Napříč weby proběhla tato zpráva vesměs identicky. Výběr Embraeru je vcelku logický, zda dva kusy jsou dostatečné je interní věc AČR. Dříve se hovořilo o tom, že k potenciální poptávce se zřejmě bude uvažovat i o objednávce menších letounů pro potřeby státu. Za vyřazené Yaky a Challengery. Možnost tedy ve spolupráci s Embraerem Phenom 300e, Praetor 500/600. Je tato iniciativa stále platná?
Ne. V případě pořízení těchhle letounů by se muselo jít standardním výběrovým řízením. Navíc navíc tahle akvizice zatím není v plánu.
D M
1 měsíc
Rozhodne se v letadlech nevyznam, ale 11mld za dve letadla je celkem dost :). Vzdyt Metro D v Praze se planovalo za 52mld (jen 4,7x vice) a to bude slouzit dalsich 100 let a obslouzi miliony lidi. V tomto porovnani jsou ty letadla fakt draha.
(Chapu, ze to metro bude nakonec stat vic nez se planovalo, ale ty letadla budou nakonec take stat vice nez je planovana cena.)
Srovnávat nákup vojenských letadel se stavbou metra. Nechcete to přepočítat na fabie?
Ty letadla kupujeme v nejvyšší variantě, která je k dispozici, patrně budou nejlepší ze všech zatím objednaných.
A stát více nebudou, tohle je maximum co zaplatíme za akvizici a vše co s tím souvisí. Říká se tomu systémová cena. Pokud bych použil Váš příklad s metrem, takby bylo nutné do toho metra započítat nejen výstavbu tratě, ale i školení personálu, nákup souprav, které by měly krom vození lidí i jiné využití, nákup náhradních dílů atd. A najednou jste v úplně jiných částkách.
Já bych řekl, že s přibívající četností a intenzitou lesních požárů a rolí, kterou naše republika a armáda hraje ve světě, bych řekl, že bude minimálně stejně důležitá, ne-li důležitější, než vojenské úkoly.
vlachjan
1 měsíc
Ta letadla samotná mají hodnotu někde mězi 130 až 150 miiony eur, to dělá za dva kusy až. cca 7,6 miliard korun. Přídavné vybavení pak skutečně přijde na skoro tolik, co třetí letadlo?
„Kromě samotných letadel a výše zmíněných modulů a speciálního vybavení od výrobce získáme také pozemní vybavení i počáteční dodávky náhradních dílů, spotřebního materiálu a výcvikových zařízení. V rámci zakázky bude také provedeno školení létajícího i pozemního personálu. Součástí je i podpora při provedení vojskových zkoušek.“
To je přesně podstata mého dotazu. Vyjdou ty ostatní části dodávky skutečně další tři miliardy, nebo je to jen způsob jak zakrýt, že je zakázka předražená? Jsem si jist že armáda taková letadla potřebuje a nerozporuji, že se mají koupit.
Navíc tamto byl nějaký odhad, viz „will likely be between €130 million and €150“ = „bude pravděpodobně mezi 130 miliony a 150 miliony eur“. Zase třeba wiki uvádí 500 milionu USD za kus, což bude katalogová cena, která je vždycky „přestřelená“
Zapomněl jste na kurzovní riziko. 1 Kč kurzovního rizika je cca 0,5 mld, já osobně bych si dal na 3 roky dopředu rezervu cca 2 Kč. To je bratru miliarda.
Možná je škoda, že v článku není, kolik by stály A-400M nebo C-130J. To bychom pak o ceně nepochybovali. Ano, jsou to pálky, ale když bychom kupovali zvlášť MEDEVAC, hasicí nebo tankovací letadla, platili vysoké násobky této ceny.
Dovolím si doplnit Doktora Trychtýře:
Aero Vodochody vyrábí na C-390 náběžné hrany křídla, zadní části trupu, nákladové rampy a všechny dveře letounu na všechny dosud vyrobené letouny a bude se v tom pokračovat nadále. Objednáno jich je po světě asi 26 ks a mnoho jednání probíhá. Odhaduje se to na dodávku minimálně 60 až 70 ks do roku 2030 (někde jsem to četl, ale nevzpomenu si kde).
