Řetězec chyb i jejich tutlání. Závěrečná zpráva ukazuje, jak blízko bylo na trati u Berounky neštěstí
Poškozený sběrač a chyba hradlařky v Černošicích 22.8. 2024. Foto: FB Skupina Trať 171

Výsledkem vyšetřování je nové bezpečnostní doporučení. Hradlářka si chybu nedokáže vysvětlit. Prý tušila, že se něco stane.
Takže: za 2 měsíce už RPN nebude existovat a hradlařům , přibude nová povinost , budou muset do zápisníku přeedvídaných odjezdů a odhlášek , do slpupce „poznámka“ zapsat čas , průjezdu vlaku na stanovišti hradla
TVL, netušil jsem, že se průjezdy vlaků nezapisujou, to jsem bral jako samozřejmost.
A potřebují to? To se nemohou podívat na zabezpečovací zařízení, které jim zcela jasně říká, zda je trať za návěstidlem volná nebo obsazená? Pro nic jiného tam nejsou…
Otázka je, co jim v tomto případě říká zaměstnavatel. Buď ok,, hradlo neumožňuje další vlak a nebo udělejte to tak, aby se mohlo jezdit za každou cenu, protože si tady nemůžeme dovolit stát.
Tohle všechno je v předpise. Jezdit za každou cenu je nesmysl. bez zjištění volnosti traťové úsku se nejedí-to je zásada. Jak to udělat je v přdpise podrobně ppsáno
No dokud zabzař nepřenáší číslo vlaku.
Není to kvůli přechodu na telefonické dorozumívání, aby naprosto jistě věděl, za kterým vlakem vyžadovat odhlášku?
Docela jednotvárná práce má svá rizika. Ale třeba ve 2:30 ráno byla legrace, jít si hradlaře vzbudit. To se dělá tak, že zastavíte před návěstidlem zakazujícím jízdu, slezete z mašiny a po pár desítkách kroků zvučně zaklepete na dveře boudy. Následně se ozve rána, jak někdo leknutím ze spánku spadl z nějakého ležení. V případě, že byl spánek hluboký, zodpovíte nějaký ten dotaz. Jako že třeba: Néé, 8800 už je dávno v Berouně, ale já už bych tam chtěl být také, tak mi to prosím vás zkuste rozsvítit:-) Ukončeno přáním dobré noci:-)
Tímto zdravím Kosoř, Kazín i Horní Mokropsy…
Nevím, jestli by nestálo za to výrazně omezit možnosti obcházení zabezpečovacího zařízení. Než aby ta trať jezdila na telefonické dorozumívání a bílé terče, to ať už radši nejezdí 2 hodiny vůbec.
Jasně, snižujme dále konkurenceschopnost železnice.
Konkurenceschopnost by měla být zajištěna zejména spolehlivou infrastrukturou a spolehlivým zabezpečovacím zařízením. Né možností zabezpečovací zařízení obcházet.
Náhradní cesta tady existuje 200 roků a má své opodstatnění i v dnešní počítačové době. Stoprocentní spolehlivost nemá žádná technika na tomto nedokonalém světě.
Přestalo by se jezdit. I to nejdokonalejší zabzo se dá velice snadno vyřadit z provozu: náhodné ovlivnění počítacího bodu, bouřka, velká voda, velký výpadek proudu, vandalové, zloději kabelů… Je toho hafo a čím je zařízení složitější, tím z pohledu spolehlivosti je náchylnější na poruchu.
U této události ale zabezpečovací zařízení fungovalo bezchybně. Jen se prostě někdo rozhodnul, že ho i tak obejde.
To co píšete je samozřejmě pravda, ovšem dostáváme se tím k otázce, zda zachování provozu stojí za zvýšené nebezpečí vzniklé obejitím zabezpečovacího zařízení.
Třeba v případě této MU stačilo k velkému neštěstí opravdu málo.
A jaké zabezpečovací zařízení máte na silnici? Stačí sekunda nepozornosti a přijde o život ten nepozorný i ti naproti. A jak je to tady se zachováním provozu?
Srovnávat bezpečnost silniční a železniční nemá absolutně smysl.
Když toto napíšete, musíte napsat proč. Zkuste argumenty místo frází!
Určitě minimálně do té doby, než zjistí, kde mají všechny vlaky.
Nebo prostě jako ve stanici. PN = jízda na voči.
Víte že i v letectví je obrovský vliv lidského faktoru? Je to o kvalitě a motivaci personálu.
V letectví hlavně nejde udělat jednoduché automatické zabezpečení, co prostě shodí věci do bezpečného stavu.
Vlak může zastavit, stojící nenabourá. Návěstidlo zakazující jízdu nepovoluje jízdu do jiného vlaku.
Už u auta je to sporné (rychlobrzda na dálnici může způsobit nehodu i přímo, třeba když následuje ihned po myšce. Jinak stejně rychlobrzda působí nepříjemné situace)
Letadlo prostě letí a zastavit nejde, zadání „udělej verk, který z jakéhokoli mozneho stavu nenabourá“ je docela složité.
Jenže právě protože v letectví je to hodně na lidském faktoru, protože to prostě nejde udělat jako zabezpečené cesty, kde se případně nouzově zastaví a je to navíce ve velmi nepřátelském prostředí, s lidským faktorem se tam proto aktivně pracuje. Jsou tam standardizované postupy, každá MU učí jak postupy poladit a co zajistit lépe, bezpečnostní kultura vede k tomu, že se chyby hlásí, protože to má pomoci ostatním se jim vyvarovat a případně najít systémovou chybu. Takže přestože je to prostředí kde by mělo být velmi mnoho nehod (obrovské rychlosti, hmotnosti, proměnlivé podmínky a počasí) tak tomu tak není a… Číst vice »
Nahlížím na letectví jako laik ale vím, že například nedávno dispečer na malém letišti ve Francii usnul a letadlo kroužilo dokud ho neprobudili. Chci je říct, že zabezpečení pouze lidským faktorem na určitou omezenou dobu je u Správy železnic také standardizováno a když každý plní co má, tak se nic neděje. Nejde říct budeme dvě hodiny stát, vždy se musíme snažit provoz zajistit, ale bezpečně.
Existuje střední cesta: Snížená rychlost nebo jízda podle rozhledu v takovém případě.
V mezistaničním úseku např 12 km to nechcete. Na trati to je prostě zbytečné, při pouhé poruše zab. zař.
To není cesta, ale nesmysl. Ten, kdo dává svolení k jízdě vlaku je svéprávný, vyškolený a složil zkoušku. Eliminovat jeho neschopnost přenášením povinností na jiné je cesta do pekel.
Tak mě napadlo, vlak se vlastně rozezná tím že má vepředu bílý trojúhelník, vzadu červenou dvojici světel. Co je to za vlak, to je potřeba si zjistit jinak. – proč na mašině není napsáno „Os123456“ (říkám i jako odpůrce sdělování toho čísla cestujícím tam, kde stačí říct linku)
Skúste si čítať nápisy na vlaku, ktorý vás míňa stovkou. Alebo že by ako pribrzdil napríklad na dvadsať? A musí potom to číslo vlaku vystavovať? Nestačí, aby sa fíra vyklonil z okienka a hradlárovi to číslo zakričal?
Jenže ten stojící vlak dostal RPN když se pohyboval pomaleji než stovkou.
Nerozumim jené věci, že pokud je na trati momořádná událost, proč nejsou o začátku a konci navíc informovány vlaky, které tudy tudy projíždějí, nebo informovány jsou a článek toto nezmiňuje?
Nejvíc mě na všech těhle případech fascinuje neexistence jakékoliv základní kultury bezpečnosti.
Není žádná standardizovaná forma komunikace a pokud je, nedodržuje se. Jakákoliv mimořádnost se tutlá a brání se jejímu vyšetřovaní.
Přitom by stačilo nastavit to opačně, počítat s tím, že chyba může nastat a když opravdu nastane, vyšetřit ji a upravit proces a proškolit všechny, aby se příště ta stejná znovu nenastala.
Kéž by se v tomhle železnice někdy přiblížila letectví.
Na železnici je problém vidět, ale co na silnici? Na křižovatce se semafory a na přejezdech… je co chvíli nějaká mimořádná událost, (vlastně běžná událost). Kde je základní forma bezpečnosti?
Rozdíl je ten že specifika železnice umožňují provoz zabezpečit už desítky let, u silničních vozidel bez pevné jízdní dráhy se na vhodné technologii stále pracuje. Rozdíl v přístupu odpovědných složek ale i tak zajistí že na silnici bude zabezpečeno (prakticky, ne alibisticky předpisem) nejspíš dřív než na železnici.
Já ten rozdíl chápu, jen upozorňuji nato, že přestože je železnice mnohem bezpečnější, než silnice, za pomoci médií to tak mnohdy nevypadá.
Rozdíl je ten, že na silnici se jezdí podle rozhledu. To zabraňuje srážkám. Na železnici se jezdí pokynů někoho, kdo provoz organizuje – a jeho odpovědnost je zabránit srážkám.
Nemáte pravdu. Železnice má předpis a postupy a předepsaná slovní znění. Ty v tomto případě nebyly dodrženy a rozhodně se zodpovědní z chyb poučili a došlo i na tresty a taky na proškolení. Doporučení co změnit je i ve zprávě inspekce…je to ale opatření nad rámec stávajícího, ne systémová chyba.
Systémová chyba to není, protože to chce víc než vyžaduje současný systém? Nebo jak to chápat?
Je to jednoduché, SŽ přece chyby dělat nemůže, za všechno je odpovědný strojvedoucí, i za špatně přehozenou výhybku, že si to nezkontroloval. Ten JEJICH předpis D1 je spíš zákonem v paragrafovém znění, jak veškerou zodpovědnost hodit na dopravce. Přitom sami mají máslo na hlavě. Kážou vodu a pijí víno. Viz např. jejich vozidla bez ETCS pohybující se po koridoru s výhradním provozem bez tohoto vybavení. Sám znám několik příkladů, kdy díky pochybení SŽ došlo k projetí návěstidel, ale nikoho od nich se to nikdy nedotklo. Vždy to odnesl strojvedoucí. To, že tutlali i tuto věc, zapadá do jejich strategie. Je… Číst vice »
Chyby jsou normální, jenom imbecilové nedělají chyby.
Hloupý názor
Názor trochu tvrdě napsaný ale vlastně správný. Chyby dělá a bude dělat každý kdo něco dělá. Proto má být systém nastavený tak aby byl odolný proti minimálně jedné chybě.
Lidi chyby samozřejmě dělají, ale měli by umět rozoznat, kdy se vydlali na špatnou cestu a chybu napravit nebo se alespoň snažit snížit její dopad na situaci.
V některých firmách se člověk k chybě přizná, po čemž následuje vyšetřování s cílem snížit rizika nehody.
Ve Sprželi se chyby systémově tutlají, aby se mohly příště opakovat s horšími následky.
1969 Dolní Loučky. Jen tehdy byl jiný důvod nepozornosti. Jsme jen lidi a chybujeme.
Tak jsem si přečetl zprávu DI a musím říct že hradlářka na Kosově si spletla vlaky a výpravčí v Dobřichovicích jí na tuto chybu neupozornil. A už to jelo, sled zmatků. Úplně zapomněla na 8838…a řešila 9940 který pustila do obsazeného oddílu.
patrně myslíte Řikonín v prosinci 1970 kdy došlo po kolizi expresu s nákladním vlakem do kterého naboural vlak lokomotivní k pádu osobních vozů z mostu, to se událo v sousedním traťovém úseku než se nachází Dolní Loučky
ano děkuji.
Vždycky mě udivovalo, že na (R)PN u oddílu lze jet plnou rychlostí, a přes stanici ne. Přitom tam je výpravčí, teoreticky „vyšší kvalifikace“. Jasně, přichází v úvahu výhybky do odbočky, takže by se dalo rozumět rychlostnímu limitu, ale jízda podle rozhledu je primárně o něčem jiném, a zjištění volnosti je tam v takovém případě na člověku. Který je navíc plus mínus schopen si celý zodpovídaný úsek prohlédnout. Ale hradlo?
