Řidiči kamionů odmítají vjet na váhu, stěžuje se policie. Rekordman měl 10 tun nad limit
Pravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČR

Policie na Vysočině loni zjistila 336 přetížených nákladních vozů.
To se to podniká.
A železnice ať si vytře pr….
Byl jsem teď v Rakousku..hned na hranicích všechny kamiony bokem na váhu…
V právním státě nesmí být nikdo nucen spolupracovat při vyšetřování s policií, zvláště pokud tím kriminalizuje sám sebe. Pokud má policie důvodné podezření z porušení zákona, může kamion zabavit a zvážit si ho sama
Víte jak pracuje policie ? Cestou nejmenšího odporu. Toho papírování co by kolem toho bylo, jim nestojí za to.
Zabavovat auta za nenajetí na váhu, tak k tomu navíc nemají zákonnou pravomoc.
Ano, přesně ten státní postup „když je to moc složité, tak to přehodíme na občana pod pokutou“ kritizuji.
A pak je druhá věc, že policiie by neměla mít právo jen tak namátkou někoho vyhmátnout a hledat jestli náhodou něco neporušil. Buď mají jasné podezření, pak ať konají, nebo nechají lidi na pokoji
Při odmítnutí kontroly postupovat jako při měření alkoholu: Už samotné odmítnutí najet na váhu by mělo být přestupek
Kontroly kamionů jsou vyjímečné, proto se vyplatí riskovat.
To si nemyslím, u nás v KVK každý den někde jinde….
není nic jednoduššího než zabavit celý kamion a ještě milionovou pokutu ,to na poprvé, podruhé už 3x tolik a pak zase víc ,schválně jak dlouho to vydrží ty přepravní firmy….
možná je to podle vás to nejjednodušší, ale vaše řešení odporuje zákonům 🤣
Zatímco přetěžování kamionů jistě není v rozporu se zákonem.
Ale to že je kamion přetížený musíte nejdříve dokázat.
Že řidič musí dokázat že přetížený není (tím že najede na váhu), to nemá v právním státě co dělat
Zákony se mění. Je možné změnit i tento. 😉
Víte kdo je mění ?? a kde ?? A víte co je lobbing Česmadu ?
Aha, no a co když je v tom nevinně řidič a jeho firma a úmyslmě mu to naložili a zfixlovali tonáž? Řidič to nemá jak zjistit v mnoha případech. Pak firma i řidič skončí s takovou pokutou a skladník se bude smát.
Pak může řidič vymáhat pokutu po firmě. Od toho tu máme policii a soudy aby našly pravého viníka
Pokuta 100 tis. Kč je neodradí, musí se zvýšit.
Odmítne vjezd na váhu, nepustit dál. Jako další řešení uvalit patřičně vysokou pokutu. U domácích by nezaplacení řešil soud, zahraniční nepustit z republiky do zaplacení.
Proč vůbec existuje taková možnost „odmítnutí“,komu tím jako prospíváme?
Přetížené vozidlo je nebezpečí pro okolí, nechápu jak můžou peníze zajistit aby mohlo pokračovat v jízdě.
Proč tahle možnost vůbec v zákoně, případně v prováděcím předpisu je?
Začněte od píky:
Listina základních práv a svobod (č. 2/1993 Sb.), hlava pátá, článek 37
Tento princip se pak přenáší do Správního řádu (obecně) (zák.č. 500/2004 Sb.) – např. §55 a §137
A pak některé další zákony to v podstatě jen opakuji (vč. zákona č.13/197 Sb, podle kterého se mj., váží kamióny)
Jinak princip se nazývá „nemo tenetur“ – česky „zákaz sebeobviňování“ a v demokratických státech platí od středověku.
Vím, že tento princip se za komunistů neuplatňoval, ale tam se vracet nechceme, ne?
Máte pravdu, ale tady je analogie s odmítnutím testu na alkohol. Když odmítnete dýchnout, nesmíte jet dál, jakoby nic. Když řidič odmítne vjet na váhu, neměl by mít dovoleno jet dál. Problém pro dopravce, naštve zákazníka a přijde o další zakázky (už jen proto, že nestihne). Ten asi svalí vinu na řidiče, ačkoli ten těžko přetížil náklaďák bez vědomí dalších lidí při nakládání, ale to si musí vyřešit mezi sebou.
Sice souhlasím, jenže – co s tím kamionem dál? Nechat ho tam stát dál dokud se nerozpadne nemůžete. A požadovat jeho přeložení bez objektivního důkazu o přetížení taky ne. Jediná právně přípustná možnost by byla soudně nařízené převážení, jenže to by mohlo trvat týdny.
Vysoká pokuta a nechat jet dál je sice špatné řešení, ale nejlepší možné.
U alkoholu je odmítnutí kontroly přestupek. Proč by to s váhou vozidla nemohlo fungovat stejně?
Však taky odmítnutí vážení kamionu je přestupek za sto tisíc. Spor může být tak jedině ve výši pokuty, protože někteří řidiči s takovým scénářem zjevně počítají a hotovost si vozí.
