Reportáž ze školy: Barman, dělník, učitel a pseudopiloti. Zájemců o práci letových dispečerů ubývá
Simulátor věže pražského letiště s mimořádnou událostí na ploše. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kdo nezvládne práci v týmu, končí, i když samostatně pracuje špičkově.
Mně se líbí jak se vždycky hledají důvody pro nezájem a podstav všude jinde než kde skutečně jsou. Jasný, že na venek se tak tvářit asi musej, ale bohužel ani interně žádná sebereflexe neprobíhá.
Dokud budou instruktoři na stanovištích převážně zakomplexovaný šikanátoři kteří se – společně s dalšími toxickými existencemi – skrývají v odborech a jsou tak nevyhoditelní, tak to prostě jiné nebude.
ty nějaký takový instruktory znáš?
Mnohé osobně. Zbytek skrze služebně mladší kolegy, kteří prošli jejich rukama.
Když už tady píšeš ta moudra o zakomplexovaných šikanátorech a toxických existencích, bylo by fajn, kdybys taky napsal o jakém stanovišti vlastně mluvíš – ACC, APP, TERM, reg. věže?
Protože pak si ty tvoje žblepty přečte potenciální uchazeč, nedejbože jim bude věřit a navíc si bude myslet, že to tak funguje všude.
Stanoviště asi není úplně třeba uvádět. Je pravda že jsou horší a lepší, ale opravdu kvalitní instruktory, kteří chtějí vycvičit nové řídící bych spočítal na prstech jedny ruky. To že se všichni tváří že to tak není jsem už zmiňoval tak dík žes to tady předvedl, pokud skutečně jsi kolega.
Děkuji za podrobný rozbor profese, takový článek jsem nikde jinde nečetl. Jakožto bývalý zájemce o studium řídícího mě právě tyto požadavky dost vrátily na zem. Plat je sice po zaučení krásný, ale ta cesta k tomu je bohužel dost trnitá. Pardon, ale nabízet v dnešní době v Praze 28 tisíc Kč, kdy tam sedíte těch 8 hodin denně, přitom nemáte žádnou jistotu toho, že Vás nakonec vezmou (ba co víc, kdykoliv Vás během těch DVOU let mohou vyhodit, ani Vám nemohou nabídnout jinou pozici ve středisku), mi připadá prostě směšné. Ti uchazeči se navíc většinou po té „práci“ ještě doma… Číst vice »
proč negativní like..posal jste to víc než dobře
Protože to tak je vždycky. Starší rádi říkaj, že dnešní generace nechce makat. Přitom my si to jen představujem trochu jinak v rámci poměru volného času a financí, nic víc 🙂
takže vlastně nechcete makat.
naši předci měli ve svém životě( až na skupiny umělců , thp , chronických netáhel apod) období , kdy republiku budovali prakticky zadarmo- z dnešního pohledu. Teď už je asi hotovo a můžeme hodit nohy na stůl . škoda že to neumím , nepochybně bych měl život klidnejší.
Přečtěte si to ještě jednou, pak pomaleji ještě jednou, a pak klidně ještě jednou, ok? 🙂 Poté se napijte vody a přečtěte si to ještě jednou.
Jenom pro informaci, pred 3 lety jsme meli ve vycviku plat cca 17000,- cisteho, ted je videt, ze aspon neco pridali. Ale o penize ani nejde, nejak to clovek prezije, pokud nema rodinu a zavazky. Ale horsi je spis uspesnost ve vycviku, tim se nikdo moc nechlubi. Pohybuje se okolo 30% (obcas mozna az 50%). Proste projit uspesne vycvikem chce velmi silnou vuli a taky hodne stesti na instruktory a dalsi veci okolo. Staci kdyz si s nekym nesednete a 2 roky jsou ztracene. Hodne stesti vsem ve vycviku!
