Infrastruktura Silnice

Revize slibů ministrů za ANO. D11 do Polska bude hotová o čtyři roky později, než sliboval Ťok

Budoucí D11 u Hradce Králové, ilustrační foto. Autor: ŘSD
Budoucí D11 u Hradce Králové, ilustrační foto. Autor: ŘSD

Dálnice D11 z Hradce Králové až na hraniční přechod do Polska v Královci na Trutnovsku by měla být podle ministerstva dopravy hotová do konce roku 2028. Ještě loni přitom bývalý ministr dopravy Dan Ťok mluvil o termínu kolem roku 2025.

Celá stavba D11 včetně rozšíření dálničních pruhů ze čtyř na šest mezi Prahou a Poděbrady by měla být hotová v roce 2029. Na dnešním kontrolním dnu na stavbě dálnice D11 u Hradce Králové to uvedli ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl.

Kremlíkův předchůdce Dan Ťok (za ANO) loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice D11 mohla být hotová v letech 2024 až 2025. „Vycházím z faktů, které tady dnes jsou. Můžeme stavět tehdy, když budeme mít pravomocná územní rozhodnutí a pravomocná stavební povolení. Mě to prodlužování nijak netěší,“ řekl k původním Ťokovým slibům Kremlík.

Uvedl, že bez změn právních předpisů výstavba příliš urychlit nepůjde. „Proto jsme připravili novelu zákona o urychlení výstavby, kterou snad příští týden bude projednávat vláda,“ řekl Kremlík. Nově by se společné územní a stavební řízení a případně posuzování vlivu na životní prostředí mělo dít na základě zjednodušené dokumentace. „To urychlí rozhodovací procesy až o tři roky,“ řekl ministr.

D11 z Prahy do Hradce Králové začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Ve výstavbě jsou nyní dva úseky z Hradce Králové do Jaroměře o celkové délce 22,4 kilometru. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 kilometrech.

Práce na rozestavěných úsecích mezi Hradcem Králové a Jaroměří jdou podle plánu, jezdit by se po nich mělo začít v roce 2022, uvedl Mátl. „Na obou stavbách jsme se dostali takzvaně ze země. Nejhorší podmínky z hlediska zakládání náspů a mostů máme za sebou,“ řekl Mátl. Doplnil, že se stavebními firmami se ŘSD snaží diskutovat i o případném urychlení stavby.

U dvou úseků D11 z Jaroměře na hranice, jejichž celková délka je 40,8 kilometru, ŘSD nyní žádá o vydání územních rozhodnutí.

Podle Mátla by územní rozhodnutí na úsek z Trutnova na hranice mohlo být vydáno ještě v listopadu. U úseku z Jaroměře do Trutnova by se tak mohlo stát v prvním pololetí roku 2020. ŘSD také pro oba úseky letos zadalo práce na projektování dokumentace pro stavební povolení. Stavba by mohla začít v letech 2024 až 2025.

V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3. Poláci by podle Mátla mohli být se svou dálnicí na hranicích v letech 2022 až 2023. Tedy zhruba o pět let let dříve než česká strana.

ŘSD také řeší vyvlastnění jednoho pozemku, který je důležitý pro vybudování sjezdu z dálnice u Jaroměře na současné silnice. Podle Mátla má ŘSD připravené alternativní řešení, které by se spornému pozemku, jenž vlastní pražský soudce František Kučera, vyhnulo. Alternativou je postavit místo kruhového objezdu křižovatku ve tvaru písmene T. „Uděláme všechno pro to, abychom pozemek získali,“ řekl k problému Kremlík.

Důležitou navazující stavbou je obchvat Jaroměře, který dopravu z D11 odvede ve směru na Náchod. U obchvatu má ŘSD územní rozhodnutí. V říjnu požádalo o vydání stavebního povolení a zatím má v trase obchvatu vykoupeno 65 procent pozemků. Stavba obchvatu by mohla začít v roce 2021.