Ač je návěst zdánlivě stejná, jde o rozdílné věci. V dopravně se PN používá zpravidla pro případy kdy nelze uzavřít závěr cesty a tak jsou výhybky a přejezdy zajištěny dopravním opatřením…a ta nižší rychlost je „coby kdyby“. Prostorový oddíl je buď volný a nebo ne a pak platí traťové rychlosti. Lidský faktor by toto měl správně posoudit při poruše.
Rozumím, že je to vlastně podobné jako klasické jízdy na telefon. Ale to je taky něco, co už dávno nemělo být, znamená to rychlostní limit 60 km/h (kromě vydrženého stavu, podle mě taky spis jen dočasně). Zkrátka situace, kdy je “bezpečnost” daná čistě lidským faktorem, by podle mě měly být posuzovány jednotně.
Je to jednoduché, pokud budou lidé dělat co mají a budou se věnovat práci, nic se nestane. Můžete to i nazvat alibismem, ale tak to je. Ale už to dávno nemělo být, souhlasím. A ten telefonický způsob dorozumívání (pokud jsem to správně pochopil) vůbec neměli zavádět – ten zavedli kvůli vlastní nepozornosti.
Pokud dělají co mají, není třeba žádné ZZ.
Nevím, asi si ponechám názor, ze PN na hradle / hlásce by měla být s JPR. Pravda, vzniká problém co s odj. n. (mimo AB), kde důvody PN mohou být různé.
System musí počítat s tím, že lidi občas něco bolí, občas je někdo naštve, atd. Nemůže to být navrženo tak, aby to všechno stálo na jednom utahaným člověku. Ta trať je velmi vytížená a měla se modernizovat už dávno.
Připomnělo mi to mimořádnou událost, kdy se pohádali dva pracovníci u šraněk a nemluvili spolu.
Rychlík měl zpoždění, první druhého neupozornil. Druhý si nevšimnul v zápisech, že rychlík neprojel a nechal šraňky nahoře.
A pak rychlík projel autobusem…
Ještě větší bizár se kdysi udál v Belgii, kde jeden dispečer mluvil pouze francouzsky, druhý pouze vlámsky a poslali to proti sobě.
Já když řešil nehodu v Belgii, tak musím potvrdit, že tento bizár je tam do dnes… Nevím jak na dráze, ale že přijde policista který mluví Francouzky, na místo pak hasič, který jen Vlámsky a ani jeden není ochotný – nebo spíše neumí – mluvit anglicky, snažíc se tam spolu něco domluvit, vypadalo to groteskně… To jsem se ještě smál… Pak v servisu mě smích přešel, borec co to se mnou měl řešit tak jen Vlámsky a pojišťovák v ČR jen s těží anglicky, hovor pak byl přes reprák a Google překladač 😂😂 nehoda ráno před 9, pravda, na to… Číst vice »
A co na to Jarda?
Deštnice 1966
Přesně tak. Stačí prohodit pár slov s fírou. Mít reálnou pauzu v noci na fekále a po dvou hodinách „spánku“ být fit na ranní špičku, to musí dřív nebo později nějakou chybu vygenerovat.
Řešila vůbec inspekce to zatloukání? Ta chyba se mohla stát, jsme jenom lidi. Tím nic neomlouvám !!. Protože, jestli mě na této nehodě něco vysloveně zvedá ze židle, je to zatloukání. Každá chyba by měla být podrobně rozebrána (úloha DI) a SŽ pak následně vyřešena nejen personálně, ale systémově, aby se již nikdy neopakovala. Jenže jsme 30 let zpátky, chyba => musí následovat trest => pokud následuje, nemusíme s tím nic dělat :(, pak není divu, že to zatloukali. Tohle mě fakt mrzí. Pochopitelně ta chyba sama o sobě je blbá až to bolí a popravdě by měla vést k… Číst vice »
Ono je vůbec špatně, že SŽ vůbec „smí“ u událostí, kdy se „vlastně nic nestane“, vést pouze vlastní šetření, aniž by něco nahlásila na DI. To vede k tomu, že pokud je někdo zúčastněný od dopravce nenapráší, množství takovýchto „drobných přehmatů“, jako že fíru nedopatřením pošlou na jinou kolej, ale nic se naštěstí nesrazí, se nehledá příčina a neřeší se, že by výpravčím stačilo nakoupit k JOPkám pořádné monitory, aby se nestalo, že se ukliknou. Důsledkem je přirozeně též snaha zatlouct i potenciální velké průsery a bezpečnost jde do háje. Špatný příklad máme i z toho letectví v jedné nejmenované… Číst vice »
A neměl by člověk náhodou po jakémkoliv lékařském zákroku ,notabene po použití anestezie,mít volno?někde jsem to četl!!
No jo… Jenže mzda takové hradlařky bude na úrovni, že den na neschopence je celkem drahá záležitost. Navíc asi vždy záleží jak to kdo snáší 🤷♂️ mě v noci bolel zub, ráno jsem vzal vlak, odvezl ho do depa, tam jsem měl 3h přerušení, tak jsem sedl na metro, jel přes celou Prahu k zubaři, nechal si vyndat stoličku, zase zpět akorát na konec přerušení, oživil a složil si soupravu a pokračoval v dvoudenní směně 🤷♂️ jasně, moc mi nešlo mluvit, domluvit posun z depa bylo dost složité, ale povedlo se, večer na zbrojení už jsem mluvil, sice blbě, ale… Číst vice »
To je to chybné nastavenie – nie je úlohou strojvodcu (výpravcu, hradlára…) zachraňovať železnicu. Ich úlohou je prevádzkovať železničnú dopravu v prvom rade bezpečne.
V letectve to pochopili a majú na to pravidlá (a zálohy) a ľudí na pohotovosti. A nahlásiť „dnes sa na to necítim“ nie je problém, ak sa to nedeje často.
Nebo se to taky mohlo zvrtnou třeba i ke krátkodobé ztrátě vědomí!
