Řidiči autobusů dostanou za přestávky mezi spoji minimálně 140 korun za hodinu
Řidička autobusu pražské MHD. Autor: DPP/Petr Hejna
Odboráři, kraje a dopravci řešili také minimální mzdu pro řidiče.
Odboráři, kraje a dopravci řešili také minimální mzdu pro řidiče.
Přidání pár korun za čekání nevyřeší vůbec nic a už vůbec ne nedostatek řidičů. Jak tu píšou ostatní, problém téhle profese je extrémní časové vytížení, kdy při šejdru (který je v regionu nejčastějším typem směny) řidič tráví v práci klidně 14, 15 hodin denně a pak po něm ještě chtějí, aby jezdil víkendy sem tam. Z toho je pak měsíčně takové časové vytížení, že by to vydalo za 2 zaměstnání. A že to dostane třeba 50 čistého? To pak vychází 25 na každé, tedy žádná sláva. 🙂
A přemýšlel jste i o těch, co už jezdí? Pro ně to také význam nemá? 😉
Neviem, ako je to v ČR, no v SR je skôr problém s tým, že pauzy sa nepočítajú do odpracovaných hodín. Prestoje sú už vo väčšine prípadov platené. V práci ale strávite kľudne 250 hodín a na páske bude 170. Nehovoriac, že hodinovka je často nižšia ako tých 140 Kč. A niečo k prístupu k zamestnancom…. Nedávno som sa informoval o práci vodiča-chcel som si splniť sen a aspoň brigádne si odkrútiť pár hodín. Prvá morová rana je cena samotného VP, v prepočte 70 000 Kč. Druhá je hodinová mzda 5,30 € na hodinu brutto-ktorá vám ide len za odpracované… Číst vice »
Chcete vědět tajemství? Víc řidičů to stejně nepřitáhne. Dneska je ten problém jinde. Vyčerpání (fyzické i psychické) z dlouhých směn. V době v podstatě nulové nezaměstnanosti bude každý dělat radši někde ve skladě. Nechápu, jak může být povolená směna 15 hodin, když u jiných profesích (méně náročných) je dovoleno 12. Mělo by to být přesně naopak. Jenomže to by se R a O muselo rozdělit mezi tři lidi a C mezi dva lidi .. a to je utopie Zkusil jsem 4x C po sobě a dalších dva týdny se z toho léčil. Dělat tak všechny pracovní dny? Na to vám… Číst vice »
Dělal jste někdy ve skladě, že se tváříte, jako by to byla nějaká zašívárna? Pracovní podmínky řidičů nejsou žádná sláva, ale když se začtete do mnohých diskuzí na tomto serveru, zjistíte, že pro mnohé jsou odbory sprosté slovo a pomalu mohou za to, že platy nejsou vyšší a pak se diví, že zaměstnavatelé dobrovolně těmto užitečným idiotům nezvyšují platy jak na běžícím páse. Jenže to bohužel platí o spoustě jiných prací. Přidejte k tomu neochotu některých firem platit lidem rozšíření řidičáků na sk. D a k tomu také příslušný profesák, neochotu objednavatelů brát ohled na cokoli jiného než je cena… Číst vice »
To někdo vážně ještě teďka dělá takové nesměny?
Šejdr je, když má řidič pár hodin v kuse a dojde si domů třeba mezi špičkama. Na přerušení směny na ani ne hodinu někde v díře (konečná kde není pomalu ani WC) bych se vyprdl a nechal si to zaplatit. A jestli si firmy stěžují na nedostatek řidičů, nechápu že si to nechaj líbit.
Copak o to, ono to čekání placené je i dneska (akorát trochu méně), ale ten hlavní „fór“ je v tom, že se nepočítá do pracovní doby, tzn. řidiči klidně 14 hodin denně v práci, z toho 8 hodin placený výkon (řízení + nějaké činnosti okolo) a pak 6 hodin čekání (většinou nějak nakouskované), které sice je placené, ale není započtené do fondu pracovní doby. Berete jako příklad, směny jsou samozřejmě různé.
Zeptejte se někoho kdo dělá třeba ve zdravotnictví jak to má s přestávkami, které jsou zákoníkem práce dané, ale není prostor je využívat zda je má placené nebo nikoliv. A takových profesí by se našlo více.
„Na přerušení směny na ani ne hodinu někde v díře“
Tak je to přestávka na jídlo a oddech čemuž že je čerpána v díře nic nevadí.
Tak to ještě že dělám u ČD. Chudáci řidiči. U ČD žádné přerušení v nějake díře být nemůže. Musí tam mít zaměstnanec odpočinkovou místnost, kuchyňku a WC. Přestávku na jídlo a oddech taky nepřichází v úvahu trávit někde na lavičce mezi bezdomovci ve stanici. Buď na hnacím vozidle nebo v odpočinkové místnosti. Dokonce PDJO nemůže být ani součástí RG jízdy.
Čert se schovává v detailu. „Asociace krajů ČR deklarují připravenost promítnout dopady … do kompenzací dopravcům, pokud to obsah stávajících smluv … i režim jejich možných úprav podle právních přepisů o zadání veřejných zakázek umožní.“ Obávám se, že případů, kdy to právní předpisy (hlavně zákon o zadávání veřejných zakázek) případně smlouva umožní, bude zanedbatelné minimum. Kraje budou mít alibi, že ony by rády platily, ale nepůjde to. Smlouvy jsou dělány téměř podle jednoho mustru, možnosti úprav smluvních cen jsou popsány zpravidla striktním výčtem případů a jakákoli odchylka od smlouvy bude čelit napadení u ÚOHS.
Jedině dobře! Trochu ironie je, že se to u některých dopravců skoro srovná s hodinovou mzdou za řízení, i v těch lepších krajích jsou dodnes firmy, u kterých je ta hodinovka třeba 148 Kč / hod…
Ale zase těch hodin mají 14-15 za den, některé méně, některé více placené…
A kto by uz len netuzil po privilegiu byt v praci 15 hodin denne…
To je dobrý manažerský argument při snížení nebo nezvýšení platu. No Pepo, co si stěžuješ že máš málo na hodinu, tak dělej víc hodin a jseš na svým, Pepíku….
A pak propagují plat 50 tisíc..