Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Řídící výbor na MD schválil odsun brněnského nádraží, bez diametru

Lokomotivy 1216 Taurus rakouských ÖBB, Brno hl.n., zdroj: České dráhy
Lokomotivy 1216 Taurus rakouských ÖBB, Brno hl.n., zdroj: České dráhy

Na ministerstvu dopravy se v pondělí poprvé sešel ke klíčovému jednání Řídící výbor Železničního uzlu Brno. A jeho verdikt zní: přestěhovat nádraží k řece Svratce. Hroutí se tím možnost zachování brněnského nádraží v centru, definitivně rozhodnuto ale ještě není.

„Nyní bude o věci jednat centrální komise ministerstva dopravy. Cílem ministerstva je konečný návrh předložit do dvou měsíců na jednání vlády,“ řekl mluvčí rezortu Jakub Stadler. Centrální komise na ministerstvu musí schválit každý stavební projekt.

Komise přitom bude ještě mimo jiné zvažovat kapacitní možnosti obou variant nádraží. Správa železniční dopravní cesty dostala od řídícího výboru za úkol připravit příslušnou prezentaci. Proti přesunu k řece totiž brojí stále hlasitěji nákladní dopravci, kterým vadí plánované promíchání osobní a nákladní dopravy v brněnském uzlu.

Dalším háčkem, který může chystané stěhování zkomplikovat, je fakt, že výbor odmítl závazek současného financování takzvaného severojižního kolejového diametru ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jak požadují ve svém usnesení brněnští zastupitelé. To se může ukázat jako zásadní komplikace.

V řídícím výboru k ŽUB zasedají zástupci ministerstva dopravy, SŽDC, Jihomoravského kraje, Statutárního města Brna, Českých drah a Státního fondu dopravní infrastruktury. Centrální komisi pak tvoří zástupci MD a SFDI. Podle informací deníku Zdopravy.cz přitom mezi ministerskými úředníky zdaleka nepanuje shoda na stěhování nádraží z centra.

Usnesení řídícího výboru ŽUB:
1. Vzhledem ke snaze o minimalizaci časových a věcných rizik územní přípravy a snaze minimalizovat omezení pro cestující v době výstavby se doporučuje k realizaci varianta Ac, a to za podmínky, že přijetím varianty Ac nevzniká automatický závazek státu k výlučnému financování akce SJKD ze zdrojů SFDI v případě její realizace.

2. SŽDC na jednání Centrální komise ministerstva dopravy připraví prezentaci technologické a kapacitní spolehlivosti jednotlivých variant.

Varianta A – Řeka

Počítá se vznikem nového osobního nádraží v místech dnešního dolního nádraží v Rosické ulici. Obě stopy průjezdu prvního tranzitního železničního koridoru – osobní i nákladní – jsou sjednoceny do jedné stopy. Trať přes stávající hlavní nádraží je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Slatina pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Tuřany se zastávkou k obsluze letiště. V rámci technického návrhu jsou také definovány plochy pro výstavbu odstavných kolejišť a zařízení pro opravy a údržbu kolejových vozidel. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél stávající trati od Střelic.

Podvarianta Ac představuje kombinaci zapojení tratí od Chrlic, Břeclavi a Střelic v této podobě: zapojení trati od Chrlic do podzemní stanice pod osobním nádražím a zapojení tratí od Břeclavi a od Střelic ve směrovém uspořádání.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
BoH
Host
BoH

Snaha vyhnat cestující z hromadné dopravy dosahuje vrcholu 🙂

Michal Drábek
Host
Michal Drábek

U Centrální komise předpokládám pouhé formální potvrzení stanoviska Řídícího výboru. Určitě tam mají většinu hlasů politicky spolehliví.
Držím ale palce nákladním dopravcům, kteří představují snad jediný silný komerční zájem, který jde proti odsunu…

Michal Drábek
Host
Michal Drábek

Normalizátoři české železnice opět zvítězili, navzdory zdravému rozumu, názoru většiny odborníků i občanské angažovanosti.

Stejně jako u Studie proveditelnosti Brno – Přerov, kdy jim zase „hrozilo“, že by se měla stavět VRT (výhledově až do Ostravy). „Vrtění psem“ u SP Brno – Přerov: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/zacina-hra-o-prvni-ceskou-rychlotrat-studie-doporucuje-200-km-h-1222529

Ještě tady někdo věří, že volby mohou něco změnit? Úředníci, velký kapitál, průmysl, politici a různé pochybné existence se vždycky domluví…

Jose
Host
Jose

To bylo jasné předem. Cestující či doprava je úplně to poslední, co by někoho zajímalo.

liposh
Host
liposh

Samotné odsunuté nádraží ani to, že bude smíšené s nákladní dopravou není problém. Problém je, že jeho dopravní infrastruktura byla vyprojektována před 20 lety, takže už teď je ten plán nevyhovující. A což teprve za 20 let odteď, až se to postaví.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

To jako opravdu bude mít případná VRT od Prahy v Brně úvrať??? (V textu máte chybu, trať od Střelic se napojuje od jihozápadu a ne od jihovýchodu – ale to je jen maličkost)

redakce
Člen

Vy si děláte nějaké starosti se zapojením VRT? Já se Vám divím …

liposh
Host
liposh

Taky bych nějakou úvrať řešil až na posledním místě. V 80% evropských měst je hlavas slepá kolej. Fascinující je spíš odpověď na dotaz, který jsem položil týmu architektů: „A ono musí být napojení nádraží na VRT v poloze Petrov ze severu tunely a nemůže být z jihu s úvratí?“ a odpověď zněla „Šlo by to, není tam žádný zádrhel, ale nikdo to tak nevyprojektoval a navíc by to vysokorychlostním vlakům trvalo o 30 vteřin déle“ …tomu říkám argument jak noha. …a to byla ta chvíle, kdy jsem se z příznivce varianty „Řeka“ stal příznivcem nulové varianty. 😀

redakce
Člen

liposh:
Současní architekti jsou možná dobří znalci a prosazovatelé estetiky v architektuře (viz třeba Kotas), ale to, co vyplodí, je sice někdy třeba i hezké, ale ve výsledku velmi často naprosto nepoužitelné z pohledu skutečných koncových uživatelů a navíc neskutečně komplikované a drahé pro údržbu (opět viz Kotas) …

Oldřich Sládek
Host

No….ještě je v tom usnesení bod 2…..

redakce
Člen

Obávám se, že výstupem z toho bodu pouze prodražení stavby o nějaké přidané další dvě průjezdné koleje vedené středem nádraží (bez peronních hran), což prodlouží přístup na vzdálenější perony a jen ještě zhorší tu už beztak strašnou zparchantělinu, ale změnu názoru na novou polohu nádraží už to nepřinese.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak, sbírka „Brno sobě“ se může rozjet. Ještě pár „rotšíldů“ současnosti – Bakala, Babiš, Babica … 😀

Honza
Host
Honza

To, že je to v titulku napsáno jak je to napsáno chápu, nicméně oni neodmítli diametr. Odmítli výlučné financování projektu ze SFDI. A s tím, že si Brno zafinancuje výstavbu zastávek a navazující infrastruktury se v Brně počítá, nebo aspoň politici, se kterými jsem mluvil s tím tak počítají. Zásadní je, aby novou trať (= zjednodušeně „hlavně ty tunely“) zafinancoval stát.

DJ
Host
DJ

Tím ho ovšem de facto odmítli. Brno má nastavený podíl daní na to, že velké věci jako VMO nebo právě diametr cáluje stát – narozdíl od Prahy, která je schopná si svůj MO nebo metro táhnout sama. Když tedy stát říká, že ze státního diametr nebude, tak diametr nebude vůbec.

Jinak to drahé na podzemní dráze nejsou tunely, ale právě stanice.

RH
Host
RH

DJ – opravdu to chce pořádně číst: „přijetím varianty Ac nevzniká automatický závazek státu k výlučnému financování akce SJKD ze zdrojů SFDI v případě její realizace“. „Stát“ (fskutečnosti Řídící výbor ŽUB), rozhodně neříká, že ze státního diametr nebude. Pro SJKD se od začátku úvah počítá s vícezdrojovým financováním (stát, kraj, město), čili citovaný výrok je s tím v souladu. Navíc stavba může i po tomto výroku být klidně plně financována státem, jen k tomu (logicky) „nevzniká automatický závazek“ ve chvíli, kdy ještě neexistuje ani studie proveditelnosti.

Mira
Host
Mira

Nádraží ve variantě Řeka s novým SJKD zcela jistě bude počítat a prostory v podzemí budou vybudovány, aby případná výstavba SJKD narušila co nejméně provoz nádraží. Pak už se to „pouze“ napojí zleva zprava a je to :-).

Petr31
Host
Petr31

Mira:Pak už se to „pouze“ napojí zleva zprava a je to – bohužel není. Aktuální studie diametru, kterou má město na stránkách je podle mě dost špatná, počítá s rychlostí jen 60 km/h, napojení jen jedné trati a jen speciální a krátké soupravy. A právě napojení jedné nebo více tratí a délka stranic by ovlivnila polohu podzemní stanice. Bez aktualizace studie se tudíž nemůže nádraží v této variantě začít stavět.

Mira
Host
Mira

Vzhledem k tomu, že vlaky na diametru mají zastavovat co chvila ani větší rychlost než 60km/h není dosažitelná. To chápu. To určitě prokázal i graf dynamických rychlostí. Rychlíky po něm jezdit určitě nebudou :-).

Mira
Host
Mira

No zaplaťpámbu….Tak hlavně, aby se už koplo do země. Těch 500m už nějak dojdu pěšky. V tom problém nevidím.
MV.

Jiří Krtička
Host
Jiří Krtička

Pevně doufám, že při rychlosti přípravy staveb u nás k prvnímu výkopu dojde až v době, kdy budu v důchodu. Tedy někdy za dvacet let.

Petr31
Host
Petr31

Tak teď je to už 500 m. Zítra se dozvím, že vlastně jen 100, nebo že Řeka je vlastně jen Petrov. Ve skutečnosti je to téměř kilometr.A od modernizace za desítky miliard bych čekal víc než ZHORŠENÍ cestování. Zvlášť podud dojíždím denně.

Jan
Host
Jan

no to není 500m

redakce
Člen

Jiří Krtička: Já už se sice uvedení té hovadiny do provozu určitě vůbec nedožiji (čemuž jsem pochopitelně velice rád), ale je mi smutno z toho, co současná generace připravuje pro ty budoucí: místo toho, aby železnici (a veřejnou dopravu vůbec) měnila na uživatelsky co nejpříjemnější, dělá maximum pro to, aby ji cestujícím maximálně znepříjemňovala a vyháněla je do stále snadněji dostupné IAD (která je navíc už tak „idolem“) … Petr31: Ona bude končícím a začínajícím cestujícím nejen vadit ta větší vzdálenost od centra, ale všem bude chybět také snadná možnost nákupu levného občerstvení i v blízkém okolí nádraží (třeba i… Číst vice »

Mira
Host
Mira

Odměřil jsem si vzdálenost obou variant a je tak asi tak. Nějakej metr sem tam už nic neřeší.

Tom
Host
Tom

Lobbysti zvítězili, pozemkoví spekulanti a developeři si konečně přijdou na své.

jan
Host
jan

Oni jsou už prostě tak rozhodnutí.. Klíčové je přesvědčit pak stát, aby neprodával, nerušil koleje v cetru.

Jose
Host
Jose

To už je rozhodnutý taky, nebuďte naivní.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

„Vzhledem ke snaze o minimalizaci časových a věcných rizik“ – takže hlavně to postavte aby se stavbou samotnou nebyly problémy. To že se tím zhorší doprava v druhém největším městě republiky, to je vedlejší.

Ať jdou s tímto přístupem na MD někam..

a8n
Host
a8n

Nejhorší je, že to tímhle absurdním argumentem tlačí už od počátku novodobých snah.

brzdič zániku
Host
brzdič zániku

Proč MD?? Tam mají většinu zastánci Petrova. Teda až na jednoho ředitele..

Marty-t2
Host
Marty-t2

Proč Brnu mají vždycky stačit nějaká provizorní řešení ? Bez SJKD je odsun nesmyslem, mlýnem na vodu aktivistům co za každou cenu chtějí nádraží v centru. Ale jistě chápu – rozděl a panuj…

redakce
Člen

ODSun je nesmyslem od samého počátku i se SJKD – ale jakou odpověď chtěli v Brně slyšet, když si sami nedokáží uvědomit, co má a co nemá smysl a jen vztekle „dupou nožkou“, když jim někdo nechce platit zbytečné vyhazování peněz?

MartinM
Host
MartinM

Tak vybrali variantu Ac ta se SJKD počítá, akorát se to nebude stavět najednou, což bylo jasný vzhledem k tomu, že SJKD není ani trochu připravený.

DJ
Host
DJ

MartinM: když se to nebude stavět najednou, kam tedy mají vlaky z Chrlic až v 15min taktu jezdit?

Varianta Ac bez současně stavěného diametru je vylhanost.

Kejm
Host
Kejm

Budou konči ve slepém nástupišti, které je součástí schváleného projektu.

V budoucnu bude protaženo pod Brnem.

Co je na tom nepochopitelného?

D
Host
D

MartinM: Že se SJKD a ŽUB nebudou stavět naráz je jasné od počátku. Rozhodnutí výboru ovšem hovoří o tom, že stát se nazavazuje SJKD vůbec financovat. Jinak řečeno – může SJKD může být i nemusí, ale stavbou ŽUB nevzniká žádný nárok. Takové rozhodnutí považuji za zcela apolitické. Jak je tu již někde napsáno – akorát voda na mlýn protiodsunovým aktivistům. Co hrozného by se stalo, kdyby v rozhodnutí bylo – stát postaví někdy pozdějc SJKD? Je vidět, že v komisi sedí spíš technicky a ekonomicky myslící jedinci, ale rozhodně ne lidé tvořící politiku a kompromisy. Což je při komunikaci s… Číst vice »

bkp
Host
bkp

Alibismus, pat, faktické nerozhodnutí,…

Milan
Host
Milan

Kéž by to tak bylo, pro cestující jedině dobrá zpráva.

Bram
Host
Bram

Spíš bych to nazval zdržovací taktikou a to je za současné situace zcela v pořádku. Časem se to vyřeší tak, že odsun už nebude z čeho financovat. Naštěstí. Sice bude dále existovat současné kapacitně nevyhovující nádraží, ale pořád je to lepší situace než odsun. Nádraží se postupně opravuje, proběhne výměna zabezpečovacího zařízení. Konečně spadne do propadliště dějin tvrzení: S nádražím musíme něco udělat, neboť je v hrozném stavu, životnost zabezpečovacího zařízení je u konce atd.. A když už se do toho pustíme, tak nádraží zároveň přesuneme. Také do budoucna posílí pozice ŽESNADu, což bude znamenat další přesun závaží na misce… Číst vice »

Partneři