Řidiči nezvládají zipování, vysvětluje kolony na Pražském okruhu ŘSD. Staví se delší připojovací pruh
Opravy Pražského okruhu (D0) mezi Lochkovem a Slivencem. Foto: ŘSD

Oprava Pražského okruhu u Slivence pokračuje, pokládá se nová betonová vozovka.
Je zvláštní že nikdo se nepozastavuje nad tím že se vší technikou kilometr trvá přes měsíc tedy pracovní den nezvladnou ani 50 metru….
Asi ostatní lidé vědí, že existují i další statistické ukazatele než průměr ze základky, který nejde použít, pokud není celých 1000m souvislých a stavěných stejnou technologií. Aka – pokud mám kilometr asfaltu a jeden betonový most, tak měsíc jeho tuhnutí mi těžko řekne něco o tom, kolik asfaltu za den natáhnu finišerem. Tady se navic mění povrch z asfaltového na betonový celý…
No na D5 se ten betonový povrch v moc dobrém světle nekázal… oprava přišla citelně dřív než třeba D1…
Specialitou je (kromě toho že při tipování „předbihate“ )že když někoho chcete pustit tak musíte v podstatě zastavit a teprve když už stojíte tak tam teprve vjede. Takže plynulost je ta tam
Tak ať se místo statické značky v místě kde se má zipovat umístí obří displej s animací jak vozidla plynule zipuji/napojují se/zařazují
Na 200m připojovacím pruhu ani nejde o „pravý“ zip… k tomu dochází když pruhy jedou stejně rychle…
Ridici to zvladaji dle me vsude jen ne kolem Prahy, ukazkove zipuji v Ostrave, sam jsem prekvapeny a taky v Brne i Olomouci, vlastne vsude kde nejsou sebestredni nabubreli ridici.
A proto se přes Brno jezdí hodinu, protože řídiči umí ukázkově zipovat 🙂
Stačí jeden, dva řídiči, kteří se zákonitě musí narvat až na konec připojovacího pruhu, jen aby předjeli co nejvíc aut a pak kvůli nim ten pruh brzdí a hle, jsou tu kolony.
meh, spravne se mate zipovat na konci pruhu. pokud se tedy nekdo radi drive, tak to dela spatne on, nikoliv ti kteri podle pravidel dokedou na komec. Nazorna ukazka naprosto tristni znalosti pravidel silnicniho provozu.
To ano, ale také by na ten konec připojováku měli přijet STEJNOU rychlostí jako ten ¨průběžný pruh, jinak se při rozdílných rychlostech nejedná o zip…
Svatá prostoto
Předpokládám, že jste z Brna a díky vám to tu hodinu zabere. Naučte se pravidla, vy chytrolíne. Třeba se díky tomu i dostanete přes město rychleji.
No tak k tomu chaosu tomu taky napomáhá to často u nás chaotické značení. Ale jinak by tma měli stavět primárně třetí pruh v obou směrech, delší připojovák to nespasí.
Na řadě míst je „zipování“ dopravním značením organizováno tak, že ze všeho nejvíc připomíná neoprávněné vynucování přednosti a bezohledné předbíhání v koloně.
Ten připojovací pruh by měli protáhnout až k D5
Mne prijde, ze vsichnj zipuji vzorne, ac vzacne se najde nekdo, kdo nema moc chut pustit.
Bylo by samozrejme lepsi, kdyby ridici dojeli az na konec konciciho pruhu, ale co uz
Ano, v Praze se většinou zipuje dobře, ale stejnak se většina řidičů drží v pravém pruhu místo toho, aby využili oba dva. V některých místech jsou schopni i blokovat křižovatku (např. na Vypichu) a prostě za žádné situace nepřejedou do pruhu, který za 100 metrů končí. To už fakt nechápu…
Tak pokud nedojedou na konec pruhu, tak se nezipuji vzorne 🙂
ŘSD by mělo aktivně působit na chování rodičů pomocí značek. V Německu je na krizových místech značka „Einordnen lassen“, které rozumí každý.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Einordnen_lassen.png
U nás máme značku IP29, které každý, kdo k ní v levém pruhu zvládne dojet, také rozumí. Ten zbytek zipuje tak o 500m dříve.
viz. https://www.zidoz.cz/znacka/ip29-stridave-razeni
Přesně tak. Jenže pravidla zipování nejsou kvůli tomu, že se zúžením projede rychleji, ale že řidiči v pravém pruhu pokud se dojede k zúžení, tak jsou povinni pustit ty v levém pruhu a to střídavě, aby nevznikali zmatky při zařazování do jednoho pruhu.