Ryba smrdí od hlavy
njn – tratě, kde je hustý provoz, ale zabezpečeny jsou stále, jak za císaře pána, tam se nic neděje, nic se do nich léta neinvestovalo – tam, kde to bylo zabezpečeno, a byl tam aspoň nějaký zabezpečovač, tak se to muselo zlikvidovat a nahradit 10x tak drahým řešením
Zase rypeš. Na této trati je poloautoblok a ve stanicích elmechy. Něco jako vlakový zabezpečovač, byť i ve formě ukazovatele barev zde není a už ani nebude. Snad do dvaceti let proběhne relonstrikce a pak vybavení vlakovým zabezpečovačem.
„Na této trati je (hradlový)poloautoblok a ve stanicích elmechy“ Však to má dobře – jako za císaře pána.
Jako za císaře pána to fungovalo i bez elektrického proudu. Zatímco moderní zabzar září fialovou barvou a vlaky stojí.
Běž diskutovat tam, kde ti dostačuje IQ.
Jako ten přepis komunikace je opravdu hardcore čtení a total chaos.
Co tak pobavilo byla pasáž v dodatečném hlášení DI:
SŽ: Vlak to byl z tý včerejší mimořádky, počkejte já si to najdu, vlak to byl 9940 dopravce České dráhy.
DI: 9940 ČD
SŽ: Von samozřejmě nemoh ten první vlak dostihnout, poněvadž si poněvadž tam přišel o sběrač, jo. Na tom samým místě, co ten první vlak
DI: Ehmmm …
Tato MÚ ukazuje, že doprava na trati 171 je skutečný bizárd, který nemá v ČR obdoby. Upřímně při rozsahu využití kapacity dráhy je na jednu stranu téměř vzdát hold provozním zaměstnancům na celé trati, že takových nehod není výrazně více. Je to tam skutečně celý den vlak za vlakem, úsek Radotín – Dobřichovice je z celé dráhy nejkomplikovanější, má celkem čtyři traťové oddíly. A v nich se hradlářce popletly vlaky za předchozího stržení troleje. Pokud se tam dodnes vedou telefonní zápisníky, zapisovat průjezdy při normální funkci ZZ… nic moc bych si od toho nesliboval, spíš další prohloubení chaosu, to se… Číst vice »
Za bolševika by se taková mimořádnost zamázla, nebyla nezávislá DI a internet a mobily.
Jinak průšvih to samozřejmě je.
Naštěstí bolševik už není a diky šetrení DI se tenhle dost závažný a bezpečnost provozu ohrožující „šlendryán“ nepodařilo zamést pod práh. Pustit vlak do obsazeného oddílu bohužel není sranda,která by se dala zamáznout jen tak. Hraničí to se všeobecným ohrožením. Jezdil jsem jako fíra 30 let, tak si za názorem stojím.
Mne jen udivuje nahlášení MU ze strany CD. Strojvedoucí druhého Os by predsi měl nahlásit stržení troleje a dovolený vjezd do obsaženého oddílu, což je závažnější než stržena trolej.
A neměla náhodou hradlarka od zubaře jít rovnou domů?není to náhodou někde zanesené?
Protože od toho se pak odvíjí další činnost!a tudíž i bezpečnost
Ani , náhodou, ale nebylo by to takový kino .Podle předpisu o šetřění nehod , by to byla nehoda C3 , nejspíš by to uzavíral náčelník Provozního oddílu , hradlařka by asi 3 měsíce uklízela + přeskoušení , strojvoda 500 korun odměny
Dotaz. Na čí rozkaz vpustila hradlářka hradla Kazín vlak Os 9940 do oddílu obsazeného vlakem Os 88238 ,když za tímto vlakem nedostala odhlášku? Hradlový poloautoblok takovéto jednání neumožňuje a k jízdě vlaku na přivolávací návěst musela dostat od někoho rozkaz. Anebo nějaký zlepšovák? Jestli bylo toto zodpovězeno v předchozí diskuzi omlouvám se.
Na hradle stačí aby byly splněny podmínky pro jízdu na PN/RPN, a nepotřebuje k tomu příkaz od výpravčího. Tady ale tyto podmínky splněny nebyly a proto to dopadlo tak jak to dopadlo
No kdyz si přečtěte ten zmatek v komunikaci na nahravane lince tak odpověď si domyslite snadno. Jestli takto pri problemech se ZZ probihala komunikace bezne, tak se divim, ze neslo k fatalni nehode.
Na vpuštěni vlaku do obsaženého oddílu rozkaz neexistuje.
Takový rozkaz jí dát nikdo nemůže, za volnost oddílu zodpovídá strážce oddílu (v tomto případě hradlář/ka).
Pročetl jsem si ZZ DI a mrazi me z přepisu telefonického dorozumívání výpravčích a trech hradel. Smutné čtení.
Ano ano, poměrně složitě pátrali, kde mají jeden vlak ze tří.
Což o to, pátrání v pořádku, ale jak se do toho zamaotávali a nikdo na to nešel systematicky aby ho našli… Fakt měli více štěstí než rozumu, že i ten druhý vlak také strhnul sběrač.
To je slušný tohleto 🙁
A já jsem vám to říkal, že ty staré thajské elektromechanické žezla tolik pruserů nemají.
Zastaralé hradlo + zaměstnanec bez kontroly (ani deník!) + rutinní PN = průser, který se může stát jen v Česku, protože postupy už starého systému Westinghouse a jiných tohle vylučovaly.
Tak jste si to provozně zjednodušili, aby to bylo rychlé, až se vám to sráží víc než původní systémy vymyšlené před 120 lety, které měly vždycky víc lidí a víc kontroly než tenhle konkrétní případ.
Taky jakou mají hustotu provozu v tom provozu na žezla?
Že vymýšlíme ohýbáky na rovnáky je sice problém, ale není pravda, že by dřív bylo míň nehod, jo možná v začátcích provozu, protoze toho jezdilo méně, ale když bychom se podívali třeba jen 50 let zpět, tak těch nehod nebylo o moc méně, spíš se jich víc ututlalo.
Že by tam seděly dvě a ta druhá ji říkala „Neblbni, nechoď s tou RPN ven, nemáš odhlášku ani uvolněný hradlový závěr.“?
Jenže zde byla situace v pohodě řešitelná.
Na trati byly tři vlaky. Rychlík a 8838 a 9940.
Rychlík dojel do Dobřichovic, vyřešeno.
