lot
Cestovní ruch Doprava ve městě Mikromobilita

Revoluce v dopravě skončila. Segway končí s výrobou stejnojmenného vozítka

Vozítka segway v roce 2015 v Praze. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41314840
Vozítka segway v roce 2015 v Praze. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41314840

Společnost Segway ukončí k 15. červenci výrobu svého stejnojmenného dvoukolového elektrického vozítka. Firma přitom původně tvrdila, že její vozítko bude revolucí ve způsobu přepravy osob. Segwaye byly oblíbené u turistů a někde je používali i policisté, proslavily je ale spíš nehody a stížnosti chodců, poznamenala agentura AP. Praha zakázala vjezd těchto vozítek do historických lokalit.

Prezidentka společnosti Judy Caiová v prohlášení uvedla, že za prvních deset let své existence segway ukázal, že je efektivním osobním vozítkem a získal si oblibu u turistů ve velkých městech Severní Ameriky, Evropy, Asie, Jižní Ameriky a Blízkého východu. Loni se však na celkových výnosech firmy podílel méně než 1,5 procenty.

Společnost kvůli ukončení výroby propustí 21 zaměstnanců, dalších 12 si jich ponechá ve firmě dva měsíce až rok a pět jich zůstane v továrně v New Hampshire.

„Toto rozhodnutí nebylo lehké a i když současná globální pandemie ovlivnila prodej a výrobu, nebyla rozhodujícím faktorem v našem rozhodnutí,“ dodala Caiová.

Dopravní revoluce, kterou oznámil vynálezce vozítka Dean Kamen při založení firmy v roce 1999, se nestala realitou. Původní cena segwaye kolem 5000 USD (118.000 Kč) byla pro mnoho zákazníků překážkou. Náročné bylo navíc i používání, protože uživatel musel být při jízdě v určitém úhlu, aby se vozítko pohybovalo vpřed. Pokud se váha jezdce příliš posunula jiným směrem, mohlo se snadno vymknout kontrole a jezdec spadl. V některých městech včetně Prahy byla vozítka nakonec zakázána kvůli bezpečnosti.

V roce 2009 firmu Segway koupil britský milionář James Heselden. O deset měsíců později zemřel, když podle médií náhodou sjel na segwayi z útesu. V roce 2013 se novým majitelem firmy Segway stala společnost Summit Strategic Investments a o dva roky později ji koupila čínská Ninebot.

Segway proslavily i další nehody. V roce 2003 měl lehčí nehodu na tomto vozítku bývalý americký prezident George Bush mladší. V roce 2015 srazil jamajského sprintera Usaina Bolta po jeho vítězství v Pekingu v běhu na 200 metrů kameraman na vozítku segway. Bolt ale nebyl zraněn a později o nehodě vtipkoval.

V roce 2017 začala firma Segway vyrábět elektrické koloběžky. Podle mnohých to bylo známkou toho, že dny původních vozítek Segway PT jsou sečteny, uvedla agentura AP.

ČTK

tagy
4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
žlutý klandr

Myslím, že hlavní problém Segwaye spočívá v tom, že to není ani vozidlo, ani chodec, takže nemůže bezpečně jezdit ani po silnici, ani po chodníku.

Bob

Kolečkové brusle, lyže nebo skateboard také nejsou chodec. Za chodce je považována nanejvýš ta osoba, která je používá. Ostatně takový dětský kočárek nebo ruční vozík o šířce do 60 cm nepochybně jsou vozidly, což ovšem ještě neznamená, že je pravidla silničního provozu nemohou z režimu nemotorových vozidel vyjmout. Podobně invalidní vozíky, motorové i nemotorové. Hlavním problémem je jisté ministerstvo, které nedokáže při formulaci právních předpisů myslet trochu obecně a dopředu a nedokáže adekvátně reagovat na realitu.

Greta

Celkem logické rozhodnutí, bylo zastaralé, na trhu jsou lehčí a praktičtější koncepty.

Bob

Na druhou stranu jsou výrobky, které mají daleko menší odbyt a vyrábějí se v méně kusech, a přesto se je vyplatí vyrábět. Za situace, kdy do vývoje již investováno bylo, je poněkud zvláštní, že rovnou zastavili výrobu – člověk by řekl, že každý jeden další prodaný kus zvýší zisk či sníží ztrátu. Takže buď je za tím přesycení trhu ojetými vozidly v důsledku restrikcí, nebo to mohou být třeba i obavy z nějakých žalob – tedy že se nevyplácí vyrábět nebezpečné věci, protože spotřebitelé by pak mohli výrobce stáhnout z kůže.