Ne. LOM tu bude možná dělat základní servis a údržbu, ale pouze v rozsahu který schválí a povolí výrobce. Takhle je to u letecké techniky běžné. Někde v Evropě vznikne společné servisní centrum výrobce a tam budou létat na větší údržbu nebo modernizace. Přesně tak je to i u C-295.
No a to co dovolí výrobce, bude záležet na tom co bude v licenční smlouvě.. urcitej servis bude dělat výrobce urcitej LOM… nejsme ve sporu, všechno to záleží na podmínkách smlouvy… Lakování letadel taky může provádět pověřený servis, nejenom Boeing či Airbus…
Kyby všechno šlo, jak si představujete, také bychom mohli si sami vyrobit F -35 v licenci. F-35 se vyrábí také v Itálii, ale rozhodně to licence není. Za takovými letadly je desetiletí výzkumu, tisíce patentů. To dělá jeho cenu – vštšinu jeho ceny.
Možná nechápete složitost takového letadla, je tam mnoho komponentů, které jsou navíc chráněny patenty, je tam řídící elektronický systém, to byste chtěl pokrýt licencí. je to asi 100 x složitější než si představujete. Roky výzkumu a vývoje, a teď to mají předat v licenci ?????????
Dva kusy jsou skutečně málo a krásně ukazují nesmyslnou logiku armádních nákupů.Menších strojů CASA se nakonec nakoupí 6 kusů,ale protože jsou malé a mají krátký dolet,tak se nakonec ještě přikoupí 2 Embraery.Kdyby někdo používal hlavu,tak místo dodatečného nákupu dvou C-295W se rovnou koupila trojice KC-390.Přitom tenhle letoun už armádě Brazilci nabízeli před lety a protože potřebovali prorazit na evropském trhu,tak nám nabízeli jako bonus i dva malé bizjety zdarma.Kupodivu na tuhle nabídku nikdo nereagoval.
No to není pravda. C-295 obslouží prostě jiné lety a přepravy než C-390. Navýšení jejich počtu byla naprosto rozumná věc a reakce na potřeby armády. Před lety nemohli Brazilci nabízet nic protože do sériové výroby se dostal teprve nedávno. To že česká strana projevila nezávazný zájem při přidělení subdodávek Aeru je věc jiná.
Žádné bizjety nám pokud vím nenabízeli. A i kdyby, tak z hlediska našich zákonů by to stejně ani nešlo přijmout.
Napříč weby proběhla tato zpráva vesměs identicky. Výběr Embraeru je vcelku logický, zda dva kusy jsou dostatečné je interní věc AČR. Dříve se hovořilo o tom, že k potenciální poptávce se zřejmě bude uvažovat i o objednávce menších letounů pro potřeby státu. Za vyřazené Yaky a Challengery. Možnost tedy ve spolupráci s Embraerem Phenom 300e, Praetor 500/600. Je tato iniciativa stále platná?
Ne. V případě pořízení těchhle letounů by se muselo jít standardním výběrovým řízením. Navíc navíc tahle akvizice zatím není v plánu.
Rozhodne se v letadlech nevyznam, ale 11mld za dve letadla je celkem dost :). Vzdyt Metro D v Praze se planovalo za 52mld (jen 4,7x vice) a to bude slouzit dalsich 100 let a obslouzi miliony lidi. V tomto porovnani jsou ty letadla fakt draha.
(Chapu, ze to metro bude nakonec stat vic nez se planovalo, ale ty letadla budou nakonec take stat vice nez je planovana cena.)
Srovnávat nákup vojenských letadel se stavbou metra. Nechcete to přepočítat na fabie?
Ty letadla kupujeme v nejvyšší variantě, která je k dispozici, patrně budou nejlepší ze všech zatím objednaných.
A stát více nebudou, tohle je maximum co zaplatíme za akvizici a vše co s tím souvisí. Říká se tomu systémová cena. Pokud bych použil Váš příklad s metrem, takby bylo nutné do toho metra započítat nejen výstavbu tratě, ale i školení personálu, nákup souprav, které by měly krom vození lidí i jiné využití, nákup náhradních dílů atd. A najednou jste v úplně jiných částkách.
