Řidičům a cestujícím se v noci otevřel Západní okruh Plzně, uleví městu od tranzitní dopravy
Stavba trvala tři roky, dokončena byla včas.
Největší a nejdražší stavba v historii Plzeňského kraje je hotová. Po včerejším otevření pro pěší a cyklisty byl v noci otevřen Západní okruh. Stavba propojuje sever Plzně s dálnicí D5. Nová silnice vyšla na 2,2 miliardy korun, většinu zaplatila dotace z Evropské unie.
Nový okruh je dlouhý 3,5 kilometru. Kromě úlevy od tranzitní dopravy středem města přinese i rychlé propojení největšího sídliště na Severním předměstí s průmyslovou zónou na Borských polích. Pro kraj jde o dosud největší investici v historii, kterou financoval a byl investorem.
Stavba trvala tři roky. Je hotová včas i přes komplikace s cenami materiálů či nedostatkem zaměstnanců. Vysoké náklady v přepočtu na jeden kilometr jsou způsobeny její složitostí: více než třetina silnice vede po estakádě kolem řeky Mže, na trase jsou čtyři mosty a tři biokoridory. Kraj odhaduje, že novou silnici využije kolem 20 tisíc aut denně. Hotová druhá a poslední část navázala na etapu dokončenou před osmi lety. Celý 5,9 km dlouhý okruh propojí hlavní tahy I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary.
Velký rozruch už při stavbě vzbudila skutečnost, že silnice bude mít v každém směru jen jeden jízdní pruh. „Podle všech výpočtů je to dostatečné, je to silnice krajská, druhé třídy. Dvoupruhová silnice převede spoustu tisíc vozidel. Je to nová nabídka propojení Plzně, mimo Klatovskou třídu nebo silnici na Lochotín, takže si určitě řidiči najdou nejlepší cestu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Během příštích dvou let dojde ještě k úpravě kruhového objezdu u Makra na Borských polích.
Nové autobusové linky
Zprovoznění okruhu přinese i otevření tří nových autobusových linek. Půjde o městské i krajské linky. Linka 335 pojede ze zastávky Horní Bříza, sídliště, následně kolem železniční stanice a dále přes Třemošnou až na Borská pole. V rámci Plzně kromě Borských polí zastaví na zastávkách Bolevec, Okounová, Severka a Hokejová hala. Na lince platí tarif IDPK, který je po městě totožný s tarifem na MHD – linku lze bez problémů použít při cestování i pouze v rámci Plzně. Na lince budou zavedeny čtyři páry spojů v pracovní dny.
Zároveň dojde k drobným úpravám na linkách 334 a 362, kdy největší novinkou je zavedení spojů v pracovní dny ve 20:13 a 23.23 z CAN, které pojedou do Třemošné a Horní Břízy. Naopak zrušeny byly spoje v 13:26, 14:55 z Třemošné a v 17:08 z Okounové do Třemošné kvůli nízké vytíženosti (částečně nahrazeny linkou 335).
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) spustí nové linky o týden později. Zatím půjde o zkušební provoz, který bude sledován a vyhodnocen dle skutečné poptávky tak, aby byl finální provoz nastaven co nejefektivněji. Autobusy linky číslo 24, které dosud jezdí z Bor do Zadních Skvrňan, pojedou nově v trase Bolevec – Košutka – Radčice – Křimice – Zadní Skvrňany – U Panasoniku – Bory. Linka číslo 25 bude nově vedena v základní trase Bolevec – Nemocnice Lochotín – Vinice – Radčice – Křimice – Zadní Skvrňany – Podnikatelská – Univerzita.
Počítá se s provozem obou linek v pracovní dny v základním intervalu přibližně 60 minut, v přepravních špičkách 30 minut, v úseku z Borských polí do Zadních Skvrňan ve vzájemném časovém prokladu, to znamená střídavě. O víkendech pojede pouze linka číslo 24 v intervalu 60 minut.
Informace o nových linkách jsou na stránkách IDPK a PMDP.