Reorganizace JHMD: Cílem je vypravit první vlak s příchodem června

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Je to poslední možností, jak ještě můžeme v hodině dvanácté zachránit provoz jindřichohradecké úzkokolejky, říká advokát.

Odebírat
Upozornit na
guest
52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Jetelina

To z toho Čejen opravdu vyjde bez soudu?

Neznámý.

Třeba si nechal udělat papíry na hlavu – podobně jako jiný podnikatel v dopravě na Vysočině.

Kolemjdoucí

Opravdu? Nějaká podložená informace, nebo jedna paní povídala?

Martin

Tak třeba se to povede

Karl vB.

Zajímavé čtení mj. i o historii těchto drah:
Jana Hanzalová – Bakalářská práce
https://bakalarky.vsers.cz/2016/Kombinovan%C3%A9/MMS/Hanzalov%C3%A1%20Jana/Bakal%C3%A1%C5%99sk%C3%A1%20pr%C3%A1ce.pdf

Karl vB.

Mám dotazy ohledně použité terminologie. Nevím, jestli k jejich zodpovězení je kompetentní pan autor článku, nebo páni reorganizátoři. 1. „ZÁSADNÍ x PODSTATNÝ“ vliv na tržby – kde je významová hranice mezi těmito dvěma slovními pojmy? 2. „OSLOVENÝCH PODNIKATELŮ“ – podle jakých kritérií byli osloveni? Výběrem respondentů lze úspěšně dosáhnout požadovaného výsledku. Závěr: Pokud 80% ze 150 oslovených podnikatelů vnímají úzkokolejku, jako důležitou, měli by ve vlastním zájmu vstoupit do „klubu“ a podílet se na zaplacení dluhů a průběžné úhradě provozních a investičních nákladů. Z hůry těch 350 mil. Kč nepřiletí, zcela jistě ani „pouhých“ 120, to pokud by se měla… Číst vice »

ekonom

Využití pro „zachování dopravní obslužnosti území“ bohužel nepříznivě ovlivňuje (kromě neoptimálního trasování trati) i formální spádovost obcí do jednotlivých správních celků – speciálně v případě Kamenice nad Lipou je to asi pro běžnou „všednodenní“ dost významný faktor.

ekonom

Pardon – samozřejmě „všednodenní“ frekvenci: Kamenice spadá už do okresu PE, nikoli ještě do JH.

Karl vB.

Přepravní proud JH – K/L je asi jediný úsek úzkokolejky, kde by bylo možno racionálně provozovat ZDO a i tam se dá strašidelná Hašišbedna nahradit levnějším a pohodlnějším autobusem.
Zbytek je pro denní dojíždění, ve srovnání s busem, nebo autem, nekonkurenceschopný.

ekonom

Až na ten debilně nesmyslný termín „nekonkurenceschopný“ lze souhlasit – ale co to je podle vás „schopnost nekonkurence“?
Lidi už sice zjevně úplně přestali aspoň trochu logicky myslet, ale co kdybyste to příště zkusil aspoň vy, když s ostatním obsahem vašich příspěvků lze souhlasit bez problémů? Třeba bychom to naučili i ještě někoho dalšího …

Karl vB.

Opravdu si myslíte, že pro dojíždění za prací z Kamenice/L. do Pelhřimova, s přestupem přes Obrataň, nebo z J.Hradce do N.Bystřice, je úzkokolejka, ve srovnání s autobusem, nebo autem, konkurenceschopná?
Pokud vás toto slovo uráží, mohu to akceptovat, když mi nabídnete pro popis toho, co jsem vyjadřoval, nějaké jiné, nezávadné slovo.

Robert Pražák

Konkurence neschopná.

ekonom

Konkurence schopná samozřejmě není – ale v čem by byla logika podnikání založeného na „schopnosti nekonkurovat“? K čemu by taková činnost byla?

Karl vB.