Hradlo Horní Mokropsy očekává vlak 8838, který však nedojel.
Na Hradle Kazín stojí vlak 9940.
Kdyby si hradlařka popletla vlaky, tak by ten 9940 musel přece stát na hradle Kosoř, což nestál.
Místo zbrklého přechodu na telefoniku si stačilo ty vlaky spočítat a muselo jim dojít, že vlak 8838 stojí někde mezi Kazínem a Horními Mokropsy.
Zabezpečovací zařízení bylo plně funkční, proto nešla dát na hradlo Kazín odhláška.
Přesně tak hradlář na Mokropsech jim řekl že má postaveno pro vlak 8838 že poslední u něj projel rychlík a hradlařka na kosoři řekla že u ní nic nestojí což by vypovídalo o tom že 9940 stojí na kazíne ale místo toho aby pan a paní vypravčí si dali pořádně práci a místo toho aby dokola volali na 8838 která nebrala telefon protože byl venku zavolali na tu 9940 tak si furt předávali to že on to dělat nebude a pak to dopadlo takhle. A odhláška na Kazín nešla dát protože na mokropsech osobák neprojel pravě protože stál v zastavce… Číst vice »
I v 19. století a na začátku století 20. byla hromada nehod. I velkých s desítkami a stovkami mrtvých, jen se to tak nebralo, protože i tak populace stoupala rychle a každý měl několik dětí. A o takovýchto malých, kde se vlastně nic nestalo, byste se ani v dobovém tisku ani nedozvěděl.
Je dnes problém i na trati, která je dovukolejna a ještě koridorova dát na trať kolejovy obvod a na baboblok aspoň nějaký monitor – vazbu na TZZ, kde by byla vizualizace obsazeneho úseku i pro hradlaře. O modernizaci TZZ ani nemluvě.
Za 2, maximálně 5 let začne reko, to přece nemá smysl… se říká už 30 let.
Pokud by se současně skutečně stavěl tunel Praha – Beroun, tak bych to i bral. Ale Spržel používala tunel jen jako výmluvu, stále tunel není.
Kdyby nebyla vize tunelu, mistři výmluv by si našli jinou 😉
To je krásně trefný! 👏👏👏
Nahradit hradla co nejdrive TZZ je podle meho nazoru jedine správné řešení pro tento traťový usek.
Indikaci obsazeného úseku zrovna hradlářka na Kazíně má, díky indikacím ovládacích úseků PZZ! Jenže to by se na ni musela podívat…
Dávala RPN ještě než zjistila jestli vůbec může stavět?
Na hradle kazín jsou na kolejové desce vizualní useky trati tudíž paní hradlářka tam viděla v podstatě vše ale ignorovala to
Naučte se česky, prosím.
Ten kolejový obvod tam je od začátku. Pokud jej vlak neprojede, nejde dát odhláška hradlem.
Za takový b….l by nahoře měly padat hlavy. A samozřejmě bez „padáků“. No jo, jenže to je SŽ, tak co bychom chtěli, že ano.
No, to už je za krátkou dobu třetí případ, kdy někdo ze SŽ aktivně brání vyšetření MU. To už se přesouváme z teritoria individuálního selhání do problematické kultury bezpečnosti celé organizace.
Dá se nějak pochopit, že v tomto úseku zatím nedošlo k modernizaci zab.zař. Je ale překvapivé, že se neevidují průjezdy ani naťukáním do počítače, protože toto přeci zajišťuje ISOŘ a byla by to aspoň nějaká druhá linie ochrany před špatnou pamětí. No ale nikdy se to tak nedělalo a „již brzy“ se to tam bude modernizovat, tak kdo by to řešil…
No, počítač na stavědle, hradle, hlásce, ZV, vim snad o jednom z těchto domku kde mají přístup k poloze vlaku, jinde to nemají počítače
Je to tak pouze na Hradle Kazín jsou na kolejové desce úseky nejhorší na teto události bylo to že kdo pani hradlařku zná věděl a upozorňoval na to že se jednou něco za její směny stane nebyla otázka jestli ale čistě kdy
Slyšel jste někdy o interpunkci? To je s prominutím děs běs jak od negramota. 😬
Díky za názor ale diskuze není o pravopisu nebo gramatice
No když už tam tu interpunkci nepíšete vůbec, tak bohužel je, protože už to místy má velký vliv na význam a srozumitelnost toho, co píšete.
Ale když zapracujete na interpunkci, o 100 % se zlepší srozumitelnost vašeho, zajímavého, příspěvku.
Tohle je naprosto klasická výmluva na lenost či neschopnost. 🙄 Co se raději naučit základy vlastního jazyka, ať to po vás nemusí ostatní luštit a nemají z vás srandu?🤔
Interpunkce dělá text přehledným a snadno pochopitelným. Takže pokud chcete diskutovat, je dobré interpunkci používat. Pokud se interpunkci budete bránit, tak diskusní příspěvky mohou vyznívat i značně jinak, než jak to jejich autor myslel.
Je trochu rozdiel: „Jezte děti!“ vs. „Jezte, děti.“
„Osvobodit nelze popravit!“
Schválně, co si vybere kat, když má za každou popravu patřičný příjem. Teď si představte sebe na lešení čekaje na rozhodnutí kata.
Počítač na hradle? 🤣🤦♂️
Může být hned vedle TOIky… 😉
nebo vedle tekoucí vody jo počkat…. žadná tam není
A kamen na uhlí…věřím, že tam pořád jsou…
Nj, kdyby tak existovalo něco jako přenosné komunikační zařízení, které člověk může nosit s sebou a pomocí nějakého bezdrátového spojení by to umělo posílat jednoduché datové zprávy… /s
Uvážíme-li, co za typ lidí se koncentruje na centrále SŽ, pak můžeme jen stěží žasnout…
Co chcete, všichni z provozu. Bohužel toho z minulého století, tak jim to ani nepřijde divné.
Tohle je vysvětlitelné i prostou neznalostí předpisů na bábobloku ze strany vedoucích činitelů, báboblok už vymírá. Neznalost je samozřejmě průšvih taky.
