dkv-spojujeme

Revoluce u elektrických vlaků. Platit budou podle spotřeby, účty stoupnou osobním

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Dopravce na železnici v elektrické trakci čeká jedna z největších změn v historii, která se může promítnout i do cen

Dopravce na železnici v elektrické trakci čeká jedna z největších změn v historii, která se může promítnout i do cen jízdenek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne od ledna účtovat dopravcům spotřebu trakční elektřiny podle jejich skutečné spotřeby. Vyhoví tak především nákladním dopravcům, kteří se dlouhodobě cítili znevýhodněni tím, že platí více, než je skutečná spotřeba.

Půjde o zavedení takzvaného hybridního modelu. „Jedná se o nový systém, který umožňuje účtovat spotřebovanou trakční elektřinu dopravcům jak na základě uskutečněných dopravních výkonů, tak i podle naměřených hodnot spotřeby elektřiny přímo na elektrickém hnacím vozidle,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Dosud se účty za elektrickou trakci počítají jen podle ujeté vzdálenosti a váhy vozu. Nezohledňují ale vůbec fakt, že například nákladní vlak nespotřebovává proud ještě k topení či klimatizaci, na rozdíl od osobních vlaků. Změna účtování elektřiny je jedním z velkých úspěchů Železničního sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které za změnu výpočtů dlouhodobě bojovalo.

V praxi totiž nákladní dopravci nejspíše ušetří, musí si ale instalovat na lokomotivy měřáky. Jinak se jim bude účtovat spotřeba stále podle vzorce. I ty projdou úpravou, nově se bude rozlišovat například podle toho, o jaké roční období jde či zda jede vlak pod stejnosměrnou nebo střídavou trakcí. „Řádově může jít o úspory v řádu desítek až stovek milionů korun,“ odhaduje výkonný ředitel ŽESNAD Oldřich Sládek.

Když se o změně poprvé mluvilo, mluvilo se o dopadu 220 – 360 milionů korun na osobní dopravce. Od té doby ale cena elektřiny stoupla. Vyšší náklady by se tak promítly buď do ceny jízdenek u komerčních vlaků nebo větší úhradě od objednatelů. Konkrétní dopady ale zatím ještě dopravci neví. České dráhy a ČD Cargo za trakční elektřinu loni zaplatily podle výroční zprávy 2 miliardy korun.

Osobní dopravci se s novým systém zatím seznamují, RegioJet například náklady navíc odhaduje až na sto milionů korun ročně. České dráhy zatím odhad neuvedly, vypsaly ale už soutěž na dodávku měřáků.

I dopravci s měřáky budou platit částečně fixní částku neodpovídající skutečné spotřebě, mají se podílet na placení ztrát v přenosech. U stejnosměrné soustavy se počítá s 18 % ztrátou, u střídavé s 9 %.

Kromě nového modelu rozúčtování dojde od ledna i k další velké změně. Od začátku příštího roku již nebude zajišťovat dodávky elektřiny pro dopravce společnost České dráhy, ale SŽDC.

Tagy ČD Cargo České dráhy hybridní model rozúčtování trakční energie SŽDC Žesnad.cz
42 komentářů