Ale pozor, ani u alkoholu ani u vážení to není přestupek zcela automaticky ale jen v případě důvodného podezření, přičemž se proti němu máte právo bránit. Tady to začíná být problematické, protože úspěšně rozporovat důvodné podezření policisty není úplně snadné a buďme upřímní, snadné by ani být nemělo, protože policie zpravidla odvádí dobrou práci. Na druhou stranu je naprosto klíčové, aby ta možnost existovala jako obrana proti případné šikaně.
Ale správně je odmítnuti dýchnutí odebrat z přestupků, ne přidávat další přestupky nutící vás kriminalizovat sebe sama.
Odmítnutí dýchat jako přestupek je v pořádku POKUD je podloženo důvodným podezřením, že je řidič pod vlivem. Automaticky by ale mělo být podloženo videozáznamem z celé silniční kontroly (případně z jízdy jí předcházející), ze které je opilost řidiče zjevně patrná. Bez něj by to mělo být ve správním řízení smeteno ze stolu. Tím budou vyváženy možnosti policie postihovat závadné jednání i ochrana základních práv. Otázka je, jak si poradit s řidiči pod vlivem na kterých to ale zjevně není patrné. Má mít policie například právo nechat řidiče vystoupit a jít po čáře, jak to je v amerických filmech? Nebo budeme… Číst vice »
No a jak si to představujete? Policajt přiloží řidiči k hlavě pistoli? Nebo ho má zmlátit pendrekem? Co když i potom odmítne? Dvě dávky?
🤣 jasně, nejdříve střílet a až pak se ptát 😉
zajistit vozidlo proti pokračování v jízdě.
Stačí jenom pořádně namotivovat pendrekem, pak už není potřeba žádné dávky.
Nevidím problém, ať si dopravce přiveze řidiče, který na tu váhu vjede. Do té doby zákaz jízdy (a ohrožování ostatních). A znásobit pokutu. Jako v DE či AT. Není třeba vymýšlet vymyšlené.
V demokratické a svobodném právním státě nemá požadavek na kriminalizování sama sebe co dělat. To že to takto funguje v AT a DE je jenom důkaz, že západní státy jdou špatným směrem a právní stát tam upadá. Ať policie zabaví kamion, policista si sedne za volant a zváží si ho. Pokud bude přetížen, dostanete trest. Pokud nebude, dostanete odškodnění.
Zvýšit pokuty klidně na milion a kamion odstavit. Všetně řidiče. Neuposlechnutí výzvy policie, rok bez papírů. Ono by to šlo, kdyby se chtělo. A nejen tohle.
A co když za to řidič nemohl? Víte úplný prd o tom!
Jenže veřejný zájem v tomhle případě zcela jasně převyšuje význam vašeho “A co když”.
Hodně lidí tu řeší peníze za rozbité cesty. Ale mít 10 tun přes limit? Předpokládám, že když dupne na brzdy, tak si ani nevšimne, že brzdí. Doufám, že tenhle týpek už sedí ve vazbě za obecné ohrožení. . Odpovím si sám. Ne, nesedí a jak on, tak jeho zaměstnavatel se někde smějí, jak s tím zase pěkně vy*ebali.
Co 10 tun? 10 tun přes evropský limit tu můžete mít legálně (ve většině evropských zení je limit 40t), u nás od roku 2006 je limit 48-52 tun.
Takže 10 tun nad tento limit je vlastně 20 tun nad nosnost se kterou tu většinu silnic u nás naši předci postavili.
Pokud tomu rozumím, zaplatil 100 000 a odjel. No a co ho zastavit za 20, 30 kilometrů znova. Najede na váhu? Nenajede. Pokuta 100 000. To by nešlo?
To by mě právě taky zajímalo, jak se tohle řeší. V nějaké diskuzi mi kdosi tvrdil, že když zaplatí pokutu, tak ho nenechají jet dál, a musí to přeložit, protože se to bere jako přiznání viny, že je přetížený. Ale mohl to být kec.
kolik myslíte že těch vah mají?
zavedou ho na tu samou…
oni ji mezitím přemístí o těch 30 km?
Jedny na kraj? ještě nedávno to tak bylo.pak má nějaké MEIka a snad celníci. Občas jsou nějaké v opravě a pak každé min. 1x ročně na kalibraci.
Jinak, než je někde rozloží, už se o nich řidiči kamionů vzájemně informují…
Zaplatil.
Musel čekal.
Přijel další.
Přeložil.
Odjely.
561 zvážili a 336 z tohoto základu přetíženo? Tedy 60 % z kontrolovaných kamiónů ničí silnice a vydělává na neschopnosti tohoto státu vymáhat vlastní zákony. O čem to svědčí: 1) buď se nechce, 2) málo policistů, nebo nepracují dost, 3) směšné pokuty vzhledem k výdělkům díky přetěžování.
k takovym uvaham jeste chybi info, kolik vlastne kontrolovanym usekem projelo celkem
Tiež asi nepôjde o reprezentatívnu vzorku (policajti budú, cslkom správne, naschval vyberať na zváženie najmä viditeľne preťažené kamióny.
Ano, nejde o vypovídající statistiku, souhlasím. Ale něco z toho je zřejmé.
A ještě bych tam dal 4) Národní sport = oje*ávat vše pořád a všude.
Myslím si, že nezanedbatelné procento budou PL řidiči, tak jaký národní sport? 🙂
Ti řidiči (ani Poláci) na mezinárodní dopravě si netroufnou být „přes“ 10 tun. To byl našinec, ostřílený chrabrým bojem se státní mocí….
Oni to uz pravdepodobne maji ve voku, takze posilaji na vahu jen ty kamiony, kde se to pretizeni da ocekavat. Navic velka cast tech kamionu (klidne drtiva vetsina) muze byt pretizena jen o par tun, takze to ve vysledku nemusi byt az takovy drama. Nicmene je problem, ze nekteri ridici vozi kilo, protoze vedi, ze je v jejich pripade vazeni lepsi odmitnout. Tam by to chtelo zvysit sankci za odmitnuti vazeni.
Ano,i tohle je relevantní názor na tuto věc.
Nemáte pravdu! Určitě nebudou zastavovat prázný. Dodávky se poznají snadno přetížený, i autíčkáři, kamion naložený jde taky poznat, takže jdou na jistotu téměř, že zastaví plného.
Tohle pokuty nevyřeší, firmy si spočítají, že se jim to vyplácí. Lepší by bylo odebrání řidičského průkazu minimálně na dva roky a zabavení vozidla.
RP patri ridici. Jeho odebranim nepostihujete firmu.
Ale zodpovednosť za vozidlo má vodič, s preťaženým vozidlom nesmie vyraziť. Jedinou výnimkou je prípad, ak by hmotnosti uvedené v dokumentoch k nákladu nezodpovedali skutočnej hmotnosti nákladu. Ale ak je súčet hmotnosti jednotlivých nákladov nad celkovou nosnosťou vozidla, je chyba aj na strane vodiča.
Na váhu odmítl vjet řidič, ne firma.
Škoda, že neumíte číst celé příspěvky. Jinak byste si všiml, že tam píšu i o zabavení vozidla.
Řidič ve většině případů neovlivní kolik naloží. Zodpovědný musí být hlavně provozovatel
Řidič ale ovlivní to, jestli na tu váhu najede nebo bude trucovat.
Co když mu firma nařizuje nenechat se vážit?
To je pracovně právní vztah. Pokud ho firma donutí porušovat zákon a vystaví ho hrozbě správního trestu pokuty, měla by se o něj kompletně postarat a přeřadit ho na jinou práci, až se třeba vyboduje.
A co když mu firma nařídí, nebrat za odvedenou práci výplatu, ale třeba brambory?
Tak asi to najetí nebo nenajetí má odněkud shora nařízené. Pokud to není strejda, co vlastní jeden náklaďák a řídí ho přímo on.
Navyše boli na Slovensku aj prípady, kedy hmotnosť nákladu (súčet hmotností viacerých súčasne prepravovaných nákladov) bola vyššia, než nosnosť vozidla. V takomto prípade ide určite vina aj za vodičom, má povinnosť odmietnuť jazdu s preťaženým vozidlom.
co to meleš ,když řekne že s tím přeloženým nepojede tak ho nikdo nedonutí..
A nemôže mu policajt dať vystúpiť (prípadne ho aj vyviesť, ak by neurobil ani to) a vôjsť s tým kamiónom na váhu sám?
ne vždy je schopen poznat řidič přetížené auto. ackoliv 10tun navic pozna pri jizde velmi rychle. jen upozornuju na fakt, że pravni odpovědnost by mela byt zcela na provozovateli.
Závisí na okolnostiach, na Slovensku sme mali prípad, kedy súčet hmotností viacerých prepravovaných nákladov (podľa dokumentácie k nim) prekračoval celkovú nosnosť vozidla o asi 5 ton. V takomto prípade by som jednoznačne trestal aj vodiča ( al si to skontrolovať). Taktiež by som vodiča trestal pri veľkom preťažení (musela by sa stanoviť nejaká hranica v % z nosnosti vozidla), pretože ako sám uvádzate, toto sa dá poznať podľa výrazne negatívne ovplyvnených jazdných vlastností vozidla. Výnimku by som dal len ak by vodič zavolal tých policajtov sám (firma ho núti ísť preťaženého, tak zájde mimo dohľad, zastaví na vhodnom mieste a… Číst vice »
Cemu se kdo divi? Pokuta je marginalni v porovnani finacnim ziskem takto podvadet. Uplne stejne to je kdyz UHOS udeli napr. nejakemu obchodnimu retezci s obratem v miliardach Kc pokutu 500 000 Kc. Dokud nebudou sankce treba v % z obratu nebo u vozidel za pretizeni v milionech, tak se nikdo nemuze divit, ze nase silnice vypadaji jak vypadaji. Proste se to ten dopravcum vyplati a naklady ve frome oprav silnic jdou na vrub statu.
Stát nechce vymáhat svoje vlastní zákony. Radši zvedne daně, prožene další peníze přes spřátelené stavební firmy na opravu silnic a ze všimného si zaplatí volební kampaň jak to dobře vedou.
Je opravdu těžké vysvětlit vše na pravou míru. Každý vidí jen tu svou hodnotu, svůj zájem.
Jen vysvětlujte, já si to rád přečtu.
Evidentně jasný prostor pro změnu zákona.
1) limit pokuty zvednout na 1000 000 Kč
2) odmítnutí vážení se musí rovnat odstavení soupravy do doby, než je zajištěno přeložení nákladu minimálně na 2 vozidla.
K tomu bodu 2, to tak neni uz ted? Ze kdyz odmitne vazeni, ze se bere jako pretizeny?
Ano, ten bod 2 neřeší ten problém a to, aby se nevyplácelo riskovat překládky nebo vůbec odmítat vážení. A střílení konkrétních hodnot pokuty taky není štastné, po pár letech to budete muset navyšovat a schvalovat, což je ztráta času. Takže zavést povinné vážení, jinak bude vozidlo zabaveno i s nákladem a pokutu zavést dle nějakého koeficientu za přeloženou tunu plus % obratu firmy.
Tak to už dávno funguje.Zajímave , že zde píši ti co o tom vůbec nic nevědí,a ve stínu anonymity dělají chytráky,jeden mistr volantu za druhým.
A kde policajti ten druhý kamion vezmou?
Nikde, ridic nesmi pokracovat v jizde do prelozeni nakladu. Dalsi auto shani dopravce.
k bodu 2) odmítne-li řidič na výzvu policisty nebo oprávněné úřední osoby součinnost při vážení vozidla – 6 bodů
tj. 2x a dost. Pak na rok distanc
Máme tu ale velmi výrazný lobbing v Praze, s tím je nutné počítat.
Evidentně mu nehrozí postih, kterého by se bál. Tak proč ne.
Pokutu ve výsledku zaplatí firma a té se to vyplatí
„Řidiči kamionů odmítají vjet na váhu, stěžuje se policie.“
Policie si nemá stěžovat, ale na místě zjednat respekt zákonu.
Vy teda naděláte kvůli nějaké zpravodajské formulaci. Policajt jistě konal a pak to nahlásil, a to se pak zveřejnilo, no.
Jak si představujete to zjednání respektu k zákonu. Zákon č. 13/1997 Sb. od § 38 řeší vážení kamiónů . A tento Zákon připouští i odmítnutí vážení.
Tento konkrétní zákon to připouští, ale obecně to povoluje Správní řád – máte právo odmítnout jakýkoli požadovaný úkon.
Jestliže řidič jedná v mantinelech zákonů (a instrukcí dopravce) – tak jak chcete realizovat to Vaše „na místě zjednat respekt zákonu“.
Zastřelit ho?
Ačkoli řidič na náklad neodpovídá? Dle zákona je totiž odpovědný dopravce.
Že je spousta kamiónů na českých dálnicích a silnicích přetížená, jsem věděl. Že jich ale bude 60%, to by mne nenapadlo ani v nejhorší představě! Je třeba okamžitě konat! a) zpřísnit postihy, např. na místě odebírat TP a pokutovat tak, jako by dané vozidlo skutečně fyzicky poškodilo svršek vozovky na celé své cestě v ČR až do místa kontroly; b) statisticky prokázat, odkud přijíždějí nejčastěji přetížené kamiony a tam (neříkám, že jde vždy jen o cizí státy) nasměrovat kontroly; c) učinit opatření proti korupci policie (to musí ti dobře placení plukovníci zvládnout); d) změnit normy pro projektování dopravních staveb (silnic… Číst vice »
Policisté si ke kontrole vybírají jen podezřelé kamiony a jsou v tom docela dobří.
Tak otázka, co ten zbytek, že.. I tak si myslím, kdyby jelo v celkovém počtu třeba jen 5% přetížených, tak je to šíleně moc..
Normy se v čase mění, ale u zatížení vozovek je problém v tom, že jde o nelineární záležitost. Vozovky se navrhují na přejezd určitého množství návrhových náprav. CItace z přednášky o navrhování vozovek: ◼ Pro představu – přejezd jedné nápravy o hmotnosti 10 t má přibližně stejný účinek jako – 2,5 přejezdů nápravy 8 t – 16 přejezdů nápravy 5 t – 125 přejezdů nápravy 3 t ◼ Naopak 1 přejezd nápravy o hmotnosti – 13 t je srovnatelný s 3 x 10 t – 15 t je srovnatelný s 5 x 10 t – Z toto je vidět jak… Číst vice »
Tak pokud k nějakým větším krokům dojde, tipoval bych spíše za 30 let než za 3 týdny 😀
Jeden přetížený kamion udělá na vozovce větší škody než 10 tisíc osobáků.
A jen hodně tupý národ si nechá ničit silnice a pak je za miliardy opravuje. 🙁
Proč už se dávno neměří častěji?
Protože Česmad Bohemia?
A také naši politici, co jim jdou na ruku. např. do roku 2006 u nás platil limit 40 tun (celková hmotnost jízdní soupravy) – což mimochodem platí ve většině zemí EU.
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) prosadil zvýšení limitu. Takže od té doby se nám i po silnicích prvních, druhých a třetích tříd pohybují nákladní vozidla od 48 do 52 tun celkové hmotnosti.
Kolik od té doby tu bylo ministrů dopravy (včetně žvanila Kupky)? a žádný ten limit nevrátil zpět
Však ve Finsku mají 76tun a taky žijí.
