D1. A v tu chvíli dává největší smysl to propojit s dálnicí od Kuřimi na Svitavy. Takže souhlas, ať se tlačí na VMO, ale na S73 stejně tak. Ta… Číst vice »

Poudy

Nestavět to jako dálnici je nesmysl…

mgr.pavel

Nemůže být důvodem to, že stát to bude chtít spolufinancovat z EU, ale EU neproplácí *dálnice* (či dálniční obchvaty) stavěné uvnitř města?

Dálnice potřebná je, tato trasa je nejvhodnější z možných, o tom žádná.

Ladislav

to trasování je tak nešťastně navržené, že pro nikoho, kdo pojede z Brna do Hradce nebude výhodné tuto silnici použít. Trasa by měla vést mnohem blíž stávající 1/43. V té navržené trase čtyřpruh možná tak po Svitávku, pak už uhýbá úplně mimo..

Couler

Když bude 4-pruh v celé délce mezi D1 a D35, tak se to na Hradec vyplatí i osobákům jet po nové komunikaci. Navíc lze očekávat, že stará I/43 se „zpomalí“ .. třeba kruháčema.

SYN

Proč? Potřebujeme tama projet, není primární aby to bylo stovkou…

Kleist

Třeba by to v budoucnu šlo přeznačit na D73. Když můžeme mít autobusové zastávky na dálnici, nebo nájezdy přímo do průběžného pruhu tak by i toto mohlo projít.

Jura

Na toto jsem se ptal reditele RSD, duvodem je zasady uzamniho rozvoje JMK. Proste se to dalnice nazivat nesmi.

V.P.

Na D4 se autobusové zastávky ruší.

Couler

Vždyť je to jedno. 140 tam jezdit stejně půjde, měřit tam snad nebudou, akorát značky budou modré a ne zelené. Tak co tady řešíme ? Důležité je, že kategorie má být S26,0/130, čili poloměrama plnohodnotná dálnice.

Láďa

Kategorie S 26,0/130,, šířka mě přijde fajn , dálniční parametry , ale asi D73 se to jmenovat nebude nikdy ,,,, škoda

Pavel Q

Možná je to v zájmu projednatelnosti v území. Něco jako německé „žluté dálnice“, tedy silnice dálničních parametrů označených jako B…

A. Mikulka

No, Béčka úplně dálniční parametry nemají, zpravidla jsou to vystřídané třípruhy s vmax=100. Najdou se i úseky s dálničními parametry a dokonce s rychlostí zvýšenou místní upravou na 130 ale pravidlo to není.

Jiří 3

Jestli to bude stavěno v dálničních parametrech, včetně dostatečně dlouhých připojovacích pruhů, tak by měla být překážka pouze administrativní. Za případné doplnění budu rád.

Marek Hrdina

Pruser podle me nastane po otevreni D11 a pokroceni s D35. Nezanedbatelna cas polske tranzitni kamionove dopravy na jih Evropy skonci zasekana u Brna a tahle silnice bude chybet jako sul.

PetrN

tou dobou by už měla být alespoň přestavěna MUK Lipůvka a Kuřim východ a hlavně VMO Žabovřeská. Nicméně si ale dokážu představit že za určité situace může být od Svitav na Brno výhodnější použít dostavenou D35 a D46, která díky nové D1 kolem Přerova už nebude přetížená jak nyní, případně alternativní směřování od Olmiku přes D55 k Břeclavi v případě cesty na Bratislavu či Budapešť..

SYN

MÚK Lipůvka a VMO Žabovřeská vám tu dopravu tedy pomůže „protáhnout“ Pisárkami, Žabovřesky a tak. Jako ano, nehodlám jim v tom bránit, ale proč by zrovna Bystrc měla být v tomto směru nedoknutelná??

Tomáš Gottschalk

Nechcu malovat čerta na zeď, ale mám rostoucí obavu, že Žabovřeská stíhat nebude. Zátěž od Kníničské je dost velká a na vytvoření kolon ve směru do Šrwjbecu může být víc než dostatečná. D43, resp. jakékoli rozumné napojení od Bastru na D1 prostě nahradit nelze.

David

Brno bude hodně v háji a je to špatně už teď. Navíc z D11 se půjde hezký jet na Havlíčkův Brod a dál na D1 …

Kvalitní spojení sever-jih bude v ČR chybět nejspíše do 2050. A pak je to jedno, pak už budou asi jen autonomní náklaďáky a auta.

Mara

Ten titulek nemluví pravdu „Úleva od tranzitní dopravy pro Brno“.
V této části Brna, kam zavádí dopravu, bydlí minimálně 24 tisíc Brňanů, kterým se neuleví, ale přitíží.
Obchvat města nemůžu vést přes centrum sídliště.
Argument, že to tak chystal již Hitler, je Crazy- v té době tady bylo pole a jaksi by to tedy obchvat města byl … Pokud by se psal rok 1945…🙂

Za vším hledej miliardové čachry s pozemky kolem Kuřimi a zájmy pana Draga.

mgr.pavel

Pardon, ale to centrum sídliště vypadá jako téměř nepřekonatelná jizva. Uprostřed 4proudá silnice, výškově značné rozdíly, na 1 místě ji lze podjet a na 1 místě přejít po lávce. To FAKT NENÍ centrum sídliště. Naopak, když ta silnice bude v tunelu, vznikne nad ní příjemný park podobný tomu mezi ul. Kachlikova a Vejrostovou. Že auta pojedou blízko domů je nesmysl – jednak budou v tunelu, a dále ta vzdálenost nejbližších paneláků od silnice je prakticky stejná, jako vzdálenost mnhoem vytíženější D1 od bohunických paneláků. Obchvat na sever je třeba, není lepší varianta. Vést to celé tunelem pod půlkou Brna je… Číst vice »

Mara

Pojďme na to .. „Zájmy developerů v Kuřimi – Záhoří Pikantní na celé věci je, že autorem oné rozsáhlé a drahé studie, která se snaží zdůvodnit (a moc se jí to nedaří) vedení dálnice nejen přes Bystrc, ale i v těsné blízkosti zmíněných vesnic, je rovněž architekt Jakub Kynčl. Pan architekt Kynčl tedy společně s developerskou firmou IMOS Development, která by měla obytný soubor Kuřim – Záhoří stavět, obětuje nejen zhruba 30 tisíc obyvatel Bystrce, ale i obyvatele všech těch jmenovaných vesnic severně od Kuřimi zájmům úzké skupiny, která potřebuje za co nejvyšší ceny prodávat byty v doposud neexistující lokalitě… Číst vice »

Mara

Pod taktovkou Drago Sukalovského?

Nakonec zbývá dodat, že tvrdým zastáncem a prosazovatelem jižního obchvatu Kuřimi je i krajský zastupitel jihomoravského kraje a kuřimský starosta Drago Sukalovský, pro kterého je megaprojekt sídliště Kuřim – Záhoří jistě vítanou příležitostí. Navíc je Drago Sukalovský krajským zastupitelem a členem Výboru pro územní plánování a dopravu Zastupitelstva Jihomoravského kraje. Má tedy na prosazení jižního obchvatu Kuřimi, o který se teď v Kuřimi bojuje, nemalý vliv.

Couler

Jenže jižní obchvat Kuřimi je lepší řešení i bez pozemků a zájmů Sukalovského. Jenže vy slepě vidíte za každým záměrem snahu někoho se napakovat. A napsat, že dálnice bude procházet zástavbou v Bystrci je absolutní demagogie. Pokud povede v 3-4 km tunelu včetně tubusu přes řeku, tak o té komunikaci nebude nikdo ani vědět. Že tam budou průduchy ven je jasné, i tak to bude pro Bystrc lepší než je to dnes.

Ondra K.

Tunel a dobře architektonicky vyřešený tubus dost negativních vlivů vyřeší, to je pravda. Ovšem zase tvrdit, že místní nebudou o té komunikaci vědět rozhodně není na místě.
Minimálně MUK Bystrc v napojení Obvodové a z toho vyvstanuvší potřeba dotáhnout ctyřpruh od Kamenolomu až po ten MUK je konfliktní dost. Vlastně se ani moc těm místním nedivím, že do toho hází vidle.

Tomáš Gottschalk

Odkazem na zdroj jste se totálně odkopal. Stránka D43.cz je snůškou nesmyslů a iracionálních blábolů. Obětování obyvatel Bastru, kteří po desetiletích získají přímé napojení na D1, to jako opravdu vážně?

SYN

Bože to je slovník… někdo „obětuje“ 30k lidí? To se tu jako chystá rituální vražda??

tomash

D1 v těsné blízkosti sídliště Bohunice je taky příšernost – hluk z dálnice je v sídlišti celou noc, navíc dálnice zničila rekreační zónu kolem místního potoka Leskava – přesněji ona tam žádná rekreační zóna není díky oné dálnici. Nechápu, proč se má v Bystrci opakovat stejná chyba.

SYN

Ne, obchvat Brna to pořád ještě není, ale ten pak klidně tvořte dál (a zažijte si taky z druhé strany situaci když to jiní donekonečna brzdí a na nic pořádného nejsou peníze). Zatím tady „bojovníci“ už třicet let blokují i pitomé spojení z Bosonoh a okolí do Žebětína, Kníniček, Řečkovic… a to tím že POŘÁD JEŠTĚ není postavený žádný sjezd v Brně před Bohunicemi… sjezd Kývalka není možno počítat, protože na jednu stranu vede na „výletní“ klikatici zadem do Žebětína, a na druhou stranu dvoukilometrovým průjezdem padesátkou Popůvkami a Veselkou…
Tu neexistenci nájezdu budu Bystrčákům HODNĚ vyčítat a hodně dlouho.

ABCD

Nejtěžší postavit silnici/dálnici v okolí města příklad I73 nebo D0 Suchdol, Březiněves.. Nejvíc lidí ( 🙂 ) zájmů, lobby, developerů… Co s tím? Trpět. Čekat.
Nasadit na to nejlepší úředníky, odborníky, aby to poctivě odpracovali?

Jiří Kocurek

Přes Bystrc v tunelu. Jediné schůdné řešení, které protáhne dálkovou dopravu mezi sídlišti a umožní nerušený pohyb na povrchu. Teda alespoň do té míry že se nebude muset přecházet čtyřpruh a možná se podaří protáhnout trolejbus dál do Bystrce.

Alternativní trasy by ve všech možnostech znamenaly daleko větší dopad na okolí než v místě, kde už přes půstoletí kapacitní komunikace vede a okolní sídliště ji respektuje – stavěno až potom. Až na ten blbý přechod na konečnou trolejbusu.

tomash

V nerušeném pohybu po povrchu se mýlíte, sídliště je stejně rozdělené tramvajovou tratí vedoucí paralelně s „D43“, když se podíváte na vizualizace, vznikne pouze o 1 přechod přes „D43“ více než teď. O tomhle většina lidí neví a nemluví se o tom (podle mě záměrně).

Tomáš Gottschalk

To není pravda, kromě překrytí D43 se počítá se šalinou v úrovni terénu.

Kleist

O jakém přechodu mluvíte? Vždyť to povede v tunelu. Přejít můžete kde chcete.

Martin

Chápu, že příprava čehokoli trvá, zrovna tohle by mi pomohlo, ale obávám se, že až to budu natírat příště… 🙂

Kodl

Čili střídmě řečeno platné územní rozhodnutí cca 2030, stavební povolení 2033 a začátek stavby někdy po tendru, který má tendence trvati i rok, no řekněme kolem roku 2035 😁👍

MiZun

To je ta optimistická varianta.

Jarda

Doufám že se toho nedožiju! Pro městskou část Bosonohy je to katastrofa. Jsem zvědavý na napojení mezi Troubskem a Bosonohami.. D1 se bude rozšířovat na 6 pruhů, tohle bude mít 4 pruhy, takže na kraji Bosonoh bude 10 pruhů! To jsme v New Yorku? Ulici Troubská z Bosonoh ke kostelu a hřbitovu budou řešit jak!? Je tam podjezd pod D1. Pokud to zaslepí, z 2 minut cesty na hřbitov bude objížďka autem 6 minut. Pěšky nesmysl. Brno Bosonohy má farnost v Troubsku!!

Dan

Naopak, výstavbou křižovatky spolu s obchvatem Bosnoh se místním dost uleví, jelikož po ul. Pražské už nikdo krom místních nepojede. Navíc I/73 má být až za Veselku zakopaná v zemi. A to nemluvím o protihlukových opatřeních včetně ochranného valu kolem obchvatu, D1 už vpodstatě ani nepůjde vidět. No myslím, že byste si spolu se všemi obyvateli Brna měl přát právě naopak co nejrychlejší výstavbu tohoto úseku!!!

Dan

A propojka do Troubska dle stávajícího projektu pro místní samozřejmě zůstáva….jak pro pěší tak motorovou dopravu 😉