Restart po osmi letech. Návrat druhé lokomotivy pro Osoblažku se blíží
Provoz na trati chtějí na konci roku převzít obce.
České dráhy na jaře chystají návrat druhé provozní lokomotivy na aktuálně jedinou funkční úzkorozchodnou železnici v Česku. Půjde o lokomotivu 705.914-0 pro trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Stroj je mimo provoz od roku 2016 a od roku 2021 prochází modernizací. Ta měla původně skončit před dvěma lety, nabrala ale velké zpoždění.
Na konci ledna došlo v dílnách PARI CZ v Kutné Hoře k zásadnímu posunu: po dlouhé době došlo k nastartování motoru lokomotivy. Zakázku na modernizaci získala společnost CZ LOKO, která majetkově vstoupila do PARI CZ. V dalších dnech pak probíhaly další práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.
„V průběhu jara se očekává dokončení všech prací na opravě a modernizaci lokomotivy, její přeprava na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a následně zahájení funkčních zkoušek a zkušebního provozu. Pro letní sezónu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
České dráhy se v roce 2022 dostaly na trati do kritické situace, kdy neměly ani jednou lokomotivu funkční. Pravidelná doprava byla přerušena, jezdily jen výletní vlaky a náhradní autobusy. Tato situace vedla obce k jednání o tom, že by provoz chtěly převzít samy. K transakci by mělo dojít letos.
Na Osoblažce budou přes léto jen nostalgické vlaky. ČD nemá lokomotivy
Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens.
Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce.
Přesun provozu na Osoblažce na obce se odkládá o rok, na trať se vrací po modernizaci další vůz
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současnosti jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.