Pane ekonom, pro pořádek jsem si vámi napadený termín „nekonkurenceschopný“ dal do vyhledávače. Nabídka odkazů mně ujistila, že zřejmě nebudu jediný exot, který ho používá. Často tady bojuju s délkou svých příspěvků a nechtěl jsem to okecávat větou rozvitou; bohužel jsem si tím zadělal na další repliky… 🙂

ekonom

A ono by snad použití logického dvouslovného výrazu „konkurence neschopná“ místo té pitominy, kterou jste použil, ten váš příspěvek nějak nepřijatelně prodloužilo?
To, že jsou hlupáci mnozí jiní, přece vůbec neznamená, že máte být za hlupáka také: i podle těch mínusů pod mojí kritikou je jich i (a nejen) tady i bez vás víc než dost!

Karl vB.

Pane ekonom, máte pravdu, příště budu muset zařadit mozek.
Na oplátku (v dobrém):
– on ten váš výraz „neoptimálního“ je ze stejné stáje, jako ta moje „nekonkurenceschopnost.“

ekonom

Mýlíte se, to není z tak úplně „stejné stáje“: výraz „optimální“ nemá už žádnou druhou část, takže ten zápor má „jasnou adresu“, ale „konkurenceschopnost“ je složeninou ze dvou slov, takže i ten zápor je vždy třeba přiřadit jednoznačně a jasně tam, kam jedině patří.

dopravak

Slovo nekonkurenceschopný se opravdu celkem běžně používá… není na něm nic divného.

Jaroslav Černý

Prostě ho ignorovat.

Josef Kamiš

😀 😀 😀 krásně marný komentář. Děkuji za pobavení 🙂

král j

To je dobrá zpráva. Je dobré, že se v tomto angažuje i ústavní právn ík Jan Kyselaa.

V. K.

Stejně svou trať zachránil Svazek obcí údolí Desné a dnes nikoho ani nenapadne, že by tam provoz neměl být.

Kubrt

SOUD nedostal k trati 300 mega dluhů.

ekonom

A navíc ta desenská trať vede přes obce a byla vždycky dost využívaná i pro běžnou každodenní dopravní obsluhu té oblasti, takže ani o pravidelnou osobní frekvenci tam nebyla nikdy nouze – o rekreační frekvenci i v zimě vůbec nemluvě.

Kubrt

Samozřejmě, chatakter a perspektiva těch tratí je velmi odlišná.

gwann

V reo obvykle neprechazeji cele dluhy.

Kozor24

No ono těch 120 mil stačí, plus nutná investice do vozového parku

Kubrt

Celé ne, ale jít do reorganizace s tím, že si vezmu majetek a umořím 0 %, taky nepůjde.

Fsp

reo znamená akorát to, že je nemůžou vymáhat hned zpeněžením majetku

Jaaa

Zato byla po povodních v naprosto dezolátním stavu.

Ondra K.

Dost by mě zajímalo, jestli to mají páni podnikatelé opravdu předjednáno s potřebným množstvím dotčených komunálních politiků, a nebo je to jen nějaká hra jak o pár týdnů oddálit konkurz.
Převzít do majetku infrastrukturu a vozidla je dost velký sousto zvlášť pro menší obce, které s něčím takovým absolutně nemají zkušenosti a nemají na to lidi ani peníze.
Nemluvě už vůbec o tom, že bez ZDO nebudou peníze ze SFDI, a kdoví kolik budou ochotné platit kraje za provoz.

Vůbec bych se nedivil, kdyby po předložení reálného návrhu následovalo na straně komunálních politiků velký divení a smetení návrhu pod stůl.

Pepa

Jojo nejlepší bude všechno prodat, koleje vytrhat a udělal z toho cyklostezku

Ondra K.

Chtěl jsem poukázat na to, že pánové z JHMD zatím hlavně hezky mluví, ale základní otázky zůstávají nezodpovězeny. Například z čeho se bude financovat údržba tratí, nebo vůbec celoroční provoz JHMD, neboť turistický sezónní provoz ani komerční parní vlaky firmu neuživí.

Jaaa

Stát a kraje přisypou. Jinak to nevidím…

Svojšín

Vysočina už se dala slyšet, že to s tím sypáním zrovna neprezenou.

David

Zastávky mimo obce, výrazná konkurence individuální dopravy, zbytečně dlouhé tratě na turistickou atrakci … Jo, tak Vysočina si neudržuje mezinárodní letiště, ale úplně to neznamena, že by měla mít jinou černou díru na peníze.

ekonom

Pro Kraj Vysočina může být snad trochu zajímavý ještě tak úsek Obrataň – Černovice, ale pro Kamenici nad Lipou teď už ta trať krajské ani okresní zájmy kvalifikovaně zajistit nemůže vůbec – bohužel. Nelze se proto divit, že kraj i na Čajánkovy výpady reagoval tak, jak reagoval, a i kdyby vztahy kraje a chystaného svazku obcí nebyly kontroverzní, žádné velké nadšení pro věc od Jihlavy určitě očekávat nelze – maximálně by odtud nelétaly klacky pod kola. Ze strany Jč. kraje bude snad sice náruč otevřenější, protože tam lze čekat ze zachování úzkorozchodek přínos mnohem větší, ale ani tam nepůjde o… Číst vice »

ekonom

A ještě mě napadá drobný dodatek: neznám sice patřičně místní poměry ani historii vztahů obcí a jejich příslušnosti k vyšším celkům a rodovým panstvím, ale minimálně pro „ouzké“ je velká škoda a nepřízeň, že Kamenice nad Lipou jako město zcela na hranici krajů spadla do okresu Pelhřimov a nikoli do okresu JH, aby ta trať vedla přímo do sídla „vlastního“ okresu: to by totiž pro pohled na tu lokálku mělo zcela zásadní význam.

Karl vB.

Kamenici/L. pobyt v kraji Vysočina asi nijak nevadí, jinak by asi usilovala o přechod jinam, jako některé obce, které v minulosti přešly pod Jihomoravský kraj.

ekonom

Asi už si Kameničtí za těch víc než 60 roků zvykli: do redukce počtu krajů a okresů v roce 1960 (= změna ČSR na ČSSR) byla i Kamenice n/L. sídlem okresu. Ale úzkorozchodce tato změna určitě neprospěla, když naopak zvětšila význam přímých silnic (konkrétně zde I/34).

ekonom

Ondra K.: Dost se bojím, že budete mít pravdu – on je dost velký rozdíl mezi vyjádřením slovní a morální podpory nějaké aktivity jiných osob a faktickým zajišťováním a provozováním té aktivity svou vlastní činností a na vlastní náklady. A hlavně z toho textu vůbec není zřejmé, za jakých podmínek by ten majetek měl převzít ten nový svazek obcí: pokud si snad někdo představuje, že Čajánek by měl vše na ten svazek obcí převést zadarmo, tak raději ani vůbec neuvažuji o tom, co si o takovém naivním názoru máme myslet – a ví snad někdo o někom, kdo by to… Číst vice »

Kubrt

Nehovoře o tom, že smyslem a předpokladem reorganizace je, aby reorganizovaná firma ze svých výnosů sanovala alespoň část závazků. Což si nějak neumím představit. No uvidíme, co v tom plánu předloží a zda bude schválen.

Fsp

navíc na podzim jsou krajské volby

fabec

Takže se bude do podzimu slibovat a pak se to zamete.

ekonom

Asi sem nepíše mnoho těch, kdo by si takový smutný konec úzkokolejek přáli (včetně mě), ale obávám se, že je hodně pravděpodobné, že to nakonec stejně tak dopadne. Přesto aspoň držím palce …

Bez přezdívky

Tak snad to dopadne, obou tratí by byla fakt škoda když už přežily komunismus i divoké devadesátky.

David

Jj železnice musí být vždycky skanzen

jans

Co je to za předčasně zmoudřelého chlapce …?

Fsp

Myslíte Žižlavskýho nebo Kyselu?

noerf

Nemusí, ale šotouši to tak chtějí.

ekonom

Ani šotouši většinou nechtějí POUZE skanzen.

Aleš

Socialismus.. do komunismu jsme se naštěstí nedostali…