Ty jo, nechci to zlehcovat, ale za 11mld by bylo 27 000 fabii.. coz je hodne 🙂
Když chcete používat jednotky made in CZ, tak já používám Čapí hnízda… Takže za 11 mld by bylo cca 110 Čapích hnízd bez nakladu na úředníky..
A kolik požaru ty fabie uhasi?
To je myslím ta nejméně důležitá schopnost.
Já bych řekl, že s přibívající četností a intenzitou lesních požárů a rolí, kterou naše republika a armáda hraje ve světě, bych řekl, že bude minimálně stejně důležitá, ne-li důležitější, než vojenské úkoly.
Ta letadla samotná mají hodnotu někde mězi 130 až 150 miiony eur, to dělá za dva kusy až. cca 7,6 miliard korun. Přídavné vybavení pak skutečně přijde na skoro tolik, co třetí letadlo?
„Kromě samotných letadel a výše zmíněných modulů a speciálního vybavení od výrobce získáme také pozemní vybavení i počáteční dodávky náhradních dílů, spotřebního materiálu a výcvikových zařízení. V rámci zakázky bude také provedeno školení létajícího i pozemního personálu. Součástí je i podpora při provedení vojskových zkoušek.“
https://mocr.army.cz/assets/informacni-servis/zpravodajstvi/qaa-transportni-letouny-embraer-c-390.pdf
Tu cenu máta odkud?
Defensenews.com, článek z loňského roku o rakouském nákupu stejných letadel. Další zdroje citují částky v podobném rozpětí.
Se stejným vybavením?
To je přesně podstata mého dotazu. Vyjdou ty ostatní části dodávky skutečně další tři miliardy, nebo je to jen způsob jak zakrýt, že je zakázka předražená? Jsem si jist že armáda taková letadla potřebuje a nerozporuji, že se mají koupit.
Já našel, že to byl společný nákup s Holandskem 9 kusů (5 pro Holansko, 4 pro Rakousko), což taky může snížit cenu. https://thedefensepost.com/2024/07/23/netherlands-austria-nine-millennium-airlifters/
Navíc tamto byl nějaký odhad, viz „will likely be between €130 million and €150“ = „bude pravděpodobně mezi 130 miliony a 150 miliony eur“. Zase třeba wiki uvádí 500 milionu USD za kus, což bude katalogová cena, která je vždycky „přestřelená“
Zapomněl jste na kurzovní riziko. 1 Kč kurzovního rizika je cca 0,5 mld, já osobně bych si dal na 3 roky dopředu rezervu cca 2 Kč. To je bratru miliarda.
Možná je škoda, že v článku není, kolik by stály A-400M nebo C-130J. To bychom pak o ceně nepochybovali. Ano, jsou to pálky, ale když bychom kupovali zvlášť MEDEVAC, hasicí nebo tankovací letadla, platili vysoké násobky této ceny.
Cena za holé letadlo možná, ale co výcvik, náhradní díly, servis, zázemí, vybavení, ….
Takže to jsou jen nějaké mediální spekulace. Nikdo ještě reálnou kusovou cenu nezveřejnil.
Já třeba ano a např. také vím, že VS chtěly střední transportní letadlo od chvíle kdy se v 94 vyřadila An 12. A co víte Vy?
Nádherný letadlo 🙂
Ale to trvalo… Vzhledem k našemu podílu na výrobě jsem čekal dřívější uzavření kontraktu, ale i tak díky za ty dary!
První stroj dorazí už příští rok. To na zapojení českého průmyslu moc nevypadá.
Aero Vodochody vyrábí na C-390 náběžné hrany křídla, zadní části trupu, nákladové rampy a všechny dveře letounu.
Dovolím si doplnit Doktora Trychtýře:
Aero Vodochody vyrábí na C-390 náběžné hrany křídla, zadní části trupu, nákladové rampy a všechny dveře letounu na všechny dosud vyrobené letouny a bude se v tom pokračovat nadále. Objednáno jich je po světě asi 26 ks a mnoho jednání probíhá. Odhaduje se to na dodávku minimálně 60 až 70 ks do roku 2030 (někde jsem to četl, ale nevzpomenu si kde).