Vždyť je to logické.Mají totiž o nápravu víc.
Přetížený vůz má nejspíš delší brzdnou dráhu, což může negativně ovlivnit následky nehody. Opravdu si takhle někdo zahrává se životy svých sousedů?
Jednoduše odsdtavit,zakázat další jízdu.
Asi je zde znatelný prostor pro zvednutí sankce za nezvážení, tak hezky na konec tý částky přidat ještě jednu nulu, za mega už se zpívá jiná písnička…
Ještě třeba chápu, že existuje strop na pokuty, jakkoli se o tom dá diskutovat.
Taky beru jako správné, že za přetížení je postihovaný dopravce a ne řidič.
Ale prokristapána odmítnutí vážení je úmyslné jednání řidiče a maření výkonu veřejné moci, za to by se měly brát papíry.
tak! už jsem slyšel i že ho mají prostě donutit namířenou zbraní – no co, neuposlechl příkaz příslušníka…
Mařit výkon veřejné moci pokud mi v opačném případě hrozí postih je ústavou chráněné právo. V tomto případě se mi to sice taky nelíbí, ale nezahrávejme si s tím!
Odebrání ŘP nepovažuju za zahrávání si si ústavními právy.
Kór když se papíry běžně berou třeba neplatičům alimentů.
Ale odebrání papírů za co? Uvědomte si, že to je podobný případ, jako by vás sebrali policajti, tvrdili, že jste něco ukradl a ať se přiznáte. A pokud odmítnete, tak vás posadí do vězení za maření výkonu moci? To je blbost, ne?
Alimenty jsou specifický případ, protože tam můžete bez ohledu na (ne)spolupráci obviněného prokázat, jestli k tomu došlo nebo ne.
Za nesplnění zákonné povinnosti.
Zákonná povinnost je přiznat se k činu, který mi jinak policie není schopna prokázat? To asi ne…
Co tak ty lidi rovnou nepodmíněně zavřít do vězení? Stejně určitě někdy provedli i něco dalšího…
Vase uvaha je na podobne urovni, ze celostatne stihany clovek ma pravo odmitnout se identifikovat pri kontrole policii. Prece jim nebude pomahat, kdyz mu nejsou schopni prokazat, ze to je on…
Proste nesmysl 🤦
Celostátně hledaný člověk ale samozřejmě právo odmítnout identifikaci má – nikdo ho za to dál popotahovat nebude.
To ale neznamená, že ho policista nechá jít
Policista ho naopak může po odmítnutí zadržet, odvést na služebnu a identifikovat jej tam. Teprve pokud by se mu to nepovedlo tam, tak by jej po uplynutí doby 48 hodin pustit.
Mě to přijde jako férový způsob, který dává policii možnosti dělat svou práci, ale zároveň ji drží v pozoru, aby si to nemohla usnadňovat. Přijde vám to špatné?
No počkat, když je vše v pořádku, řidič pojede na váhu a za chvíli může porkačovat dál bez postihu, z toho žádnou újmu mít nebude.
Opravdu chcete argumentovat tím, že kdo je nevinen, tak nemá co skrývat? Takhle díky bohu už právní systém nefunguje a snad už nikdy fungovat nebude
Když i obyčejný člověk jdoucí po ulici je povinný policistovi, celní správě atd. bez uvedení důvodu ukázat obsah zavazadel a podrobit se důkladné kontrole, proč by nemělo být povinné vjet kamionem na váhu?
Obyčejný člověk o tomu ale povinen není. Policista musí mít důvod. Ten důvod nemusí být kdo ví jak sofistikovaný, ale musí si ho být schopný obhájit.
I poté navíc máte plné právo odmítnout, byť za cenu pravděpodobného předběžného zadržení.
Proto žijeme ve svobodném státě a ne v policejním. Přijde vám to špatně?
O odebrání ŘP v takovém případě ale rozhoduje soud.
Pokud žijete v právním státě, tak nemůžete odebrat ŘP za přestupek, na nějž neodpovídáte (řidič neodpovídá za váhu nákladu – za tu ze zákona odpovídá dopravce; řidič by odpovídal, kdyby se přiznal, že ví, že je přetížen – a k tomu se nikdo rozumný nepřizná)
Ne tak docela, ve sféře trestního práva máme poměrně nově skutkovou podstatu maření spravedlnosti
Maření spravedlnosti je něco trochu jiného. To je situace, kdy úmyslně a aktivně poskytnu soudu falešné důkazy. V zásadě jde o úmyslný podvod vůči soudu. Prakticky uplatnitelné je to jen tehdy, pokud ten důkaz vyrobí a dá soudu někdo jiný, než obviněný.
Obviněný naopak nemusí nijak spolupracovat, nikdo ho ke spolupráci nemůže nutit, nikdo ho nemůže potrestat za lhaní.
a máme jí tu poměrně nově už asi šest let
„Mařit výkon veřejné moci pokud mi v opačném případě hrozí postih“ – pokud vám hrozí postih, pak máte přetížený kamion a jste na silnici nebezpečím pro ostatní a ničíte společný majetek.
Nezahrávejte si s tím!
(kde dává ústava to vaše právo, prosím? právo mařit výkon úřední moci? )
Listina základních práv a svobod. Jinak mám pocit, že mě vy i ostatní špatně chápete. Já rozhodně neschvaluji jízdu s přetíženým autem ani snahu o vyhnutí se postihu. Naopak, jsem pro důslednější kontroly a tvrdší postihy, protože přesně jak říkáte, takové auto je nebezpečím pro ostatní a ničí společný majetek. Jenže taky věřím v důležitost těch základních právních předpisů díky kterým jsme svobodnou zemí. Věřím tomu, že účel NEsvětí prostředky a že policie i zákonodárci musí najít cestu, jak zajistit vymahatelnost při respektu k základním pravidlům, ne se vydat rychlou zkratkou rozbourání ústavy. Přiznám se, že mě docela děsí, kolik… Číst vice »
nejen Ústava – ale i zákon, podle kterého se váží rovnou připouští odmítnutí vážení – zákon č. 13/1997. § 38b říká, že řidič je povinen na pokyn umožnit vážení. Ale současně § 42a, odstavec 4 řeší „Řidič vozidla se dopustí přestupku tím, že“ a) odmítne vážení.
A pokutu dostane podle § 42a, odstavec 8, písmeno d)
Ono to tam je, protože jinak by s tím policie nemohla dělat vůbec nic. Jakoukoliv snahu o to si to vynutit by obratem rozcupovali ústavní soud.
Takhle je možnost alespoň to postihnout jako přestupek.
Je to vlastně velmi podobný příběh jako alkohol za volantem, který je v kolizi s ústavou prakticky stejně
ano, souhlas
princip „nemo tenetur“ aneb
„Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké.“
a to platí i ve správním řízení
dopravce za to většinou nemůže. Největší viník je ten, který to nakládá a ten ,který s tím jede. Jako e to v jiných zemích. Odpovědnost nese nakládající.
Pokud řidiči s sebou vozí hotovost na pokuty, tak s tím dopravce často počítá. A taky je jeho zodpovědnost když na x tun nákladu posílá méně aut než by mu mělo vyjít podle legálního limitu. Přece neposílá řidiče naslepo s tím, že ani neví kolik toho má přepravit do cíle.
To je specialita dřevařů, ti jsou placeni od kubíku. To je součást jejich hry.
A nutno říct, že zde stát zatím tahá za kratší provaz, a to i ten rakouský, protože pily stojí převážně v Rakousku.
„Ale prokristapána:“
a) Ústava, správní řád i zákon, podle kterého se váží Vám umožňuje odmítnout vykonat úkon.
b) jakýkoli trest musí být úměrný míře provinění (obecně princip v právním státě)
c) udělit trest můžete jen podle zákona – a zákon pracuje jen s finanční pokutou.
Jedině za to dát do zákona trestné body. Ale v poslanecké sněmovně a na ministerstvech se to hemží lobbistama, kteří by to nechali zablokovat.
Trestem za přetížení o víc jak 500 kg by měla být konfiskace vozidla i s nákladem.
jako třeba 500 kg navíc na mopedu je sakra rána, ale u „velkejch“ je to zhruba takovej rozdíl, jako když si k obědu dáte o 1/4 knedlíku navíc. jestli má souprava 44 nebo 44,5 tuny je fakt jedno, ale tady se bavíme o 10t+. ty auta to klidně zvládnou, reálně je prostě problém zábrzdných vzdáleností a konstrukce komunikací.
A vy se ještě divíte, mýto se už platí skoro na většině jedniček a pořád se jen nákladní dopravě hází klacky pod kola také ve formě byrokracie a poviného mýta tam kde být vůbec nemuselo, pak už není problém naložit co se vejde a na pokuty kašlat jelikož to daňový a poplatkový/pokutový/servisový zatížení týhle dopravy narůstá a je tak veliké že se prostě dopravci snaží jakoliv vydělat i za cenu mírnější ztráty ve formě poku. Prostě vydělávat na zvyšující se poplatky se musí jinak je tahle doprava přestává být pomalu rentabilní přestojže je prostě z veliké části nepostradatelná. Vlastně je… Číst vice »
To je čistě o nabídce a poptávce co se vyplatí a nevyplatí. Dopravce nemá ani počítat s tím, že nabídne nižší cenu než konkurence (té je snad na silnic dost) s tím, že riskuje pokutu za přetížení vozidla, poškození silnice, nehodu v důsledku delší zábrzdné dráhy a udělá si z toho všeho zisk pro sebe.
To mi připomíná lidi, co si nekoupí lítačku, dokud je revizor nechytí. Na některých pravidelných trasách to prý vyjde levněji.
Dopravce si zase spočítá, že se mu vyplatí třeba pět přistižených kamionů za rok, a dokud tyhle bobříky nenasbírá, jezdí si vesele s nadváhou.
Jo kdyby místo toho byla pokuta počítaná z ročního obratu dopravce, to by zabolelo víc.
Ano, to by bylo určité řešení. Ono nejde házet všechny dopravce do jednoho pytle právě.
Všechny ne, ty přetížené bych ale do jenoho pytle házel. Dovedete si představit, že by se na železnici přepravovaly přetížené vagony a dopravcům by to procházelo?
Ty přetížené vagóny si představit dovedu a Petr Šimral by vám o tom mohl taky vyprávět. Speciálně to byly kontejnery se dřevem z Plané u Mariánských Lázní a pár vlaků do přístavu uvázlo a byl i problém s lodí, která papírově měla hmotnost na určitý ponor a přitom by se z přístavu nedostala, protože toho měla na sobě o něco víc.
Je to divný. Máme tu českou povahu, která zkouší druhého obrat a oj*bat a do toho ještě zákony, které těmto lidem nahrávají. Proč? Aspoň kdyby tu byla jen jedna z těch možností.
Proč se to asi děje.. U vojáků se aktuálně řeší že nevyjdou s výplatou. Když dopravce dostane zaplaceno tak že nemůže vyjít natož vydělat a je placen od tuny tak se můžeme divit pořád. Jasně, když se ti to nevyplatí tak to nedělej a nechej to konkurenci, ta má víc peněz na pokuty.
Přeložit na vagóny(železniční)?
Na železnici se vybírají poplatky na tuny,nápravy,kilometry-co srovnat podmínky?
Ano o to se marně snažíme..
a kde je tedy chyba????
Tak to je super, takže 60 % tj. většina kamionů je přetížená a to ještě někteří ani na tu váhu vůbec nechce. Pěkný.
Btw dobrý češtin ten nadpis „Řidiči kamionů odmítají vjet na váhu, stěžuje se policie.“
60% vytipovaných. Policejní hlídka pozná okem když je auto přetížený (styl jízdy, pérování) a namátkový výběr není náhodný los.
Vysokorychlostní váha na dálnici by odhalila trochu míň %.
No, když oni si vybírají už od prvního pohledu, kdo by mohl být pretížený, takže to takhle nejde brát, že to je 60% vsech LKW…
určitě nestahnou na váhy naves se zvedlou nápravou, tam už dopředu vědí, že nepochodí
Očekávám obhajobu Česmadu, že snaha zabránit ničení silnic je omezování práva na svobodné podnikání a nesmyslná šikana.
Ale vůbec ne, myslím, že Česmad souhlasí s Policií.
Verbálně a veřejně jistě.
Proč jde vůbec odmítnout vážení? Když nechce jet řidič, tak ať tam najede policista nebo ať zabaví vozidlo i s nákladem dokud se nepodrobí zvážení. To by ziskuchitvou firmu motivovalo zřejmě nejvíc.
„v případě, že řidič odmítl podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu vážení je možné použít technického prostředku k zabránění v jízdě vozidla na dobu nejpozději do 48 hodin. K uvolnění vozidla dojde v okamžiku, kdy se vozidlo kontrolnímu vážení podrobí“ „Řidič je povinen v souladu s příslušným ustanovením zákona o pozemních komunikacích, na výzvu policisty podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení, kdy zajížďka, včetně cesty zpět, nesmí být delší než šestnáct kilometrů. Za odmítnutí – neuposlechnutí výzvy podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu vážení jsou policisté oprávněni v souladu s příslušným ustanovením zákona o pozemních komunikacích uložit pokutu v příkazním řízení až… Číst vice »
Jízdě se tedy dá zabránit, ale dopravce si může náklad ze stojícího vozidla přeložit, zaplatit pokutu a pokračovat dál i s původním vozidlem? Nebo počká ty dva dny, u dřeva to asi tolik vadit nebude.
Protože se řízení vozidla bere jako právo a ztráta řidičáku jako trest.
Brát to jako smlouvu, tak se nelze schovávat za různé osoby blízké, právo nevypovídat spíš.
Porušil jsi „smlouvu“ danou zákony a vyhláškami? Nedýchneš? Nenajdeš na váhu? Následuje zrušení smlouvy.
Protože ústavně zaručená lidské práva – nikdo nemůže být nucen udělat něco, čím by sám sebe usvědčil.
Najetí na váhu policistou v situaci, kdy policista to vozidlo nezná a nemůže za něj nést odpovědnost je nepředstavitelné a byly by z toho jen problémy pro všechny.
Zadržení nebo zabavení vozidla by bylo možné, pokud by to mělo oporu v zákoně. Ovšem takový zákon je riskantní, protože postižení se budou ihned soudit o neúměrnost takového opatření. A pravděpodobně i vyhrají .
Ale blbost, to je jako odmítnutí dýchnout.
Jasně, to člověk může, ale neznamená to, že mu ten alkohol nijak nezjistí.
rozhodně mu ho nemůžou zjišťovat násilím
Pokud vám hrozí postih (naprosto obecně, ne jen za volantem), můžete naprosto legálně odmítat spolupracovat. Můžete dokonce i lhát a to i před soudem. A protože je ústavou zaručena i ochrana tělesné integrity, nikdo vás nemůže nutit například ke krevním testům. Dle zákona tedy opravdu není způsob, jak někomu alkohol „zjistit“, pokud ten někdo nebude chtít. Neznamená to, že by stát byl bezzubý, za alkohol za volantem vám může sebrat papíry nebo ve speciálních případech vás i poslat do vězení například na základě svědectví policisty. Ale vy opravdu státu ve vašem potrestání pomáhat nemusíte. Já chápu, že se to v… Číst vice »
„…ale listina lidských práv a svobod opravdu není něco, co chceme prolamovat jen tak protože se nám to nehodí.“
Souhlas, přetížená auta a rozbité silnice jsou proti prolemení takových zásad opravdu ptákoviny.
Já chci vidět vás obhájce lidských práv až takový přeložený kláďák semele školku nebo proletí křižovatkou protože mu to jaksi nebrzdí a u toho někoho zabije.
To budete zalezlí někde hodně hluboko.
Lidská práva jsou fajn ale nesmíte je roubovat na kde jakou prasárnu proti zákonu, pak nám z toho vznikne anarchie.
Stejně tak ale můžu vykreslit scénář, kdy stát začne jen tak zatýkat a posílat do vězení lidí třeba z politických důvodů, protože se ve jménu přetížených kamionů prolomila listina práv a svobod.
Oboje jsou absurdní příklady, tak se na nich prosím netočme.
jeden z mnoha problemu toho, co navrhujete, je v tom, ze naklad neni majetkem dopravni firmy, ale jejich zakazniku.
takze i jeho zabavovani je ponekud problematicke.
To je blbý, ale to by si měl vyřídit zákazník s dopravcem. Pokud dopravce dostane pár recenzí o takovém „ušetření“, tak už bude mít problém získávat nové zákazníky.
at zije pravni stat. gratuluji.
Nový zákon – při omítnutí – zabavení vozidla, následná dražba. Ať to bolí pořádně.
Inu, na podzim jsou volby … která strana to má v programu?
A řidičovi kulku ze zadu do hlavy hned u svodidla,to by mohlo zabrat,co?
dvě dávky!
takze analogicky – budete obvinen z kradeze/vrazdy, odmitnete vypovidat, tam zavrit bez soudu na dozivoti?
Jde videt, ze i tyto pokuty nejsou vystrazne. Takze zdvojnasobit ty castky pokut…
To odmítnutí vážení se od určitého přetížení dopravcům vyplatí. Takže by to chtělo nastavit jinak částky, aby to fungovalo.
Jasně odmítnout vážení musí být přísnější trest než nejvyšší za nadváhu. Tak jako odmítnutí zkoušky na alkohol je jako kdyby řidič alkohol pozil.
A je vlastně důvod, aby byla možnost odmítnout vážení auta? To přeci není odběr biologického materiálu, který podle zákona nelze dělat násilím.
No a s tím alkoholem o to jde. Když nafoukáte nad jednu promile, je to trestný čin a jde to k soudu a máte ještě záznam v rejstříku. Takže když odmítnete foukat, tak dostanete ten flastr stejně (tomu neutečete – ani té vysoké pokutě a sebrání řidičáku). Ale protože vám nemůžou prokázat kolik promile máte, tak nemáte na triku trestný čin.
Máte, pokud vám ho prokážou jinak.
Neuposlechnutí výzvy veřejného činitele – pro řidiče ztráta řidičáku. On by si řidič rychle rozmyslel, jestli mu vlastní řidičák stojí za krytí firmy
Ten řidič ale nekryje firmu, on kryje sebe – protože ze zákona on je ten odpovědný za vozidlo, ne firma. Že ho firma donutila s přetíženým autem jet a je za něj ochotná zaplatit pokutu je druhá věc, ale to v danou chvíli nehraje roli.
No a protože kryje sebe, ze zákona má právo odmítat spolupracovat.
Pokud chcete donutit řidiče aby prásknul svou firmu, musíte začít tím, že jeho odpovědnost za vozidlo a náklad z něj sejmete a přenesete ji na tu firmu. To se ale určitě nebude líbit těm firmám.
Nejsou bohužel. Ze 336 pokut vybrali necelé 3 miliony, to je průměrně 9 000 Kč za jednu udělenou pokutu.
A to je částka za započatou tunu nad limit.
Protože pokutují i přetížení na nápravu, čehož lze dosáhnout velmi snadno. Často naopak k tomu dojde jen tím, že z naloženého auta, sundám pár palet z konce návěsu a hned se změní rozložení vah. No a pokuta je za každou započatou tunu, takže v průměru těch 9000 Kč.
Udělal bych to proto ne lineárně, ale exponenciálně. Při přetížení o tunu ok, nechme těch 9 000,-, ale při přetížení o 5 tun třeba 100 000 Kč, při přetížení o 10 tun pak třeba 250 000 Kč (protože toto už není omylem).
Dokud nezaplatí, ať nejede.
Už se k tomu vyjádřil vřískal Feix z Česmadu? Ten je vždycky nejchytřejší…
Přetížené jsou jistě jen desetinky procenta kamionů. Výjimečné případy, jistě není v zájmu dopravců porušovat zákony. A vůbec, stát nemá právo zasahovat do soukromého podnikání, copak žijeme v socialismu? (Apropo, dotovat opravy silnic z veřejných peněz stát samozřejmě může, dokonce musí, protože jinak by to byla šikana.) 😀
Tak oni by si rádi někteří hlavní silnice zprivatizovali, kdyby to šlo… (Ostatně PPP není nic jiného.)