Že nedošlo nejen k modernizaci zab. zař, stejně tak jako k modernizaci dráhy samé se pochopit fakt nedá. To je stěží odpustitelný šlendrián. Kozí dráha do horní dolní má pro SŽ a MD přednost.
Zatajovani MU ze strany SŽ je na tom skutečně to něj horší, protože to má přesah všude, bez ohledu na to jak zastaralý ZZ tam je. K mimořádným událostem bude docházet stále a všude a proto je nutné je vyšetřovat a ne je tajit.
Není tohle už na TO za obecné ohrožení na SŽ?
Jinak nechci nějak hradlařku ospravedlňovat, v ideálním světě by zůstala doma dokud by ji nebylo lépe, respektive by tam byli asi lidi dva, ale žijeme v pozdním kapitalismu a předpokládám, že si ani ona ani SŽ nemohli dovolit výpadek člověka. Fakt hrozný mít lokalkove zabezpečení na hlavní trati při stavu přetížení dráhy.
V rámci rozsahu provozu SŽ nelze nahradit jednoho člověka na nemocenské? To snad ne.
To si opravdu myslíte? Teď jsem potkal jednu staniční dozorkyňi a pro její vzreni jsem se ji zeptal, zda ji je dobře. Jo, jo odvětila. Už jedu ctvrtou noční 12 tku po sobě.
Protiprávní. 12 max. dvě.
Zeptejte se v nejbližším špitále. Prej protiprávní. Checht… Úplně normální.
Ja byl donucen slouzit ctyriadvacitky a taky to bylo protipravni, jenze me nemel kdo vystridat.
Můžou takto pracovat i lékaři.
Jste naivní, dělal jsem kdysi na brigádě standardně po sobě 5 x 12 hodin, občas i 6 a taky v té práci byla noční se stejným režimem. Je fakt, že si stěžovali, že noční velkou produktivitu nemá.
Dozorkyňi a vzreni je prosím co? Pro pány Jány, Bambuch s námi a Zlín pryč! 🙄
Musíte mít někoho, kde je nejen odpočinutý a připravený nastoupit do směny, ale také musí mít platné seznání na pracovišti a také platné zkoušky k tomu potřebné. Z toho vám vylezou nejspíš jen pár lidí na domácí pohotovosti a někdo z přilehlých dopraven. A nesmí být třeba na dovolený nebo marodit a taky vůbec ochotný to dělat.
(osobně bych chtěl poznat toho, kdo se tam pohrne, zvlášť za příslušnou mzdu)
a co byste navrhoval, zákaz činnosti nebo propadnutí majetku?
Hradlářku potrestat dle platného předpisu, přezkoušky, přeřazení?
Ale tvrdě došlápnout na ty, kteří se to snažili tutlat.
K čemu přezkoušky?
Aby věděla, co dělat, když ztratí vlak. (Před RPN ho třeba systematicky hledat)
Dík.
Souhlas, drážní legislativa nařizuje,že každá MU se musí hlásit, tedy už i zatajení je myslim vážné porušení předpisů.
TO ne pro tu hradlařku, ale pro ty, kdo říkají, že se nic nestalo. No a samozřejmě padáka. To zlato ať dodají dotyční.
Tak to si ale musíte rozmyslet zda to TO chcete podávat na SŽ jako právnickou osobu nebo na „ty, kdo říkají, že se nic nestalo“
Politické zřízení s tímhle fakt nemá nic společného. A je zajímavé, že z Berouna do Plzně se podařilo vybudovat autoblok, ale tady ne. Technologie dostupná už v 70. letech, za Husáka instalovaná i v pohraničí. Ale tady ne.
Uz v padesatych. Viz. drivejsi Praha – Kolin a donedavna Lysa – St. Boleslav.
Správa Severozápadní dráhy se autobloku docela bránila.
A Plzeň – Cheb byla dálkově řízená už za socialismu…
Poslední investiční akce elektrifikace + reko Beroun, vc. nově staniční budovy
Tohle „lokálkové“ zabezpečení je dost spolehlivé. Třeba v Anglii ho měli ještě nedávno na hlavních tratích, třeba North Wales Mainline nebo trochu vylepšené na West Coast Mainline. Navíc i tady fungovalo správně.
Povídá: Ty Kadle ty máš službu na hradle ať už jsi tam, ať už jsi tam.
na železnici, dějou se věci…
Kriste pane!
To se fakt nikam nepíše „vlak 123 projel hradlem Kosoř“ 😳
Při předávání směny si to prostě hradláři řeknou hubou, třeba o víc vlacích v úseku kde je kterej?
Já se divím že tam nemají aspoň jednotný přehled dané trati na počítači, to si předávají informace o tom kde se jaký vlak nachází jen ústně po telefonu mezi dvěma ušima? To je zabezpečení na úrovni 19. století, ne minulého.
No nevím , co tím myslíte , při normální činosti RPB není třeba telefinická odhláška . Pokud zaměstnanec , neobsluje PZZ , taky nemusí potvrzovat předvídaný odjezd vydaný přísluslušným výpravčím . Toto neplatí pouze , když v příslušné koleii zavedeno telefonické dorozumívíní
Jestli použila PN, tak musela mít telefonickou odhlášku. A ta je teda napsaná kde? Nebo to si tam normálně chodí mávat s PN jen tak „po paměti“?
Za 8838 si ji tam prý napsala aniž by ji dostala což pak sama udajně přiznala
Stačil by i tablet s Grapem. Sice to není zabezpečovací zařízení, ale takovýmto situacím by dokázal předcházet. Cena? Naprosto zanedbatelná.
Spolehlivost, možnost ovlivnění?
Alespoň něco než nic. Se z norem na SŽ jednou pose…e
Něco, co může někdo ovlivnit?
Zabezpečovací zařízení má svá pravidla (díkybohu). Je budováno tak, aby se pokud možno vyloučil zásah do něho (např. světlovodné kabely). Využívat tablety k zabezpečení jíd vlaků je nesmysl. Ale třebase mýlím a budu rád, když mi to někdo vysvětlí.
Evidentně je daleko snazší ovlivnit člověka, než tablet.
Prosím mínusáře o vysvětlení kdo by si vzal na triko zařadit tablet a s grapem do zabezpečovacího zařízení?
