Řízení auta pod dohledem už od 17 let, navrhuje Kupka
Mladý řidič. Foto: Nenad Stojkovič / Flickr.com
Mladší řidič by měl jezdit pod dohledem jiného, který bude mít více než desetiletou praxi a zároveň nebude mít žádný záznam v bodovém rejstříku řidičů.
Věkem to není, z mladých raplů vyrůstají staří raplové, a kdo je zodpovědný v dospělosti, většinou byl zodpovědný už v mládí. Řidiči začátečníci by měli mít shodné podmínky bez ohledu na to, v jakém věku začínají jezdit. Jízdám a ostatnímu řidičskému výcviku pod dohledem zkušeného řidiče se říká „autoškola“ – považuji za celkem rozumné, že se tato mentorská činnost profesionalizovala. Pokud má řidič víc než desetiletou praxi, tak je pravděpodobné, že jeho schopnosti už začínají klesat vlivem stáří (třicetiletý řidič už nebude mít takový postřeh jako dvacetiletý), špatných návyků, řidičské vyhořelosti, zastaralých znalostí i toho, že běžní řidiči nejsou nuceni… Číst vice »
§ 7 (1) Řidič nesmí a) předat řízení motorového vozidla osobě, která nesplňuje podmínky § 3 odst. 3, § 10 Povinnosti provozovatele vozidla (1) Provozovatel vozidla nesmí b) svěřit řízení vozidla osobě, která nesplňuje podmínky § 3 odst. 2, c) svěřit řízení motorového vozidla osobě, která nesplňuje podmínky podle § 3 odst. 3, § 3 (2) Řídit vozidlo nebo jet na zvířeti může pouze osoba, která je dostatečně tělesně a duševně způsobilá k řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a v potřebném rozsahu ovládá řízení vozidla nebo jízdu na zvířeti a předpisy o provozu na pozemních komunikacích. (3) Řídit motorové… Číst vice »
Tak samozřejmě se musí na to upravit zákony, o čemž je taky celá tahle debata, další články a veřejné diskuze, která bude této úpravě předcházet.
Nebo si myslíte, že lidi jsou tak blbí a začnou to realizovat hned po vypuštění nápadu?
Ano, tomu rozumím. Jen poukazuji na to, že ta provázanost je velká a nelze jen říci „je možno od 17 let s dohledem“. Mimo podmínky 10 let praxe a 0 bodů zde bude muset být ještě spousta dalších věcí a rovněž provázanost s bodovým systémem. Přišlo by mi logické, že pokud by někdo měl více než 10 let praxe v řízení a 0 bodů na kartě řidiče a vykonával dohled při němž by porušil povinnosti (ty by měly být rovněž pro takovou osobu stanovené, aby si někdo nemyslel, že dohled je sedět na sedadle spolujezdce a číst si na mobilu… Číst vice »
Mimochodem, zákon č. 81/1935 Sb. stanovil podmínky pro profesionální autoškolní výuku, ale krom toho v § 72 odst. 5 připouštěl „ojedinělý případ neúplatného vyučování jediné určité osoby, je-li vyučující oprávněn říditi motorové vozidlo dotčené kategorie a řídí-li je nejméně po tři roky.“ Takže individuálně a neprofesionálně mohl být prováděn nejen zácvik řidiče s hotovým řidičákem, ale i vlastní výcvik před složením zkoušek.
Posedlost kmotrODS automobily a beztrestností volantovrahů je už opravdu patologická.
Doufám, že ojíněný sen (synek veze ožralýho tatu z pařby) bude platit jen dočasně. V provozu stačí to co nyní jezdí. Víc tam už prosím necpěte !!!!
Ještě jsem o tom přemýšlel. Pokud osoba absolvuje kurs a úspěšně složí zkoušku a získá řidičské oprávění nevidím důvod, proč by musel mít dohled. Pokud získal ŘP je zde předpoklad, že řízení ovládá. Pokud neovládá neměl mu být vydán. Zbytek je na něm samotném. Mimochodem ten 1 rok věku podle mě nehraje příliš velkou roli. Každý jsme jiný a někdo bude dítětem ještě v 25 a někdo naopak klidně může řídit už od 16 let. Na motorku a to bez omezení výkonu či objemu se dříve rovněž dělal ŘP dříve než v 18 letech a to je motorka podstatně nebezpečnější… Číst vice »
Protože nemá žádnou praxi a jistotu při řízení vozidla. Já bych to ve věku 17 chápal, ač nejsem příznivcem snížení této věkové hranice.
Jste si jistý, že prosté absolvování autoškoly z vás udělá dobrého řidiče?
Když to přeženu, tak by se měl dělat i „řidičák“ na kolo (obzvlášť ty s elektromotorem, ty se blíží malému motocyklu).
Nechtěl byste rovnou zavést bumážku na vyřizování bumážek? Množství všemožných zkoušek, licencí, povolení atd. by bylo spíš vhodné snižovat a ne zvyšovat.
A myslíte si, že takové bumážky nejsou? Že úředník nemusí složit nějaké zkoušky, že toho úředníka může dělat (třeba znát správní řád)? A co třeba zkušební komisař v autoškole? Ten má bumážku na potvrzení, že jinej může dostat bumážku.
Taková maturita je jedna se základních bumážek, a vystavit tuto bumážku můžou jen ti správní s jinou bumážkou. Vysoké školy to mají podobné.
Nesouhlasím. Jako řidič bych spokojeně mohl dohled vykonávat, ale … Běžné vozidlo není vozidlo autoškoly, které je vybaveno přídavnými prvky za účelem možnosti spolujezdce vykonávat kontrolu kolem vozidla. Pokud vím je zde stále 18 let jako hranice plnoletosti a tedy trestní odpovědnosti . Je proto logické, že je potřeba osoby jako garanta, který bude za osobu řídící vozidlo zodpovídat a ponese odpovědnost. A co jiné skupiny ŘP? Rovněž dojde k úpravě a snížení věku u určitých skupin RP??
A jak to řeší třeba v USA, nebo jiných zemích kde speciální autoškoly nemají?
Jinak pro informaci, hranice trestní odpovědnosti je 15 let, ne 18, akorát je rozdíl v sazbách.
Ta provázanost na osobu „dohledu“ s 0 body, tak to je zase výšplech, to svět nepapal…. Vždycky když politici sáhnou na bodový systém, tak je to perla za perlou….
reálná situace: Tati, na tu oslavu (pohřeb atd..) tě odvezu, až mi ukážeš výpis z bodového hodnocení s nulou……
Všetkým diskutujúcim, ktorí hovoria aké by boli cesty so 17 ročnými za volantom nebezpečné teda neodporúčam jazdiť na Slovensko, kde to už nejakých 5 rokov funguje.
A osobne by menej „nebezpečný“ príde 17 ročný vodič, vedľa ktorého je dozor, ako 18 ročný s čerstvým vodičákom, vedľa ktorého nie je nikto.
To bych spise tohle udelal jinak, 18-20 let pod dohledem zkusenejsiho ridice,…
20 let jezdit pod dohledem zkušenějšího řidiče? Nebylo by jednodušší nařídit, aby všechna motorová vozidla povinně musela mít dvojčlennou posádku, z níž jeden člen musí dosahovat věku senátora? 🙂
A nebylo by lepsi upravit povinnost urcite vyse mzdy pro profi ridice?Nedavno jsem reagoval na inzerat ridice kamionu,60 000-75000 cistyho. Po schuzce jsem si to cely spocital,vychazelo to,ze abych mel 60000 cistyho,by znamenalo jezdit prumernou rychlosti 110km/h a nakladku zvladnout za max jednu hodinu.Pri realnych podminkach me to vyslo na nejakych 40 cistyho.
Desetiletá praxe …. ta se bude ověřovat jak ?
Nemělo by se spíše napsat „vlastnictví ŘP 10 let“, i když vlastník ŘP neujel od zkoušky ani kilometr ….
Vlastní zkušenost – ŘP získán v roce 1973, za volant jsem si sedl až v roce 1981 … teoreticky jsem měl 8 let praxe …, prakticky NIC … v bodovém systému bych měl 0 bodů > perfektní řidič ….
Tak asi jsou takové případy, ale myslím si, že se dá jistě zjistit kdo jezdí a kdo ne. Už jen vlastnictví vozidla a pojistná smlouva na škodu způsobenou provozem vozidla může napovědět. Pochybuji, že by existoval člověk, který se za 10 let nikdy nesetkal se silniční kontrolou. Jezdím už několik desítek let a řekl bych, že hodně. A na kartě řidiče 0 bodů s tím, že tam od počátku vstupu v platnost bodového systému nikdy žádný nebyl. Do tohohle bych však ani náhodou nešel.
Super! teď ještě C,D a CE od 19 let.
Tak snad nezapomenou a budou pak pěkně volit ODS.
Že má někdo 10 let papíry a nula bodů na kontě může být stejný případ, jako moje exžena, co si řidičák udělala v 19, párkrát jela se mnou a od rozvodu za volantem neseděla. Je to letos 20 let.
Nápad nezatracuji, ale chtělo by to možná tu dohlížející osobu nějak doladit.
Jj, já mám takhle papíry už 22 let 🙂 Ale snad budou lidé soudní, nejde dát do zákona všechno. Taková dvojice by dost riskovala život.
Já jsem sejený případ … na průmce ŘP za 50 Kčs (za kolek) jako nepovinný předmět, neboli autoškola zadarmo. Vlastní auto jsem neměl, rodiče ho sice měli, ale já jsem neměl potřebu s ním někam jezdit …
Nemyslím si, že je mezi sedmnáctiletým a osmnáctiletým člověkem nějaký zásadní rozdíl (kromě té trestní odpovědnosti), aby byl nějaký problém povolit řízení sedmnáctiletým. V USA se může řidit už od šestnácti.
Tak v USA se můžou různé věci, které u nás asi ne, ale to nemusí být hned argument pro to, aby se tady zaváděly také, nebo abychom jim je snad záviděli… 🙂
V USA může fungovat Ku Klux Klan, tady doufám ne (musíme si vystačit s Vandasovci). V USA se skoro kdokoliv dostane ke střelné zbrani a nemusí mít zbrojní pas – u nás je to přeci jen trochu těžší. Taky tam lidé (alespoň v některých státech) mohou klidně mít automatickou zbraň.
Tak ale podobně to funguje myslím i v některých Evropských zemích.
Možná by tu spolek přítel prostěradel prošel, nevím, to by se muselo zjistit co teď přesně mají za jádro ideologie a činnosti.
Vandasovci ještě fungují? Jsem myslel že se jim to už rozpadlo definitivně.
Nejsem přesvědčen, že snížení věku prospěje, především bezpečnosti. Očekával bych naopak i zvýšení.
Ale možnost řidičáku na zkoušku, řízení pod dozorem mentora asi není na závadu.
Zvýšit jej pro „osobní potřebu“ nemůžete. Narazil byste tak trochu na konflikt s plnoletostí u poměrně velké skupiny lidí (desítky tisíc ročně) a pravidly v okolních zemích. Vemte si jak pitomě by to znělo „Můžeš volit, můžeme tě zavřít na roky protože jsi ‚dospělý*‘, když na to dojde odvedeme tě na frontu kde tě zastřelí, ale nepočítej s tím že by jsi někam jel autem, na to ti nevěříme“ To by bylo snad ještě pitomější než ta situace kolem pití alkoholu v USA. *Ano, lidský mozek dospívá až někdy ve 21 letech a jak na potvoru u každého jinak. Na… Číst vice »
Taky by se ta dospělost dala postupně dávkovat. 🙂
Jestli bude řidičák od 17, tak taky klesne teda ta trestní odpovědnost na tuto hodnotu.
Co se týče třeba odvedení v 18, tak dnes máme profesionální armádu, takže to zatím nehrozí.
Je to prostě k debatě, zda ano nebo ne.
Ano, máme profesionální armádu ale za určitých nehezkých situací to může nastat. Nicméně asi chápete že šlo o princip kdy by pro naši společnost bylo úplně vpoho poslat je někam a kvérem, ale chraň bůh, ta hrůza kdyby řídili auto.
Trestní odpovědnost už mají, je rozdíl jestli se soudí jako mladistvý, nebo plnoletý.
Princip jsem pochopil.
Co se týče armády, tak já bych asi prosazoval vojnu po vzoru Izraele, všichni bez rozdílu pohlaví, rasy náboženského vyznání, vzdělání, atd…
Je rozdíl, když řídí jako mladistvý, nebo plnoletý. I autem můžete spáchat trestný čin.
S Vaším návrhem ohledně armády nesouhlasím a to i přes současnou situaci. Taková armáda bude z podstaty vysoce neefektivní. Vemte si taky že člověk se nějak mění a zatímco někdo má problém vůbec s představou nucené služby v 18, tak o deset let později nemá problém s představou AZ. Navíc pokud to chcete dělat po vzoru Izraele, tak pochybuj že máme na to držet armádu se čtvrt milionem odvedenců a dalšími X desítkami tisíc profesionálů. Zase se z toho Ruska nepodělejme.Pro zajímavost, Polsko plánuje armádu jenom s 300k lidmi. Spíš se bavme o tom jak udělat kariéru u AČR zajímavější… Číst vice »
No, myslel jsem základní vojenský výcvik všech. Nikde netvrdím, že by to mělo být na 2-3 roky, ale nějaký „rychlokurz“ na cca půl roku, ne jako poslední záklaďáci na rok, kdy to byl promarněný čas. Ale to by chtělo modernější armádu s představou a plánem výuky.
Zeptám se jinak, co po těch lidech chcete? Jaké jsou Vaše představy o tom kurzu? Já mám nepříjemný pocit že by z toho byla zbytečná buzerace (snad bude prominuto), on zrovna dnes vyšel na seznamu text s tímto názvem: Žádné tetování a vegetariáni si musí poradit, slyšeli zájemci o armádní výcvik Co to prosím je?! Jedna věc jsou lidi co to chtějí dělat profesionálně (ale i pak je to lejstro z roku 2016 cáklé) a druhá když někdo chce do AZ, nebo si jenom projít tím výcvikem. Ale ono často platí že s klesajícími schopnostmi a vnitřní prázdnotou se dbá… Číst vice »
Obecně bych chtěl, aby byly alespoň základně bezpečnostně vzdělaní (střílet všichni najednou nebudou, zbraně budou kolovat, tak jak kolovaly mezi záklaďáky v době povinné základní služby).
Aby to nebyl promrhaný půlrok, na to se musí vymyslet program, současná armáda na to nemá, viz odstavec níže.
A co se týče současné armády, tak ta moji představu modernosti nesplňuje, to že nemají mentální kapacity se shodneme, že armáda zbytečně buzeruje (nař. to tetování), že má myšlení z komunismu se taky shodneme.
Já navrhuji, aby řidiči byli přezkušováni (z jízdy), a to následovně:
– 2 roky po nabytí ŘP
– poté co 10 let
– v důchodovém věku co 5 let
Přezkušování už funguje. Dle výsledků konkrétního řidiče. Jmenuje se to malus u povinného ručení
To ovšem musí řidič to vozidlo vlastnit. Nebo aspoň jiné.
Ne, jiné ne, pardon.
To je právě velký „terminologický podvod“ … povinné je za „vozidlo“ nikoli za řidiče … vázat malus nebo bonus na osobu vlastníka je logický nesmysl.
Určovat výši pojištění podle věku vlastníka & (fyzická osoba, pohlaví, místo bydliště) nedává smysl …
Všechna vozidla (stejného typu / značky) by měla mít stejnou sazbu.
Každý řidič by měl mít osobní „povinné“ ručení, které by se řídilo výší bodů / nehodovostí řidiče ….
Teorie – myslíte že existují přezkušovací kapacity ?
Stát vymýšlí úředníky na různé blbosti, určitě by se zvýšily…
Populistické gesto
( fungovat v něm budou tři sazby přestupků za dva, čtyři a šest bodů.)
Možná by se to teda dalo i pokrátit na 1, 2 a 3 body. Když už se vynechaly liché body.
Tři body se ubírají po kurzu bezpečné jízdy.
Zkušenosti jsou důležité , ale hlavně je to o člověku , v 17 letech může být dobrým řidičem také ať už holka nebo kluk ,,, víme co jezdí na silnicích a některým je daleko více jak 17 ,,,,
10 let, žádné body (nikdy nebo v daný moment?) mi přijde jako trochu overkill, zajímavé by bylo porovnání s ostatními zeměmi v Evropě a ve světě. Nehledě na to že samotný tento požadavek nic nezaručuje. Mám vážné pochybnosti že jet pod dohledem někoho kdo má nula bodů a řidičák deset let v šuplíku je lepší než pod dohledem někoho kdo má třeba 2 body, řidičák 4 roky a ročně najede třeba 50k km. A ten řidičák na zkoušku se mi taky nelíbí. Celkem by mne zajímalo jestli to spíš než snahou o bezpečnost není motivováno snahou o zisk. Možná lepší… Číst vice »
A kdo ponese kriminální odpovědnost v přípdě nehody … mladistvý řidič nebo „dohlížející řidič“ anebo – z hlediska solidární odpovednosti – oba ?
Tak se podívejme jak je to řešené v zemích kde se pod „dohledem rodiče“ učí řídit. Nedělejme z toho kovbojku, podobný systém existuje v mnoha zemích a stačí se tak podívat jak se to dělá jinde a převzít to.
Celkem jedno, zda od sedmnácti nebo osmnácti let věku. Dobrý řidič se přece nedá hodnodit podle délky držení řidičského oprávnění. Musí ten rok jezdit s někým zkušeným.
Blbost!
Vůbec ne. Pokud dotyčný dával v autoškole pozor, studiu se věnoval, při jízdách se řízení vozidla naučil a u zkoušek toto prokázal nevidím jediný důvod proč by musel jezdit pod dohledem. Jistě, že se během výcviku nesetkal se všemi situacemi, které mohou nastat, ale to už tak v životě chodí.
Já bych to spíš posunul tak na 21 let, kdo z nás měl v 17ti rozum, co? A těch mrtvých po návratech z mejdanů by určitě bylo jen více a více.
Buď je Kupka fanatickým autíčkář, nebo chce vyhlazovat mladé řidiče, jinak nevidím důvod tohoto nesmyslu.
*autíčkářem
A nebo je to třeba snaha o to udělat to podle sousedů?
en. wikipedia. org/wiki/List_of_minimum_driving_ages#/media/File:Driving_age_Europe. svg
To je podle vás lepší nějakej děda který má nejlepší řidičské roky za sebou a který tak maximálně dojede do Kauflandu a zpět.
Celkem zbytečnost. Ve výsledku už dnes mohou děcka snad od 15 jezdit s auty V – max 45/hod bez dozoru. „Odborností“ některých rodičů/držitelů oprávnění si také nejsem jist, to že někdo nemá žádný bod, nic nevypovídá o tom, jaký je to řidič a jaké má schopnosti předávat ty dobré návyky.
A hranice plné trestní odpovědnosti přitom zůstane na 18 letech? Nezdá se mi to jako dobrý nápad, volant v nesprávných rukou může nadělat velké škody, které už pak nikdo nemůže vzít zpátky. Ani ten zkušený řidič-dozor, ani ten mladý člověk.
18- mají pouze poloviční sazbu na rozdíl od 18+.
To je jedno. Ten rozdíl zde stále je , ale já v tomto případě předpokládám spíše postih pro dozorující osobu.
Pan Kupka je populista. Uz z vicero jeho prohlaseni je zrejme ,ze se nejedna o odbornika. Mozna je dobry starosta v Horni Machove ale jako ministr je to propadak.
Jako, že v Americe smí děcka jezdit od 16ti, u nás do 45km/h od 15ti, ale jezdit od 17ti s dozorem je populismus? Tohle tu mělo být už dávno!
Nelze srovnávat řízení v Americe a ČR. To je jako nebe a dudy.
Ano, v Americe se netváří že formanská cesta politá asfaltem je OK infra pro 21. století.
To byste se divil 😃 Ne všude tam vedou několikaproudé dálnice.
To jistě nemají, ale pochybuji že by tam někoho napadlo za státní silnici deklarovat něco kde se dva kamiony v dovolené rychlosti bezpečně nevyhnou a je to křivé jak když kopne do hada.
Tak to USA opravdu neznáte. Často se tam jezdí ještě po horších cestách, než u nás. Jistě, záleží to stát od státu a nezřídka i okres od okresu. Někde mají silnice lepší, jinde horší, ale ve výsledku se to od Česka, překvapivě, co se týká jejich stavu a údržby, zas až tolik neliší. Jeden Američan, z převážně venkovského Kentucky, mi dokonce jednou řekl, že když se z Německa dostal do Česka, tak se na silnicích začal konečně cítit jako doma. To, myslím, hovoří za vše.
Vidíte, máme silnice na světové úrovni!
(Rychlokurz kreativní prezentace dat)
To jsou možná vaše iluze. Mají hustější provoz a zvládají to i 16ti letí. U nás to ale podle některých nezvládne 17ti letý pod dohledem, i když stejná praxe funguje v Německu, Rakousku a nově i na Slovensku.
Na druhou stranu mají automaty. Existuje nějaká statistika nehodovosti podle manuálního/automatického řazení?
Já bych třeba na kole povolil přehazovačky taky od 18ti let. Co když by si omladina dovolila i řadit….
Manuál je lepší v jedný věci. Díky němu je trochu míň času na držení mobilu v ruce.
Tak to auto je určitá prezentace a hlavně u mladých. Vidím to u nás na vsi kdy je klukovi 18 a první věc co prostě chce je řidičák a auto. Většinou se tihle kluci uchází o nějakou slečnu a rozhodně na ni udělají větší dojem ve vlastním autě než s lístkem na tramvaj v ruce.
Protože to společnost takhle hloupě nastavila a od toho člověka se to očekává. Prostě zoufalost. A ženské, co koukají na to, jestli má kluk auto, jsou jen materialistické zlatokopky.
Já nemám řidičák ani auto, přítelkyně také ne a za ušetřené peníze můžeme si dovolit jezdit na tři dovolené ročně. Prostě každého volba.
No vidíte, my máme doma všichni řidičák, auta tu máme čtyři a do roka jsme min pětkrát někde ve světě, každého volba.
Informační hodnota nula, ale je vždy důležité napsat, že mám něco víc než ostatní.
Záleží na tom, jaké máte příjmy ….
To ale ne každé ženské dojde, že když neutrácíte za svou prezentaci, tak šetříte na jiné věci. Tuhle jsem se dozvěděl, že chlap, který jezdí MHD, nemůže vůbec vědět, kolik stojí drahé ženské kabelky (já takovou můžu kupovat třeba každý měsíc, kdyby manželka něco takového chtěla, ale ona chce spíš barák).
A kdysi mne pobavila hláška „kolik kdo bere se pozná podle toho, jaké má auto, hodinky, mobil a jak se obléká“. Tak to jsme my programátoři úplné socky.
S oběma příspěvky souhlasila tenkrát drtivá většina lidí.
Společnost nenastvila vůbec nic, auta přišla tak jako všechny ostatní věci s pokrokem technického myšlení. Je to věc co ulehčuje život a mobilitu a za tu se prostě platí. Tak jako za bydlení, teplo, potraviny. Ten kdo je úspěšnější může si dovolit vyšší kvalitu života.
To není pravda, auta přišla jen díky extrémní subsidizaci ze strany státu, a je to dodnes jedinná věc, co je drží při životě.
No ano určitě. Starý Benz, Diesel, Porsche atd takhle určitě uvažovali, když sestavovali první motory a automobily.
Jistě, měli na to rozvojový projekt Horizon 1900 🙂
Auta přišla proto, že si pár chytrých hlav řeklo, jestli by se ten kůň nedal u povozu nahradit něčím silnějším a rychlejším. Zpočátku to moc nefungovalo a bylo to hrozně drahé, ale časem se funkčnost zlepšila a auta dala lidem do té doby nebývalé možnosti, za které jsou ochotni zaplatit víc, než za VHD. V některých aspektech je dneska určitě nadužíváme až zneužíváme, ale pořád platí, že je to v lecčems užitečný vynález.
https://www.youtube.com/watch?v=lrfsTNNCbP0
Řekněme to tak, Adam Something má jakousi svoji agendu, kterou považuji za lehce zneklidňující. V některých věcech mívá pravdu, ale v jiných se ukazuje něco co by se dalo nazvat nenávistí k vlastnímu druhu.
Ale má plus bud za to že má rád modely vlaků, ale podle všeho v HO, takže za to jsou dva mínus (TT FTW :D), ale pak zase používá obrázky z Česka, tak to je zase jeden plus, I guess…
HO? Spíš H0 ne? 😃 A TT je podle Vás dobře, nebo špatně?
Tak někdy se tomu taky říká HáÓčko… Tak jsem to už tak nechal
TT For The Win 😀
Užitečná jsou. Ale to jejich extrémní a hloupý nadužívání bez ohledu na to, kolik to stojí (jak finančně, tak ničením životního prostředí a životy) jsme si udělali jejich nesmyslným preferováním v infrastruktuře a pravidlech.
Jenže se za to neplatí vedlejší a skryté náklady. A ještě na to ze svých daní doplácejí lidé, kteří auta nemají…
A těm co auto nemají zase musí lidé co auto mají doplácet na VHD… Nekuřáci se skládají na léčení kuřákům a tlusťoši sportovcům… To je prostě problém moderní společnosti kde se vymýšlí různé dotace. Dostat systém do stavu kdy bude každý platit to co používá a pojištění podle rizik a ne výplaty je dnes prakticky nemožné.
Nenastavila, takhle lidstvo funguje tisíce let, u zvířat to funguje stejně. Můj praděda se prý zase jezdil předvádět na koni, vždy je to způsob, jak ukázat, že mám na uživení rodiny.
Hmm, no to v případě řízení fotrova auta nebo nějaké kraksny za pár babek asi nebude úplně směroplatné. Šťastný holky kterým se hormony zklidní včas, koneckonců řidičák už dnes mají vlastní. 🙂
No do jisté míry i to řízení fotrova auta je směroplatné. Chtě nechtě i přes všemožné snahy (nepřirozené, ale pochopitelné) srovnat startovací čáry je pořád budoucí úspěšnost dána pozicí a úspěšností rodičů. Pokud tu nebudou tedy řádit různé rudé a hnědé revoluce, nebo to skřet Pazgřivý Nezmáčkne.
Mno, ale taky to může znamenat, že synátor nezná cenu peněz a bude z něj ochmelka a gambler. To že má táta dobrý a drahý auto o synátorovi neřekne absolutně nic. 🙂
To sice ano, stejně jako to může být naopak. Nicméně statistiky myslím zatím mluví tak že se ten status poměrně dost přenáší.
A mohla bych ji vidět? Teda bych je vidět? To bych se i rád podíval.
Sice jen rozhovor, ale např:
www. lidovky. cz/byznys/v-cesku-se-chudoba-dedi-rika-sociolog-deti-casto-neprekroci-stin-rodicu.A161209_144250_moje-penize_pave
Že se chudoba dědí vím moc dobře, ale tématem nebyla chudoba. Nikde ovšem nevidím tu statistiku, že se dobrý status systematicky přenáší dál.
Ty mínusy dali šotoušci, kteří ještě žádnou slečnu neměli.
No nevím, auto nemám a nemůžu si stěžovat. Možná někdo i myslí dále než jen jak buchtu zatáhnout do auta a ženský zase jestli auto je základní kvalita mužskýho.
Vidím to u nás na vsi
Mohl bych se zeptat jaká je reálná dostupnost z té vsi do světa jinak než autem? Ono tam dost hraje roli právě i to jak snadné je dostat se jinam jinak. Když jsem před lety chodil na gympl, tak si motorky a auta pořídili prvně právě přespolní, zatímco místní podstatně později.Důvod byl prostě v časové flexibilitě.
Tak ono taky k čemu je lístek na tramvaj někde na vsi… Nebo co to je za vesnici, že tam jezdí tramvaje? 🙂
Možná Blaukec.
V USA smějí řídit pod dohledem (někde i bez) od 16 let. Náš návrh je docela slušný, ale podmínku, aby dohled neměl body (které lze získat za zaparkování na invalidech) nebo 10 let praxe (což u mnohých znamená řidičák v šuplíku od 18 do 28 let), nechápu. Podle mne by úplně stačilo, aby dohled měl řidičák např. 1 rok a měl více jak např. 24 let.
Zrovna zaparkování na místě pro invalidy je přestupek, kterej se v podstatě nikdy nestane omylem. Naopak je to známka bezohlednosti. Takže jo, takovýho člověka z možnosti dělat někomu odpovědnej dozor vyřadit.
A není tam 150 km/h ani v návrhu. Je toho víc, čím mně Kupka doslova děsí.
Co má být „speciální zaškolení a zkušební jízda“? To má být jako třeba záverečná jízda v autoškole akorát vtipně přejmenovaná?
Možná taky speciálně naceněná.
Z toho mám v kombinaci s komisařskou mafií největší obavy.
150 na dálnici a děcka za volantem. Kupka má na přeplněný silnice poměrně svérázný řešení.
Současné vozy jsou ve 150 km/h podstatně stabilnější a bezpečnější než když jsme před 30 lety jezdili s řvoucím motorem Š120 rychlostí 120 km/h. Kupodivu naše generace při nehodách nevymřela…
To je ale nesmysl…
Pokud je pro Vás nesmysl výrok „moderní vůz je při 150ti km/h stabilnější jak Škoda 120 při stodvaceti“, pak jste sám nesmysl.
Pro mě je hlavně nesmysl psát za číslovkami „ti“. Něco si o tom dohledejte a přečtěte, ušetříte si pak pár úhozů na klávesnici. 🙂
Jakože máme jezdit na dálnici 80 a řídit od 40 let abychom donutili alespoň některé lidi jezdit vlakem a autobusem? zkuste si bydlet v obci kde o výkendu jezdí 3 páry spojů denně a jezdit autobusem.
Asi ten pravopis souvisí s bydlením v takových obcích…
Tak hlavně aby měli co řídit. Situace na trhu s auty je zoufalá a na novou káru se čeká i klidně 8 měsíců ( osobní zkušenost). To že získání nového auta se bude pomalu vyvažovat zlatem by před pěti lety napadlo málokoho.
Takový sedmnáctiletý stejně na nové auto mít nebude a ojetin jsou pořád plné bazary 😉
A to má MD přesně řešit jak?
Fakt už z toho Kupky pláču
Má pan ministr na mysli skutečně „pod dohledem“?
Yes, ve světě ods budou řídit děti, aby rodiče náhodou nemuseli mhd ani na pivo. A tomu se říká budoucnost, achjo.
Prosím? To je tedy pěkně divoká konspirace až je to blbost. Někde jsem tu dával mapku, podívejte se na ni, to co navrhuje kolem věku je třeba v Německu, Rakousku a na Slovensku. V jiných zemích je to ještě benevolentnější.
Zrušíme silniční daň, snížíme spotřební daň, zvedneme maximální rychlost, snížíme limit pro získání řidičáku, postavíme veřejné parkovací domy za miliony na jedno místo, zdražíme MHD, nejvíce studentům a důchodcům, postavíme jadernou elektrárnu, která bude mít garantovanou vysokou výkupní cenu elektřiny, zrušíme mnoho železničních zakázek a ušetřené prostředky nainvestujeme do dálnic … Takto vypadá podpora automobilismu v praxi. Mé ekologicky smýšlející srdce pláče.
Věřím, že vy byste to udělal naopak. Ideálně MHD zadarmo a zákaz lidem řídit automobil. Což?
Ne, to sis odvodil svým hloupým myšlením sám. Prostě typická argumentace extrémem.
Já s těmi extrémy nezačal. Pouze jsem nastavil zrcadlo. Mimochodem, urážky jsou také extrém. A do této úrovně se nesnížím.
Já bych například namísto rozšiřování D10 na 6 pruhů postavil do Liberce železnici. Nebo bych nesnižoval spotřební daň na pohonné hmoty, není to o tom každém kroku zvlášť, ale o tom, že se všechny dějí najednou.
Až na to, že snížení spotřební daně na benzin a hlavně naftu pomůže i vlakům a autobusům, které pak nebudou muset zdražovat jízdné, nebo alespoň ne o tolik, víme? Ale to si někteří ve své zaslepenosti prostě neuvědomí, nebo možná raději uvědomit nechtějí.
U autobusů a (dieslových) vlaků dveří palivo podstatně nižší část nákladů na osobu než u IAD
Ano, ale většina dopravců v Česku už není placená na osobu, ale na km 😉 A tam pak ta nafta už podstatnou roli hraje.
Nepochopil 😉
Krom té jaderné elektrárny celkem pravdivé.
Mol byste to s tou JE rozvést? Z čeho chcete tu energii získat? Plyn můžeme akorát tak vyškrtnout, biomasy také tolik není a uhlí není ideální. Už jenom pro to aby se dala zajistit značná část produkce z OZE v průběhu cca poloviny roku bude třeba vybudování poměrně dost velkého množství PVE a to může být ještě problematičtější než JE. P2G, P2L závody také nejsou zrovna zaběhnutá technologie. Navíc předpokládám že v budoucnu bude docházet ve vytápění, minimálně RD, k přechodu od plynu a dalších paliv k TČ, takž poroste spotřeba elektřiny, bude se dále rozvíjet elektrifikovaná doprava, takže stavbě… Číst vice »