Řidičům a cestujícím se v noci otevřel Západní okruh Plzně, uleví městu od tranzitní dopravy

Testování autobusu na Západním okruhu Plzně. Foto: PMDPTestování autobusu na Západním okruhu Plzně. Foto: PMDP

Stavba trvala tři roky, dokončena byla včas.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

Pouze dva pruhy, toje pro mne šok.
Člověk by čekal že okruh kolem 200 tusicoveho města bude mít minimálně 4 pruhy.

drakula

OK, takže víc lidí se shodlo že dvoupruh je málo. Pojďme teda tlačit na urychlené dobudování na ČTYŘPRUH, mosty jsou na to připravené , počítalo se s tím !! 😀😉

SYN

Ne, pojďme se podívat jestli to třeba náhodou nebude stačit takhle… třetí pruh ve stoupání tam mají, to je podle mně nejdůležitější, ten zbytek by mohl být OK…

Vaclav

Já si take myslim, ze dvoupruh staci. Preci jen, porad je to „jen“ mestky okruh. Co by ten ctyrpruh resil ? Ctyrpruhem to nezkapacnite. Stejne vsichni skonci na tech kruhacich a budou tam popojizdet.

pavel2

Druhej den provozu je na okruhu první nehoda… to jde hodně rychle: https://www.krimi-plzen.cz/a/prvni-nehoda-na-zapadnim-okruhu-plzne/
Chyba na straně součástky mezi volantem a pedálama co navíc ujela a cajti jí hledají…

Jarda

jakej je důvod nasrat bus na obchvat pro tranzit a řidiče? Ať si zustanou ve městě, tady bude stavět kde, u pangejta vedle patniku nebo pod mostem?
Ten obchvat je hlavně pro truck a projíždějící řidiče aby nejezdili pod oknama, ve městě nebudou tak potřeba ani uvažovat nad bus pruhama.

libor

tak to spíš budou takové tranzit linky Bolevák (Košutka) – Bory. Ne? Stavět na obchvatu asi nebude, nebude kde…

SYN

To je ale kravina, ten bus je příměstskej, a na celým tomhle úseku nestaví, jen tama projíždí. Nechtěl byste náhodou taky aby tam měli zakázaný vjezd všichni kromě vás??

Vaclav

Pokud se nyni nezasype rondel a neodebere se pruh pro IAD na karlovarske, je to promarnena prilezitost

libor

co získáte, když zasypete rondel? špunt?

Kamil

Kdyz je rondel tak super, proc se nepostavi v Sadech Petatricatniku a U Prace?

libor

tam se nevejde… ale furt nechápu, co získáte, když ho zasypete?

bkv

Možnost normální městské zástavby, tj. v místě to bude vypadat jako ve městě a ne jako uprostřed dálniční křižovatky…

libor

jasně všude všechno zastavět… a jak chcete řešit dané místo dopravně??

libor

kruháč se semaforem jako na Slovanech? nebo jako Vítězné náměstí v Dej.?

Vaclav

No ted je to zastaveno rondelem, to je opravdu vyhra. Mohly by tam byt komercni budovy a byty, ktere zvysuji ekonomickou aktivitu. Restaurace, hriste, mista kde se lide mohou setkavat. Ted je tam dalnicni kruhovy objezd, kde nemuze zastavit tramvaj a pesi od autobusu to maji daleko do Kauflandu. Diky rondelu to tam vypada jako na periferii, ktera je 500 m od namesti

Vaclav

Ano, tam se nevejde, protoze je obrovsky. Tam kde nyni je se ale taky nevejde, zabira misto 500 m od namesti, ktere by se dalo vyuzit mnohem lepe. Snizuje dopravni obsluznost MHD a chodcu. Je drahy.

SYN

No a v těsném okolí vidím zahrádky, parkplacy a vysloveně nevyužitou plochu… tak o co jde? Na další výstavbu pořád ještě místa dost, pokud vám v chybí v okolí víc lidí…

Kamil Maršálek

Byl postaven někdy v roce 75 a do dnes zvládá městský provoz. Drahé bude to zasypání, protože kdyby se do toho město necpalo, byla by oprava mostů problém ŘSD. A jestli jste viděl plány, čím se mají volné plochy zastavět, tak o moc lepší to nebude. V plánu není ani povrchový kruháč, ale obyč. křižovatka. Bude to na ní stát asi jako teď na Sadech.