Jasný, jde to v ruku v ruce se vším. No a i když přidali, tak pořád je to bohužel velmi málo. Vydržet to pár měsíců asi jde, ale vydržet tohle 2-3 roky v dnešní době… Však se stačí podívat, jak se zvedly za ty dva roky ceny.
Tak na jednu stranu to není mnoho, ale na druhou stranu, platí vás za to že vás školí u mnoha bez šance na úspěch, to zase není marné pro osobu dosud bez kvalifikace, co by za to dali piloti. Plat po získání kvalifikace je docela slušná satisfakce.
No jistě, však říkám, když tam jde někdo po střední, proč sakra ne? Nic neztratí 🙂
A ano, plat po získání je dobrá satisfakce, ale jak se píše v článku, z 450 lidí dojde ke konci jen malé procento lidí. Kdyby aspoň pro ty neúspěšné uchazeče byl přichystanej nějakej náhradní plán, kde je zaměstnat, ale bohužel není, to mi taky přijde škoda času a energie, když Vás vylejou v půlce výcviku.
Zase z tých 450 ľudí väčšina stratí len pár dní času – FEAST, angličtina, zdravotná prehliadka a modelová hra, dohromady asi 4 dni (už si nepamätám, či zdravotná bola na jeden deň, alebo rozložená do dvoch) a v nich ľudia postupne odpadávajú. Skrátka taký náročnejší pohovor, no. Keď z tých 450 ľudí vyberú 20 do výcviku, tí už toho času obetujú viac. Ale zase aspoň piloti (a cestujúci) vedia, že tam pre nich sú „best of the best“. A áno, niektorým „mazákom“ to, holt, trochu stúpne do hlavy – „ja som elita a vy jelita“. Ale väčšina je v pohode.… Číst vice »
Aha, to jsem nevěděl, že to rozřazení bývá tak rychlé, myslel jsem si, že je to až v řádu několika týdnů/měsíců. Smarter every day.
Jenže ono to zase tak horké není. Úspěšnost absolování kurzu na řídícího letového provozu po 27. roce života prudce klesá v důsledku úpadku psychomotorických funkcí. To jsou tvrdá data. Asi nikdo neočekává, že by se tam hlásil ve větší míře někdo, komu je 30 let a výš. Tito lidé do 27 let jsou v podstatě na začátku své pracovní kariéry, takže se dá předpokládat, že ten nízký plat ve výcviku po omezenou dobu přežijou. Jakmile se kvalifikují, čeká je královská odměna. Ohledně nudy, kdo je dobrý, může se stát časem třeba instruktorem nebo metodikem. Nemusí tak dělat řadového řídícího. V… Číst vice »
Já bych to zas neviděl tak krásně barevně. I v samotném článku je zmíněno, že do výcviku chodí dělníci, barmani, učitelé, tudíž si zřejmě stihli vydělat měsíčně více, než co dostanou za ten výcvik. Ano, jsou mladí, to ale nicméně neznamená, že je v pořádku nabízet takový plat po tak dlouhou dobu. A ukažte mi řídícího, který začne ve 20 letech pracovat pro ŘLP a poté jde po třicítce na pilota. Takových byl a je zlomek. Já osobně neznám z žádných rozhovorů, podcastů nebo reportáží ani jeden případ, a to jsem letecký fanda už dlouho a hltám ten průmysl jako… Číst vice »
Já bych hrozně byl rád, kdyby se generace Z neházela do jednoho pytle, protože to psali na instagramu. I Dom tady mluví za celou generaci což není fér.
Máme v práci mladé kluky a holky a ti makají tak, že se staří bojí o místo.
Fakt žádní flegmatici.
A ano, v pět klapnou a jdou domů, ale pokud chce člověk pracovat kvalitně celý život, tohle je nejlepší cesta, jak nevyhořet.
Máme starší pány a dámy kteří třeba sedí v práci do sedmi, ale za celej den toho reálně moc neudělají.
Ja si tady jenom dovolim poukazat na dve veci 1.)Ackoliv se da do 27.roku veku nasetrit, aby clovek o te almuzne nejak ty 2 roky prezil, i pres vysoke zivotni naklady okolo prahy, tak jestli nekdo resi, ze ma na vyberkach cim dal min uchazecu, tak tohle je presne ten duvod. Ja vim, high risk high reward, plus aby se nekdo nevezl ve vycviku jen kvuli obstojnemu platu bez vysoke motivace licenci dodelat, ale prece 🙂 Krome toho vycvik ridiciho letoveho provozu dokaze byt misty intenzivnejsi a psychicky narocnejsi, nez pak samotna prace, je otazka, jestli je namiste k tomu… Číst vice »
Ad 2) Záleží, co od toho člověka očekáváte (zeptejte se doktorů). Ale zjednodušeně řečeno, pilot se stará o své letadlo (navíc ne zcela náhodou jsou tam v komeční letecké dopravě 2 piloti) a pokud je vše v pořádku, pouze sleduje okolní provoz a když je mu nařízeno, provede daný manévr. Zatímco řídící letového provozu musí myslet hodně dopředu, koordinovat, komunikovat, řešit krizové situace hned několika letadel. V jednom okamžiku může v extrémním případě zodpovídat až na několik desítek letadel ve svém sektoru. Práce na „oblasti“ je zdaleka nejnáročnější. Jasně, může mu přijít na pomoc kolega případně supervizor, ale v každém… Číst vice »
Podle uhlu pohledu mate ocividne duverne znalosti problematiky (ceskeho?) rizeni letoveho provozu a nejspis ne 100% duverne znalosti problematiky pilotovani dopravnich letadel. Skillset obou profesi se od sebe odlisuje, ale co maji stejne, jsou velmi vysoke naroky na psychomotoriku, planovani a stanoveni priorit v prostredi, kde cas hraje kritickou roli. Plus schopnost uceni, kvuli tem masivnim publikacim, bez kterych se v letectvi neobejdete. Takze je rizeni provozu psychicky narocnejsi nez pilotovat letadla? Asi je to trochu subjektivni. A taky zalezi kde a na cem litate/ridite. Z vlastni zkusenosti si ale troufnu tvrdit, ze je ta narocnost podobna. Byt kazda profese… Číst vice »
U ŘLP situace jinde není. Vlastně jsi to popsal přesně. Pokud z jakéhokoli důvodu žák v základním výcviku (rozumej před získáním místní doložky) zaostane tak končí. Na druhou stranu pokud dostatečně lechtá ego instruktorům nebo je hezká slečna která správně reaguje na často nechutné narážky, pak může být i objektivně neschopný/á uchazeč úspěšný/á. A jinak souhlasím že charakterizovat blekotajicí piloty jako blbce kteří neví co je to zátěž je blbost. On často takovej soukromej pilot má svý práce v letadle dost. Pak povýšenecký přístup řídícího, který sedí v teple a rozčiluje se kvůli koktání pilota, kterýmu může jít o kejhak,… Číst vice »
Požadavky mají přehnané. Viz angličtina. Testy jak na wall street ale v reálu když je poslouchám tak melou “páté přes deváté” Žádna hitparáda …
To je úplná blbost. Vstupní požadavky na angličtinu jsou pod úrovní maturity z AJ. A pokud se během rychlokurzu na CANI člověk nenaučí zvládat tu trochu hantýrky co je potřeba pro zvládnutí ELPACu tak tam už je problém spíš v obecné inteligenci.
anglický drmolení s cizím přízvukem, nadto zašuměný, rozumět tomu a nesplíst to není sranda
Jak kdy. Většinou se jedou vicemene pořád stejný fráze, resp. pár jejich variací, dokola a tam žádnej velkej lingvista není potřeba.
Mně by zajímalo, jestli to je „homeofficovatelné“
Chápu že to řízení pohybu na Ruzyni asi ne, ale u nějakých přeletů republiky by to teoreticky mělo být úplně jedno, jestli od toho letadla sedím třeba 200 nebo 250 km …
Jako že by se Ti doma nabourali hackeři do pc a hráli pak hru…To by mělo ŘLP radost. Stejně jako pro výpadku internetu a tak dále 😂😂😂
Hans Gruber je už mrtvej
bylo by úžasný, kdyby jsi byl doma a vypadl ti internet … a sektor by byl bez „obsluhy“ .)
ne, fakt není.
jak casto se Vam doma stava, ze Vam vypadne optika a i mobilni 5G?
No u nás vypadne elektrika tak pochopitelně VDSL a O2 i TMO spadnou za chvíli na edge. Vodafone nevím u něj data nemám.
Bezpečnost dopravy nesmí záviset na nějakém poddimenzovaném připojení nebo bez záložního připojení. 🤦🏻♂️
3-4x denně
kolik vam je? deset?
Vzdálenost fakt nehraje roli, ale vybavení ano.
Hloupejsi predstavu jsem dlouho nevidel.
No obecně sedět opravdu můžete kdekoliv, záleží jen na datových přenosech a zabezpečení, zálohování spojení atd., není vyloženě nutné aby oblastní řídící seděli přímo na letišti, viz i jejich sídlo v Jenči kousek za letištěm, takže „remote“ ano, ale vyloženě „home“ ne 🙂 ale existují i plány na vzdálené řízení věže pomocí kamer, pro účely obsluhy např. regionálních letišť atd., má to samozřejmě příznivce i odpůrce..
Homeofficovatelne to není vůbec. Do toho vstupuje tolik bezpečnostních otázek, fyzickou bezpečnosti počínaje, přes energetiku, záložní sítě až po telefonní a datové linky (a opět jejich zálohy) že tohle nebude jako práce „z domova“ existovat nikdy.
Zrovna včera byl podobný článek na Idnes, kde se pod článkem strhla diskuze o platech. Asi v honbě za senzací byl v článku uveden jen nástupní plat. Po přečtení tohoto článku je mi vše jasnější a informační hodnota tady je taky o dost větší.
S tím platem po dobu výcviku to chápu. Na druhou stranu stejně chápu lidi, které odradí, že se budou třeba rok cvičit za 28 hrubého, to třeba pražákům na živobytí stačit nebude.
Dobu ve vycviku, nez dostanete nejaky solidni plat pocitejte lehce pres 2 roky
Nechci teda nějak moc prudit, ale míchání pojmu „dispečer“ a „řídící“ působí dost nepěkně. Navíc tedy „dispečer“ je dost nepřesné a takové dost „lidové“ označení.
A víte že označení nemá na funkci vliv? :-))
předdstavte si, že byste byl doktor, a někde o vás psali, že jste řezník… 🙂
Stejně tak všichni doktorům říkají, takže jaký je rozdíl mezi mluveným a psaným ha? 🙂
To je trochu demagogie, víc by sedělo přirovnání doktor/lékař.
Demagogií bych to úplně nenazval, ale ano, uznávám, byl to trošku přehnaný příklad.
Spíš narážím na to, že pojem „dispečer“ opravdu označuje úplně jinou profesi… 🙂
všichni vědí vo co kráčí
Správa železnic má také centrální dispečerské pracovistě, kde dispečeři řídí provoz na železnici. Co je na tom nepřesného? CDP SŽ a ŘLP jsou velmi podobné instituce, jen jedna řídí dálkově provoz na kolejích a druhá ve vzduchu.
Akorát je vzduch jaksi tridimenzni kdezto koleje pouze dvourozměrný . Takže to je poněkud náročnější v tom ze ještě mate letovou hladinu .
nehledě k tomu, že ve vzduchu mašinu prostě nezastavíte
Ridici letoveho provozu a letecky dispecer jsou dve dost rozdilny profese.
Zajímavé čtení, více takových článků 🙂