Řidič bez trestu. Za přetížený kamion dostane pokutu jen provozovatel, schválila Sněmovna

Vážení nákladního auta. Foto: Policie ČRVážení nákladního auta. Foto: Policie ČR

Podle ministerstva dopravy může novinka pomoci zvýšit počet uložených pokut, protože zjišťování totožnosti řidičů je administrativně náročné.

Řidiči kamionů by už neměli platit pokuty za to, když se při vysokorychlostním vážení zjistí, že jejich vůz je přetížený. Pokuta by měla nově směřovat už jen za provozovatelem vozidla. Nyní hrozí pokuta jak provozovateli, tak řidiči. Změnu v úterý schválila Sněmovna v poslanecké novele, kterou předložila skupina poslanců napříč sněmovními stranami v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).

Sněmovna s ní vyslovila souhlas ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Předloha nyní zamíří do Senátu. Podle ministerstva dopravy může novinka pomoci zvýšit počet uložených pokut, protože zjišťování totožnosti řidičů je administrativně náročné. Vláda s návrhem v lednu vyslovila souhlas.

Zákon o pozemních komunikacích umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9 000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5 000 korun.

Poslanci uvádějí, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější. Pokud se úřady soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele těchto kamionů, bude podle ministerstva dopravy možné zvýšit celkový počet udělených pokut.

Kupka zopakoval, že do konce roku by mělo být v provozu 13 vysokorychlostních vah. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy je nyní v různých fázích přípravy sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi.

O poškozování vozovky přetíženými kamiony se loni zmínil i Nejvyšší kontrolní úřad při kontrole opravy dálnice D1. „Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel. V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční,“ uvedl tehdy úřad. Poukázal přitom na to, že příslušnému správnímu úřadu v Jihlavě předalo Ředitelství silnic a dálnic do ukončení kontroly jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku.

Poslanecká předloha obsahuje také další změny. Kupka před poslanci řekl, že má snížit administrativu v několika směrech. Měla by také zabránit tomu, aby se z Česka stal ostrov, kde bude možné beztrestně poškozovat dálnice nadrozměrnými vozidly, uvedl. Předloha počítá mimo jiné s tím, že dotčeným orgánem v řízení například o připojení dálnice na pozemní komunikaci nebo o připojení sousední nemovitosti na dálnici bude nově ministerstvo vnitra místo ministerstva dopravy. Navyšuje i hodnoty nejvyšší délky a šířky vozidel, kterým bude ministerstvo dopravy povolovat opakované zvláštní užívání silnic a dálnic.

Tagy kamiony vážení kamionů
35 komentářů