Ja jsem si nevsiml, ze by to nekdo chtel jako soucast ZZ. Spis jen takova upominaci pomucka, do ktere by jste se MOHL podivat, pokud by jste CHTEL.
On by teda někdo chtěl, podíval se tam, vlak by neviděl(protože by ho grapp zrovna kvůli nějaké poruše neukázal). A vyběhl by klidně ven s RPN v ruce jako tahle paní?
K čemu je informace, která není jednoznačná, a která se dá zvenčí ovlinit?
K čemu je general stop na TRS, záchranná brzda pro cestující,…?
Že se na ten verk nemá nikdo spoléhat (poslat vlaky proti sobě a pak mačkat GS) neznamená že by občas nezamezil průšvihu
General stop je mimo veřejné sítě (menší, téměř nulové riziko nabourání se do systému), záchranná brzda pro cestující se dá zneužít max. tak, že vlak zastaví zbytečně.
Myslíte lidskou paměť?
Dříve nebo déle, jak jde služba rutinně den za dnem… by se na to mohl někdo začít příliš spoléhat…
Když tam ta informace NENÍ? Třeba teď vidím na mapa.pid.cz S7 za Černošicema před Mokropsy, ale na GRAPPu je pořád v Radotíně.
Pro mínusáře.
Británie se právě zaručila 40 miliardami z daní za Jaguar-Land Rover, aby on a jeho místní dodavatalé nezkrachovali, protože jim cyberútoky zničili počítačové systémy a už měsíc kvůli tomu s tím svým globálně „špičkovým“ emanažmentem neschopným improvizace nedokáží vyrobit ani jedno auto.
No to nevím, kolikrát grap ukáže na jednokolejce dva vlaky proti sobě? Může tam nastat zpoždění přenosu informací.
To by fakt nestačil. Protože pokud hradláři nezaznamenávají průjezdy vlaku, jak by se ta informace dostala do GRAPPu? Maximálně by ukázal, že ta vlaky jsou někde tam venku. To už by bylo lepší podívat se na mapa.pid.cz, kde jsou údaje z GPS. Ale samozřejmě jen osobní a není to spolehlivé.
Navíc to neřeší problém, že v tomto případě tu správnou informaci měli, akorát jí nevěřili. Proč by věřili GRAPPu, když do něj taky zadává údaje člověk?
Tel.odhlášky/dorozumívání se zavádějí pouze při mimořádnostech např udržba na ZZ, porucha na ZZ/PZZ, výluka atd. za normálních okolností není důvod protože se na hradlech jezdí na odhlášky blokem.
před desítkami let se to psalo – nevyřešilo se tím nic.
Máš dělat zápis vlaku? nebo pouštět vlak v opačném směru a pak napsat oba? No místo na chybu = zapomenutí je úplně stejné jako ve chvíli, kdy to nepíšu a prostě zapomenu..
Hradlo je přežitek – zbytečná věc a měla by se všechna zrušit!
Zapsat vlak je otazka par sekund, takze zapsat je bylo mozne, i kdyz jely k hradlu dva vlaky soucasne.
A nahradit je hláskami?
Já jsem si doposud myslel, že dopravní deník se vede v každé dopravně, včetně hradla. Tak asi ne, no 🙂
Tam při tom provozu by se to ani nestíhalo, telefonovat, ovládat a ještě to psát.😁
DD vede výpravčí , výhybkáří a signalisté vedou „Zápisník volnosti a správného postavení vlakové cesty“, strážnící oddílů vedouZápisník odhlášek a předvídaných odjezdů „,
V knize předávky se zapisují ohlášené předvídané odjezdy, což jsou vlaky které už dostali od výpravčího ale ještě neprojely
DI mohla závěrečnou zprávu napsat na pár řádků. Nechat jednu z nejvytíženějších tratí v ČR řídit tímto prehistorickým způsobem je samo o sobě velkým rizikem. Tohle je prostě ostuda.
Toto prehistorické zařízení zafungovalo, tak jak mělo. Jen hradlářka jej obešla RPN (myslela, že je v poruše). Což se u automatického hradla může stát taky.
Podstatné je že systém nezafungoval jak měl. Prehistorické zabezpečení na tak vytížené dráze nemá co delat
Systém zafungoval správně. Do obsazeného oddílu nebylo možné dovolit jízdu vlaku
Pak je chyba že systém jde obejít pouze rozhodnutím jediného člověka.
To jde každej. A co by tam ten druhý člověk podle vás měl dělat?
Tak tohle mě fakt pobavilo: „Od rána byla nervózní, protože měla pocit, že se něco stane.“ 🙂
S takovým nastavením by asi neměla pracovat na železnici a obsluhovat zabezpečovací zařízení.
Na 171 mají takový pocit i cestující, nejen personál. Zřejmě geopatogení zóna 😀
Ona neobsluhovala zabezpečovací zařízení, ona JE zabezpečovací zařízení…teda podle SŽ.
To by platilo v případě hlásky.
Můžete tam hradlare jít dělat, mám dojem že za pár směn tam tu s tímto přístupem máte tu hromadu určitě.
Máte tam nějaké překlepy v jednom slově.
… že za pár hodin…
Jakozto pravidelny cestujici na trati 171 opravdu nemohu uverit tomu, ze takovy stav (vytonsky most, tato MU, pravidelne poruchy zab.zar.) je ve 21. stoleti prijatelny a ze kvuli tomu Zkaza Zeleznic nedostava likvidacni pokuty. Doslova se stydim za svoji vlast, kdyz treba znami ze zahranici prijedou na navstevu a musime nekam jet vlakem.
Odborník žasne a laik se diví. On je to komplexní problém, celého jihozápadu středních Čech. Chybí zde pouze nápis „Zde jsou lvi“.
Jako, že by stát měl sám sobě udělovat a platit likvidační pokuty? A výsledkem by (kromě oběhu virtuálních peněz mezi různými účty v ČNB) podle vás mělo být co?
Myslíte, že by Výtoňský most, a nakonec i to zabezpečovací zařízení i další věci na 171 nebyly z pohledu provozování vlakové dopravy dávno vyřešeny, pokud by Správě železnic do toho „nezasahovaly“ nedrážní subjekty ? První plány na rekonstrukci tratě sahají do druhé půlky 20. století.