Jan

Kéž by se „stavba byla dokončena včas“ stalo takovou samozřejmostí, že by to nikoho ani nenapadlo psát do podtitulku…

Surio Mario Martinez Suarez

Seld jsem do auta a jel se na to cca 150 km oodivat. Včera jsem šel obě části pešky – od krkuháče ke kruháči celých 6 km.. večer po zprovoznění jsem pak natočil i 2 videa průjezdu ze severu na jih a z jihu na sever… Estakáda je strašlivě úzká – strašné se šetřilo – svodidla jsou přímo vedle (nad) postranních čar= v zimě nebude kam odhrnovat sníh…, Silnice nemá jak na místech tak v nikde jinde žádné odstavné pruhy!!! Silnice v obou úsecích kolmo protíná doslova šílený krajinný reliéf – velmi hluboké údolí, záplavovou oblast (velmi dlouhá estakáda) a… Číst vice »

Petr Frýdlant

Kolik je tam maximální rychlost?

O.K.

Kolik byste si tam předsatvoval? 150? I kdyby byla v celé délce 70 km/h, je to výrazně rychlejší, než skákat přes město.

SYN

Hlavní rozdíl by měl být v tom nezastavování/plynulosti… ale rozhodně bych na té estakádě nenechal pruhovanou střední, tam dovolit předjíždění je o hubu, těch 100m může fakt počkat každej… Některej idiot nepočká ani tak ale ať je to jednoznačně jeho vina.

Pavel Skládaný

Pozdě. Takto aktivní jste měl být ve fázi přípravy projektu a nechat zmíněné nedostatky opravit, dokud byly „na papíře“. Na Vaše pozdější reklamace už nikdo nebude brát zřetel.

drakula

jo, to by to nesmělo bejt poloutajený , jak je v čechách zvykem – přece si do toho nenecháme kecat.

SYN

Hm, tak to že je území „hrbaté“ asi zajistilo že to tam ještě není zastavěné a díky tomu neyl až takový problém tama protáhnout komunikaci, jinak by byla spousta křiku… Podle fotek tam asi pár decimetrů na chodník/krajnici přidat mohli, laik by řekl že by to ani zatížení (a tedy cenu na „masivnost“ pilířů) zvýšit nemělo ale čert ví jaké tabulky na to mají stavaři…

Kamil Maršálek

Stavba byla dokončena včas… s desetiletým zpožděním. Pokud nastane po roce 2029 rok 1985, možná bude včas hotová i nedaleká trať na Vinice 😉

Jiří Kocurek

Ano, včas podle smlouvy. Vy byste podepsal smlouvu s dokončením v minulosti?

Kamil Maršálek

Stavba měla být hotová už v roce 2013. To, že město pak uzavřelo současnou smlouvu a ta se stihla, je věc jiná.

Kandelábr

Západní okruh je tady pro tuto silničku hodně honosné pojmenování.

Kov

Proč ten okruh nestaví ŘSD jako přeložku I. třídy namísto průtahu městem?

David

Taky tomu nerozumím, to je jak kdyby magistrála v Praze byla v péči ŘSD a vnější okruh si stavěla Praha sama.

Tomáš

Přesně! Tady ŘSD nesmyslně trvá na (nerealizovatelném) průtahu I/27 centrem Plzně a tak tolik potřebný západní okruh si Plzeňský kraj musel postavit sám. Kocourkov…

Pako

Třeba proto, že Plzeň na tuto stavbu dostala dotace z EU, jak se pozorný čtenář dozví v článku?

Kov

Kvůli dotacím budeme nesmyslně stavět okruh jako okresku a v centru města necháme I. třídu? Kromě toho ŘSD taky čerpá na různé projekty dotace z EU.

Libor

ŘSD plánuje I/20 a ta nebude přímo v centru… Obě stavby se hodí… Bohužel te 20 to trochu víc trvá

Márty

Když se dělá takto významná investice pro snížení dopravní zátěže silnic uvnitř města, mělo by zároveň dojít k úpravě odlehčených komunikací, ke snížení jejich kapacity a změně charakteru z dálničního přivaděče na městskou třídu.
Plánuje se tohle u Přemyslovy/Skvrňanské a Klatovské třídy, nebo jako vždy navýšíme kapacitu komunikací a na zbytek se vykašleme?

Kandelábr

Jelikož tohle má samo charakter okresky, tak to nepůjde, spíš chybí další zkapacitnění přidat.

Kebab

Kdyby to rovnou postavili ve 2+2, bylo by zklidnění ve městě na místě, takhle to nejspíš stačit nebude.

