Řím, Paříž či Amsterdam. Praha chce dotovat až 50 miliony korun ročně noční vlaky
Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB
Dopravci mají od města získat peníze na podporu marketingu i provozu nočních vlaků.
Dopravci mají od města získat peníze na podporu marketingu i provozu nočních vlaků.
Čekám kdy začnou jezdit lůžkové vlaky jak za dob Československa . Cheb -Košice přes Plzen a a horem přes Karlovy Vary .Termál, Exelcior a řada dalších .
Kéž by. Občas jsem tyto spoje se spokojeností používal. Večeře v Žilině, pak single lůžko a snídaně v Plzni.
Jsem rád, že Praha zaspala 15 let, když už dávno všechy města spojují žluté autobusy
Souhlasim…
Bral bych i denni vlaky, ale na VRT…
Jsem jen pro. Noční vlaky již CD provozovali a před pandemií jsem o tom uvažoval jako o super způsobu na víkendový (nebo prodloužený víkend) výlet. A pokud by se tímto docílilo rozšíření možných destinací tak jsem jen pro. Mám celkem problém usnou v sedě. Takže pro mne cesta autobusem nebo na sedadle ve vlaku není zrovna dobrá volba. K tomu, že to je dotace a některým se nelíbí, že by se to mělo platit z našich daní. Většina osobní dopravy v ČR je dotovaná. Autobusy i vlaky jsou dotované. Absolutně tedy nevidím problém v tom zadotovat i toto. Navíc ona… Číst vice »
Jenže v letadle obvykle strávíte tak dvě hodiny, ne celou noc. To mnozí stráví cestou do práce i v (pří)městské dopravě a v tramvaji taky není sprcha, že jo.
jenže pokud Ty dvě hodiny jsou třeba 1:00 až 3:00 znamená to celou noc nespat, zkuste se dostat letadlem z Plzně do Ostravy tak, aby jste v Ostravě na centrálním náměstí byl nejdéle v 8:00. Když si přimyslím let ve vhodném čase, je to 1 h cesty na letiště, 1 h odbavení, 1 h let, 0,5 h odbavení, 1 h cesta do Ostravy,, takže je hezké, že samotný let trvá krátce, ale to vše kolem dělá z nočního nebo ranního letu celonoční záležitost. vlak by stejnou cestu dal do 7 h, ale protože je to v noci a spím na… Číst vice »
No právě, že jsou to zcela smyšlené případy. O vlacích z Plzně do Ostravy opravdu řeč nebyla. Na takto krátkou vzdálenost totiž ty nové vlaky jezdit nebudou, musel byste jet vlakem například Frankfurt (Main) – Kraków, spal byste tak max. 3 hodiny a v té Ostravě byl kolem 4 ráno. Zbytek byste mohl dospat na lavičce v lokalitě dle vaší volby. To, že někde jede noční vlak, vůbec nemusí znamenat, že ho můžete rozumně využít.
Let vecer pred tim plus hotel jsou stale levnejsi nez nocni vlak. O pohodli nemluve.
Nízkonákladovka a levnej hotel (aby se let i s hotelem v západních metropolích vešly do ceny toho nočního vlaku, bude obojí muset být extra levná varianta – jednomístný kupé na rakouských nočních vlacích začínaj na cca 140 eurech, zkuste za to najít letenku, hotel a transfer z letiště do centra třeba v Paříži) jako synonymum pohodlí? To slyším prvně.
Za €140 vam najdu kdykoliv.
Neříkám, že nenajdete. Jen že to bude muset být ta nejlevnější varianta, kterou bych za pohodlnou neoznačil ani omylem. A ještě tím strávíte pár hodin z toho předchozího dne (bude hodnej a budu předpokládat, že se na Ruzyni dostanu MHD stejně rychle jako na Hlavák, pro řadu lidí už tohle může být 3/4 hodiny navíc, řekněme hodinu před být na místě, když chci odbavit zavazadlo, hodinu padesát jsem našel dobu letu, řekněme že budete mít deset minut sekyru, ať se to líp počítá, půlhodiny čekání na zavazadlo a dostat se na CDG k RER stanici, hodina do centra, půlhodina k… Číst vice »
Pardon, na půl osmou samozřejmě.
I za 99 EUR single
Srovnávat tramvaj a leteckou cestu do zahraničí nění zrovna moc dobré. Ano tuším kam tím míříte. K pracovním cestám. Ale toho platí pouze pro lidi z Prahy. A ještě i oni se musejí dostat na letiště. Pro mne co nejsem z Prahy by cesta řekněmě do Paříže vyšla časově zajímavěji vlakem. Dopravu do Prahy nezapočítávám. Ale z Hlavního nádraží se musím nějak na letiště dostat to je (dle idosu) cca. 43-56 minut zaokrouhleně hodina. Na odbavení budu počítat také hodinu a minimálně tam chci být prostě dříve. Let trvá většinou hodinu a 50 minut. Poté řekněme půl hodiny na odbavení.… Číst vice »
Sprcha je v priletovem salonku na letisti.
Stejně jako na moderních nádražích.
Plus se tam nevaleji bezdomovci a neoperuji tam ve velkem kapsari jako na tech vasich modernich nadrazich.
Finanční nesmysl….tady není o čem a když stát dělá vše aby zlikvidoval ČD tak tyto projekty nemohou zadotovat,tak jako v minulostí.
Je to prostě užitečné!
A co dělá stát tak hrozného, aby ČD zlikvidoval?
ČD se svou neschopností likviduje samo
Jako případně reálné bych viděl ty směry, kde stačí přivěsit další vůz na večerní / ranní Linec.