Dále, v na železnici většinou pracují fandové a odborníci na železniční provoz. Nejsem si vědom, že by se třeba v Pardubicích nebo v Žilině vyučovala např. údržba objektů s vysoko překročenou plánovanou životností, na které je místo projektované výměny uvalena památková ochrana.
Neházejte neochotu MD a SŽ s tímto směrem něco dělat na jiné subjekty. Ano problémy tam jsou a ne malé a zároveň upřímně není dlouhodobě zájem je řešit. Vždyť je to poslední trať páteřní sítě, co takto vypadá. A v konečném důsledku se podívejte jak to dokáže jet z Prahy na jih a jak tady. 171 má jediný problém inženýringu – vysoké množství účastníků územního a stavebního řízení s ohledem na sousedící pozemky. A víte jak zde provoz vypadal v 80 létech: výluky, výluky, výluky. S nulovým dopadem. To bylo skutečné flikování. Víte jak zde provoz probíhal v 90 létech:… Číst vice »
Jedině od cestujících nebo od dopravců.😀 A další za stav Výtonskeho mostu.🙂
Za stav Výtoňského mostu mohou památkáři. Technici, znalý věci, ví, že e když projektant napíše, že životnost je 100 let tak se to má dodržet. A nenechat do toho zasahovat laiky.
Neuvěřitelný bordel.
Koukám, že obě už hradlářky jsou v diskusi přítomné…
Báboblok neloguje?!
Porucha zubu, který vyřadil řídící jednotku. Byl odeslán vadný paket…
Chebná elektronka e-třenáct.
báboblok logoval televizní pořad na práci nezbyla ramka :/
O televizi tam není ani slůvko. Prosím, zanechte tohoto vážného obvinění.
Ne.
V normálním světě by Svoboda byl odvolán během jeho období přibližně 85x.
V normálním světě by se na přivolávací návěst nejezdilo ohnutím předpisu plnou traťovou rychlostí, když už máme tedy dopravní politiku takovou, že do kolejí nechceme příliš smysluplně investovat, zato na ně plánujeme někdy i více vlaků, než lze za optimálních podmínek provézt…
Privolavacia navest sa pouziva ked je navestidlo v poruche, to nema nic s obsadenim usekom. Ak sa vlak posiela do obsadeneho useku musi byt vydany pisomny rozkaz o jazde podla rozhladu.
Jakto? Do Letovic se vjíždí na obsazenou kolej na PN. Je to běžná obsluha SZZ. A navíc se při tom musí vypnout(potlačit) ETCS.😀
Na hlásce/hradle/AH se smí přivolávací návěst použít až když obsluhující zaměstnanec ví že je následující traťový oddíl volný, tudíž tam není důvod omezovat rychlost na jízdu podle rozhledu. Tady byla bába úplně mimo a i když na přístroji neměla odhlášku, a k tomu na přístroji viděla červenou kontrolku od obsazeného úseku od přejezdu, a ani neměla telefonickou odhlášku, tak s tou RPN stejně šla…
Já jsem tu závěrečnou zprávu jen prolítl, tak se případně omlouvám za blbý dotaz, ale je zřejmé, proč vlastně ta hradlářka tu PN použila, co jí k tomu vedlo?
Žila v domnění že došlo k poruše TZZ, kvůli které neměla odhlášku. Tak se zavedly telefonické odhlášky, a ona poté vyrazila s RPN, ačkoliv z Mokropes tu tel. odhlášku nedostala
Díky.
Já bych vypíchl, že kromě suchého výčtu porušených článků, v ZZ inspekce zmiňuje (za pomoci výňatku z nějaké psychologické knihy) i možnost rutinního automatického jednání po x letech na tom hradle, zde tedy ono neuvědomnění si průjezdu 8838 a následné uvažování poruchy zab. zař. Nepřijde mi, že by se lidský aspekt často uvažoval, narozdíl třeba od častého srovnání s leteckými vyšetřováními
Já vím, že je tu oblíbenej 😀, ale tohle jestli si SŽ dovolí udělat, tak to by vyřešilo kompletní odchod od pana Svobody po poslední uklízečku a začít znovu. To bude tak toxické prostředí, že to odchod jednoho panďuláka nahoře bohužel nezmění.
To by nevyřešilo. Protože železnice je silně rigidní systém (z dobrých důvodů! Přece jen máš na hrbu dost životů na to, abys zkoušel nějakou kreativitu) a strašně lpí na často dogmatických pravidlech, tak tam nikdo kvalitní, kdo by třeba chtěl něco v životě dokázat, nepůjde.
Toto už není problém SŽ, ale ministra dopravy. Který s tímto stavem nic nedělá. Ani s nekompetentním vedením SŽ, ani s tragickým stavem tratí.
A místo aby začal konečně něco dělat, tak ještě blokuje stavbu Výtoňského mostu kvůli pár aktivistům.
A bohužel ne jednoho. Rukou společnou jsou v tom namočeni všichni už čtvrt století. A vyčnívá z toho jen Bárta.
Jsou tisíce kilometrů tratí, kde to šlo, jenom tady ne. A šlo to už za Husáka.
Přepokládám, že toho Bártu myslíte vyčnívat ještě k horšímu. Namátkou za zastavení berounského tunelu, který bude stát desetkrát tolik, za ušetření 10mega za lávky pod mosty na okruhu u Radotína, které se pak dodělávaly za 65mega, za konzervaci staveb…
Ano.
Vít Bárta, ten zmetek, co se vydával za spasitele? Co „moudře“ zarazil stavbu tunelu do Berouna? Dnes už mohly rychlíky a náklady jezdit tunelem a trať by se modernizovala mnohem lehčeji.
Neskutečné, 25 let od začátku 21. století… SŽ je opravdu unikát.
Celý tento stát a jeho správa je svým myšlením „opravdu unikát“.
Zkuste i jiné prostředky dopravy v okolí 171, silnice jsou zde unikát také.
Pravda, jedna totálně vymlácená okreska, nekonečné množství přejezdů, jež většinu dne blokují vlaky