Gratulujem k výberu skvelého lietadla
Hlavně se k tomu přikoupit i servis, takže armáda nebude mít servis závislej na rozmarech soukromnika…
„rozmarech soukromnika“
Obvykle stačí za práci zaplatit.
Obrana státu není věc obvyklá… tohle fakt nemůžete myslet vážně…
Embraer je také soukromník, stát má jen 0,3 % akcií.
LOM… ten je státní…
A co jako? Bez výrobce na tom letadle nepovolí ani šroubek.
Kecy, nakoupí se licence na servis… Tzn ze stát si může svoje éro sám opravovat…
Ne. LOM tu bude možná dělat základní servis a údržbu, ale pouze v rozsahu který schválí a povolí výrobce. Takhle je to u letecké techniky běžné. Někde v Evropě vznikne společné servisní centrum výrobce a tam budou létat na větší údržbu nebo modernizace. Přesně tak je to i u C-295.
No a to co dovolí výrobce, bude záležet na tom co bude v licenční smlouvě.. urcitej servis bude dělat výrobce urcitej LOM… nejsme ve sporu, všechno to záleží na podmínkách smlouvy… Lakování letadel taky může provádět pověřený servis, nejenom Boeing či Airbus…
Kyby všechno šlo, jak si představujete, také bychom mohli si sami vyrobit F -35 v licenci. F-35 se vyrábí také v Itálii, ale rozhodně to licence není. Za takovými letadly je desetiletí výzkumu, tisíce patentů. To dělá jeho cenu – vštšinu jeho ceny.
Možná nechápete složitost takového letadla, je tam mnoho komponentů, které jsou navíc chráněny patenty, je tam řídící elektronický systém, to byste chtěl pokrýt licencí. je to asi 100 x složitější než si představujete. Roky výzkumu a vývoje, a teď to mají předat v licenci ?????????
A nemá náhodou zlatou akcii?
Má.
Dobrá zpráva.
vždyť je to extrémně předražený, tak jaká dobrá zpráva.
Na to jste přišel jak?
Pro naši republičku jsou dva kusy pořád málo. Ale díky bohu za ně… 👍
Z mého pohledu velmi dobrá volba…
Dva kusy jsou skutečně málo a krásně ukazují nesmyslnou logiku armádních nákupů.Menších strojů CASA se nakonec nakoupí 6 kusů,ale protože jsou malé a mají krátký dolet,tak se nakonec ještě přikoupí 2 Embraery.Kdyby někdo používal hlavu,tak místo dodatečného nákupu dvou C-295W se rovnou koupila trojice KC-390.Přitom tenhle letoun už armádě Brazilci nabízeli před lety a protože potřebovali prorazit na evropském trhu,tak nám nabízeli jako bonus i dva malé bizjety zdarma.Kupodivu na tuhle nabídku nikdo nereagoval.
No to není pravda. C-295 obslouží prostě jiné lety a přepravy než C-390. Navýšení jejich počtu byla naprosto rozumná věc a reakce na potřeby armády. Před lety nemohli Brazilci nabízet nic protože do sériové výroby se dostal teprve nedávno. To že česká strana projevila nezávazný zájem při přidělení subdodávek Aeru je věc jiná.
Žádné bizjety nám pokud vím nenabízeli. A i kdyby, tak z hlediska našich zákonů by to stejně ani nešlo přijmout.
Když se kupovaly casy, byla tam jasná snaha se zároveň zbavit hromady nepotřebných L-159. Tak se udělal „výhodný“ obchod…
A uvědomujete si, že obě letadla slouží k něčemu jinému?
Jasně, uvědomujeme. Tohle umí všechno, co Casa + další věci navíc, ve větším a efektivněji.
Efektivněji jak v čem, protože CASA je velmi oblíbená i mezi našimi spojenci, kteří rádi využívají projekt NATO sdílených kapacit.
Je to prostě jiný typ stroje a nemůžete říci, že EMBRAER je lepší a efektivnější. Větší je samozřejmě bezpochyby.
Podle vaší logiky jsme si rovnou měli koupit C5 ne?