No, tak sice bohulibé, ale přece jen bych víc uvítal menší zdražení MHD, to je pro Prahu přeci jen o něco vitálnější.
Na druhou stranu MHD v Praze je dotovaná opravdu silně, více než v jiných městech.
Berte to zadotování jednoho vozu (na vlak tato částka není) jako reklamu na Prahu. Můžete si platit buď reklamu v TV, jak mnoho zemí/měst dělá, nebo linku v mapce na letáčku ÖBB.
Indicie směřuji k Jančurovi
Ne nutně. Ale možná ano. Uvidíme.
Jančura má lůžkové vozy? Vím jenom o lehátkových, které za lůžkové vydává…
A to je podstatné? Za prvé, nehovoří se o tom, že předmětem dotace musí být nutně jen lůžkové vozy. Za druhé, většina politiků (pochopitelně) rozdíl nezná.
to těžko, pochybuji, že cílem Prahy je Ukrajina nebo Polsko, že by Jančura začal jezdit na západ vlakem, tomu nevěřím, a na to by mu 50 mil. pravděpodobně moc nepomohlo
Dobrý den. Rád bych přidal i svůj vlastní názor . Noční vlaky budou mít stále větší potenciál. Ať se jedná o soukromé nebo pracovní cesty. Je velice zcestné, prezentovat jen svůj úhel pohledu na tohle téma. V podstatě se nejvíce relevantních informací dozvím od lidí, kteří kombinují vlakovou a leteckou dopravu. Né každý však vychází ze současného stavu. Takové výkřiky, jak to bylo dříve a jak se nešlo vyspat ani v lůžkovém nebo lehátkovém voze neuznávám. Snad se bavíme o 21.století a nebudeme zde vytahovat fousaté historky FIPkařů. Já jsem za rok 2020 měl tu možnost vyzkoušet služeb ŐBB v… Číst vice »
Pracovní cesty? To je vtip? Jako strávit celou noc ve vlaku a ráno jít ušmudlaný neosprchovaný na jednání? Děkuji, nechci.
Nj, když je pán šampón, tak mu holt firma zaplatí kupé se sprchou, v čem ke problém?
Aha, takže kdo se ráno chce osprchovat je šampón? Ale chápu, lopaty se sprchám obvykle vyhýbají…
není, ale i ten „šampón“ má možnost, jednak existují kupé se sprchou a jednak se dá osprchovat na nádraží, takže možnosti jsou, pokud jste ale proti ze zásady, přeci jen někomu prostě noční vlak nevyhovuje, pak je zbytečné diskutovat
Tak to jsem velkej šampón, ráno se totiž sprchuji
To spousta lidí. Proto jsou už sprchy k dispozici i v moderních spacích vozech nebo na nádražích.
Pracovní cesta není jen obchodní jednání. A v lůžkových vozech těch sprch přibývá, objevují se i de-luxe kupé s vlastní sprchou.
ovšem za de-luxe cenu
I na pracovní cestu jsem nočním vlakem jezdil. Nevedl jsem žádná obchodní jednání, a v podniku, kam jsem jel, stejně půlka lidí chodí v monterkách.
Tak moje poslední dvě zkušenosti, už na odjezdu z Říma sekyra hidinu
…. z Říma a Benátek, na odjezdu sekyra hodinu a půl, na příjezdu hodinu
do a z Verony, vše zcela přesně.
Pokud vecer nasednu a rano vystoupim, tak pojedu rad. Jestli to zabere jeste pulku dne, je to k nicemu.
Co třeba z Prahy do Paříže přes Plzeň a Furth im Wald.
Večer odjezd z Prahy ± ve 20 hodin a ráno mezi osmou a devátou příjezd do Paříže.
To se mi zdá pozdě, spíš by bylo lepší mezi 7 a 8.
Francouzi vstávají pozdě. Před 9h nemáte v Paříži do čeho píchnout. Ledaže byste chtěl z Paříže chytnout TGV dál na západ, ale proti této variantě mluví nutnost přesunu na její nádraží v debilním pařížském uzly.
Tak zas se dá čekat příjezd na Gare de l’Est, takže transfer na cokoliv, co jede odtamtud nebo z Gare du Nord (včetně Londýna) je triviální (deset minut pěšky). NA ostatní směry je to holt transfer metrem nebo taxíkem. Ale i vzhledem k tomu, že tam člověk určitě bude chtít mít na přestup rezervu (zejména pokud ho čeká cesta ve špičce na Montparnasse, Lyon nebo Austerlitz), je to o důvod víc chtít tam být o trochu dřív.
Ještě připněte k lůžkovému vozu i ten na auta a bude to super.
Pro mne a další lidi co občas pendlují na sever a západ zcela OK alternativa. Pokud by se podařilo navázat noční spoje opět do Amsterdamu a do Kodaně přímo z Prahy, tím lépe a bude to opět dobrá možnost jako před lety , když se takto dalo cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu/ Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Nevím jaká bude cenová politika a četnost těchto… Číst vice »
Děkuji za názor tzv. „nad věcí“
Ale rok 2004? A CityStar? To už je snad minulost. I když jsem taky jel na CS v r. 2008 do Burgasu a zpět za 13+lehatko a lůžko pro 3.
Pro mne a další lidi cestující na jih, by stačilo zachovat současný stav noční dopravy ÖBB a zavést povinné rezervace pro FIP, nejlépe za 5€os.