Data k výstavbě dálnice D11 z Hradce Králové na státní hranici s Polskem:

ÚsekDélka v kmZahájení stavbyUvedení do provozuCena v miliardách Kč bez DPH
Hradec Králové – Smiřice15,2únor 2019květen 20222,7
Smiřice – Jaroměř7,15duben 2018prosinec 20211,5
Jaroměř – Trutnov19,632025202811,97 – odhad
Trutnov – státní hranice21,182024202711,91 – odhad
Obchvat I/33 Jaroměř – související stavba s D116,6202120230,8 – odhad

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

ČTK

62
Diskuze

avatar
19 Komentáře
43 Reakce na komentáře
30 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
30 Autoři komentářů
...JardaOndřejZdeněkJiří Kocurek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

Tok Kroupa Skoupil Cocek Matl— tihle lidi jsou tam 15 let… a co . .nic

ads
Host
ads

Pro zajímavost. V září schválila Polská vláda novou S5 – Vratislav, Svídnice, Valbřich, Bolkow. Což je pro čechy určitě důležitější směr než na Štětín.
Zatím „nemají ani čáru“ a hotovo má být za 8-9 let. Tak bude zajímavé sledovat co bude dřív.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Srovnání: Dálniční mapa Polska v roce 1990. Dálniční mapa Polska dnes.
Ano, mohli by to dokázat. Stavějí mnohem rychleji a není to jen tím, že mají placatou krajinu.

jirka
Host
jirka

no ale taky maji jinou mentalitu.. Polak silnice stavi, cech je nici.. dej deb–lovi funkci a vymysli papir

Zdeněk
Host
Zdeněk

Placatá krajina nemusí nutně znamenat výhru. Značná část polských rovin má písčité podloží, což vyžaduje při stavbě silnic a dálnic zvýšené náklady kvůli větší spotřebě kamene při výstavbě. Písek dokáže stavbaře pořádně potrápit, stejně jako zamokřená místa a záplavové oblasti, kterým je nutno se vyhnout, pokud je ovšem kam. Pokud ne, náklady strmě rostou. Vzpomeňme jen na potíže při výstavbě naší D11, která vede taky převážně rovinatým terénem – sotva byl hotov úsek od Libice k HK, už se musel opravovat. Před časem jsem jel v Polsku po nové čtyřproudé komunikaci dálničního typu směrem na Gorzów Wielkopolski a Štětín, a… Číst vice »

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

A řídit se už naučili?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Robert Kubica ano. Horší je to Karlem „padájou“ Abrahámem. Ale to jste asi k ranní kávě číst nechtěli.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Naučili. Doma jezdí většinou slušně, aspoň v západní části země: Jak tomu je na polském východě, mi není známo. U nás ale jezdí jak kanci, protože vědí, že se jim nic moc nestane, když je policie náhodou chytí. Vymahatelnost našich pokut k nim patrně ještě nedošla….

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Ty první dva úseky (HK -Smirice, SmiřiceJaroměř) jsou nějak podezřele levné….

Jarda
Host
Jarda

Tak levnější být logicky musejí. Nejen kvůli délce úseků, ale hlavně teda kvůli terénu.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Jaroměří a Náchodem dnes projedete plynule pouze v noci. Ve dne to je ploužení přískoky, a chudáci lidé, kteří bydlí u průtahu těmito městy, nebo dokonce u křižovatek s průtahem. K tomu přidejte neustálý kravál, smrad z exhalací, prach…Zejména v létě to je lahůdka, když si nemohou otevřít ve vedrech okno..Všechny ty žvanily, kteří tvrdí, že tato dálnice není potřeba, bych tam nechal pár týdnů bydlet a pracovat. Mnoho z nich by po té době bylo na pokraji zešílení, některé by možná vynesli i nohama napřed.

...
Host
...

Proti každodenní Uhříněvsi i páteční Jaroměř ještě zlatá.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Když sjedu z D1 na ŘÍčanskou ulici v Říčanech u Prahy a v Říčanech pak odbočím na ulici Přátelství, za Uhříněvsí budu pokračovat Kutnohorskou, abych se po Štěrboholské spojce dostal na Pražský okruh, tak nepojedu pro pražském okruhu, alias D0 a to prostě proto, že ten kus městského obchvatu neexistuje.
A mooc by mě zajímalo, jak a kudy se vozily karburátory Jikov z Českých Budějovic do AZNP v Mladé Boleslavi.