Pako

Nebál bych se toho. Plynule jedoucí dvoupruh pobere víc než přískokem skákaná městská třída. Jinak pozorný čtenář si určitě všimne, že všechny mostní objekty přes okruh jsou postavené na případné budoucí rozšíření na 2+2.

Profesor

Cože takový prachy za 3,5 kilaku silnice? Jako fakt 2,2 miliardy? Dyt to se nemůže nikdy vrátit! A ještě po tom je určitě jízda zdarma. Proč se staví tak draho něco co se nemůže vyplatit?

Anonymus

Proto se budou zdrazovat dalnicni znamky 🙂
Vyplati se to treba na klidnejsim prujezdu mestem. Mene budou ohrozeni i chodci deti na prechodech…

Pako

A proto je potřeba volit Bureše a Dluženu. Ti slíbí nejen dálnice hned a zadarmo, ale i levnější pivo. Nejméně pěti různých úrovních zdanění. A to se přeci vyplatí, ne? 🤣

libor

což si přečíst článek, popř. kouknout do mapy ? hm?

Profesor

A tam bych měl jako vykoukat co hm?

Haha

Že víc jak půlka je po estakádě?

pavel2

Že Profesore nerozumíš psanýmu textu. Když se tak blbě ptáš. Sebereflexe = 0.

SYN

Mel by si Profesor zkouknout něco s tou Cunk… taky si nechá všechno od odborníka vysvětlit a pak se zeptá na totální kravinu… viz Sowiet Onion 🙂

Petr

Je tam dlouhá estakáda. Obrázek číslo 4, mosty přes silnici jsou dělané na 4 pruh.

Pavel Skládaný

Pane profesore Maršáne, dobrý den!

pavel2

Víš kulový a jen blbě kydáš hospodský nesmysly. Čtení = 0, pohled do mapy = 0:-/
Nafackovat si můžeš sám a hned teď.

Miloslav

Zajímavé je, že zde na deklarovaný počet vozidel 20 tisíc denně stačí 2 pruhy, zatímco jinde se volá po stavbě dálnice při intenzitě pod 10 tisíc aut , např. D6

JirRa

Protože tohle platí Plzeň, kdyby si D6 platily Vary tak by taky nebyly 4 pruhy.

libor

tak je jasné, že v tuto chvíli to je poddimenzované, ale posun k lepšímu to prostě je…

Frantisek

Posun k lepšímu, no… A pořádné železnice zase nic, nemluvě o oživení samotných periferií, aby se nemuselo tolik jezdit. Ale to ne, my to zamaskujeme Euro 7 a auty na baterky, jako by se ta energie k pohonu brala z ničeho.

Kubrt

Tak určitě, do železničního uzlu Plzeň už léta nešla ani koruna, osobáky a rychlíky tam jezděj jak noty na buben, soupravy zablešený béčka, prostě fšechno špatně.
Doufám, že tahle moudra píšeš odněkud ze Lhoty Zálesní na telefonu Tesla Stropkov, abys nepodporoval spotřebu, zbytečné cestování a globalizaci.

bkv

Kompletní přestavba železničního uzlu Plzeň ti ušla nebo lžeš záměrně?

SYN

My hlavně zmatláme všechno dohromady, takže i to co je pravda zanikne v bahně…

Tom_Matoo

Zarezy a premosteni jsou delane s pripravou na dalsi 2 pruhy. Politici meli strach, ze nebude vyuzivany jak bylo predpokladane, tak ho radsi udelali jen jako dvojpruh. Uvidime v dalsich tydnech, dneska to podle intenzit dopravy vypada, ze nestihaji sjezdy na Vinice a na Radcice. Navic je zcela katastrofalni napojeni na velky kruhac u Makra. Tam se RSD probralo az letos, s tim ze snad za 2 roky, po 3 letech vystavby okruhu… Jinak Sady Petatricatniku vypadaji podle mapy s intenzitou porad podobne. S tim se ale asi dalo pocitat, tam zrovna tranzit na Borska pole nedela zas tak velky… Číst vice »

Petr

Je to o penězích. Kdyby ta dlouhá estakáda byla ve 4 pruhu, tak by stavba vyšla o hodně dráž. A problém bude spíše kruháč na konci než jen 2 pruhy.

David

Na D6 by kapacitně také stačily dva jízdní pruhy, stavět tam dálnici je čistě politické rozhodnutí pro podporu kraje.

