Dopravci Železnice Železniční průmysl

Rhätische Bahn kupují další „kozorožce“ od Stadleru

Elektrická jednotka Capricorn pro Rhätische Bahn. Foto: Stadler
Elektrická jednotka Capricorn pro Rhätische Bahn. Foto: Stadler

Švýcarská železniční společnost Rhätische Bahn nakoupí dalších 20 elektrických jednotek „Capricorn“ (kozorožec v rétorománštině) pro provoz celé sítě úzkorozchodné železnice. Firma tak navázala na kontrakt z roku 2016, kdy objednala celkem 36 souprav.

Jejich výrobce, Stadler Rail, oznámil objednávku na dalších 20 jednotek v tiskové zprávě. Kontrakt má hodnotu 173 milionů švýcarských franků (4,3 miliardy korun).

Čtyřvozové elektrické jednotky vyvinul Stadler pro potřeby úzkorozchodné železnice v kantonu Graubünden. Maximální rychlost je 120 kilometrů za hodinu. Jednotka je 76,4 metrů dlouhá, má 164 míst k sezení, z toho 35 v první třídě. Specialitou je přenos obrazu ze stanoviště strojvedoucího.

Jednotky jde rozpojit na dvě, je tak možné je využít pro přímé spojení mezi některými městy na trase. Díky tomu zavede RhB půlhodinový interval mezi Landquartem a Klosters. První soupravy se objevily na trati loni na podzim. Jde o největší modernizaci vozového parku RhB v historii.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Takhle vypadá konkurenceschopná železnice, kdy 4řčlánek váží jen 105tun. Je rychlý, tichý, pohodlný.

Jiří Kocurek

„Jednotky jde rozpojit na dvě, “

Já to teda pochopil tak, že je lze spojovat do dvojic. Nicméně i samotné RhB píšou o dělitelných jednotkách. Tak jsem z toho poněkud jelen.
https://www.youtube.com/watch?v=oiOyuYcloo4

Jakub P

Asi prostě za jednotku počítaj tu dvojici dvouvozovejch jednotek (tomu by odpovídalo i to, že jsou podle článku čtyřvozový a ta animace v odkazu). Neboli objednali 20 vlaků, každej dělitelnej na půlky. Nebo 40 dvouvozových jednotek, kterých chtěj na část trati spojovat do dvojic, podle úhlu pohledu. Co tam nakonec pojede bude vypadat stejně, ať to budem počítat tak nebo tak.

R.L.m.

Odkazovaná animacemi je podle mne pouze symbolická, zjednodušená a přijde mi „dětská“.
Z materiálů to odhaduji na 4 vozovou nedělitelnou jednotku složenou z čelního trakčního (hnacího) vozu se sběrači, 2 vloženými vozy a 1 čelním řídícím vozem z čehož ty 3 netrakční mají nízkopodlažní nástup a jsou částečně nízkopodlažní, nemají sběrače a je to dohromady „napevno“ spojeno s přechodovými měchy. Na čelech jednotky jsou automatická spřáhla, která mají umožnit to rychle rozpojování a spojování 4 vozových jendnotek do 8 vozových. Tak to vidím já.

Twix

Ano je to patrné i z toho videa, že čtyřvozová jednotka je nedělitelná a tudíž se mohou spojovat do 8-vozových. Ono na síti RhB by 2-vozové jednotky byly celkem k ničemu, možná tak na pozdně večerní spoje mimo sezónu. To automatické spřáhlo je rozdíl oproti jednotkám Allegra, které mají klasické spřahovací ústrojí, aby se daly ověšovat klasickými vozy.

Martin V.

Podle videa u článku má čtyřvozová jednotka jen dvě stanoviště strojvedoucího a jeden pantograf. Jak tohle chtějí dělit? Ovšem u videa z odkazu jsou to dvě dvouvozové jednotky. Možná jedno video pojednává o staré dodávce a to druhé o té nové. Tak jsem z toho poněkud kozorožec. 🙂

Karel

Paradni jsou spousteci okna.
Pred cca 2 roky jsem celou cestu z Tirana do St. Moritz stal u otevreneho okna a kochal se vyhledy 🙂