Reportáž: Kalamita aneb příběh jedné cesty vlakem. Jak jsem (ne)jel do Budějovic
Rychlík na lince R11 Plzeň - Brno. Autor: Lukáš Klíma
Krom informace o zvyšujícím se zpoždění na tabuli nejsme nikým nijak informování. A to jsme ve velké stanici v krajském městě.
Po dvou dnech trvání jsem provedl uzávěrku ankety na téma: Jaký by měl být přístup k provozování veřejné dopravy za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek. „Česká cesta – jezdíme, jak se dá, až do poslední chvíle, improvizujeme, ale nezaručujeme vám nic“ – dostala 90 hlasů. „Německé řešení – zavřít krám a natvrdo vydat informaci, že z důvodu nestandardních povětrnostních podmínek se NEJEZDÍ“ – získalo pouhých 33 hlasů. Závěr: Výsledné skóre v poměru 3:1 potvrzuje správný odhad pana Libchy o rozdílném naladění české a německé cestující veřejnosti, když ve svém příspěvku uvedl: „Stejně jako před pár lety při větrné kalamitě je na… Číst vice »
Výborný text, skvěle jsem se zasmál. Zkrátka každodenní zimní realita naší dráhy… Text by skvěle posloužil jako základ pro divadelní komedii.
Vlakem jsem nikdy nedojel kam jsem jela, vždycky jsem skončila jinde, už to nezkouším.
Příště bych si na dlouhou víkendovou kalamitní sobotu dovolil doporučit trasu Český Těšín – Suchdol nad Lužnicí.
Lepší je Frýdek-Místek – Suchdol nad Lužnicí.
https://ibb.co/pnnP27q
Tohle by stálo za to zfilmovat. Taková absurdní komedie plná smůly. Nazval bych ji dva kroky vpřed a dva zase zpět. Teda vybrat si tolik smůly najednou.. 😀
Ale takhle je to normální, jak jedu, tak zkrachuju.
Milý pane Lukáši, jela jsem stejným spojem do ČB. Seděla jsem v zapadlém autobuse více vepředu, takže mohu doplnit některé detaily. Řidič autobusu v Branouzich říkal průvodčí, že to tam mají její kolegové před nádražím uklidit, nebo že tam podruhé nepojede, protože prý by jinak zapadnul (měl tam jet z Luk nazpátek k dalšímu rychlíku). Průvodčí odvětila, něco ve smyslu, že je tam snad kolegyně sama (jak to dnes na nádražích bývá) a nemá šanci něco odhrabávat. Traktorista měl obavu, že zapadlý a nakloněný autobus převrátí a nechtěl se do vyprošťování pouštět. Jeřáb hasičů nedojel, protože v obci Kouty přestal… Číst vice »
Té paní co neumí řídit bych napařil velkou pokutu. Ale přecijenom je i vina autobusáka, že ustoupil (měl uhnout bezpečně kam to jde a položit nohy na volant)
Mě je fasciuje, že se nejméně od středy všude v médiích mluví o tom, že hrozí velké sněžení a že budou problémy v dopravě ( nejen na železnici, ale i silnicích ) , ale všichni v sobotu vyrazí na výlety a nákupy. A pak se diví, že je kalamita.
Takže zaměstnanci SŽ byli na výletě a nákupech? Tím se to vysvětluje.
Milý pane výpravčí. Máte pravdu. SŽ by měla fungovat a vlaky jezdit, jen když je hezky. Pak ale budou zaměstnanci dostávat výplatu také jen když je hezky.
Jenže ono nebylo jen nehezky. On byl kalamitní stav na který nás meterologové upozorňovali tři dny předem. Doprava by se měla naopak zastavit, jako v Německu. Nevím proč to u nás nejde. Snad proto, aby pak takovej ubožák, kterej si vybere nejhorší den na cestování mohl napsat dost trapnej článek, kterej popisuje jen jeho vlastní blbost.
souhlasím..na D1 taky byly kolony,bouračky ale to nikdo nezmiňuje
Na Vysočině mezi Brnen a Jihlavou byl houby kalamitní stav, normální zima. A z Budějovic kde kalamitní stav byl ty vlaky dojely evidentně. A protože byl kalamitní stav, tak se bude kalamitně informovat, tedy vůbec? O tom ten článek zjevně byl, máte to i v perexu.
Pán mohl jet možná jindy. Ale kalamitní stav už je tady skoro pokaždé, když napadne 20 cm. V minulosti byl kalamitní stav, když sníh zasypal i lokomotivu po komín, dnes když bába nedojede Puntem z Lidlu. To že někteří řidiči pak najednou na místě zjistí, že neumí, to je dnes běžná realita. Při odpovědi na otázku ,,Co děláš, když je náledí?“ ,,Jedu VHD, nebo prostě nejedu nikam.“, koukají na druhého, jak na přírodní úkaz. Obrázek, kdy osobák stojí tak v blbě v křižovatce, že autobus bliká, aby vypadl a on si myslí, jak je na něj hodný, že ho pouští,… Číst vice »
v takovém počasí každý normální člověk se nikam nehrncuje
To máte od kovidu tyhle nápady? To jste taky seděl v obýváku, dva roky puštěnou TV a klepal jste se strachy, co?
Nebyla jsem ani na výletě ani na nákupech, ale vracela jsem se od devadesátileté maminky, abych stihla jít do práce. Zaměstnavatele nějaká kalamita vůbec nezajímá.
Co zkusit použít vynález,zvaný-auto? To nepotřebuje koleje,mašinfíru,návěstidla a veksle?
Auta stojí, vlaky ještě déle
no ono ty dálnice v sobotu taky žádná hitparáda!
Přesně, jeď příště autem a budeme vidět jak budeš chytrý Ty rozume.
