Letectví

Lhali jsme úřadům o průběhu testovacího letu, psali si piloti 737 MAX. Boeing řeší další skandál

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Interní komunikace mezi dvěma pracovníky americké strojírenské společnosti Boeing z roku 2016 naznačuje, že firma možná poskytla Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) zavádějící informace o klíčovém bezpečnostním systému letounů 737 MAX, jejichž provoz byl letos v důsledku dvou vážných nehod přerušen. S odvoláním na zdroje obeznámené se situací to dnes uvedla agentura Reuters. Akcie Boeingu v reakci na zprávu odepsaly až čtyři procenta.

Úřad dnes potvrdil, že Boeing ho ve čtvrtek informoval o textových zprávách zaměstnanců, které popisují komunikaci s FAA ohledně certifikace letounů 737 MAX v roce 2016. Úřad tyto zprávy zaměstnanců označil za znepokojivé a dodal, že získané informace zkoumá, aby mohl rozhodnout o dalším postupu. Podle zdrojů Reuters tato interní komunikace vyvolává pochybnosti ohledně fungování stabilizačního systému MCAS spojovaného s haváriemi letadel 737 MAX.

FAA ve svém vyjádření existenci zpráv potvrdil. Zjištění považuje za závažné, americká ministryně dopravy požaduje od Boeingu důkladné vysvětlení. FAA současně uvedl, že schvalování návratu letadel 737 MAX do provozu nemá žádné časové termíny a povolení vydá teprve ve chvíli, kdy si bude úřad jistý, že je letadlo skutečně bezpečné.

Na komunikaci upozornil rovněž server The Air Current. Ten cituje i některé zprávy mezi zkušebními piloty Boeingu, v kterých jeden z nich přiznává, že FAA lhali, i když ne záměrně. Seattle Times zveřejnily později přepis celé konverzace zkušebních pilotů.

Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines se letos 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům.

Akcie Boeingu se po propadu až o čtyři procenta prodávaly zhruba za 353 dolarů. Letošní maximum činí zhruba 446 dolarů, minimum asi 310 dolarů.

ČTK + zdopravy.cz

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Y.K.
Host
Y.K.

Na tom mi přijde nejzávažnější ignorování pocitů pilotů z chování systému. Ať už je MCAS jaký je, to že se řeklo “jiný simulátor zatím nepotřebujete” a na NGčkových simulátorech nešel “střet” se systémem nacvičit, se evidentně zadělalo na to, že posádky nebyly na “údernost” MCAS připraveny, načež vyvažovací tupounek ovládl situaci a přivedl let ke ztrátě kontroly. No jsem zvědavý co z toho už podlehlo recertifikaci a co jim “vrátí zpět.

Kerchup1970
Host
Kerchup1970

A proto platí na zboží z EU nově clo , aby se souhlasem WTO byla EU potrestána za nedovolenou podporu Airbusu. 😀

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Spojujete dvě nesouvisející věci, anebo předkládáte konspirační teorii.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Zdroj :Radiožurnál

ČD4ever
Host
ČD4ever

Boeing vyrábí i pro U.S. Army. Nenechají je krachnout. Je v tom politika, tisíce prac. mist, důchodové fondy, …

zdenek102
Host
zdenek102

Co znamená, že lhali ale ne záměrně??

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

To mne také zarazilo. IMHO správně je nemluvit pravdu = říkat něco co není pravda, a lhát = vědomě to říkat (znát pravdu, ale říkat nepravdu). „Lhát nezáměrně“ je pak oxymoron.

Janina
Host
Janina

Já to interpretuju tak, že v době, kdy technický šéfpilot informoval FAA o vlastnostech MCAS, tak předal informace, které již byly zastaralé (protože mezitím došlo v Boeingu k podstatné modifikaci jeho funkce a rozsahu podmínek, kdy se aktivuje), ale sám to v té době nevěděl, tj nelhal záměrně. Zdá se, že interní komunikace mezi vývojovýcm oddělením a testovacími piloty na jedné straně a jím (tj člověkem, který má na starosti tvorbu dokumentace/příručky a komunikaci s FAA) drhla.

Johnny998
Host
Johnny998

Tady to máte, co přesně to znamenalo: (klidně vám to přeložím, dejte vědět) – ze Seattle Times In the exchange, one of the pilots states that given the behavior of the system, known as a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), he had unknowingly lied to the FAA about its capabilities. “It’s running rampant in the sim on me,” 737 Chief Technical Pilot Mark Forkner wrote to Patrik Gustavsson, who would succeed him as chief technical pilot. “I’m levelling off at like 4000 ft, 230 knots and the plane is trimming itself like craxy. I’m like, WHAT?” (Spelling errors in the… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

To bude pro Boeing hodně drahý. Jinak ta nevědomost měla podle spekulací být v tom, že v době, kdy informoval FAA o MCAS, tak znal jenom jeho starší verzi, a ne tu konečnou.

zdenek102
Host
zdenek102

Johnny998:
Angličtinou nevládní, poprosím Vás o překlad.

Přemek
Host
Přemek

Mám zjevně pravdu. Boeing je na cestě do bezvýznamnosti.

Petr
Host
Petr

To tam jako budou s airbusem oba ???

Tom
Host
Tom

Průšvih to bude.
Ale Boeing určitě zůstane. VW taky nezkrachoval.

Jirka
Host
Jirka

Ale VW nikoho nezabil!!!!

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Přímo ne, nepřímo přes podvodně odsouhlasené vyšší emise ano. A velmi velmi hrubým odhadem to budou minimálně desítky lidí.

Jackub
Host
Jackub

😀 😀 😀

K.S.
Host
K.S.

Podle skutečných testů mohli při rozjezdu překročit emise, ale v průběhu jízdy měli nižší emise
na úrovní novější normy.

Potom ostatní výrobci museli zabít víc lidí.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Pane magistře, viděl jste někdy emise lodí, továren, nebo dopravních prostředků v rozvojových zemích? Nemám ten pocit, že by na tom falešné emise VW něco mohly změnit..

Jackub
Host
Jackub

Navíc – jak se dá prokázat, že dotyčný zemřel právě ve spojitosti s výfukovými plyny??! Co když je na (spolu)vině kouření, nesprávná životospráva, dědičné dispozice, atd. To je prostě neprokazatelné. Zato velmi moderní… :-/

Y.K.
Host
Y.K.

Tohle se prokazuje statisticky, ne osobně. Velká čísla dokáží ukázat lecos.

Pako
Host
Pako

Bohuzel….!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce