Revoluce v dálkovém létání. Iberia ukázala první Airbus A321XLR
Interiér Airbusu A321XLR od Iberie. Foto: Iberia
Airbus A321XLR je nový úzkotrupý letoun s nejdelším doletem.
Airbus A321XLR je nový úzkotrupý letoun s nejdelším doletem.
Tohle letadlo je pro Prahu ohromná příležitost. Jsme pro něj správný trh a správná destinace – tak snad se osvědčí.
Jsme, ale tech spravnych destinaci je mnoho a jiste mnohe budou atraktivnejsi nez Praha, takze ano, ale pockame si.
Ona ta spotřeba A321XLR oproti NEO nebude nižší. Jsou tam stejné motory s vyšším tahem na vzlet. Takže ta spotřeba záleží výhradně na aktuální hmotnosti.
Rozhodně na některé linky je to naprosto skvělé letadlo. Ale problém vidím v oblatech ITCZ, nebo celkově i bouřek. Při maximálním uspořádání 240 cestujících, zavazadlech to bude šplhat do maximální hladiny FL310/FL320. Navíc rychlost je okolo M 0.76 (maximální 0.80 – ale to se rapidně snižuje dolet). Uvidíme na jaké trasy to budou nakonec nasazovat…
Osobně čekám, že v reále budou létat v konfiguraci s méně než 200 cestujícími.
jedine u “klasickych” dopravcu, kteri tam budou mit “regulerni” C class.
jinak zapomente – treba takovej wizz, kterej s tom ma v planu litat 7h dalkovky (cili srovnatelne s TATL lety zapad evropy – vychod USA) v konfiguraci 239 sedacek (28” roztec)
i se sebevic slim sedackama to bude masakr.
To teda bude! Možná bychom mohli úzkotrupému letounu říkat třeba úzkosedačkový.
jaká je rozteč u těch dvou B739 u TVS? tam kromě exitů to taky není úplně pohodlné sezení, takže s Wizzem na 7h letem bude slušný „zážitek“. Ale věřím, že se najde spousta lidí, kterým to nevadí a slyší na nízkou cenu
Smartwings by měl mít ke 30″ …
WiFi a usb zásuvky… nějak mi to připomíná vlaky na našich regionálních tratích… 🙂
Dohadovat se muzeme jak chcem, vetsine lidi je uplne jedno zda leti widebody nebo ne, ba naopak ani netusi co to je, jen si rekne mensi letadlo, jinak nic.
Velkou předností úzkotrupých letadel je rychlejší odbavení díky menšímu počtu cestujících. Po přistání zase kratší doba čekání na pasové kontrole, i když to pro spoustu letišť už není problém. Ale např. do Colomba jsem přiletěl Boeingem 737 Flydubai, a pasová kontrola byla záležitostí několika minut. Později jsem tam přiletěl B777 Emirates, a byl problém. Z původně otevřených tří odbavovacích přepážek byly po pár minutách dvě, za chvíli to přestalo bavit dalšího úředníka, takže zůstal jeden. To čekání bylo nekonečné…Ale mohou nastat potíže i při vyzvedávání zavazadel u velkých letadel. Po příletu do MUC z BKK jumbem Thai airways jsem na… Číst vice »
A proč jste nám to celé tak sáhodlouze (ale zajímavě) celé vyprávěl? 😉
Můj subjektivní názor je, že hlavní je prostor. Pokud někdo do A330 nacpe konfiguraci 3-3-3 a rozteč ala Ryanair a nebo bude mít někdo A321XLR s klasikou 3-3 a rozumnou roztečí, tak by mě fakt strašně zajímalo v čem je pak to „widebody“ lepší? Maximálně pro ego, já letěl velkým letadlem, heč.
Navíc procenta míst u okna v A321XLR a A330 je taky jasnej, a co je preferovaný asi všichni víme.
Máte samozřejmě pravdu, ale na druhou stranu, 3-3-3 v A330 je exotický úlet.
A330 v konfiguraci 3-3-3 má snad jen Cebu Pacific. A že do toho někdo sedne, je jen jeho problém.
Nevím, kolik toho máte nalétáno, ale dálkovku v economy můžete letět de facto dvěma způsoby.
Jako „Stilnox class“, tj sedíte u okna, kde se co nejdříve zalomíte do nejméně nepřííjemné polohy a snažíte se celý let prospat.
Nebo máte uličku, kdy si v rámci možností vychutnáte servis, zábavní systém, nebo četbu vlastní kníhy. A potom oceníte velikost letadla, kdy se múžete volně procházet, kdy chcete, což u jednouličkových letadel opravdu nehrozí.
Jen se hloupě zeptám – když sedím u okýnka, tak číst knížku / koukat na filmy na zábavním systému či tableu nemůžu?
v jednouličkovým letadle se nemůžu procházet? v čem se , z pohledu procházení, liší narrow body od wide body?