Hlavně nepotřebujete nohy.
Vlakem jela i paní, která na něj přesedla z auta, když před ní na silnici spadl strom …. Auto nechala odstavené a s vlakem si taky moc nepomohla. Což takhle spíš kolem tratí odlesňovat tak, aby na ně stromy nemohly padat? Prospělo by to i výhledu u železničních přejezdů, kde je mnohdy vidět tak na pět metrů.
Tak zrovna jedu z Domažlic, jen 50′,z Říše to mělo už 40″, 3 vozy,žádný Alexův,žádná jednočka…, topí naplno 1, 2 jen vlaží. Protikus měl 70′.
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
Co by se konstruktivně dalo zlepšit je – nelhat o důvodech zpoždění. (Provozní důvody dopravce = my sme mu zpozdily jenom obracák, vůbec nemůžeme za to, že nemá náhradu) Důvod zpoždění hlásit primární nebo vůbec. – Při velkých zpožděních vůbec nehlásit po vlacích „Os1234 má 70 minut zpoždění, os 1236 má 85 minut, 1238 má 65“ hlásit jenom „první S7 na Beroun jede za 20 minut“ („důvodem nepravidelnosti je nepříznivé počasí“ – to co rozhodilo většinu vlaků) – nelhat o výši zpoždění. Případně hlásit rozsah. (Vlak bude opožděn o A-B minut, a=floor(aktuální zpoždění – vaty), b=odhad, kolik měl zpoždění předchozí… Číst vice »
Autor zjevně chce být informován, tedy ne nahlásit důvod vůbec. Stačilo by nelhat.
Souhlas!
Bohužel ty důvody se ještě zhoršili s novou verzí hlášení. Tam už nejde operátorce navolit skoro nic. Prý aby se lidé nesmáli drážnímu žargonu jako obrat soupravy.
Mi osobně se líbí: „vlak je zpožděn z důvodu zvýšeného výskytu cestujících“
Hrozně se mi to líbilo třeba v Salzburgu, kde byl místo času zpoždění prostě vypsaný nový čas odjezdu, v mém případě o hodinu později. A pak opravdu odjel.
Jasně, takže za to vlastně může SŽ, když neumí věštit z křišťálové koule, aby mohla cestující včas a správně informovat…
Zrovna nedávno podobná situace – ve stanici vlaky dvou dopravců a uzavřená trať. Čeká se na autobusy a pak se pojede dál. Dotaz od lidí, který vlak pojede dřív? Odpověď jasná – podle toho, ke kterému vlaku přijede dřív bus.
NAD samozřejmě neevidovaná, takže vůbec netuším, kde se který pohybuje a čísla na vlakový personál dopravců taky nemáme, protože prý co je nám do nich….
Ale ano, blbec je ten od SŽ, protože neumí informovat.
Na Jakou NAD čekali ty vlaky v Jihlavě? Nečekal ani ten, co ji měl. Po čtvrté večer byla trať průjezdná i podle SŽ. Mezi Brnem a Jihlavou podle dat ČHMÚ silně nesněžilo ani nemrzlo. Ne, -3 není žádný silný mráz. SŽ musí věštit z křišťálové koule, aby věděla jak se rozhodne. Proč tam ty vlaky zcela nepochopitelně stálý, když SŽ již problémy na trati nehlásila. Takže nebyl strojvedoucí nebo nafta? Autor v článku jen pokládá otázky, tvrzení o vás si z toho děláte sám.
Stání těch vlaků zcela jistě svůj důvod mělo. Určitě to nebylo jen proto, že by, se to tak někomu prostě líbilo. Byl bordel v obratech, takže klidně mohl být strojvedoucí „na hodinách“, ale klidně to mohlo být tisíc jiných důvodů…
Prostě nic nevíte. To cestujícím hodně pomůže, že nějaký důvod existuje (ironie, kdybyste náhodou nepochopil). Co třeba informovat cestující? Ale to už je moc viďte. Kaštani mají být rádi, že je vůbec ochoten někdo vypravit vlak, že? Tak pak by možná dotyční měli zvolit jinou práci, pokud je ta současná obtěžuje.
No jo, ale vážně se nedalo odhadnout čas jejich odjezdu?
Fíra na hodinách – jestli v půlce směny, tak stojí čas zákonného odpočinku(30 minut, znalejší můžou ocitovat paragraf a všechny situace co můžou nastat). Jestli skončil – pokud už má dispečer rozhodnuto, kdo ho vystřídá, můžu odhadnout kde je střídající =kdy přijede.
Strom na trati směrem X = naštosované vlaky pojedou v pořadí podle priorit, první cca – jak dlouho v průměru trvalo hasičům odstranit strom loni?
Proč se čeká na autobusy do směru X, když je podle grappu trať sjízdná?
Pokud autobus nemá štěnici (není evidovaný) jaktože se mu v grappu a na dalších místech objevují časy průjezdu dopraven? (To jako je evidovaný, ale došly data. Synchronizuje se až bude na WiFi)
To, zda je NAD evidovana, či nikoli nezáleží na tom, zda má autobus štěnici, ale zda se informace o jeho jízdě zadávají do informačních systémů – a o tom rozhoduje dopravce.
Jinak vlak může být nahrazen busem i z jiných důvodů, než kvůli nesjizdnosti trati – třeba z obehovych důvodů, apod. Těžko soudit bez znalosti konkrétní situace.
A kdo tedy zadal tu informaci, že náhradní doprava dorazila a vlak jel v celé své trase návazně? Dopravce? A mohl dopravce ovlivnit vypravení vlaku, aby neujel NAD, když ten původní za který jela už byl dávno pryč? Jaký má SŽ systém, jak tohle řešit. Nebo je to čistá starost dopravců a SŽ to nezajímá?
…v sobotu ráno kouknu na ČT24, kde mi sdělí, že je kalamita…místy napadlo 60 čísel sněhu…já ale nelením a vyrážím na cestu vlakem na druhý konec republiky..další vyráží na cestu autem i když naposled řídili „na dušičky“ a předtím na „kosmounauta…taktéž naši nepostradatelní vyráží na nákupy na druhý konec města, kdy je po pár metrech sbírá záchranka z chodníku…toliko jedna zimní sobota, kdy opravdu nasněžilo
Ta je o vás.
https://youtu.be/0oqU0NModSQ?si=YRwVPKd9EHcqAwne
Krásné čtení. Nasněžilo. A ne málo. Všichni se diví a jsou překvapení. I cestující. V Mnichově na nádraží, na letišti v Amsterodamu, i v uvízlém rychlíku v Bransouzích. Zrychlený osobní vlak náhle stojí v půli cesty. Nezbývá, než si připomenout písničku od Mňágy a Ždorp. Kolej je zasněžená a informace nejsou. Improvizuje se. Jedno je jisté. Vytrvale sněží a psa by ven nevyhnal. Jen v Brně šaliny jezdí.
V Brně totiž houby nasněžilo. V centru tuplované. Vím své, cestoval jsem zpomaleně po silnici v pátek tam z Prahy, v sobotu po Brně a pak zas zpátky do Čech.
Asi tak, u baráku po tom všem sněžení furt čouhala vyšší tráva.
No Bransouze teď zažily reklamu jako ještě nikdy 😀
Máte desítky dopravců, takže byste potřeboval SŽ průběžně řízenou tělesem zvíci parlamentu.
Vsadím se že SŽ má nějaké sankce za zpoždění vlaky (dostává zaplaceno za každou jednu nápravu), takže dělá, co umí.
Holt, trochu nasněžilo a nikdo to nezvládl..
Ujíždění vlaku od výlukového autobusu je podle mě nehoráznost nejvyššího kalibru. To jako si nemůžou v téhle době mobilů zavolat? To stejné hasiči? Proč nazavolali, aby jeřáb nejezdil?
A ohledně aplikace. V těchto situacích koukám na Můj vlak a dost často se stává, že se tváří, že vlak jede normálně podle jízdního řádu, přitom na něj koukám naživo, jak někde stojí zpožděný ve stanici. Proč? K čemu je aplikace, která očividně LŽE? (Nebo to jsou snad technické potíže?) 😀
Ano, to se skutečně stává. Ale obvykle přestane lhát tak 5 minut potom, když „zjistí“, že vlak ještě nevyjel a napíše tam zpoždění +5 a odjezd „za méně než minutu“
S MujVlak je to tak, že sleduje aktuální stav, ale nevěští. Takže ví, že vlak přijel do stanice včas, ale neví, že ještě nedojel, takže nehlásí zpozdeni na odjezdu.
V takových případech doporucuju IDOS, kde se dozvíte poslední sledovaný bod, kudy, vlak projel, případně Babitron (pouze ČD, ale je skvělé vidět, že když je někde hromada cervenych/zpozdenych vlaku, je tam někde průšvih), nebo GRAPP (Správa zeleznic), méně globálně přehledný (více nevýrazné barevných vlaků), ale jsou tam vidět i vyluky a mimořádné události, vše rozlliknutelné a dokonce se tam dostanete i do nádražních ceduli.
Aplikace Můj vlak také zobrazuje poslední sledovány bod.
Muj vlak take hlasi „posledni znamou polohu“. Je to v detailu vlaku na treti zalozce.
Ale hlásí to občas špatně ten bod. Když jsem koukal na stojící vlak v ČB a Můj vlak ukazoval, že odjíždí z Hluboké-Zámostí.
IDOS taky občas fabuluje. Už několikrát jsem viděl, že městský bus podle aplikace odjel ze zastávky i když ještě nepřijel. Po pár minutách se to sice srovná, ale je to nespolehlivé, když nevím, jestli mi to už ujelo nebo ne.
Poslední známá informace – bus ohlásil zastávku z se zpožděním t minut.
Dokud se to nezmění(ohlášení další zastávky), chová se idos jako že má zpoždění m minut. Takže v čase pravidelný odjezd + t si idos myslí, že projel další zastávkou (i kdyby to bylo 50 zastávek a mezi tím žádný tunel nebo důvod výpadku)
Nevim, jak jinde, ale v Brně je aplikace, kde to hlásí polohu všech vozidel v reálném čase.
Podobnou situaci jsem také zažil v sobotu cestou do Ostravy. Vypisovat celý příběh o tom, že EC nebylo přistaveno v 10 hodin, ale až v 11, cestou nabralo 40 minut, a přitom EC Valašský Expres nabral cestou výrazně míň (ty vlaky vyrážely z Prahy minutu po sobě) a k tomu další peripetie je asi zbytečné.
Nu což, hlavně že šéf SŽ Jirka otvíral v sobotu Fantovu kavárnu a přímo pod ním se mu tlačilo stovky lidí čekající na vlak (nebo spíš, alespoň informace, protože zpoždění rostlo 0-10-30-45-50 :)))
Označovat „Valašský Expres“ jako EC je nehoráznost při té kvalitě, ale to jsem původně napsat nechtěl… Víte, kolikrát zase naopak jel Ex1 včas a valach co má jet hodinu za ním jel až po tom dalším, se zpožděním +70? Většinou zdechne ta super slovenská mašina (361.1) a nebo je něco s těmi úchvatnými barovými vozy (takže to pak jede bez hospody)
Teď jste mě s tou lokomotivou znejistil, jestli to nebyl Slovácký Expres (což je dokonce jen „rychlík“), protože to táhnul Vectron. To ovšem nic nemění na tom, že u mezistátního EC Cracovia bych čekal, že bude mít větší přednost na trati.