To pravidlo je k tomu, aby zúžením projelo CO NEJVÍCE AUT rychlostí, která tam je určená.
Einordnen lassen znamená umožni zařazení (připojujících se). Ale s tím problém nemáme. Kdo dojede na konec pruhu a řadí se, je vpuštěn. Co se ale musíme naučit je, že musíme dojet právě až na konec pruhu a *až tam se zařadit*. Ne obsazovat skulinky 500m před svodem. Ani skulinky 30m před svodem. To není zip, nýbrž bezohledné chování generující naprosto zbytečné kolony.
O tom, co řidiči i přes absolvování kurzu nezvládají, by se daly popsat celé knihovny. Nebo je to ignorace? Ono je to jedno, výsledek je stejný.
Pravidla, která nikdo nekontroluje se holt nedodržují. Úplně běžně se mi v pátek stávalo, že na čtyřpruhu od Jičína do Úlibic zablokoval kamion úmyslně levý jízdní pruh a popojížděl souběžně s kolonou v pravo, aby ho osobní auta ve frontě před zúžením nepředbíhala. Policie? Nikde nic..
Aniž bych ho schvaloval, tohle je možné jedině pokud trotlové nedodrží zip. Nejpozději od značky „za x metrů zúžení“ kdo je v končícím pruhu, ten srovnává rychlost a drží se vedle „své díry.“ Kdo je v průběžném pruhu, ten pomalu zvyšuje rozestup na délku auta co pouští. Zipuje se 1:1 na konci. => Při dodržení jsou oba pruhy stejně rychlé. Kamion který by přijel v levém pruhu by dělal dobře, že by se držel. Často se stává, že nějaký trotl do konce neví kam se řadí (auto předemnou se řadí před kamion na mé třetí hodině. Že bych já nešel… Číst vice »
Ano opravdu je to tak, ke zůžení mají oba pruhy přijíždět stejnou rychlostí, oprávě aby bylo evidentní kam kdo „patří“ zařadit. Ne že se k zůžení někdo přižene a rychlost srovná až na konci, takže se celou dobu těžko odhaduje KAM se vlastně pokusí zařadit.
To že se nezvládá zipování je známá věc, onehdy jsem měl nepěkný výstup na Ohradě. Přitom je to efektivní a celkem jednoduchá věc. Jen to chce trošku respektu.
A včem je efektní?
zvysuje mnozstvi aut, ktere v danem case projedou zuzenim.
Jak to? To je přeci fyzicky nemožné 🙂
boze muj.
vysvetleni mate v me odpovedi onoar prispevku nize.
Aha, takže tím zúžením se pojede rychleji, když se bude správně zipovat ze dvou pruhů? Ne. tím zúžením se pojede pořád stejně rychle a jedno, jak se před zúžením bude kdo řadit. To bys mohl říct, že když se bude zipovat ze tří pruhů do jednoho, tak se zúžením pojede třikrát rychleji? 🙂 To fakt nemá cenu.
A tady je přesně ten důvod, proč zipování v ČR nefunguje, a ani nikdy nebude. Odborného výkladu netřeba, řidiči jako Aleš tomu přeci rozumí, a podle toho se řídí. Škoda že potom zablokují o 4 křižovatky víc než je potřeba, dopravní kapacitu sníží na polovinu, a místo pomalu popojíždějící kolony vznikne poskakovací popojíždění bumper to bumper.
Já s Tebou souhlasím. Jeden z důvodů zipování je, aby se netvořilikolony ve městě jen v jednomu pruhu. Ale nikoliv, aby se zúžením projelůo rychleji. To je to, o čem tady píši. A prosím o mé řidičské praxi radši nemluv, když nic nevíš.