CityStar není minulost, jen se poněkud geograficky okrouhala platnost této jízdenky. Již není možné cestovat na tuto jízdenku např. do Německa, Dánska, Nizozemí a omezená je i platnost na území Slovinska, Chorvatska a Řecka. Takže dnes už plnohodnotně lze užít tuto jízdenku jen při vlakových cestách do Maďarska, Rumunska, Bulharska Srbska, Černé Hory, Makedonie a Slovenska.
Akorát se to finančně spíš nevyplatí.
Co vám vadí na FIP?
To je snad jasné. Třeba vozy do Baru či Burgasu byly FIPkaři obsazeny docela dost a i ten platící zájemce, našel-li se, narazil na plný vůz.
Na tom není nic špatného, že chce Praha nabídnout něco svým obyvatelům i těm co z Prahy nejsou a naopak cizincům co chtějí navštívit Prahu v době kdy cestovat oddělené v kupé je lepší než v jednom prostoru v letadle.
Cestovat v oddíle (kupé je typ karoserie automobilu!) je výhodnější už tím, že celý oddíl může obsadit jedna rodina…
Nerad vás zklamu, ale kupé a oddíl jsou (v jednom ze svých významů) synonyma.
Coupé z francouzštiny znamená uříznutý anebo oddělený , takže mate pravdu. Ale francouzské názvy pro karoserie jsou už passé , limousine, coupé, sedan, combi, dnes je to hatchback liftback, roadster, spacewagon, mpv, suv..
Pro fanoušky železnice a pro lidi, kteří se bojí létat, to bude asi zajímavé.
Já dám přednost letadlu.
já mám železnici rád, ale zatím bych taky dal přednost letadlu,
Name und vorname!
Aby když Flugzeug spadnout, aby my nehledat totes zbytečně.
Jak kdy. Kam lze vlakem dojet za noc, tam raději pojedu vlakem. Na delší cesty pak samozřejmě letadlem, strávit např. dva dny ve vlaku do Burgasu se mi jeví jako nesmysl.
Když to do Paříže může trvat (přes Norimberk, Frankfurt n. M., Saarbrücken a Mety) 12-13 hodin, a do Přemyšlu to trvá 10,5 hodiny…
12-13 hodin ještě jde. Máte šanci se vyspat, najíst, osprchovat, něco si přečíst popř. popracovat, když jde o SC a žádný stres.
Pokud není cesta cíl. 🙂
Ale jo, cestovat vlakem zrovna do Bulharska je tragédie.
Klidně dám přednost vlaku, pokud nebude výrazně dražší než letadlo.
A v tom je ta krása, že si můžeme vybrat
Noční vlaky jsou dobrý nápad, způsob podpory je však nesmyslný.
Místo dotací chci vidět tlak na zdanění leteckého paliva a osvobození dráhy od POZE. Pak se snad začne měnit poptávka ve prospěch vlaků.
A jestli ty vlaky budou jezdit prázdné, tak Scheinherra sežere ŽESNAD.
S první větou souhlas (aneb taky bych raději jezdil lyžovat do Tyrolska nočním vlakem než autem).
Nicméně nemůžeme šikanu jedněch (ti co platí POZE a SD) kompenzovat šikanou jiných (volat po šikaně těch, co nyní neplatí). Jediný přijatelný způsob je odbourat šikanu všech.
A to, ze nekdo ve velkem produkuje negativni externality a nemusi je nijak kompenzovat neni sikanovani okoli?
Ty produkuje i ta železnice. A vůbec největší negativní externalitou široko daleko jsou daně, kterými nás všechny zatěžuje existence zdejší nesmyslně rozbujelé státní správy.
Pán neví co je externalita?
Spíš mu to jen nezapadá do jeho jednoduchých škatulek typu „daně vždycky zlo, vypouštět bez kompenzací zplodiny a jinak zatěžovat okolí vždycky v pořádku“.
ŽESNAD po jednom vlaku pozdě večer a brzo ráno na 1. 2. a 4. koridoru nezabije. Zas tolik těch nákladů směrem na západ v noci nejezdí. Nehledě na to, že ten noční vlak nemusí jet 160, aby mu náklady uhýbaly.
A navíc to nemusí být (minimálně ze začátku) ani celej vlak, můžou to být tři vozy přivěšený na vlak, kterej tam už jezdí teď, který se časem přepojí na jinej vlak.
V tomto případě „negativní důsledky turismu v metropoli“ nevadí?
Teď jsem to chtěl říct.
Zalezi podle me na destinaci. Vlak na Slovensko, do Chorvatska nebo treba Tyrol bude asi vic pro ceskou klientelu, u Amsterodamu bude podil incoming turistu urcite vetsi.
Tak Schweinherr na jednu stranu chce zdražit MHD a na druhou stranu bude dotovat dálkové cestování? WTF?
Zdražit?
V budoucnu se podle něho město zdražení nevyhne. „Já nyní nedokážu odpovědět na otázku, kdy, jak a zda budeme zdražovat. Ale někdy k tomu bude muset dojít,“ řekl Schweinherr.
https://zdopravy.cz/vedeni-prahy-ustoupilo-od-planu-zdrazit-mhd-jizdne-zustane-stejne-69267/
Při ročním příspěvku 15.000 mil. Kč na MHD je dotace ve výšce 50 mil. plácnutí do vody.
Ale komentář krásně ilustruje, jak voliči populistů nezvládají vnímat měřítko věcí.
Přesně tak. Milion nebo miliarda – ten rozdíl spousta lidí vůbec neřeší. Ale pravdou je, že populistické strany přitahují hlavně lidi méně inteligentní nebo aspoň méně samostatné, takže to vlastně do sebe všechno zapadá.
Po on nemá ani miliardu ani milion, tak to nemůže porovnat. A primer, že milion je přibližně tolik lidí, kolik bydlí v Praze a miliardy v celé Číně, je nad rámec jeho chapani
To je hezké, že vám vše zapadá do vašich jednoduchých škatulek 🙂
Jedno šuple „+“, druhé „-“ a jedno veliké „?“
Záleží na tom, kolik takových nápadů ještě bude.
Mě se tento nápad jako železničnímu příznivci líbí. Ale… je otázka, co tento systém může být v dnešní době životaschopný. Je sice dobré , že pirátský náměstek zmiňuje Chorvatsko… ale toto není Chorvatsko… a upřímně řečeno nevím , kolik bude takových nadšenců , kteří nebudou mít problém za zpáteční jízdenku z Prahy do Paříže zaplatit takových 15 litrů , když letenku pořídí za zlomek této ceny….
Není tam za Piráty, ale za Praha sobě
Proč by to mělo stát „takových 15 litrů“?
A kolik by to mělo stát?
U nightjetů je lehátko docela dobře sehnatelné i pár dní předem za ceny kolem 80-100 Eur. Takže zpátečka kolem 5000 tisíc Kč. Určitě ne 15.
Pak už to zcela zavání absurdnem. A to sice, že denní vlak je dražší, než noční. Poté ten noční musí někdo masivně dotovat. A nějakých 50 mega za síť x linek zcela určitě stačit nebude…
Denní vlak taky seženete za podobnou cenu, ale jen do určitých destinací na pevné datum předem. Když přijdete na nádraží a chcete jízdenku na zítra do Paderbornu, tak to bude za plný tarif, ale ten je u letadel taky někde jinde.
loni jsem se dostal vlakem pres den do Parize a zpatky celkem za cca 3000 Kc. koupil jsem to asi necely mesic predem, takze zas tak uplne drahe to nebylo
5 milionů za zpáteční cestu do Paříže v lehátkovém kupé se čtyřma dalšíma lidma má být jako dobrá cena? I kdyby to stálo 5 tisíc, bylo by to drahé.
Nechapu, ze nocni vlaky zanikly. Naopak. Clovek se vyspi a rano je v destinaci…
Nechápu, že zanikly transatlantické parníky.
To nechapete spravne, protoze ony nezanikly (teda uvidime po Korone) do lonska normalne pluly.
Lodní doprava přes moře je nezbytná pro přepravu nákladu. Ne všechny náklady lze technicky přepravit letadlem.
Samozrejme, ale nejen to, pluly tam i osobni lode.
Pravidelné osobní linky přes Atlantik ( nezaměňovat s okružními plavbami)? Nepřebral jste náhodou?
Áno, Queen Mary 2 až do začiatku pandémie robila normálne jednosmerné jazdy medzi Európou a USA, aj keď len v sezóne.
Jako zazitkova plavba pro znudene boháče…coz zhruba bude to stejné u nočních vlaků. Jen těch bohacu bude min.
Tak to musíme honem zrekonstruovat Bmz232 na WLAmz, aby ti boháči měli kde spát…
Jo, do lonska pluly. Nerikam ze casto nebo ze to byl nejak vyznamnej dopravni proud,to samozrejme ani omylem, spis vyletni kuriozita, uplne pravidelny to taky nebylo, ale pluly a prodavaly se na ne jednosmerny listky, zadnej okruh. A neslo jen o premistovani vyletnich lodi pro sezony v ruznych castech sveta (byt ty se daj na lodni presun taky samozrejme pouzit).
Presne tak,lode stale pluji a je z toho naopak skvely business pro cestovky…
Já to chápu… noční vlaky zanikly proto , protože na trhu přibyly mraky laciných letenek a holt lidi tyto vlaky vyměnily za lacinější a rychlejší letadla…
Proste to bylo drahy. Jizdenka na vlak stoji stejne nebo vic nez letenka a trojnasobek toho co cesta busem.
Proc je vlastne vlakova o tolik frazsi bez auzobusova? Kdyz ve vlaku muze byt i stovky cestujicich…
Protože km autobusu stojí i s řidičem a stevardkou tak do 100 kč za km, ale u vlaku je to třeba několik strojvedoucích, co se vytřídají na cestě, různý průvodčí, obsluha atd a dělá to u nočního až 400 kč za km.
No na těch zahraničních autobusech jsou taky řidiči většinou dva, ti strojvůdci tam nemusí být najednou, ale každej svůj kus cesty a můžou vézt vlak složenej z x vozů. V tom by měla být spíš pro vlak výhoda. Budou to imo spíš podstatně vyšší ceny vozidel (byť zas potom dýl vydržej), licence, vůbec přidělení dopravní cesty atd. (Takže o dost náročnější vstup do odvětví), leckde asi i vyšší poplatky za dopravní cestu
Drahé na tom je, že a) vagóny 8-12 hodin denně stojí a nevydělávají (busy většinou jezdí delší trasy), b) každý spací má vlastního průvodčího, c) když to není celý vlak, ale jen kurzák, musí se s ním někde nad ránem posunovat, d) i do lehátka se vejde míň lidí než do autobusu.
Pochopil jsem to tak, že Anonymus se ptal na vlaky obecně, nejen na ty spací. U těch samozřejmě platí i tyto důvody.
Protože kšeft dříve zaniknul než si státně drážní firmy v horizontu mnoha desítek let všimly, že lidi mají větší možnosti volby.