Hanzi
Host
Hanzi

Dalo se to čekat. A člověk jen bledne závistí jak to jinde jde. Viaduc Millau jižní Francie. Španělsko co pokrylo bezplatnými autovias již skoro celou zemi. Dokonce i Rusko nedávno. O Číně a spol raději nemluvit. U nás se mozna vrátíme k systému z dob minulých kdy se jelo na petiletky. I když v některých případech ,,kéž by aspoň ta petiletka,,.

Xaver
Host
Xaver

No Rusko konečně postavilo dálnici mezi svými největšími městy. To bych opravdu za vzor nedával.
Ale Čína je úplně jiný kalibr, stačí se podívat na mapu. Už teď má nejhustější síť dálnic na světě.

Zdeněk
Host
Zdeněk

91 km dálnice za 39 let od zahájení výstavby, to jest 2,3333 km za rok! Uff, to je na zápis do Guinessovy knihy, nebo ví snad někdo o pomaleji budované dálnici někde ve světě?

Vrtal
Host
Vrtal

D35

Vrtal
Host
Vrtal

D35 63km za 41 let. Stavba od roku 1978…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

D43, alias Hitlerova/Stará dálnice. V provozu jsou 3 (slovy: Tři) kilometry. Běžte říct obyvatelům Lipůvky, že nová silnice není potřeba. Pak to zkuste v Letovicích, a jestli se o tytéž kamna chcete spálit potřetí, tak v Březové nad Svitavou lze pořídit.

jirka
Host
jirka

kolika lidem ta dalnice fatk chygi? Vzdyt velka cast dnesnich obyvatel bydlela pred 80 lety jeste v zemljankach.. to neni urazka, to je proste fakt

Zdeněk
Host
Zdeněk

Není mi známo, že by u nás v době před 80 lety někdo bydlel v zemljankách. Patrně máte na mysli nějaké jiné Česko. Úroveň bydlení pak nesouvisí s potřebou mít dálnice. Jsme tranzitní zemí uprostřed Evropy, a pokud nebudeme mít vyřešenou moderní dálniční síť všemi směry napříč republikou, bude nás tranzitní kamionová doprava dusit a ohrožovat čím dál víc. Dílem se nám pak bude vyhýbat, čímž přijdeme o spoustu peněz z dálničních poplatků. Navíc nestavíme dálnice jen pro tranzitní dopravu, ale hlavně pro sebe. Nebo se chcete neustále kodrcat po okreskách a přecpaných ( a hlavně nebezpečných!) silnicích první třídy?

beran
Host
beran

A ten novelovaný zákon o urychlení to fakt o 3 roky urychlí? Takže kdyby se začala ta D11 stavět nově, tak by úsek Praha – Jaroměř netrval 44 roků, ale jen 41? Perfektní, tak to by teda byl fofr.

Jakub
Host
Jakub

Sem na web chodí i slabší čtenáři.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Zdánlivě se jedná o negativní zprávu, ale co by za to dali ti, kteří potřebují jezdit vlakem mezi Ostravou a Brnem, kdyby se něco v úseku Blažovice – Přerov stavělo a něco bylo v pokročilé přípravě s dokončením posunutým pouze o čtyři roky. Tito lidé jenom závistivě koukají, jak to jinde jde dobře.

Človek
Host
Človek

Obecně mám dopravní stavby rád, ale u každé je třeba se ptát, jestli je opravdu třeba. Tady si tím nejsem úplně jistý – do Polska už jedna dálnice vede. Jiné stavby mi přijdou důležitější

MartinS.
Host
MartinS.

Polsko je velká země, hranice ČR a Polska (795 km) je jen o 23 km kratší než hranice ČR a Německa. Dálnice vede na její nejvýchodnější kraj ještě k tomu přes Brno, tedy od Prahy nejdřív na jihovýchod, až potom na sever. Dálnice přes Trutnov odkloní tisíce kamionů z Jaroměře a Náchoda. Směrem do Německa už vedou dálnice 2 (D5 a 8) a další 2 se staví (D6 a 7).

František
Host
František

V podstatě je to tak jen další přelévání a podpora dalšího množení silniční dopravy. Proč se tím směrem neupraví a k přepravě skutečně potřebných věcí nevyužijí volné železnice?

Hanzi
Host
Hanzi

Protože o věcné organizování někoho a někam a někde jaksi nemáme zájem. Žijeme v době mobility, kterou nám pokrok přinesl a rádi by jsme toho využívali.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Protože moderní stát potřebuje jak dálnice, tak i železnice. Jsou komodity, které je lépe přepravovat po železnici, a jiné zase po silnicích a dálnicích.

Xaver
Host
Xaver

D7 nemá vést do Německa ale skončit na podkrušnohorské čtyřproudovce.

...
Host
...

To je sice pravda, ale přeci jen je asi zjevné, že D35 v úseku Opatovice – Mohelnice by si zasloužila vyšší prioritu, než D11 od Jaroměře dál.

Zdeněk
Host
Zdeněk

To záleží na úhlu pohledu toho, odkud kdo pochází. Věřte, že pro lidi např. z Trutnova a Dvora Králové, Krkonoš a Podkrkonoší je prioritou právě D-11, a D-35 jim je víceméně ukradená.

...
Host
...

Já vám to rád věřím. Lidi z Litomyšle, Holic a Svitav to budou mít zas naopak. Takže to říkám s odstupem nějakých 100 km jak od D35, tak od úseků D11 Jaroměř – Královec a to i přes to, že mám Krkonoše a třeba i tu oblast mezi Trutnovem, Broumovem a Náchodem celkem rád.

beran
Host
beran

Třeba ty na Moravě, že jo?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže z Prahy do Vratislavi přes Brno a Ostravu?

Řepa
Host
Řepa

Hloupá doba, kdy si myslíme, že asfaltem se najíme.Bohužel není kam odejít, jakožto prostý občan.Betónovým lobistům bych popřál najít už tu obyvatelnou planetu, kdy si budete moci na holé louce vybudovat mnohaproudové dálnice s neomezenou rychlostí kolem dokola a vozit brambory z jednoho konce na druhý.Proč se vedle nestaví hned železnice?Asi proto, že to tak nesype do kapec zainteresovaných do automobilového průmyslu.Brečím dobře, ale na špatném hrobě, jen se smířit s dobou, která také jednou zkončí.

František
Host
František

Je to tu špatný hrob, soudě dle míry opojení dopravou jakožto modlou, ale odlišný náhled na svět je rozhodně zdravý, dávám plus a přeji hezký den. 🙂

Hanzi
Host
Hanzi

Ale jo, taková rovnikova Afrika nebo třeba Antarktida, tak tam toho asfaltu moc nepotkate, možnosti jsou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Staří Římané byli asi idioti, když stavěli dál−kové sil−nice.

dizgrafyq
Host
dizgrafyq

Takže během 12 měsíců dojde k posunu o čtyři roky, ale stejně jim to nebrání hned nabídnout nový (zaručený) odhad dokončení?! Co je tohle za klauni? Proč prostě nemůžou říct „ani přibližný termín dokončení neznáme“

Jackub
Host
Jackub

Protože to říct nechtějí (voliči) a protože slibem nezarmoutíš (voliči). A protože přece „nekecají a makají“ (voliči).

Ondřej
Host
Ondřej

Co tím chce básník říct? Zřejmě něco jako: „Dálnici dostaví až příští vláda ODS, my to nezvládneme. Ale makáme.“
😀

Bemda
Host
Bemda

S tim ODS je to dobra parodie!

Ondřej
Host
Ondřej

Víte, já si ještě na rozdíl od mas vzpomínám, že za ODS věci veskrze fungovaly a dokonce se i stavěly velké projekty. Občas nezdanily jejich ženy nějaké kabelky, no. Ale Čapí hnízda si ti lidé nestavěli.