Možná nic nevíme.
ale stačí číst. i ten nejhorší polskej kamionák proti vám bude řidičem na velmi vysoké úrovni, který není překážkou na silnici.
Nechci vědět, jakou máš praxi. Zůžením, kde je 80km/h se projede nejrychleji 80km/h jestli teda chceš být exaktní. Ale počet aut, která za hodinu místem projedou je silně variabilní podle toho, jak se tam zvládnou řidiči před samotným zúžením seřadit. Zda se rozjíždějí z místa, protože se doprava nacpalo dvakrát tolik aut, nebo zda se plynle zpomalilo ze 120 a kolona pokračuje plynule ve dvou pruzích s dostatečnými rozestupy (mezi ublíženými řidiči v ČR další sci-fi), aby plynule sjeli do jednoho pruhu a pokračovali 80km/h…
Konstantní rychlost (blízká té povolené) bez propadů, a rozestupy právě tak akorát aby byly bezpečné, to je ideál pro maximální propustnost zůženého místa (plus místa tesně před zůžením). Teoreticky je to samozřejmě celkem jednoduché. Ale lidi nemají tak přesný odhad aby toto zvládli při rozjezdu „z nuly“ proto je důležité aby ke zůžení přijížděli už tou optimální rychlostí a včas vytvářeli to „šachovnicové“ uspořádání aby bylo vidět kdo kam „patří“ (bude zajíždět)…
nemá, Aleši, běžte diskutovat tam, kde vaši genialitu ocení více.
V tom zúžení jedou auta pořád stejnou rychlostí, většinou omezenopu dopravní značkou. Takže za určitý čas tam projede pořád stejné množství aut a je úplně jedno, jak se před zúžením řadí.
boze muj.
tim omezenim projedou stejnou rychlosti.
PROBLEM JE JINDE – POKUD SE AUTA NERADI PLYNULE ZIPEM PRED ZUZENIM, NENI KAPACITA TOHO ZUZENEHO MISTA VYUZITA NA MAXIMUM. PROTOZE SE VOZIDLA ZASTAVUJI A OPETOVNE SE ROZJIZDEJI PRED ZUZENIM.
😀 oni se také zastavují, když tam pouští z připojovacího pruhu, přeci. Ale auta pomalu jedou v jednom, nebo dvou pruzích, to je úplně jedno. Čekací doba je stejná, protože v tom zúžení projede stejný počet aut.
ne, nezastavuji. tedy pokud to neni ridic mamlas, co neni schopen snizit rychlost tak, aby se PLYNULE pred nim vytvorila mezera pro auto , a ono auto se tam neni schopno plynule zaradit.
Tak dobře, no.
Pusťte si nějaké instruktážní video. Je vidět, že nemáte páru, o čem je řeč.
V žádném instruktážním videu se nemluví, že zipováním se rychleji projede zúžením. Bohužel. To by jste měl vědět, když o tom máte páru.
Zipováním na SPRÁVNÉM MÍSTĚ v URČENÉM POŘADÍ. Ono totiž když se nacpeš doprava dříve, tak auta, co by jinak popojížděla plunule musí zabrzdit a znova se rozjet, což nejenže kolonu značně prodlužuje, ale zablokuješ tím křižovatky za sebou. V ČR jsou ještě lepší experti, kteří vlevo prostě zastaví a čekají, až je v pravo někdo pustí. Prostě by se za porušování pravidla zipu mělo pokutovat jako za předjíždění na plné čáře. Tam se taky může diskutovat, že proti nic nejelo, tak o co jde…že?
Já ale od začátku nemluvím o křižovatkách za sebou. Já od začátku tady tvrdím, že zipováním se nezrychlý průjezd zúžením. Nic jiného. Kvůli tomu zipování není. je právě proto, co říkáš Ty. Aby byl řád ve sbíhání se do jednoho pruhu a co nejméně to ovlivnovalo dopravní situaci před zúžením.
To snad z toho logicky vyplývá, ne? Přece by se ten způsob řazení nedoporučoval, kdyby byl z hlediska času nevýhodný. 😉😄
Zužením projede za hodinu *maximálně* nějaké množství aut.
Pokud se někdo před zužením zastaví a rozjíždí z 0, tak má před sebou zbytečnou mezeru => propustnost je menší, než by mohla.
Bez efektnosti se obejdeme.
Důležité je, že je efektivní.
Aleši, Vás bych tipoval na řidiče tak maximálně… kolobrndy. Jinak byste takhle debilní otázku nemohl položit. Tak ať to sviští (na koloběžce). 👍🏻
Došli argumenty, tak se přechází k urážkám. Jak typické. 🙂
A došla i gramatika
Jestli to správně chápu, tak Aleš se hádá, že na osmdesátce se díky pravidlu zipu nepojede rychleji než osmdesátkou, což je na místě asi jako teorie „Čím víc gólů dáme, tím víc bodů máme“.
Divíte se? Ty lži a mýty, co tady plácáte, rozumný člověk nemůže vydržet. Ale vy si prostě nedáte pokoj, že? 😄
No tam by zipovani ani skoro prakticky byt nemelo, jedna se o slouceni leveho a prostredniho pruhu, tam maji jet jen ti co nekoho predjizdi, nicmene problem nastava uz dole na moste, protoze ti co prijedou od D1 casto jaksi neumi prejet do praveho pruhu, ktery od I/4 neni pripojovaci, ale stane se z nej prubezny a jedou celou dobu vesele v prostrednim.
zipovat češi opravdu moc neumí, nechápu, proč se nevymyslí nějaké dopravní značky, které by efektivitu zipování vysvětlily právě v těchto místech.
Typická zkušenost je ta, že na princip zipování nejčastěji dlabou kamioňáci PL (najíždějí a drží minimální mezeru tak, že si to lze vyložit, že odmítají pustit zipující). Další často vídané jevy? Připojující se od Barrandova: řada jedinců předvádí argresivní myšku aneb co nejrychleji do levého (čímž si ovšem často nepomůžou ani trochu), jiná sorta expertů klasicky nevyužije připojovací pruh a rve to hned do průběžného. Z toho vznikají kolony. Vjíždění ze stopky (15) je dost o ústa. Od namalované stop čáry obtížně odhadujete, do které mezery se můžete trefit. Když najedete blíž, pěkně se vám provoz schová do mrtvého úhlu.… Číst vice »
Ještě nezapomeňte na experty, kteří připojovací pruh blokují, aby je náhodou někdo nepředběhnul a nedojel až na konec připojováku.
Když v připojovacím pruhu předjedeš více jak dvě auta, tak ano, předjíždíš.
Nepředjíždíš v pravém slova smyslu, v připojovacím stejně jako odpojovacím pruhu lze jet legálně rychleji než v pruzích průběžných (tj. „předjet“ zprava je zde zcela normální a rutinní, tak jsou ty pruhy nakonec myšleny).
Já ten zákon znám, oficiálně je to v pořádku. Ale fakticky předjedeš auta které tam dojeli před Tebou.
Holt jednou má výhodu jeden, podruhé druhý, to je život a zde to má logiku.
Já s tím souhlasím. Jen nejde nadávat na to, že se špatně zipuje a tím se hůře projíždí zúžením. To je prostě blbost.
Pokud je před nima volno a mám dostatečné zrychlení, tak je v pořádku řadit se před ně.
Pokud je tam kolona, proč není kolona i v připojováku + proč nezipovat?
opravdu kdyz jste v pripojovacim pruhu a v prubeznem pruhu je kolona, tak zastavite hned na zacatku a chcete se radit?
no maucta. tim to tvrzeni, ze zipovani je jedna velka bublina, stavite do uplne jineho svetla.
Přečtěte si to pořádně a zapřemýšlejte. V tom zúžení projede pouze určitý počet aut za určitou dobu a je úplně jedno, kdo se kde do toho pruhu zařadí. pokud se budou řidiči od začátku řadit ve dvou pruzích, tak budou čekat stejně dlouho, jak kdyby se řadili ihned jen do toho jediného pruhu. Vždyt je to logické.
ja nad tim premyslet nemusim. narozdil od vas ridicak mam, a jezdim.
cekat nebudou a pokud by vsichni znali pravidlo zipu, a budou se radit na ocekavanem miste, tak jen mirne pribrzdi,, udelaji si misto na velikost auta, a vsichni se plynule radi.
pokud se najde mamlas, ktery se zacne necekane radit jinde, nez ma, tak zdrzeni v pruzich je vetsi. casto to totiz vede k uplnemu zastaveni toku vozidel v jednom ci obou pruzich.
Tak ještě jednou: Jedeš ve dvoupruzích a dojíždíš ke zúžení. V pravém pruhu stojí dvě auta, v levém žádné. Ty podle pravidel zipování najedeš do levého pruhu. Takže první auto z pravého pruhu vjede do zúžení a podle pravidel zipování jako druhý jedeš ty a až potom pojede to druhé auto z pravého pruhu. Takže co se stalo? Ty jsi předjel auto, které bylo před tebou a kvůli pravidel zipování se on zdržel, protože tě musel pustit. Jinak by si jel až ty za ním.
boze. celou dobu se bavime o zipovani v kolonach, napr pred zuzenim, kde se potkavaji dva obsazene pruhy.
pokid je situace takova, ze sirokodaleko neni provoz, je situace jina – clovek necha rychlejsi auta v prubeznem prihu projet, a zaradi se za ne.
Ale to je přeci jedno. Já to napsal jen kvůli zjednodušení a lepšímu pochopení. No nic, nestalo se.
Ano, takhle vznikají vlny v dopravním proudu, které mohou rozhodit jeho stabilitu dost daleko. To je asi hlavní problém.
Ale ta vlna přeci vznikne i tím, že řidič v pravém pruhu musí pustit toho v levém, tak zabrzí a všichni za ním, ne? 🙂
v tom je kouzlo zipování – pokud opravdu řidiči zipují, a ne jako mamlasové šlapou na brzdy a zastavují do nuly, žádná vlna nevzniká.
Jasně.
V Německu by jim to neprošlo, neb v zákoně o provozu (StVO) je přímo napsáno, že řidič je povinen využít celé délky připojovacího pruhu.
Hele já vám do toho nechci kecat, ale od Baranďáku žádný zip není, je tam značka dej přednost v jízdě….
Typická výmluva RSD na zipování. Situace je dána hustotou provozu a faktickým stavem okruhu, který měl být min. v úseku D5 -exit Barrandov tripruhovy v roce 2011 při otevření tunelu. Horší situace než od D1 je opačné od D5, která postava od Berouna, zvláště minulý týden byl výživný. Tam ke všemu přispívá, ať se staví nebo ne, sjezd na okruh kapacitně z doby krále Klacka. A to je skutečně výhradně a jen problém RSD, proč již dávno nebyl zkapacitněn. Doporučuji navštívit HN, kde pan ředitel ŘSD předvídá, že zde bude ještě hůře a postižené odkazuje na to, že on sám… Číst vice »
jj nikdy nechápu, proč ten okruh nepostavili rovnou tříproudý celý, vždyť jsme tranzitní země. i tři pruhy by nestačily
Ano, proč nepostavit rovnou 4 pruhy, že? Nebo pět? Šest?
Prosím uvědomte si, že právě tady se ukazuje prostorová neefektivita osobních aut. Když už je ten proud tak velký, že chce víc jak dva pruhy, zjevně je efektivnější využít prostorově úspornější dopravní mód.
Já dneska viděl prostorovou efektivitu vlaku, Burácely čtyři dieselové motory a uvnitř sedělo pár lidí. Docela by bylo zajímavé tohle spočítat, aby konečně bylo vidět kolik se kudy protáhne lidi a materiálu.
