Reportáž: 26 hodin do Švédska. Chrudim – Stockholm nočním vlakem
Chrudim - Stockholm nočním vlakem. Foto: Petr Špaček

Čtenář Zdopravy.cz Petr Špaček popsal v reportáži svou noční železniční cestu do švédské metropole.

Čtenář Zdopravy.cz Petr Špaček popsal v reportáži svou noční železniční cestu do švédské metropole.
Skvělá práce. Tento vlak mám taky delší dobu v merku. Spíš teda sedačkový, to bývalo od 333SEK (tedy asi tisícovku). Ale pokaždé mi to zhatily nějaké ty výluky, při kterých ten vlak nejezdil. Do Malmö se dá přinejhorším dojet Flixbusem (přímo z Prahy případně s přestupem v Berlíně, myslím, že jedna cesta je přímo, druhá s přestupem), ale ten Stockholm vypadá vlakem jako lepší nápad, autobus by tam jel celou věčnost. Poslední dobou jsem už dlouho nikde nebyl, letos kromě dvou dovolených jsem si udělal jen dva takové výlety, jeden do štasburku a teď si nevybavuju, kam ten druhý. Říkám… Číst vice »
Je smutné, že ve čtvrtině 21. století stále neexistuje v EU jednotná aplikace, ve které by bylo možné zakoupit jízdenky odkudkoli kamkoli v EU kterýmkoli vlakem a ještě dostávat aktuální informace o odjezdech, zpožděních atd. Ono to nefunguje ani při jízdách do sousedního Německa – pokud to není přímá nebo nějaká „spřízněná“ destinace, neumí jízdenku prodat ani aplikace ČD (např. Praha – Plauen – Lepzig). Aplikace DB je v tomto o něco lepší, na tuhle konktrétní trasu umí nabídnout i prodej jízdenky.
Člověk aby procházel stránky několika dopravců. Benešov-Tatranská Lomnica mi taky uměly prodat jen slovenské dráhy (ZSSK), ty české to neuměly ani z Prahy. Což jako ono by to nevadilo, ten kousek električkou bych koupil v Popradě, šlo spíš mi šlo právě o tu návaznost, kdyby mi to v Praze ujelo, měl bych o něco lepší pozici než se samostatnou jízdenkou Praha-Poprad.
*Opět se schovám z hnusu hl. n.*
Děkuji p. Špačkovi za nepopsání hnusu
Až bude prokopán tunel přes Fermanbelt,, tak se do Švédska vlakem taky podívám. Ale zatím raději letadlem a když už chci „dobrodružství“, tak z Ostravy autem do Gdynie a trajektem pak trajektem.
Já jel do Švédska letos v květnu. Sice na JV k městu Karlskrona, ale byl jsem tam pohodlně za 12 hodin. (zkratka letadlem). Spíš mě zarazila CENA !? Do Prahy rychlík = 3 hodiny cesta 200 km za 350 Kč, na letistě 100 Kč = PROČ? Letadlo Ryanair šílený Bojím Boing = za 560 Kč zadara (běžná cena asi 1 100 Kč), z Kodaně 3 hodiny vlakem asi jako v ČR za 246 DKK*3,8 = 935 Kč. (platy v DK mají podobné, jen daní jiné věci). Zpátky pěkně autem na noční trajekt a po dálnici až domů (až dostaví kousek… Číst vice »
Platy nejsou v DK v žádném případě podobné. Jinak letectví je osvobozeno od některých daní a je v mnohém zvýhodněno oproti železnici, která se navíc musí potýkat s rozdílnými předpisy v každé zemi.
Bože, to se najdou blázni kolem nás, kteří takto plýtvají časem a penězi!
Někdo chodí do hospody, jiný do vlaku. Já se taky řadím spíš mezi ty druhé. Ale kromě tohoto vlaku a několika málo jiných jsem už vyčerpal možnosti, takže spíš teda to beru flixbusem, což je tragédie už při nákupu, jejich platební brána zlobí, takže musím na autobusáku nakoupit jízdenky u jejich přepážky (že to je o 40 korun dražší je v ceně jízdenek poměrně zanedbatelné).
VIE – ARN: lehce přes 500 Kč/1 cesta. Sice je to s Ryanairem utrpení, ale ty dvě hodiny trpět vydržím.
Autorovi díky, že to zkusil vlakem, aby ostatní už nemuseli…
Říkal jsem si to samé. Jako chápu, že romantika (s dalším šotoušem na pokoji), ale nepotřebuji vše zažít.
A jednou tolik za vlak z ARN do města 🙂 Ale jo, ono je z toho jasné že cílem nebylo dostat se do Stockholmu co nejrychleji a nejlevněji, to asi každý ví že existuje letadlo. Z Chrudimi přichází v úvahu i Praha, teď v září jsem letěl služebně ze Švédska s Norwegian asi za 4000, koupeno jen 2 týdny před odletem. Cestou tam jsem letěl z Varšavy na letiště Skavsta s Wizzairem asi za 400 🙂 Plus tedy dalších 800 za obyč příručák.
Flixbus to jezdí každou půlhodinu za 99 SEK…
To tam nikde nevidím; jsou tam ceny do tisíce za jednu cestu, ale jen pro menšinu dní/týdnů a divné délky pobytu. Jakmile nejedete „yolo na dovolenou“ a máte nějaké „pracovní“ požadavky (které dny potřebujete v destinaci být, že tam nechcete být o moc déle než je potřeba…), tak jsou ty ceny mnohonásobné oproti těm co uvádíte, plus příplatek za zavazadlo. Nebo to neumím hledat. Na konci září jsem potřeboval na týden do Nizozemí (konference začínala v pondělí ráno a končila v pátek odpoledne; v sobotu po poledni jsem potřeboval být v Praze). Říkal jsem si – pořád tu čtu jak… Číst vice »
V čem je Ryan utrpení? Já s ním letěl spoustakrát a nikdy žádný problém.
Ve Svedsku ziju a nenapada me jediny duvod, proc tohle absolvovat. Kdyby byla zeleznicni doprava nejak dotovana a vyrazne levnejsi net, tak ok, ale takhle? Driv jsem jezdil i autobusem, ale to je s dlouhyma nohama snad jeste vetsi peklo.:)
Flygskam 🙂
V roce 2013 jsem jel z Prahy do Kodaně a zpět přimým lehátkovým vozem DB s českým personálem. V obou případech se v Hamburku zaměstnanci posunu moc nevyznamenali, když s vozem posunovali s neskutečnými rázy. Nebylo vyprodáno a pro tehdy ještě zaměstnance dráhy zvyklého na ledacos nebylo nic co zkritizovat. Na zpáteční cestě v Padborgu byla cesta zpestřena skutečností, že Říšské dráhy neměly pro vlak lokomotivu, takže plánovaný pobyt se o „něco“ protáhl. Na příjezdu do Prahy byl vlak opožděn o 30 minut. Od té doby používám na takové cesty buď letadlo nebo osobní automobil. Když jsem tu reportáž dočetl,… Číst vice »
Já myslím že šlo především o vyzkoušení toho nočního vlaku Berlín – Stockholm a tam snad bylo všechno v pořádku. Kdyby člověk jel z/do nácestný stanice odkud/kam není přímej let, tak to dost možná bude nejlepší volba. Je jasný, že od nás do Stockholmu má prostě člověk letět letadlem za zlomek ceny i času.
Ano. Autor příspěvku popsal zážitky a dojmy z této cesty a vše ostatní s tím spojené. Někoho s dobrodružnější povahou to může navnadit, ty méně odvážné a pohodlné odradit.
Já jsem to jel v roce 2014 lůžkem, nastupovali jsme tedy až v Drážďanech, bylo to o dost levnější. Vůz byl ČD a průvodkyně měla naučené hlášení i dánsky. Posun myslím nebyl v Hamburku ale v Hannoveru, měnily se vozy asi s Kiepurou (Varšava – Amsterdam). Na příjezdu do Kodaně hodina zpoždění, tak jsme tam byli asi v 11…
V roce 2013 ještě existovaly DR (Říšské dráhy)? To jsou mi novinky…
Zkratku DR jsem nikde nezmínil. Ale protože Německo nazývám (s určitou mírou nadsázky) Říší, tak železnice na jeho území jsou pro mne Říšské.
Pokud jde o pořádné pecky, ty jsem zažil myslím ve Florencii (kncové nádraží Santa Maria Novela). Seděli jsme tehdy v posledním kupé posledního vagonu, ze kterého se ve Florencii stalo první kupé prvního vagonu, což znamenalo, že se musela připojit mašina na druhou stranu. A to byla pecka až jsem měl pocit, že vlak nadskočil. Stejnou zkušenost popisovali rodiče, kteří jeli domu týden po nás (ten rok si chtěli užít týden jen spolu, tak jsme my děti jeli o týden dřív). Byl to nějaký rok 19 jestli to dobře počítám. Ale už další rok bylo znát, že najíždí velmi opatrně.… Číst vice »
Zajímavá reportáž, děkuji!
Čirý masochismus a snůška předsudků. Obzvláště ten o pražském hlavním nádraží.
https://fantovabudova.cz/foyer-cafe
A nejen to.Četl jsem jen kousek ,mįsty mi to přišlo,jako manuál pro autisty,kteří v živoťě vlakem nejeli.Počínaje one-ticketem…a těmi řečmi na úrovni naprostého laika, kdyź to řeknu hezky.Podobné reportáže na těchto stránkách jsou o 2 levely jinde.Hodí se to na spíše na nějaké civilnější webovky,ale samozřejmě, že plno zajímavých informací tam je.Jen ta forma…Ať se nikdo nezlobí,ale takhle to cítím.
Přijde na to, co kdo považuje za standard a kde má položený tzv. práh bolesti. Autor textu to má očividně jinak, než vy.
Situace se dá řešit nejen útěkem do nějaké kavárny v okolí, ale i zcela radikálněji, jak naznačuje nahoře pan „Nose Peak“.
Nedávno tu byl článek, že tyto vlaky skončí, škoda.
Nicméně od té doby se objevila na sítích informace, že skončí SJ, ale převezme je a bude pokračovat jiný dopravce (RDC, která stejně na tuto linku SJ půjčuje vozidla).
Tak SJ tyto vlaky provozovaly jen když od státu za socanské vlády dostaly podporu. Bohužel s těmi kontrolami na hranicích a dosti velkou nespolehlivostí to opravdu byl masochismus.
A že to bude provozovat RDC bych byl opatrný. Sice by 1 dopravce tomu prospěl, protože když to nedojelo a skončilo v dánských polích, tak DSB vinu házeli na RDC ale pomoc si měl člověk těšit s prodejcem jízdenek, tedy SJ a ty zase se vymlouvali na DSB. Ale RDC nezvládali ani pořádně provoz na německé části, za který byly odpovědný.
V kvetnu 2026 zacne prima linka Praha Kodan.
https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/comfortjetem-z-prahy-az-do-kodane-ceske-drahy-spusti-v-kvetnu-2026
To je asi jeste ok, kdyz se vyrazi vecer, ve vlaku se vyspite a pohoda. Jinak je to uplny nonsens. Jezdit az do Stockholmu.
Dvoumistné spací kupé s umyvadlem je fajn.
Švédské lůžkové vozy od SJ (tedy ty co nesplňují UIC profil) mají kupé po 3, ale mívají také sprchu. V tomto nočním vlaku jsem nevyužil lůžko, ale jaknz článku zjišťuji, že služby podobné standardu SJ jako na vnitrostátních nočních vlacich, tak to lůžko na tomto vlaku nemá cenu.
Na cestování po Dánsku je nejlepší aplikace Rejseplanen, ukazuje i aktuální polohu, zpoždění a všechno důležité. Ostatní aplikace jednotlivých dopravců a objednatelů jsou prakticky zbytečné (mimo předplatních lístků). Existuje i webová verze, ale tam je nutné otevřít betu, a nastavit desktop zobrazení, aby se ukázala mapa, kde člověk ještě musí zakliknout, jaké prostředky zobrazovat. Aplikace je jednodušší
Mockrát díky za tip!
Ta cena 8 455 je za za jednu cestu anebo zpáteční?
Podle cen na eshopu sj.se pro lůžka to vypadá spíše jen na cestu tam.
Zpáteční
Cena je za zpáteční, viz také https://zdopravy.cz/reportaz-26-hodin-do-svedska-chrudim-stockholm-nocnim-vlakem-263107/#comment-1879957
Zrovna do Švédska bych to spíše kombinoval s jízdenkou Interrail. Koukal jsem třeba na zítřek a jízdenka s lehátkem z Berlína do Stockholmu vychází na cca 3200 CZK. Lehátkový doplatek k Interrailu je ale jen cca 900 CZK. Tímhle nočním vlakem jsem jel ze Stockholmu a můžu potvrdit, že to bylo fajn.Docela by mě zajímaly celkové autorovy dopravní náklady, které nejsou v článku uvedené.
To je dobrý nápad. Bylo by to o 255 Kč levnější 🙂
OneTicket Chrudim-Praha 249 Kč, Praha-Berlin 893 Kč, Praha-Berlin 740 Kč, IN25 Praha-Brno 314 Kč. Celkem 10 651 Kč.
S interrailem máte pravdu. Teď jsem se podíval pořádně a bylo o levnější, něco okolo 7500 Kč.
Poradíte, jak by se kupovala jen lehátková rezervace do kupé pro dva?
Díky za radu – příště budu chytřejší!
Při výběru cestujících při hledání spojení na sj.se lze vybrat “travels with travel card” a pak vybrat typ Interrail a zadat jeho ”pass reference”. Výběr typu produktu pak probíhá stejně jako při nákupu celé jízdenky.
Malé doplnění: statistiku zpoždění vlaků regiojet lze vidět v idosu.
To tedy, ne, komerční vlaky Regiojet se totiž v Idosu nezobrazují vůbec, jen rychlíky v objednávce MD, o který se tady zřejmě nejednalo.
Užitečná a dobře napsaná reportáž.
Chválím autora za hygienu nohou.
Někdy je to za trest cítit odér některých spolucestujících.
Spojení Prahy s Berlínem se zdá být nejslabším článkem cesty.
S podivem nechápu, proč ještě není zaveden hodinový takt.
Poptávka na hodinový takt by aj byla, ale kapacita trati to nedovoluje.
To nebude kapacita trati…
Tuhle cestu z Chrudimi do Stockholmu jsem taky před měsícem absolvoval, akorát druhým dopravcem ve Švédsku a to snalltaget a cesta tam byla horší rozbila se lokomotiva a od Malmo se jelo do Stockholmu. Zpátky jsem jel do Dresdenu stejným dopravcem a cesta už byla v pohodě. ještě vlak přijel o 15 minut dříve než měl
Děkuji za skvělou reportáž!
Moc pěkná reportáž! Jen bych uvítal doplnění popisků k fotografiím, a bylo by to dokonalé.