Každopádně kvalitu Valašského Expresu Vám rozporovat nebudu, s tím osobně nemám zkušenost.
Jednu soupravu na Valašském Expresu tahá Vectron.
Můžete mrknout na oběhy vozidel ( https://sledovani.55p.cz/ ) – Slovácké jezdí myslím všechny s Vectronem, valach jeden pár, ostatní mají 361.1, jednu dobu měl jeden pár 380 ale tu už jsem dlouho neviděl
Dle Plánu dopravní obsluhy celostátního území je R15 a R18 (Slovácký Expres) při odjezdu z Prahy považována Min. Dopravy za expresy, přestože jsou v kategorii rychlíků
Teď jsem napsal Arriva vlaky, že na ně podávám TO pro podezření ze spáchání pokusu o obecné ohrožení, pokud se mi neomluví za zpoždění
Trochu podrobněji by to nešlo?
Ať se můžeme zasmát.
Přece jim nebude vysvětlovat, co chce, o čem by pak ti chudáci přemýšleli?
Ale podle mě to bude vtip, už kvůli formulaci „pokus o obecné ohrozeni“, takový trestný čin neexistuje, si myslím.
Jinak, tu sobotu jsem jel k sestře do Ltm., maje v úmyslu přestup na regiojet v Poděbradech v 9 29h. Nic nejelo, takže zpět via Kolín a Pce Choceň domu SVitavou (To aspoň ČD, jelo:-)
Děkuji za správný prechodnik 😀.
Sobota byla velmi výživná. Hlavní problém je, že máme elektrické ohřevy výhybek. Tím jsme ušetřili a propustili zaměstnance na stanicích, jenže i vyhřívané výhybky se zafoukávají sněhem při průjezdu vlaků a při přestavění nedosednou a problém je tady. A pak babo raď.
Elektrický ohřev ten problém nezpůsobil. To je naopak dobře, že ten máme. A s těmi zaměstnanci to tak jednoduché nebude, nemůžete jich držet 5 na každou stanici, když by po většinu roku neměli co dělat.
Jak neměli co dělat? Jsem si nevšiml, že by se stanice leskly čistotou, byly perfektně udržované, a v kolejích nebylo ani stéblo trávy.
Noo, když si to zaplatíš. Hodně drahá sranda, možná v dobách přezaměstnanosti..
A je čas oprášit můj starý vtip.
Jednou jsem se v náhradním autobuse do Strakonic ptal jedné paní, zda má při cestě s ČD věci na přespání. Asi oprávněně usoudila, že jsem ten den přebral. Za blba jsem byl celých dvacet minut. Do doby, než zjistila, že průvodčí jel v prvním autobusu a odmával odjezd jejího posledního spoje před příjezdem zbývajících náhradních autobusů, tedy i jejího.
Cestou na můj připoj (autobus, který jel dle jízdního řádu včas) jsem pronesl: „Já je mám“.
Na tento příběh se přesně hodí: ,,I cesta může být cíl“.
Rychlíky Brno-Plzeň a opačně jsou jedna velká tragédie i když se nic neděje. Ještě jsem nezažil, abych z Horažďovic p. vyrazil včas. Dle mého je to zbytečně dlouhé rameno a rychlíky bych roztrhl v Budějcích.
Dlouhé rameno :-), no to snad nemyslíte vážně? Někdy mně tyto „omluvné“ komentáře lejdáctví, zlodějiny, šlendriánu a neschopnosti v této zemi opravdu rozesmějí. Dlouhé rameno….. :-))))))
Budete mi asi muset pomoci vysvětlit můj komentář. Nenašel jsem v něm nic, co by omlouvalo lajdáctví, zlodějny, šlendrián a neschopnost v této zemi.
Roztržení v Budějcích se i chystá, ale pomůže to jen někdy. Pokud bude zpoždění malé, bude to na sebe stejně čekat. Pokud bude zpoždění větší, pak to lidem ujede a aspoň ta druhá část vyrazí včas. A pokud dojde ke kolapsu na trati jako v tomto případě, bude už jedno jestli to tam bylo roztržené nebo ne, ad hoc obraty a náhradní soupravy se budou řešit stejně.
Hlavně to poničí takové to přímé spojení Strakonice -jh apod….
Pardon, ale opravdu jsem se dost divil, kolik lidí jede z Brna za Budějovice. Především rodiny s dětmi a důchodci. To, že nemusí přesedat a že ví, že dojedou, je pro ně důležitější, než to, že ten vlak jede 5,5 hodiny.
Roztržení v Budějovicích je veskrze špatný počin a svědčí jen o šlendriánu, který na dráze a na ministerstvu panuje.
Přesně tak!
Mně zase štve téměř pravidelné 15- 20 min zpoždění, které rychlíky naberou už z Brna do Budějovic a vezou si ho sebou.
Spíš ještě dávno předtím. Jenže to je dano jak špatnými poměry trati, tak jejich špatným stavem.
Též se zde pochlubím svým příběhemem. S mou milou jsme se rozhodli udělat si výlet z Prahy do Pacova a prozkoumat přilehlé lesy. V sobotu jsme vyrazili před sedmou z hlaváku. Cestou do Tábora (kde se přestupuje) jsme nabrali zpoždění asi 4 minuty, takže nám na přestup zbylo jen asi 5. To nebyl problém, protože vlak Tábor-Pacov(-Jihlava) nejel, koleje byly moc zapadané sněhem. Po asi dvou hodinách čekání, jestli to náhodou neodklidí, jsme jeli alespoň kousek tím směrem buse jali jsme se procházet po lese. Došli jsme na vlak do Smyslova. Tehdá jsme měli jít pěšky na bus pár km… Číst vice »
Mám trochu podobnou historku. Pointou je, že jsem se ráno potkal v Praze na nádraží s tátou, an jel na výlet. Já jel domu směr Kladno, on z Brandýsa n.L.