V jednouličkovém letadle nemáte než jen tu uličku. Takže vzniká „vzájemné tření“ při průchodu kohokoliv. Podívejte se na plánek třeba B777-200 třeba Emirates a uvidíte relativně dost místa u východů, kde nikomu nepřekážíte
Jo, jako to chapu ..
me spis zaujala ta „závislost“ na prochazeni a staveni moznosti prochazeni na tak vysokou uroven dulezitosti, protoze jsem si ani na jednom z mnoha letu nejakeho dramatickeho prochazeni cestujicich po letadle nevsiml 🙂
to spis mi prijde logictejsi argument „záchodkama“, protoze tam se, nezpochybnitelne, obcas delaji fronty i ve wide body, kde ten pocet toalet na cestujiciho je priznivejsi, nez v narrow body .)
na to courání jsou vysloveně experti Češi :-DD Chápu, že se rádi procházejí, ale naše národnost jasně vede :-DD
pár dní zpět jsem využil ten spoje PRG-TPE. Taiwanci nastoupili, sedli, zabalili se do bundy a seděli až do Prahy nehnutě. Max se probrali na servis, ale i to se spoustou z nich ani nehnulo 😀
češi v letadle.. to je kapitola sama pro sebe 🙂
ale víc radši nic .. bo by se někteří umínusovali .)
Tak dnes už je situace jiná, ale není to až tak dávno, kdy opravdu hodně cestujícíh požadovalo pro let přes oceán letadlo s čtyřmi motory.
Po havarii AF 447 v roce 2009 bylo období, kdy prodat letenku na let s A330-200 bylo umění. A čím víc měla ta osoba nalétáno a znala rozdíly v letadlech, tím to bylo horší.
Pohodlnost wide-body není v sezení. Sedačky a rozteče jsou cca stejné. Ale především v prostoru a ve volnosti průchodu v uličkách. Průchod na toaletu nebo z jiného důvodu i v době, kdy probíhá servis z vozíků, je jednodušší.
Pokud sedím v konfiguraci sedadel například 3-3-3 u okna, v bližší uličce je vozík a nejde jej opačným směrem než je WC obejít do druhé uličky, protože není kudy, v čem mi pomůže druhá ulička? Ano, jsou některá letadla, kde to do druhé uličky obejít jde, ale ne všechna. A pokud jsou vozíky v obou uličkách, tak to výhodu ztrácí úplně.
Ještě jsem nezažil, že by servis probíhal v obou uličkách a v obou ekonomických kabinách synchronně, Jasně, že jsou situace, kdy se zaseknete i ve wide-body. Z pohledu volnosti pohybu je praktičtější zadní ekonomická kabina.
Vase teorie ma jeden hacek – servis v 99% probiha v obou dvou ulickach soucasne.
Wide-body (A777, B350), má ekonomickou třídu rozdělenou na dvě kabiny. Ta přední má kolem 10-ti řad, ta zadní kolem 13-ti řad. Toalety i kuchyňky jsou pro ekonomickou třídu na dvou místech. V narrow – body pouze vzadu a počet řad je kolem 20-ti.
Prosím, naučte se jak se v češtině píšou číslovky. Žádné „-ti“ se v nich nepíše. Viz třeba https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=790.
Praktická:
https://www.flightradar24.com/IBE0347/37f93303
Kdybych si měl vybrat, jestli poletím přes oceán v tomto nebo v wide-body (a všechno ostatní bude stejné), tak radši ten wide-body. Na druhou stranu pokud to bude cenově atraktivní a hlavně pokud si tím ušetřím přestup, tak bych o tom možná i uvažoval.
To se od toho letadla snad hlavně čeká, že umožní provozovat přímé lety, které by nebyly s widebody zajímavé.
Z toho by mohla těžit i Praha, které by některé sezónní spoje mohly zůstat celoročně a některé nové sezónní přibýt. Uvidíme.
Byť chápu názory že wide body může bejt na dálky alespoň pocitově pohodlnější, dálkový trasy s narrow body letadlama přece nejsou žádná novinka, rarita ani nepřežitelná tryzna. SAS už s A321 za oceán lítá docela dlouho, stejně tak jetBlue. O 757 nemluvě. Paradoxně největší problém na palubě může bejt pomalejší servis kvůli velikosti galley.
Tak ono těfh příkladů je spousta, jenom se o tom nepsalo, tak rádobyexperti ani netušili, že lety nad 6-7 hodin se s Maxy a A32x létají už léta …
Krom třeba SASu a JetBlue mě z fleku napadá Turkish Airlines, Smartwings, Ethiopian, FlyDubai … ono totiž i ta „blbá“ dubaj, kterou z Prahy lítá FlyDubaj a Smartwings, je časově stejná, jako USA z Lisabonu či Madridu…
Takže v C zase ta odporná herringbone konfigurace sedaček. Rád přenechám jiným.