Přetížení D0 514 je důsledkem chybějící severní části okruhu, chybějící Radlické radiály a křížení D5 a D0, které uvázlo v 80. Letech. Také krystalický důkaz toho, když aktivisti někde zablokují výstavbu části okruhů, problem jen přehodí někam jinam. Systém může fungovat pouze jako system, nikoliv jako změt nepropojených fragmentů. Monocentrické směřování dálnic do/z Prahy je v pořádku, Čechy mají historicky jinou dopravní strukturu než třeba Morava. Problém je ten, že D0 měl být hotový už před dekádami. Jenže se nakonec vždy upřednostňovalo z politických důvodů protahování dálnic radiálním směrem místo budování okruhu. Kdyby tomu tak nebylo, ne-Praha by vřískala, že… Číst vice »
No a náhrada severní části okruhu v podobě D7 je omezena u Slaného a I/16 na Mělníku. Mělník nad 12t přes na léto opět jako každý druhý rok uzavřen pro úpravu ul. Nádražní zhruba 100 od předchozí uzavírky při výstavbě prutahoobchvatu. To se nemohlo udělat rovnou najednou. Objížďka je po D8 mezi 0 a 18. km, takže zahustime dopravu už tak kolabující dopravu před Prahou.
“ Také krystalický důkaz toho, když aktivisti někde zablokují výstavbu části okruhů, problem jen přehodí někam jinam.”
Ne. Tenhle problém by tu byl i při dostavěném okruhu, protože by celkově jezdilo víc aut. Jinak řečeno – dokažte svoje tvrzení, že by aut celkově nepřibylo víc oproti současnému stavu, když všechny zkušenosti dokazují opak.
S tím zipováním je to velká bublina. At se řidiči řadí 10km před zúžením, nebo jen 20m, tak v tom zúžení stejně projede kolem jednoho bodu stejný počet aut a stejnou rychlostí. Je úplně jedno, kde a jak dlouhé jsou fronty. Vždyt je to základ matiky. Akorát když se zipuje, tak není jedna dlouhá fronta ale dvě kratší se stejnou čekací dobou.
Ani náhodou. 😄
Bohuzel i kdyby byl pripojovaci pas dlouhy treba 100 km, stejne se budou lidi pripojovat hned na zacatku pasu a ne az na konci, aby meli dostatecnou rychlost. Tohle se cesi nikdy nenauci.
Vždyt je to blbost. V tom zúžení projedou auta stejnou rychlostí a ve stejném počtu kolem jednoho bodu, at se řadí 100km nebo 20m před zúžením. Víc jich tam přeci neprojede. To je jednoduchá matika.
nejde o to, jestli je to 100 nebo 20 km.
jde o to, ze se vzdy najde nejaky mamlas, ktery se za kazdou cenu musi zaradit hned, je schopen kvuli tomu zastavit svuj pruh (ceka, nez ho nekdo pusti) a zpomalit i ten pruh, kam se radi (protoze se vzdy najde nejaky mamls, ktery zastavi a pusti ho)
Vždyt je to nesmysl. V tom zúžení projedou auta stejnou rychlostí a ve stejném počtu kolem jednoho bodu, at se řadí 100km nebo 20m před zúžením. Víc jich tam přeci neprojede. To je jednoduchá matika.
A pritom by pomohla zmena znaceni „za par susnu“ – prodlouzit plnou caru a prerusovanou nechat az ke konci pripojovaku, aby to cloveka automaticky vedlo k vyuziti jeho plne delky.
A vy si myslíte, že by nějaké větší procento českých řidičů tu souvislou čáru akceptovalo a respektovalo?
Ano. S veskerou vaznosti se domnivam, ze tolikych lidi se pripojuje predcasne prave proto, ze „jim znaceni ukazuje, ze uz prece muzou“.
Vy se domnivate, ze k tomuto nesvaru dochazi u tolika ridicu umyslne natolik, ze by zmenu znaceni ignorovali?
Pravidla jsou nejak dana, vetsina lidi je vicemene respektuje. A kdo je respektovat nechce, tak toho by nezastavil ani prah, pres kterej by se museli predrncat 🙂
Tohle je rozšířená česká prasárna, skoro epidemie. Tohle se Češi snad nikdy nenaučí.
Ano, mnozí řidiči (viz pan Aleš zde) prostě nechápou, že ty nadměrné zácpy vznikají právě tím zastavením před zúžením, a ne ve zúžení samotném. A že se mají zařazovat (pouštět) průběžně během jízdy tak, aby na konci bylo právě místo na připojované auto tak, aby se při jízdě plynule zařadilo a tím se nadměrně nebrzdili ostatní.
Pak může jet proud 80. Jinak před zúžením prostě poskakuje.