Mne fascinuje, že si někdo udělá výlet v takovém počasí kdy je od rána jasné, že JŘ je věc pouze doporučující a pak se diví, že nedojede včas.
Mě fascinuje, že si někdo myslí, že každý jezdí jen na výlety? Dítko školou povinné? Hlupák?
Reakce byla na příspěvek pana Řežábka, který o výletu píše hned v druhé větě.
Mně fascinuje přístup SŽ, kdy v GRAPPu ještě večer bylo info o předpokládaném otevření této trati v 9:00… To se to pak těžko plánuje, jestli jet, nejet, v půlce se vrátit zpátky…tím spíš když ani zaměstnanci sami nevědí.
Mě….
Trať Tábor – Jihlava byla v sobotu težké zklamání…. To i někteří zaměstnanci ČD nadávali na SŽ a divili se, že minimálně 5 dnů se vědělo, že napadne sníh, od rána to bylo uzavřené a teprve cca ve 12 někoho napadlo vytáhnout frézu…..
A nejlepší ze v GRAPPu ještě i večer bylo info o předpokládaném zprovoznění v 9:00
No to víte, co kdyby to do oběda roztálo.
U nás na 171 je tohle zcela běžné, informovanost nula, zpoždění naúprosto běžné. Inu, v Japonsku se celé vední drah uklání kyž má vlak zpoždění 30s. Ve Švýcarsku jezdí Bernina express ve výšce 2k i v zimě. U nás nasněží 2cm a je problém. Se s tim smiř. Z koho vyrazit odškodnění?
Nebyly to 2cm. A odškodnění máte uvedené v dopravních podminkach; většinou vám ho vyřídí průvodčí ve vlaku. V ČD, ostatní nevím.
Fakt je že na tom nezbohatnete.
2 cm to možná byly v Brně, ne ovšem na východ a jv od něj.
Autor jel na západ.
Já na zpoždění vydělal.
V sobotu jsem jel z Prahy do Hradce Králové, koupil jsem si jízdenku na vlak s odjezdem v 12:09. V 11:50 jsem přišel na nádraží a všiml jsem si, že na nástupišti ještě stojí vlak s plánovaným odjezdem v 10:09.
Dovolil jsem si průvodčí a ve 12:00 odjel v něm. Pár minut za námi jel můj původní nezpožděný vlak.
Dnes mi přišel voucher na 50 % z ceny jízdenky, protože měl vlak na příjezdu zpoždění 122 minut. 🙂
Fakt terno:-)
Pcha, já dokonce vydělal nejen slevu, ale jsem celých 5 Kč v zisku! Nejela 1. třída, takže jsem skrz 25 korun doplatek dostal 30 korun odškodnění.
Snad ušetřil 😀
Vydělat by šlo, kdyby byla vratka víc než jízdné.
Víte, něco podobného se mi stalo v neděli cestou z Českých Budějovic do Vídně… Tak nějak jsem tušil, že něco nebude v pohodě a raději si koupil lístek s odjezdem po 12 hodině… Vlak se dal do pohybu na čas. Normálně je průvodčí zhruba do minuty u Vás (vždycky mi připadá, že v Čechách snad všichni průvodčí sprintujou, aby Vás mohli co nejdřív zkontrolovat..), ale je kalamita… tudíž nikde nikdo, aby Vám podal informace.. vlak tedy jede dál a v Borovanech zastaví. Prostě zastaví. Průvodčí nikde, strojvedoucí sedí v kabině a nikdo neví proč tam stojíme. Kouknu do aplikace –… Číst vice »
A průvodčí tam nebyl(a) vůbec?
Ne, nikde nikdo
Já jel v sobotu vlakem z Prahy do druhé nejvýše položené stanice v ČR a v neděli zpátky. Obě cesty proběhly na jedničku maximálně s minutovými zpožděními 🙃
Zpoždění se dějí, bohužel dokud lidi nezačnou trvat na svém právu na kompenzaci (50 % ceny jízdenky při >2h zpoždění), případně i nároku na proplacení ubytování a stravy, pokud se zpoždění protáhne přes noc, případně i náhradní dopravu autobusem, atd – do té doby není žádná motivace cokoliv měnit. Když dopravce dostane plnou cenu jízdenky tak jako tak, nemá žádnou motivaci penalizovat ani SŽDC a celý systém vypadá tak, jak vypadá… Jezdím jednou za měsíc z Prahy do Milána a snad ještě ani jednou jsem neplatil plnou cenu jízdenky, protože snad ani jednou vlak nepřijel s míň než hodinovým zpožděním…… Číst vice »
na jare 23 jsem jel s rodinou RJ1003 z Prahy do Kosic – meli jsme cele business kupe – kdyz kdesi za Vrutkami vlak prudce zabrzdil az nam spadly veci ze stolecku….probehl steward, zjistoval, zda se nekdo nepochroumal nebo ci mu neco nespadlo na hlavu a pak jsme cca 20 minut stali….pote nam (pekne vagon po vagonu a osobne, zadny interkom) oznamili, ze vectron je K.O, a nahradni loko vyrazi z Ostravy za 6 hodin (pripoctete si dobu jizdy Ova-Kralovany), za nami se zacaly stosovat vlaky, R, IC, naklad, dalsi R/Os………..inu, zavolal jsem na infoline RJ kde mi bylo oznameno,… Číst vice »
Při čtení článku jsem si říkal proč jste nepokračoval autobusem, když na železnici byla kalamita (a silničáři to celkem zvládali).
Pak jsem si prošel jízdní řády z jednotlivých bodů na trase, kam vás ČD zavezly. Smutný pohled. Mizerná obslužnost a žádná návaznost.
Osobně bych za těchto podmínek jé autem, ale naprosto chápu a respektuji, že lidé tak z různých důvodů jet nechtějí (nemají, náklady, parkování na místě, atd….)
Autem jsem jel v pátek odpoledne z Prachatic do Prahy, kdybych nemusel, nejedu… cesta trvala 3 hodiny a 42 minut a v protisměru by bylo ještě hůř… a to kalamita teprve začínala.
Vše kvůli skvělým řidičům kamionů, kteří musí vyjet i do situace, kdy nevyjedou kopec, čímž zablokují dopravu včetně pluhu.
Autem za těchto podmínek na této trase nic moc.
Na popisovanou Brněnsko – Budějovickou železniční anabázi pana Lukáše Klímy mně napadlo napasovat příspěvek pana „LIBCHY ze sobotního článku „Sněhová kalamita přerušila provoz…“, cituji: „Stejně jako před pár lety při větrné kalamitě je na tom vidět i rozdíl v mentalitě, kdy Češi se snaží vyjezdit aspoň něco aspoň nějak za cenu vysokých zpoždění a improvizace, zatímco Němci v určitém bodě zcela rezignují a plošně ruší dopravu, teď se to týká například i mnichovského letiště.“ PRŮZKUM: Jaký přístup by jste na konkrétním popisovaném případě cesty pana Lukáše Klímy z Brna do Budějovic upřednostnili vy? a) „českou cestu“, která by se dala… Číst vice »
Jenže obě varianty mají nějaký vývoj: na Vysočině se jezdí dnes plus minus normálně, kdežto v Mnichově se přesunuli z bodu b do bodu a a hodně improvizují.
Jo Mnichovské expresy v sobotu dopoledne v Plzni zpoždění +100 a druhý +30 minut
To, že začátkem prosince napadne sníh nejsou nestandardní povětrnostní podmínky, ale naprosto normální projev klimatu ve střední Evropě. O tom, že bude padat sníh věděl správce infrastruktury už minimálně 2 dny předem z předpovědi počasí. Nestandardní povětrnostní podmínkou může být ledovka, kdy namrzají dráty nebo povodeň způsobená přívalovým deštěm, ale ne běžné sněžení. Ale pokud není správce infrastruktury připraven na to, že v prosinci padá sníh, bylo by asi lepší zvolit variantu B), protože aby cestující místo cesty z Brna do Budějovic strávil víc než půl dne na zbytečné cestě Brno – Jihlava – Brno je pohrdání zákazníkem, který mohl… Číst vice »
Ano, bývalo sice zvykem, že v zimě sněží, ale ty poslední roky už to zase tak časté nebývá. Každopádně je otázka, jestli těch 25 cm nebo 50 cm co někde spadlo během jednoho dne se dá ještě považovat za „běžné sněžení“. Ono i před těmi desítkami let, kdy v zimě bývalo celkově více sněhu a sníh se držel větší část zimy ten sníh ne vždycky napadl takhle najednou… A souhlasím i s tím, že podle předpovědí se s tímhle dalo počítat už tak ty dva dopředu, otázka je, jak se na takový příval sněhu má člověk vlastně připravit. Nebo co… Číst vice »
První ledový den roku 2023 připadnul na 28. listopadu. Podle záznamů v uplynulých 60 letech připadnul první ledový den v průměru na 28. listopadu. Takže tu máme průměrný rok a přitom dopravní infrastruktura kolabuje (i silniční). Není to zvláštní?
Jedna věc je „ledový den“ tedy teplota pod bodem mrazu a druhá je husté dlouhodobé sněžení. Teploty pod bodem mrazu jsou i v posledních letech poměrně často, jenom toho sněhu většinou moc nebývá.
ČD měly případně odříct některé vlaky, ale určitě nevydávat generální stop na mnoho hodin. Pokud např. ví, že přes Třebíč bude problém, měly cestujícím do Jihlavy a dál doporučit jízdu přes Havlíčkův Brod (očekávám, že vlaky obecně nejezdily přecpané).
„Generální stop“ je na železnici úplně něco jiného.
Myslíte, že od Jihlavy do Budějovic problémy nebyly?
Přesně tak. V sobotu ráno jsem se vydal na nádraží v ČB na vlak v 07:09, běžel jsem zapadanými Budějicemi, protože MHD nejezdila vůbec. A přesně jak jsem předpokládal. Kolem sedmé hodiny ranní se nádraží teprve tak nějak probouzelo. První zaměstnanci nějaké firmy začínali odklízet na druhém nástupišti sníh.. rychlík v 07:09 na Prahu stál u zapadaného nástupiště, ale připadal mi, že je na místě přimrznutý a v čase odjezdu byla teprve nahozena lokomotiva a začala zkouška brzdy, která trvala asi 40 minut. Zpoždění nesvítilo nejprve žádné, potom klasika po deseti minutách přidávání.. žádné info.. nic.
Jak je tedy možné, že u Luk nad Jihlavu najel do stromu rychlík, co vyjížděl chvíli po čtvrté ráno z Budějovic?
Tohle na té správě „funguje“ pořád stejně. Jakmile je kalamita/mimořádnost, tak do nějaké neprůjezdné části trati (např. zamrzlé dráty, kde už stojí tak 4 soupravy) pouští dál vlaky a cestující, kteří by se kalamity mohli ještě na nádraží vyvarovat, nejsou informováni.
Si představuju škodolibou videohru typu Plague Inc.
Cílem by bylo vlákat do pasti maximum kaštanů. K dispozici máte staniční hlášení, pragotrony a Datla. Skóre se měří v člověkohodinách zpoždění.