SaulGoodman

Ano, ale to není špatné rozhodnutí, minimálně ne nutně. Řešení dopravní situace není jediným významem dopravních staveb, v Polsku třeba mají dobré zkušenosti s rozvojem regionů, kam vybudovali dálnice. Samozřejmě si nedělám naděje, že dálnice zázračně vyřeší vše, ale faktem je, že jedním z problémů těch příhraničních regionů je jejich „odtržení“ od zbytku země a určitá ekonomická i sociální izolovanost. Je to trochu variace na „na co tratě na 200 km/h, když nemáme vlaky“ vs „na co vlaky na 200 km/h, když nemáme tratě“. Tady jsou nízké intenzity, protože tam nikdo nejezdí, a nikdo tam nejezdí třeba i proto, že… Číst vice »

Adam

Nevím, proč Vám dávají palce dolů. Tenhle postřech je náhodou velmi dobrý. Někde se staví dlouhé kusy dálnic, kde je předpoklad okolo 10 000 deně a jinde se staví „jen dvojky“ 1+1 s předpokladem 20 000. Viz II/101.

Pako

Protože tam asi o tom nikdo neumí zapřemýšlet tak, jako vy dva. Od pivka či klávesnice je hned každému jasno, jak by se to mělo dělat.

Pako

Protože tohle je dlouhé jen pár km.
Dálnice totiž potřebujete nejen kvůli intenzitě, ale právě kvůli té dálce v názvu a pohodovému svištění 130 km/h. A mnozí i víc.

Fandík

Jelikož pracovně bydlím na Borských polích kousek od Makra, tak jsem zvědav jak bude vypadat provoz ve špičce…. Ten kruhový objezd to asi nedá a bude to tam kolabovat. Ale třeba se mýlím.

Vaclav

Nemylite se 🙁 , bohuzel. Ja chapu ze ne vzdy je mozne stavet idealne, ale ty „silene“ kruhace nez se tam postavili (myslim na obou koncich okruhu), tak na jejich miste byla louka a plno mista. Dalo se to resit jinak. Ty kruhace me opravdu „vytaceji“ To prece ty projektanti musi vedet ze to neni dobre. Nebo proste byl ukol primarne usetrit ?
Tak me napada alespon u kruhace u Makra udelat nejakej bypass ….

PetrN

přitom by stačilo turbookružní uspořádání se dvěma pruhy na vjezdu z vytíženějších směrů. Obecně klasický vícepruhový kruháč rozhodně nevyužívá potenciální možnou kapacitu (vnitřní pruh používá minimum řidičů). Zrovna ta velká okružka Domažlická-Folmavská by šla krásně na turbo přestavit…

Uvědomělý občan

Ale Češi neumějí využíval inteligentní kruháče, proto raději stavíme ty jednoduché a i tak stále po kruháči jezdit neumíme, natož aby vám někdo pustil blinkr při vyjíždění z něj a nemuseli jste tak kvůli němu zastavovat a zablokovat další auta za sebou :'(

PetrN

no ale tam kde turbookružky jsou, tak se to lidi vcelku naučili používat.. Když je řádně označená, tak je to naprosto v pohodě…

Pavel Skládaný

Přesně tak, zase z lidí (řidičů) nedělejme stále dokola takové idioty. Při turbookružním uspořádání je klíčové kvalitní směrové dopravní značení (hlavně dobře provedené návěsti před křižovatkou), aby řidič přesně a včas věděl, který pruh před křižovatkou odpovídá jeho dalšímu zamýšlenému směru jízdy za křižovatkou a správně se zařadil. Pak ho ten pruh sám navede a na výjezdu automaticky „vyklopí“ do správného výjezdu. Nedochází k žádným zmatkům ani nebezpečným změnám pruhu na okruhu, kapacita je maximální.

SYN

Blink se přeci dává jen kvůli policajtům, a tak pozdě jak to jde… sice nevím kde se to učilo, já to v autoškole přeslechl, ale řídí se tím v česku většina!

Jméno*

Přesně to se plánuje, realizace cca 2024. Bohužel min. o rok později než byl Západní okruh zprovozněn.

PetrN

super, vcelku jednoduchá ale velmi efektivní úprava

Pavel Skládaný

Pokud tady to tzv. turbookružní uspořádání není a je užito koncentrické uspořádání pruhů na okruhu, pak je to, jak píšeš (zbytečné podvazování kapacity a brečení na špatném hrobě, přitom k reorganizaci by mohlo stačit celkem málo).