Retrofit lokomotiv ETCS v České republice je realitou

Ilustrační foto. Pramen: ČD TelematikaIlustrační foto. Pramen: ČD Telematika

ČD - Telematika s partnery intenzivně dokončuje poslední kroky, aby mohly být v ČR poprvé na koleje vyslány lokomotivy s retrofitovanou technologií ETCS v režimu Switch-On. Řady 163 a 363 společnosti ČD Cargo tak budou připraveny na budoucí provoz.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dusanh

„Tato technologie vlakového zabezpečení je každopádně oním „bodem na horizontu“, k němuž se upíná budoucnost zabezpečení železniční přepravy.

Dovolím si jen poznamenat, že horizont je pomyslná čára na obzoru, která se vzdaluje tak, jak se k ní blížíme 😀

Pavel

Mne by jen zajímalo, zda někdo u té instalace přemýšlel. Podle fotografie je hrazda s ETCS naroubovaná na trafo a rám lokomotivy. Jestli někdo počítal s vývazem podvozku nebo transformátoru. Měly by u toho ETCS být alespoň konektory, které se rychle rozpojí a ne, jak je dnes obvyklé, kabely svazkem vyvedené hluboko do lokomotivy.

Y.K.

Konektor antény proměřuje borec s blembákem na úvodní fotce. 🙂

olda

jsou tam konektory….přemýšlel

Mirek

Žádné konektory tam nejsou .. je to kabel natvrdo , jo tohle vytáhnout ven kvůli jakékoliv opravě na lokomotivě bude velmi pracné a zdlouhavé

Y.K.

Já tam teda konektor vidím i na přiložené fotce a byl na většině ETCS antén co si kdy vybavuji.

olda

říkáte nepravdy, zkuste to zjistit

Jiří Kocurek

Jak často se vyvazuje trafo? Do podvozku to podle fotky nezasahuje.

Tomáš

Nemusíte se prosím vyjadřovat ke všemu.

Mirek

No konektory jsou na anteněma radaru – ale kabel je dale podle fotek připevňen k tomu železu, takže jakakoliv demontáž bude rozebíračka a bohužel i do podvozku to zasahuje- pokud znate kontrukci podvozku 163/363 budete vědět proč

Vbb

To tam ten kabel má volně plandat? Kabel se vždycky k něčemu váže. Když je potřeba to rozebrat, tak se prostě odváže (většinou přestřihnutím stahovací pásky).
Konektory jsou jak na radaru, tak na čtečce balíz.

olda

celý projekt byl zpracováván i na možnost vyvazovací opravy, prosím nešiřte tu bludy

Vít Jůza

Nějak jsem se nedočetl, co to má být ten „retrofit“.

Tom Matoo

Úprava staré mašiny doplněním ETCS?

asdfg

První odkaz na googlu ho vysvětluje. 3 kliky myší a 8 písmen nacvakat do vyhledávače.

Vít Jůza

Děkuji, našel jsem překlad až na třetím odkazu … to teda mohli napsat normálně česky ….

Y.K.

Je to už zavedený jednoslovný termím, lépe se to naučit než neustále to samé vysvětlovat. Člověk by měl mít schopnost si sám dohledat významy co nezná.

Honza

Zapomněli jste na
(odkaz)
🙂

Vladki

Jak to, že ověřování funkce musí proběhnout ve všech zemích kde se bude jezdit? Myslel jsem si, že ETCS je tu mimo jiné i proto aby bylo všude stejné, a eliminovalo tak jakékoliv národní speciality.

Dušan

Píše se to v tom článku, dělají se testy kompatibility tzn., že se ověřuje podle předem sestavených scénářů manažera infra, zda chování mobilky odpovídá stacionární části. Ty scénáře má každá země trochu jiné a je snaha je sjednotit, nicméně je otázka, nakolik je to možné.
To, že ne často se zadaří je vidět v tabulce zde:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/106492201/Typov%C3%BD+seznam+vozidel+s+palubn%C3%ADmi+%C4%8D%C3%A1stmi+ETCS/d750753f-056a-4226-a6c0-108df40b638e

NeodrážetNespouštět

Víte jestli se někde dají sehnat české národní hodnoty k ETCS? Snažim se to najít, ale marně.

olda

v rámci předpisu Z8 jsou uvedeny některé vybrané národní hodnoty

Vladki

Takže špeciality ne jen mezinárodní, ale liší se i tratě v rámci jednoho státu. No to se pak nedivím že to stojí 15 mega za kus.

Y.K.

Však ano, ověření funkce je prostě druh zkoušek s cílem zjistit, že předpokládané je technicky dosaženo. Různé země, různí dodavatelé technologií.

Jiří Kocurek

Naštěstí se ověřuje jenom funkce SW. A je rozhodně lepší to otestovat, než pak řešit chyby za běhu na mašině na vlaku, kde máte 500 lidí a zpoždění. Takhle se to vyzkouší v klidu a případné chyby se opraví. Bohužel je ten SW mírně odlišně nastavený v různých zemích. Ať se nestane to, že lanko namontují špatně, přehodí tvar 8 a 0. A když se to projevilo po vzletu, tak z toho byla největší a nejdelší horská dráha v dějínách: Air Astana flight 1388 A nebo že nepojedou kasy v obchodě, protože IT udělalo update bez testů. A máte zboží… Číst vice »

Y.K.

Že je v počítačové technice vyzkoušet kombince papírově podporovaného HW ví asi každý, kdo někdy s počítači dělal více než “klikal na ikonu internetu”. 🙂

Radek

ETCS není za tak jednotné, jak se tváří. Různé verze, národní hodnoty něčeho…