Reuters: Lion Air po nehodě zvažuje zrušení objednávek boeingů
Tragická nehoda letadla společnosti Lion Air může mít ještě nepříjemnou dohru pro Boeing. Podle agentury Reuters aerolinka vážně zvažuje, že
Tragická nehoda letadla společnosti Lion Air může mít ještě nepříjemnou dohru pro Boeing. Podle agentury Reuters aerolinka vážně zvažuje, že zruší objednávku na další letadla 737 MAX. Pro amerického výrobce letadel by šlo o citelnou ztrátu: Lion Air je třetím největším zákazníkem pro tento typ letadel.
Reuters tvrdí s odvoláním na své zdroje, že důvodem je především přístup Boeingu k vyšetřování nehody Lion Air a svalování viny kompletně na Lion Air. Takový přístup rozhněval hlavně spoluzakladatele aerolinky Rusdi Kiranu.
Reuters upozorňuje, že zatím nedošlo k žádnému finálnímu rozhodnutí. Lion Air má objednáno ještě dalších 190 boiengů, po Southwest Airlines a Flydubai jde o největšího zákazníka Boeingu pro úzkotrupá letadla.
Lion Air nechtěl situaci komentovat, Boeing poskytl neurčité prohlášení o tom, že vyšetřování nehody dál pokračuje a že podporuje svého důležitého zákazníka.
Kiranovi, který založil aerolinky se svým bratrem, se nelíbí především to, že po nehodě Boeing začíná mluvit o některých změnách na letadlech 737 MAX. Jde hlavně o automatický systém řízení letadla (MCAS – Maneuvering Characteristics Augmentation System), který řešil ovládání letadla při vysokých úhlech náběhu nebo velkém poklesu rychlosti. Krátce po nehodě ale vyšlo najevo, že řada pilotů vůbec nemá o existenci tohoto systému v letadle ani potuchy, například u Southwest Airlines a American Airlines. Boeing přiznal, že zvažuje softwarové změny v tomto systému. V Lion Air tak nyní někteří lidé zastávají názor, že pokud by s letadlem nebylo nic špatně, tak by se na něm neprováděly změny.
V oboru se spekuluje i o tom, že současné spory mezi aerolinkou a výrobcem mohou řešit i jiný problém: příliš velkou objednávku letadel, pro které nemusí aerolinka najít dostatečné využití.
Zatím předběžná zpráva indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy (KNKT) uvádí, že letadlo nemělo vůbec letět kvůli závadám s pitotovou trubicí, která měří rychlost a výšku. Zpráva ale stále neuvádí, co bylo příčinou pádu.
Boeingy 737 MAX 8 má ve flotile i český Travel Service. Mluvčí firmy Vlaďka Dufková uvedla, že firma po nehodě provedla pravidelné kontroly senzorů úhlů náběhu nad rámec povinných postupů.