Drsné! Určitě bych si připlatil za dálkové letadlo, když si vzpomenu celkem luxusní lety s 747 a 777, kde jako benefit vidím dostatek prostoru pro chůzi, bar, výška a šířka letounu, a mnoho dalšího, nedá se to srovnávat. Už na první pohled tragédie.
Vy jste nepochopil, že tohle letadlo je určeno na lete, kde velká letadla nemají šanci?
Tak nemají šanci. To je relativní. Nyní tam létají. Dříve létaly také. I dnes jsou aerolinky, které na 6h let dají dálkové letadlo. A cestující si připlatí. Navíc přes oceán v tomto, mno, turbulence dokáží vymlátit i větší letoun.
Tady nejde o „dálkové“ letadlo, já jsem letěl tzv. dálkovým tedy widebody letadlem let, který trval sotva 30 minut. Tady jde o to, že oni tam velké letadlo neuživí. Pokud jde o turbulence, tak je to asi vcelku jedno, já třeba největší zažil nad Pekingem kdežto nad Atlantikem vždy v pohodě, takže to je spíše o náhodě a o tom jak moc to naloží a tedy jak vysoko poletí.
Tohle vs 777 v uspořádání 3-4-3? To asi raději ten Airbus. Ve vyšších třídách je to jedno.
Pointa ale je právě v tom, že drtivá většina cestujících si za typ nepřiplatí.
Nepřiplatí, protože první kritérium je cena ( někdy až bezmyšlenkovitě mám pocit) plus ani neznají typy letounů, takže při rezervaci neví, co kupují za typ. Vyšší třídy nemyslím, beru economy, a tam mně přijde, že je fakt rozdíl :). Komfort už je v tom, cítít se na dálkovkách jako v „domečku“, ne tak stísněně. Já to tak mám.
Máte si kupovat letenku dlouho dopředu a u aerolinky, kde je seating zadarmo, abyste mohl sedět vzadu na 2-4-2 🙂
Často dálkovky nelítám a když ano, tak nemám problém chytit dálkový letoun vcelku dobré kvality za přijatelnou cenu. Seating většinou zdarma, vyberu sedadlo těsně před letem. Každopádně toto letadlo nepatří na tyto linky, umožňuje to jen dnešní efektivita motorů.
A B757 na tyto linky patří/patřil?
Nejaky opravdový důvod, konkrétní, proč tam nepatří, by nebyl?
pro cestujícího se prakticky nic neliší – místa na sedačce je v podstatě stejné… a žádná další odlišnost, která by nějak ovlivnovala život cestujícího v Y tam není
(jo dobře, je tam mín zachodku … ale to je tak všechno)
Vložené video nejde roztáhnout na celou obrazovku.
nové letadlo vypadá hezky, ale ten Business? Předpokládám cenovku od 2.000 EUR a více. Je to čistě můj osobní názor, ale mě se tahle konfigurace, resp. upořádání J class nelíbí. Mě to přijde takový lepší dobytčák.. viz letadla Virgin a Air New Zealand. Chápu že se bojuje o každý kousek místa, nasekat tam co nejvíc židlí za fajn cenu, ale nějak mi to k business místům nesedí. Bude to rozhodně pohodlné… ale…
co konkrétního se Vám na této kofiguraci Business class nelíbí? nějak jsem to z komentáře nepochopil
Ale? Co je tam špatně?
Tak herringbone usporadani ma sve vyhody, ale jako jedna z nejvetsych „negativ“ je prave vyrazne nizsi pocit „soukromi“ .
jste natocen do prostoru, vnimate vse, co se deje v ulicce atd.
jj, tak nějak, díky za vysvětlení 🙂
Pokud se nad tím zamyslím, tak to asi může být problém pro lidi, kteří mají kolem domu 3m zeď případně 5m thůje. Pro normálního člověka je to asi jedno. Mě na tom spíše vadí ten tříbodový pás a pak u toho okna je vždy více hluku zvenčí. Jinak za mě pořád lepší, než mít hlavu v uličce a to i když tam máte dvířka jako třeba u Etihad.
Třibodového pásu bych se nebál 🙂
Ten mě včera překvapil v PE ve Swissu (zatím jsem na něj nikdy nenarazil), a „3 bodové uchyení“ bylo potřeba jen při vzletu a přistání.
Po dobu letu, pokud chtěl být člověk připoután, je možné ramenní pás oddělat a nechat zarolovat.
Věřím, že Iberia to bude mít stejně.
Jde o to, že někdy je tam dole takový docela velký balík materiálu a pak když si nasadíte takový ten oba na sedadlo, tak pak se přes to blbě ten pás vůbec dostává ven.
No, na business class v dreamlineru to fakt nemá…
Strašidelný.
Žádná „šestkrát polohovatelná“ opěrka hlavy tam není, jen nějaký koženkový podhlavník. Uspořádání 3+3 v narrow-body na klidně osmi, desetihodinový let – no potěš pánbůh, panimámo. 30 palců pitch, a to se Iberia tváří, že není lowcost…
OK, budou muset jít s cenama hodně dolů, víc jak 200 EUR return za takový dobytčák nedám.
To snad nemuze nikdo akceptovat v tomhle cestovat tolik hodin. 4 hodiny uz bylo dost.
United posilaly 757 na trasy East Coast – Pariz/Londyn pomerne bezne.. v cem je tohle jine? 🙂
Vy už jste v tom letěl?
No, sedět 8 hodin na sedackach, kde je prostoru jak nekde ve wizzu .. to opravdu moc nechcete .)
Tohle nejsou sedačky jako ve Wizzu, který s tím bude lítat taky. Takže já bych spíše brečel za lety s Wizzem případně s ostatnímu typu Ryanair či Smartwings, kteří na tom jsou stejně a běžně lítají lety dlouhé šest hodin. Jinak Wizz se dá dvě hodinky vydržet.
No, jenže 30″ je pořád 30″, i když máte slim sedačky.
Jo, dvě hodinky se v tom určitě vydržet dají, a s příslušnou slevou na ceně se v tom dá vydržet klidně i 8 hodin, ale… 🙂
Pořád je to o 5 čísel více jako u ULCC což mi připomíná, že mě čeká hodinka právě v tom Wizzu…
Ja vim, asi jsem moc rozmazleny .)
Pro vnitroevropské lety klidně, mimo Evropu za nic na světě.
Rozumím. Ze Sofie do Istanbulu ne. Z Madridu do Tangeru taky ne. Z Helsinek do Lisabonu klidně. Nebo z Osla na Krétu taky OK.
v čem se lisi 3 sedacky vedle sebe v narrow body, a 3 sedacky vedle sebe ve widebody? 🙂
nicmene tech 30″ … to není mnoho 🙁
V čem je 3+3 v XLR horší oproti 3+3+3 v Dreamlineru, který má ještě o málo užší sedačky?
Seat pitch není nic moc, ale zase slimline sedačky taky dělají hodně. Opět to moc nevybočuje od toho, co nabízejí dálkové chartery nebo lowcosty typu Level/Discover/Air Caraïbes.
Když Vám tak vadí 3-3, tak co pak říkáte na obvyklé 3-3-3 nebo 3-4-3?
Mezi fotkami není jediná, která by ukazovala, jak vypadají ty sedačky v obchodní třídě. Ale ta jedna co naznačuje – to jsou sedačky otočeny zády k onku či co?
A také by si mohli konečně zopakovat ZŠ a zjistit, že standardná jednotka délky je metr, na nějaký palec, nebo snad správně coul. Normální člověku vůbec nic neřekne, že obrazovka je vlelká 12 palců.
Přehled tříd viz video.
No video jsem si chtěl pustit, ale zobrazilo mi to chybovou hlášku, že prý již není dostupné. Zkusil jsem reload stránky, pak tedy video pustit šlo, ale před ním ještě dvě nepřeskočitelné reklamy. Jedna měla snad 15 sekund a druhá dokonce 30 sekund. To jako vážně?
Přes co je to video vloženo? Kdyby to bylo přes YouTube, měl bych to bez těch reklam. Pokud máte video na vlastním serveru, tak by bylo fajn nevnucovat reklamy platícím čtenářům Vašeho serveru…
Úhlopříčka obrazovky se v palcích udává naprosto standardně, třeba i u televizí.
Jo, sedačky jsou „zády“ k okýknu – tzv. Herringbone uspořádání.
PS: Jeste jsem nevidel, ze by se uhlopricka obrazovky uvadela v jinych jednotkach, než palce 😀
Ale ano, v důležitých českých obchodech se kromě standardních palců pak v závorce nebo někde dál v textu obvykle uvádějí i centimetry.
Tohle je zpravodajský web o dopravě a ne „důležitý český obchod“.
A tím jste jak přispěl do diskuse na téma „Jeste jsem nevidel, ze by se uhlopricka obrazovky uvadela v jinych jednotkach, než palce“?
boze, nedelejte z toho kovbojku.
velikost monitoru a televizi se i v metrickych zemi uvadi standardne v palcich.
pokud vam to z nejakeho duvodu tak strasne vadi, pouzijte kalkulacku a udaj v palcich násobte 2,54.
Jo, a mně tedy informace o 12″ řekne mnohem víc, než kdyby to bylo v centimetrech, protože mám srovnání s dalšími zařízeními.