Vyspí ?! Jak tedy kdo… Asi jsem citlivka: vybavují se mi scénky z nočního vlaku Frankfurt – Praha když ještě před cca před 20 lety jezdil: Vítejte ve vlaku do Prahy ! Spánek a po 40 minutách – kontrola jízdenek – děkujeme – hesenská posádka vlaku se s Vámi loučí. Další hodina spánku – kontrola jízdenek – bavorská posádka Main-Franken-děkujeme. Další dvě hodiny spánku – kontrola jízdenek Unterfranken. Posádka z Norimberku děkuje. Hodina spánku. Německá pasová kontrola – Vaše doklady prosím – děkujeme. Půlhodina spánku – česká pasová kontrola. Vaše doklady. Děkujeme. Hodina spánku. ČD – kontrola jízdenek. Děkujeme. A… Číst vice »
Tak keď idete na sedačke, predpokladá sa že spať neplánujete. V lôžku a lehátku sú lístky uložené u stewarda a nikto vás nezobudí.
Tak pasová kontrola vás vzbudí vždy. Důvod, proč byl pán na sedačce opakovaně kontrolován, byl pravděpodobně v charakteru vlaku. Pokud je v noci určen i pro úsekovou frekvenci, tak průvodčí samozřejmě kontrolují. Pokud se večer jenom nastupuje a ráno jenom vystupuje, tak se kontroluje jenom jednou. Alespoň tak jsem to zažil na Praha – Amsterdam.
Plus se pise o cestach po Schengenu, takze ani ta pasova nebude pokazdy.
Bude. A to rozhodně dříve než VRT…
Ale samozřejmě že zobudí. Na italsko rakouské hranici zaručeně. Schengen neschengen.
ja jsem jel loni z Vidne do Rima take na sedacce, v Rakousku me kontrolovali jednou a v Italii dvakrat, pravda moc jsem toho nenaspal, ale jako vylet to bylo super jednu noc tam a druhou noc zpatky 😀
a cestovani pres Nemecko v noci v ICE je taky celkem fajn, jen mi vadilo osvetleni…jasne sezeni neni pro kazdeho a nekdo se radsi natahne, ale da se to a cestovalo i celkem dost lidi
Noční VRT jsou jednou z hlavních příčin konce CNL.
Já jsem jel jednou z Prahy do Košic. Rozhrkaný starý vagón , hluk ve kterém se spát nedalo … usnul jsem v Litpovském Mikuláši a probudil jsem se ve Spišské…
Jj, ty staré slovenské vagóny byly děs, dneska když jedete s JLV, tak je to o něčem dost jiném.
🙂
Nebyl Schengen
Velmi pozitivní krok. Přímý noční vlak do Bruselu by využívali „eurokrati“, kteří neradi létají. Britští politici zastupující Skotsko nebo Cornwall jsou zákazníci, kteří udrželi zbývající dva noční vlaky naživu, a nyní jsou ziskové.
Pokud je něco ziskové, tak to nepotřebuje dotace, že?
Ani na rozjezd? Bez vyjimky?
Ano, samozřejmě, ale většina nových produktů vyžaduje určité marketingové investice, aby přesvědčila lidi, aby je vyzkoušeli, než se stanou ziskovými. Většina lidí, kteří nebyli na moderních spacích vozech JLV, mají pravděpodobně velmi špatné vzpomínky na staré časy.
…když byli Slováci ještě „bratia“…
Což už nejsou 27 let…
Stopadesata prilezitost nezaostat za dlohodobymi trendy. Tak to nepromarnete!
A budou to vozit normálně České dráhy, nebo je to malá domů pro předem vybraného soukromníčka?
Žádný strach! Budou to kurzové vozy na mezinárodních spojích, které mají (pro vás zaměstnance ČD „normálně“) bezpečně nabagrované ČD na dlouhé roky dopředu…
Proč si myslíte, že jsem zaměstnanec ČD?
Protože se tak chováš.
To poznáte z jedné otázky? Tak to jste asi vševěd.
ano, pokud je „normální“, že to budou vozit ČD a jiný dopravce je pejorativně nazýván „soukromníčkem“, zjevně to píše nějaký zasloužilý odborář.
Tak to je nás asi vševědů víc.
Zdeněk Hřib: „Praha už ale není schopná pojmout více turistů a naopak se musíme intenzivně věnovat negativním efektům overtourismu“ …. Tak při jednání o rozšíření letiště je Praha plná, ale dát 50 milionů na vážení dalších turistů vlakem může? 😀
A ta poslední věta je taky perla, že by letiště mělo podporovat přímou konkurenci?
Jojo, taky pobavila. Letiště bude platit výpalné a dotovat spací vlaky… :))))
To není špatný nápad…
Z 10 km2 půdy by mohlo být nemálo potravin…
Problém je, že peněz se nikdo nenají…
Jasne, par spacich vozu, i kdyby denne, to hrozi nezvladatelnym nadbytkem turistu. Praha samozrejme o turisty (ve zvladnutelnem mnozstvi a takove, kteri neprileti na otocku jen za levnym chlastem) stoji a stat bude.
Jo, podporu letiste bych opravdu necekal a asi ani nechtel (jen by jim to nahralo ke greenwashingu).
To ale pořád není důvod jim platit jízdenky na vlak.
jo, spacím vlakem skutečně přijíždí high-society 🙂
Vzhľadom na to že lôžka sú podstatne drahšie ako letenky tak aj celkom áno. Kto chce šetriť, ten bude ďalej cestovať lietadlom.
Vlastbě ano, že to stojí dvoj a více násobek a trvá dvacet hodin místo dvou to je známka rozmařilých milionářů že si to můžou dovolit
Nechci rýpat ale spojení do těchto destinací nebo do většiny z nich už tu bylo. Za mně ok
do Říma?
Do Říma jezdil spací vagón (jestli celý vlak nevím) za I. republiky
No a?
Už za skutečného blahobytu a prosperity před r. 1914.
Jezdil přímý vůz nebo vozy. Necekate snad, že tam vypráví celý vlak, že ne?
no zajímá mě spíš méně vzdálená minulost než první republika
Jezdily příme vozy do Benátek 2006 a myslím že tam by i přímý vůz do Říma. Stejné tak myslím jezdival i přímý vůz do Kodane.
Kodaň byla skvělá, dvakrát jsme s rodinou využili (jednou pro cestu do Stockholmu). Amsterdam jsme nestihli, Řím by se mi líbil …
Já jel Stockholm přes Berlín a nočním vlakem trajektem Sassnitz Trelleborg
Jo bylo, a je ho škoda, pokud se podaří ho obnovit, navíc třeba s vyšším komfortem dnešních spacích vozů, může to být fajn.
Je jich škoda všech ale snad se to vrátí
„Vývoj posledních let ukazuje, že lidé o cestování vlakem přes noc mají zájem.“
Tak proč jen nutné ho dotovat?
Mám rád noční vlaky, ale tady to odůvodnění nemá logiku. A nedává smysl ani to, že spojení má dotovat jen Praha a nikoli bohatší města na trase.
Protoze zajem roste, ale nabidka dosud prakticky nulova? Protoze Praze to chybi vic nez tem bohatsim mestum na trase? Nebo na to trebata bohatsi mesta prispejou taky?
V Praze to nikomu nechybí, nabídka z blízkých zemí, hlavně z Rakouska je slušná
A z Prahy do Rakouska se teleportujem? Do Rakouska ma fajn spojeni Brno, z Prahy bohuzel furt zadnej zazrak.
vlak tam nejezdí?
(dokonce Railjet)
To samozřejmě jezdí, ale je pochopitelně rozdíl v tom, jestli člověk večer po dni stráveným doma nastoupí do vlaku a ráno vystoupí vyspanej v cíli a tím, když má z toho dne předtím strávit půlku na cestě opačným směrem a platit další lístek. Zejména pokud by pak chtěl z cíle toho nočního vlaku ráno ještě pokračovat někam dál denním vlakem…
Na ten směr na jih to přes Rakousko smysl mít může, na západ a na sever ani omylem.
no a ten vlak z Prahy se na český hranice teleportuje? Tak tu dobu navíc v něm člověk stejně prosedí.
Samozřejmě, máte pravdu, to jen já blázen jsem si hned neuvědomil, že z Prahy do Hamburku, Kodaně nebo Amstru se jinak než přes Rakousko v podstatě nedá dostat…
Ptal jste se zda se z Prahy do Rakouska se teleportujem, ne?
Celkem logicky, když jste napsal, že noční vlaky z Prahy nepotřebujem, když nám jezdí z míst, kam to z Prahy je předtím ještě pěkných pár hodin denním vlakem nebo jiným dopravním prostředkem…
No a já říkám, že ty hodiny navíc v tom vlaku stejně člověk stráví když to pojede rovnou z Prahy. A popravdě ty čtyři hodiny do Vídně raději strávím v Rail/Regio Jetu. Představa že v lehátkovém kupé budu sedět už někdy od půl čtvrtý odpoledne místo od půl osmý večer, mě zase tak moc neláká.
A proč proboha trváte na tom, že z Prahy se vždycky pojede ausgerechnet přes Vídeň? Viděl jste někdy mapu Evropy? Proč ten spací vůz nemůže vyjet večer z Prahy rovnou na sever přes Drážďany a Berlín do Hamburku/Kodaně? Pokud vím, tak koleje tam vedou, dokonce po nich i jezdí nezanedbatelnej počet vlaků. Nebo na západ přes Frankfurt do Paříže/Amstru/Bruselu? Proč by tyhle větve měly dělat naprosto nesmyslnou zajížďku přes Vídeň? To je nějakej mě neznámej fyzikální zákon, že všechny spací vozy ve vesmíru musej na každý svý cestě projet Vídní, jinak vesmír vybuchne? Jak to dělá třeba transsibiřská magistrála nebo… Číst vice »
Jestli je o něco zájem a jestli se to dá ekonomicky provozovat jsou ale dvě rozdílné věci.
Noční vlaky jsou z pohledu využití vozidel dost neefektivní. Jezdí jenom v noci a pojmou méně pasažérů. I já mám zájem o noční spojení třeba do Paříže. Ale jel bych tak za 5000 Kč, když tam přes den dojedu 1500 Kč? Hmm…, to je otázka.
A protože lidé něco chtějí, ale nechtějí za to platit je důvodem, aby nastoupil erár a začal to dotovat?
Pokud by zájem byl dostatečně silný, jistě by přišla i nabídka (viz RegioJet a jeho spojení do Splitu).
Takže tady jde o to, že se má z veřejných peněz dotovat něco, co se samo neuživí, resp. co není pár set konečných příjemců služby ochotných zaplatit ze svého. A to v čase, kdy jsou veřejné rozpočty silně deficitní a výhled krajně nejistý.
Otázka přece není, jestli je 50 milionů pro Prahu velká částka. Otázka je, jestli by Praha neměla investovat 50 miionů účelněji. Ohánět se srovnáním problematické dotace pro regionální letiště je vlastňák.
Technická poznámka: RegioJet jezdí do Rijeky, ne do Splitu. Do Splitu bude letos jezdit noční vlak z Bratislavy, provozovat ho bude ZSSK s ÖBB, SŽ a HŽ.
Letos ve smyslu platnosti současného GVD.
OK, ale to snad na principu nic nemění. Do Chorvatska je poptávka, proto vznikla i nabídka. A bez dotací.
Do Chorvatska byla ta poptávka opravdu obří, takže se to RJ vyplatilo i s vícenákladama souvisejícíma s rozjezdem linky a rovnou ve formě celýho vlaku. Navíc díky specifický situaci byli lidi ochotni zkousnout, že to jsou starší vagóny, atd. A díky nebývalýmu útlumu všeho ostatního měli u RJ energii na to rozjíždět něco tak novýho s vidinou relativně nízkýho zisku nebo klidně i snesitelnejch ztrát vyváženejch udržením zaměstnanců a reklamou pro firmu. U tohoto nebude ta poptávka tak velká a tak koncentrovaná do pár měsíců sezóny. Nebude to na samostatný vlaky, spíš na jednotlivý vozy přivěšovaný za jiný vlaky na… Číst vice »
Rozhodně by to stálo za úvahu.
Já bych volil vlak už proto, že dostat se na nástupiště bývá snazší než hledat „gate“…
Jasně, Radim potřebuje využít zakoupené vozy od DB.
Ano, ano, ANO! Prosím, ať to vyjde!
V Praze vládnou Piráti. ANO je v opozici.
Funguje někomu odkaz na ten dokument z úvodu článku? Já vidím jen nevyplněné číslo tisku, nevyplněné datum atd.
Takovéto zprávy dost surově kontrastují s argumenty pro zdražení jízdného ve veřejné dopravě… Divné priority… 🙄
V Praze hlavně kontrastuje cena zejména předplatních jízdenek.
No, ono ta veřejná doprava na které má zdražit jízdné už dotovaná je a to miliardami. A ona v článku zmíněná dotace spíše zní jako pobídka přitáhnou spoje co nejsou (třeba rakouské NightJety co se ČR vyhýbají).
A proč se vyhýbají? Třeba proto, že po té službě není poptávka?
Řekl bych, že je to spíš naší katastrofální dopravní cestou
Hmm, co takhle přemluvit MÁV a DB, aby Hungaria jela taky mimo ČR…
Protože raději jedou přes spodem přes Německo, kde je méně výluk, vyšší rychlost atp? Poptávka je téměř nulová, dost očekavatelně vzhledem k téměř nulové nabídce.
Ještě minulý rok takhle před Vánocemi by se řeklo, že poptávka po cestování do Chorvatska vlakem je téměř nulová. A hle není to nedostatkem poptávky, bylo to nedostatkem nabídky.
Za to se koupí celý 1 lužkový vagon pro 30 lidí
Lůžkový vagon si pořídí dopravce sám, ale pokud by takovou službu využilo třeba 100 lidí denně (to jsou 3 vagóny, do každého směru jeden), tak ta dotace Prahy může snížit cenu jízdenky každému o 1.370 Kč.
A takove vagony se kupuji na rok?
tak kdyby to vysypali na 5 let dopředu a ty vagony rovnou koupili, tak můžou akorát soutěžit kdo to to bude vozit
Nechapu. Kdyz uz jste ty vlaky omezily a zrusily v minulosti, tak to zas dotovat. V pripade cestovani do CR, SR se jizdenka da poridit za prijatelnou castku, ale od nas na zapad nebo na jih to vychazi hodne draze se statnimi dopravci. Projevi se ta dotace pozitivne pro cestujicu i na cene jizdenek?
Protože levice, logiku v tom nehledejte. Proč se má z veřejných peněz dotovat čistě soukromá aktivita (cestování)?
Město Praha, o kterém je v článku řeč, žádné noční vlaky pokud vím nerušilo. Nebo se pletu?
Takže ani nemá jediný důvod na ně přispívat.
Praha má asi peněz nazbyt.
50 mil je v rozpočtu Prahy poměrně bezvýznamná částka.
Přesto by se našlo spousta mnohem lepších způsobů jak naše daně utrácet než je toto. Tohleto má fungovat čistě na komerční bázi, není to ZDO. Tedy buď si to někdo koupí, nebo ne. To samé platí i pro leteckou dopravu, viz. linky do Ostravy.
A nemelo by pohodlne spojeni hlavniho mesta s dalsimi evropskymi metropolemi v ZDO byt?
A to jako proč? Pokud někdo jede soukromě, tak není důvod jeho zálibu (cestování) podporovat z veřejných peněz. Pokud jede služebně, je to komerční aktivita a opět není důvod to podporovat z veřejných peněz.
To, ze lidi cestuji a poznavaji jine zeme a mesta nic spolecnosti neprinasi? A to nemluvim zdaleka jen o lidech, kteri do ciziny jezdi vyslovene studovat a na staze zvysovat si kvalifikaci.
Nerikam kdyby to chteli nekomu plne zaplatit, tam bych byl taky proti, ale tohle je podle me fakt spis drobna pobidka k rozjeti smysluplny sluzby, ktera v Praze dost chybi.
Přináší to něco jen tomu jedinci, nikoliv společnosti. Mně je zcela lhostejné jestli cestujete nebo ne. Pokud chci provozovat nějakou aktivitu, tak si za ní mám zaplatit.
Jj, podle vás ZDO znamená akorat cestu do rachoty a k doktorovi, že. Cesta za kulturou či sportem už není ZDO. Vy budete asi mít opravdu hodně bohatý vnitřní svět…
nevím co společnosti přináší že se kdekdo pojede někam ožrat na eurovíkend
České společnosti to přináší výdaje za léčbu alkoholismu.
To zahraničí na tom vydělá (na daních z toho alkoholu)
Kolika lidem asi tak chybí noční vlaky v Praze? 150? 200?
Třeba pak přijede služebně někdo, kdo by jinak nepřijel.
A proto mu máme dotovat noční vlak?
Aby nám tu roznášel bacily…
Bezvyznamna asi ne, nicmene tohle je vec, ktera Praze aktualne dost chybi a jeji podpora by imo za to stala.
Jasne, není věští radost nez utrácet ve jménu všeobecného blaha cizí peníze.
Je to míň, než Praha vydá na MHD za jeden den.
Opravdu vydá na MHD ročně přes 18 mld?
https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/
Doplnění k odkazu: dokonce ještě více, než 18 mld.
Ano.
ano
To není argument, neexistuje žádný důvod proč by mezinárodní doprava měla být dotována.
Jasne, sedme doma a nechme se krmit historkama, jak je to v cizine strasny a jak mame byt radi za nasi zemi, kde je vsechno idealni a vlada pro nas chce jen to nejlepsi a to naprosto nezistne.
Každý ať si do zahraničí cestuje jak uzná za vhodné, ale za svoje, ne za dotace od daňových poplatníků.
Jak jsem psal, kdyby to chteli hradit plne nebo z velky casti, budu taky proti. Tohle mi prijde jako malej az symbolickej prispevek na rozjezd kterej pochopitelne vzdycky stoji vic, nez potom udrzovani zabehlyho systemu v chodu. A to mi pro vznik (respektive spis vzkriseni) smysluplne sluzby prijde v poradku.
Zejmena ve chvili, kdy je konkurencni letecka doprava podporovana radove vic a nesmyslneji uz tim, ze nemusi platit dane z paliva.
Vyjste ultrademagog. Chcete říct, že těmi dotovanými nočními vlaky budou cestovat Češi, kteří by se jinak nikdy v životě do zahraničí nepodívali?
Mezinárodní doprava je zpravidla doprava hub-hub na velkou vzdálenost, čili jsou tam velké úspory z rozsahu, taková se musí uživit sama. A pokud se neuživí, tak je správné, aby nebyla.
Tyto vaše protiargumenty jaksi vůbec nejsou k tématu dotací, respektive jsou tak obecné, že by mohly být použity i k obhajobě dotace stonásobně vyšší a to třeba i do soukromých tryskáčů — a tedy jsou z hlediska tohoto tématu nevalidní.
U tohoto typu sluzeb je rozjezd vyrazne tezsi nez potom udrzovani v chodu. Aby to fungovalo, je potreba to rovnou rozjet v nejakem rozsahu a pravidelnosti, dostat do povedomi lidi, ktery treba ze zacatku ani nenapadne, ze tato moznost je, i kdyz by se jim libila, atd. A primerenej prispevek na tento rozjezd u služby, ktera ma potencial se pozdeji zivit sama a pritom byt pro obyvatele mesta prinos, mi neprijde spatne.
Pokud ne, vytvořte si s podobně smýšlejícími nějaký spolek a dotujte si to ze svého. Možná vám i něco pošlu. Ale nenuťte nikoho, aby to musel financovat proti své vůli z pohrůžkou násilím vymáhaných daní.
Jak jste přišel na to, že noční vlaky budou pro obyvatele Prahy přínos?
Protože by jim to rozšířilo možnosti cestování po Evropě o jeden z nejpohodlnějších a nejpříjemnějších dopravních prostředků?
Za prvé fakt nesouhlasím s tím, že noční vlak je jeden „z nejpohodlnějších a nejpříjemnějších“ dopravních prostředků. Jel jsem nočním vlakem dvakrát do Košic, singl kupé a v Košicích jsem pokaždé vystupoval cca po dvou hodinách spánku celý rozlámaný a zralý na postel.
Za druhé, proč by Praha měla svým obyvatelům dotovat výlety po Evropě?
K tomu zaprvé, to, že konkrétně pro vás jsou noční vlaky nepohodlné je klidně možné. Jen zkuste pochopit, že pro spoustu lidí je zas brutálně nepohodlný lítat (ať už je to strach, nesnáší osery spojené s odbavením, nebo maj jen trochu delší nohy než průměr) nebo jezdit přes půl Evropy autem. Můžou se najít i exoti, pro který bude nejpohodlnější dálkovej autobus. Lidi maj různý potřeby a každýmu vyhovuje jinej typ dopravy. Proto je fajn mít na výběr a nebýt tlačenej do konkrétního dopravního prostředku. K tomu za druhé (i když to už se řeší na mnoha jiných místech v… Číst vice »
A to jste vyčetl kde? Jezděte si kam chcete a jak chcete, to je Vaše svaté právo, ale za své. Já to také tak dělám.
Cestovní není lidské právo, je to zábava. Buď na ní máte, nebo ne. Neexistuje jediný důvod, aby Vám na ni někdo přispíval.
Je vidět, že Piráti jsou typická levice.
I kdyby to lidské právo bylo. jedna věc je mu v tom nebránit s úplně jiná věc je mu to financovat.
a dotace, co soukromým podnikatelským subjektům valí pravice i levice horem spodem, to je jako co?
podívejte se někdy na stránky MPO co vše se zadotovalo…
nákup linky na balení prášků do peciva
technologie minipivovaru
nové pletaci stroje
a dalo by se pokračovat.
Protože oproti tomuto je nějakých 50 mio na marketing a rozjezd nějaké vlakové linky…flusnuti do moře a skvělá věc přímo pro obcany
Já neříkám, že je to argument. Já říkám, čeho je ta částka ekvivalentem.