Pred par lety ve Vysocanech zamrzla vyhybka a tak stalo nekolik vlaku za sebou. Po hodine nekoho napadlo, ze ten dalsi vlak muze vjet na jinou kolej… To bylo poprve, kdy jsem si myslel, ze budu ve vlaku spat…
Já už spal, před lety v Railjetu Praha->Brno. Nejdřív za Pardubicemi skokan, pak mordor co shodil strom na vedení za Svitavami. Z Prahy před osmou večer, v Brně v 6 ráno. Proč to tenkrát nevzali jinudy je mi záhadou, objízdná trasa ze Třebové do Brna existuje.
Trasa jo, lidi ne.
Co se týče toho traktoru, co měl tahat ten autobus. Traktor na sněhu moc neutáhne. Není na to uzpůsobený. I když má sílu tak na silnici na uježděném sněhu začne hned klouzat. Je to stroj na pole.
Už jsem tahal traktorem ve sněhu mnohokrát.
Hlavně když by ten autobus nějak poškodil, tak by platil. Hasiči na to mají postupy a pojištění.
Možná jo, možná ne, aspoň zkusit se to mohlo
Když zaplatíte případné škody, tak ano, „zkusit by se to mohlo“… 😉
Mozna ani jeden nemel lano.
Tak tak, s autobusem jsem zapadl dvakrát (z toho dvakrát svojí vlastní blbostí, vždycky při vyhýbání se protijedoucímu) a ani velký výkonný traktor s tím vůbec nehnul. Přijela Tatra, zapřáhla tyč a za minutu bylo vyřešeno.
https://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/287173?searchParameters%5BcarId%5D=57887&searchOrders%5B0%5D=date&searchOrders%5B1%5D=carListingOrder&searchOrders%5B2%5D=whenPublished&listUrl=https%3A%2F%2Fseznam-autobusu.cz%2Fvuz%2F57887#photo
V poledne jsem se dival jak se ted jezdi a nasel jsem asi rekord. Os 20072, zpozdeni 1286 minut. Takze zrejme prespani ve vlaku…
Co se tyka informaci. Nic nenastve vic, nez se nic nedozvedet. Ale myslim, ze stejne na tom jsou i pruvodci. Taky nekdy vedi houby. Ale i tam je rozdil. Jedni se nekde zavrou (coz se mozna nedivim, nechat si porad nadavat), zatimco tu druzi se snazi co to jde informovat, volat kvuli pripojum…
Co ale nepochopim je, ze vlak ma hodinu zpozdeni, ale na ceduli to vydrzi menit od deseti minut…
Ten Os 20072 a další byl Mikulášský vlak na trati Choceň-Litomyšl a zřejmě vůbec nevyjel. Takže nějaké dlouhé čekání se nejspíš nekonalo, ale prostě to lidi vzdali a šli domů.
To je kouzelné. Regiojetu se rozbije topení ve vlaku během jízdy. Je o tom celý článek a v diskusi se lidé shodují, že ten nejmírnější trest pro majitele firmy by bylo vláčet ho nahého ve sněhu za koňským spřežením.
Zato vagon ČD bez funkčního topení stojí jen za jednu krátkou větu mimochodem v článku a v diskusi to nikdo ani nezmíní.
😀
A někdy je to přesně obráceně. Co s tím?
Jenže tady netrávíte za normálních okolností celou noc, jako ve vlaku RJ z Ukrajiny:)
Já treba předevčírem jel vlakem z hlaváku do Vršovic a měli jsme odjíždět 9:59. ale vlak měl 10 min zpoždění, takže přijel cca v 10:09. Na hlaváku má stát 3 min. a poté co všichni vystoupily našel jsem si místo ve volném kupé. po asi 10 min. co se nic nedělo a náš vlak (R9) nejevil známky že by se chtěl rozjet, přijel na vedlejší kolej rychlík R10. Na informační tabuli se stále ukazovalo že náš vlak i R10 má zpoždění 10 min. a asi za 2 min. rychlík R10 odjel spokojeně do Vršovic náš vlak pořád trčel vel stanici… Číst vice »
Jezdím vlaky opravdu hodně často a takovéto absurdní situace zažívám téměř pokaždé. Vlak na síti SŽ pokud někde zastaví tak většinou stojí.. a stojí.. a dost často ani nevíte proč a pak prostě většinou s 5-10 minuty zpoždění jede.. nevím proč? Pořád se na něco čeká.. Neodsejpá to vůbec proti jízdám v zahraničí.
Čekání na Godota je zde zřejmě populární.
Jinou variantou je kompletně zavřít provoz jako v sobotu a neděli v Mnichově. Tak co je lepší: alespoň trošku se snažit nebo se na to úplně vykašlat?
V první řadě informovat cestující o tom, co se děje a bude dít. Stojí to jen pár minut něčího času, ale hlavně se musí chtít. To je ten problém.
Ano, v Mnichově informovali, že se nejezdí a do pondělí jezdit nebude. I přesto se zde shlukovali cestující a řešili, co dál. Majetnější se složili na taxi (pokud se ho podařilo chytit) nemajetní seděli v přistavených soupravách v teple nebo čekali u přátel a příbuzných anebo pro ně z velké dálky někdo přijel autem. Spolujízdy na Blablacar se téměř nekonaly.
Jestli takhle, tak radši zavřít. Informace bude jasná, i když nepříznivá.
Zrovna v případě p.t. autora článku je za b) správně.
Tak jako tak do cíle nedojel a tu sobotu by býval mohl strávit příjemněji.
No jo, ale kdo mu mohl ráno v Brně říct ať nikam nejezdí, že na trati dojde k pádu stromu a následně zapadne v autobuse NAD do příkopu?
#mynic předem nemůže vědět, kde přesně padne strom. Ale může (statisticky) tušit, že při takovém počasí už hrozí domino efekt.
Soudruzi z pevninské Číny se chlubí, že policie zasahuje dřív, než podezřelý stihne cokoli spáchat. Na to nepotřebujete AI, na to stačí statisticky vytěžit big data. Civilní využití prediktivního algoritmu si na železnici představit dovedu.
Nene, my jsme hrdinové a tak pouštíme jeden vlak za druhým, i když víme, že se to bude srát.
Napadne 10 cm sněhu, spadne jeden strom a zkolabuje celá trať na celý den? No jo, zima. Co kdyby SŽ dělala prostě svou práci, místo aby se trošku snažila?
V Budějicích by chtěl žít každý. Tak se tam špatně dostává.
Jak odkud. Před dvěma týdny z Prahy za 1:34 h. Jižní Expres najel 6 minut, i když na několika místech v JČ jel dost dlouho padesátkou
Zažil jsem před 4 lety (ještě nebylo otevřené Doubí ani úsek Chotoviny – Votice) a jeli jsme ČB – Praha 1:30. Ten fíra najel tenkrát asi dvacet minut.
Proč někdo jezde v zimě vlakem? Všude čtu, že vlaky v ČR netopí, nejezdí, chodí tam zlodějští průvodčí. Jen blázen jede vlakem
Že vy jste si ho lokl? Opakovaně?
A jak mají jezdit? Autem? Všude čtu, že auta bourají, řidiči se chovají arogantně. Jen blázen jede autem.
No, ten konec se ale bohužel nedočtete. Jezdit autem je tu normální vždy. 🙂
Očekávám vyjádření, že SŽ provedla vše správně a podle předpisů za 3…2…1…
Tohle jde za managementem, že nejsou správně nastavené postupy. Dopravní zaměstnanci sami v tom nic moc neudělají, když ani oni nemají informace.
Ale notak. Svoboda fakt nemá šanci tušit proč nejedou vlaky do Budějovic a ani nerozhoduzje o pořadí jejich průjezdu. Naopak dispečeři (provozní zaměstnanci) mají informací dost a mají i možnosti je sdílet.
Ono když vedení Sebranky železnic cpe horem dolem do svých lidí, že přeci za vše mohou dopravci, tak tohle je výsledek….
Zdroj?
Nedávno jsem slyšel rozhovor dvou vlakvedoucích. A přesně jak jsem čekal: bavili se o tom, že vše teď určují dispečeři ze vzdáleného pracoviště, kteří nemaj ani ponětí o místních poměrech na trati a především se k provozním zaměstnancům chovají velice arogantně.
Svoboda má zajistit metodiku informovanosti. Od toho tam je, aby měl náměstky, kteří to zajistí.
Postupy by byly, ale berou se příliš líně.
Vlak A má velké zpoždění, určitě ho bude mít i obracák B. Dopravce by mohl vyčarovat náhradní soupravu, radši než to potvrdí, budeme u B hlásit 0 a přihazovat po 5minutách – ale just se nezeptáme dispečera dopravce, jestli má něco takového v plánu. (Víme že kdyby měl, zařídil by mimořádný Sv nebo posun, ale cestujícím to musíme utajit).
Jet z Brna do Těžkých Budějovic je bizár sám o sobě dost velkej i bez kalamity. .-)
Tam se lítá
I v prosinci, mají hrabla na sníh? Na trávě to v zimě dost klouže….
První, co přistává, odhrnuje
Mají nějakým vnitřním předpisem určeno kam se má odhrnovat?
6hod 13 minut Rožmberk
Legendární je tak trať spojující Brno a Plzeň přes Jihlavu a České Budějovice, což je český ekvivalent transsibiřské magistrály, kterou mnozí ani neberou vážně jako dopravní komunikaci a rovnou o ní hovoří jako o vyhlídkové nebo houbařské trase. Fakt je, že se vlak sune krajinou tak pomalu, že byste mohli jít vedle něj a sbírat v klidu houby.
Viz:
https://a2larm.cz/2023/10/vznik-kraju-urychlil-upadek-vnitrnich-periferii-dopravne-zanedbane-oblasti-patri-k-tem-nejchudsim/
Vlakem je to 4 hodiny 12 minut. Bus jede jen 2x denně 3 h 50 podle jízdního řádu, ale už jsem jel i 5 hodin, prostě proto, že jelo dost lidí. S počasím to nemělo nic společného.
Z ČB do Plzně je ta rychlost na české poměry docela slušná. Mizérie je to z Veselí do Jihlavy a hlavně z Jihlavy do Brna.
Jemně si dovolím podotknout, že se jeví jako směšné jakkékoliv ekonomické úvahy teoretiků/břídilů, kteří se nejsou schopni uživit bez velmi štědrých dotací, tedy A2 na kterou odkazujete
To si zabil s tím BAMEM
Pozor – BAM není TransSib 😉
(Transsib ještě jezdí – zatím…)
Lepší přes Prahu.
Nejlepší jet odjinud někam jinam :-).
Rozhodně, o hodinu rychlejší a daleko lepší vozy. Ale zase když se chcete kochat tak cesta Vysočinou za to stojí.
Přes Prahu je to sice dražší za to delší cesta, viďte l. Rychlejší to není ani omylem a k tomu přestup. Plus příplatek skoro 100 %. Nádherná ukázka jak jsou někteří FIPkaři a šotouši odstřiženi od reality. Takové knížecí rady.
Vy jste se inspiroval u Slováků? Ti přejmenovali ve Vysokých Tatrách Český štít na Ťažký štít a Českou dolinu na Ťažkou dolinu! Ale jinak Brno-ČB je fakt bizár vlakem i po silnici.
Tak Brno – ČB jedině přes Vídeň 😀
OT: Ty názvy se tak vyvíjely, s Čechami nebo Českem ten štít a dolina nemají nic společného.