Kuba W
Host
Kuba W

Uvedl, že bez změn právních předpisů výstavba příliš urychlit nepůjde. „Proto jsme připravili novelu zákona o urychlení výstavby, kterou snad příští týden bude projednávat vláda,“

5 let mají ministerstvo dopravy, financí, spravedlnosti, životního prostředí…co jim teda ještě chybí?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Uzákonit, že každý pekař musí prodávat nejméně 50 % zboží z Agrofertu.

Ondřej
Host
Ondřej

Tak dlouho usilovali o to, aby si ty klíčové pozice urvali, až při tom rozházeli všechny prachy! 😀

Rosťa
Host
Rosťa

ANO, už je líp. 8 roku budou řídit MD a dalších 8 roků stavět. Tak snad to ne pokazí loňský průměr otevření 4 km dálnic.

František
Host
František

Kdyby šlo jen o blbé dálnice…

Démon
Host
Démon

Takže 2030

Zdeněk
Host
Zdeněk

Přihazuji další 3 roky.

Milan alias Skeptik
Host
Milan alias Skeptik

Každý další den bez D11 dostavěné alespoň do Jaroměře (včetně související přeložky I/33 ) je utrpením a hazardem pro všechny, co po té původní přetížené silnici musí jezdit a nebo jim jen kříží cestu. Stavební tempo je přitom takové „piánko – ano, ne“, lhůta něco přes tři roky na novostavbu v mírně zvlněném terénu, kde není nutné razit žádné tunely ani betonovat dlouhé a vysoké mosty. Chápu, že vše je o penězích, „nejsou lidi“, existují také nějaké technologické lhůty, neporučíme větru dešti, ale pozorovat, jak se hlemýždím tempem staví silnice, která už měla být minimálně 10 let hotová – to… Číst vice »

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Není třeba pospichat, než vyvlastni pozemek panu soudci nebo se rozhodnou pro to náhradní řešení, resp. vyvlastni někoho jiného, tak se to v klidu dostaví.

František
Host
František

Hazardem je ovšem úplně něco jiného než absence dalších a dalších a dalších dopravních staveb (zejména dálkových silnic), jenže to mnoha lidem bohužel nedochází. Místo toho jen hledají, kam by problém odklidili, aby jej neměli na očích.

-TR-
Host
-TR-

Kdyby byla u moci nějaká ze stran, která je v současné době v opozici, nebylo by to o nic lepší.

Kuba W
Host
Kuba W

nebylo ale aspoň by se nechlubily jak makají a šup 4 km loni, hurá

Xaver
Host
Xaver

A proč to tedy bylo o hodně lepší v minulosti?

Filias
Host
Filias

A neslibuje Andrej neustále jak to všechno zařídí, jak má všude profíky? Teď vládne prakticky sám, ČSSD i KSČM mu vše odmává, a přesto je to spíše horší než lepší.

ene bene
Host
ene bene

Když zrychlí přípravu, tak se pro změnu doberou toho, že na všechny stavby nebude dost peněz. Takže přehnaný optimismus Kremlíka není na místě.
Ač na přibližně stejný návrh dálnic koukám od dětství, pořád si nemůžu zvyknout, že Praha-Hradec a Hradec-Trutnov se má brát jako jedna dálnice.

Rosťa
Host
Rosťa

Už v příštím roce ubydou peníze na dopravní stavby, takže můžeme být rádi, že se tempo výstavby zpomalí.

Kodl
Host
Kodl

Festival nesplnenych snů pokračuje. Myslím, že reálně je ohrožen i termín dostavba celé dálniční sítě v roce 2050.

František
Host
František

„Celá dálniční síť“ nebude dostavěna nikdy, ostatně nikdo pořádně neví, co to je. Jakékoli termíny jsou zbytečné. Co je vlastně cílem? Vozit nej- nej- nej- nejvíc, nej- nej- nej- nejdál, a vše jen po silnicích?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce