Renesance nočních vlaků. Po čtyřech letech se vrátilo spojení Paříž – Nice
Pařížské nádraží Austerlitz. Foto: Fred Romero / Flickr.com
Noční vlak překoná trasu za dvojnásobnou dobu v porovnání s rychlovlaky TGV.
Noční vlak překoná trasu za dvojnásobnou dobu v porovnání s rychlovlaky TGV.
Renesance 🙂 🙂 🙂
Co je na tom špatně?
Nevhodné použití termínu „renesance“, evokující jakousi obnovu a rozkvět nočních vlaků.
Renesance je z italského rinascenza a znamená „znovuzrození“.
Sice mě neuráží, že se taková věc bude muset neustále dotovat – nakonec přeji dnešním studentům, aby si tuhle legraci užili tak, jako jsem ji kdysi užil já sám, – ale může mi někdo soudný vysvětlit, jak je možné tento mizerný produkt (v první třídě kupé se čtyřmi lehátky, minimální možnost osobní hygieny, nedostupnost občerstvení) vydávat za renesanci čehokoliv kromě nostalgie?
Ano, ideálně denní vlak či rychlovlak do 1000 km, ve kterém člověk vydrží pohodlně sedět tak 4-5 hodin, pak noční klasický vlak na 1000 – 1500 km a pro neletce noční rychlovlak na 1500 – 2500 km. Pokud na jednání člověk letí, stejně bere 1x až 2x hotel, tak proč to nestrávit ve vlaku, nutit ale nikoho nebudeme, že?
jasně tak funguje západní Evropa… jenže.. ty vlaky jsou drahé i pro němce… to je oblast kde naprosto selhává železnice… Proto létame.. pak tu je problém zastaralé infra Např. balkan tam je kromě RJ Chorvatska naprosto obtížné se dostat vlakem… Makedonie, Černá hora, Řecko. Rozumný strop ve spacím vlaku považuji 12hod… více než jednu noc je pakárna.
Proto do Podgorice doletím, sednu na kolo a dojedu do splitu na Žlutýho..
Však právě na Balkáně v posledních letech padlo vícero nočních vlaků (Bělehrad – Soluň, Bělehrad – Sofia, Bělehrad – Lublaň atd.).
Na Balkáně se toho zrovna dost mění. Srbsko modernizuje ve spolupraci s RŽD a CRRC temer veskere paterni trate na rychlosti 160-200 km/h.
Takže se stane Č.H., S. Makedonie i Řecko daleko dostupnější
A co děláme u nás…slibujeme, slibujeme, slibujeme…a malujeme si utopické terminály…
A co udělali v Srbsku? Fůra tratí je bez dopravy, další bez provozu kvůli katastrofálnímu stavu (Niš – Zaječar); „nádraží v centru“ v hlavním městě je již 3 roky zrušené (a odsunuté nádraží nemá pořádné napojení na MHD), i když Brno se tomuto che přiblížit…
a hoteliéři nebudou mít co žrát
V roce 1973 / 1974 jsem štiplístkoval na R 128/129 HORNÁD – Praha – Košice, rok později na vlakcích 178/179 DEVÍN – Praha – Bratislava …. ty vlaky byly plné; podobně plný jezdívali R 648/649 sestavený z poloviny z WL a Bc, z poloviny z vozů klasické stavby. Byl plný, jezdilo se na stojáka, protože kapacita klasických vozů nestačila a 17 vozů bylo na normu R 750 tun pro bobinu E 499.1 …. Pamatuji jako štiplístek i noční R 621 z Prahu do Košice, plný, jezdilo se na stojáka …. V roce 1980 jsem jel denním vlakem NICE – PARIS… Číst vice »
Ač příznivec železnice, nevím co je skvělého místo 2 hodin letu být 10 hodin ve vlaku…
Doba se prostě mění. Lidi budou jezdit auty a létat.
lidi budou jezdit vlaky nebo sedět na zadku. smirte se s tím. může se vám to nelíbít, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak vše.
letenky vám zdanime tak, že najednou tech par hodin přes noc nebude vypadat tak zle.
a mimochodem, nevidím nic úžasného být na letišti minimálně hodku předem a probijet se tam a odtam. ona ta časová výhodnost spolu s polohou letu v rámci dne je trochu jiná než 2 vs 10 hodin…
No myslím že Vy konkrétně toho sám moc nezdanite. Jestli mluvíte jako vůdce nějaké strany pak by se o tom možná dalo polemizovat. Jinak Vy si vlakem jeďte třeba z Arktidy na Antarktidu někteří ostatní poletí jiní zas pojedou autem.
A za dalších 40 let budou jíst kořínky.
Ale jak chcete.
vůdce strany nejsem. potud souhlas.
podívejte se ale do rozhodujících zemí EU, kam se to hýbe. a pokud začněte vyrvavat czexit, tak se mrkněte na statistiku dovozu a vývozu z CR
La Manche již byl zaminovám a nelze tak exportovat do Británie? A co Švýcarsko, které není v EU? Tam také přestanete jezdit?
Británie je pod Johnsonem víc zelená než EU. To jste si fakt nepomoh.
Ano…hodně se vyváží…
Třeba Scheißewerke Pilsen bude nejpozději od čtyřicátých let vyrábět výhradně na export…
V polárních oblastech určitě neplatí TR10…takže by ta jízdenka byla pěkně drahá…😂
Typické: Já nepotřebuju, já chci jiným zakázat. Nikdo nesmí mít něco navíc než já!
Jj, to je přesně vaše myšlení. Hned se vám ubližuje, když není všechno po vašem.
Ale že vy svou neudržitelnou spotřebou ubližujete ostatním, to už vidět nechcete.
británie nás nevytrhne, navíc případný export přes území EU je reálné takový problém, že to více méně nejde. švýcarsko není v eu formálně ale ve většině věci v eu je. jsme navázání ekonomický natolik silné na německo, že chca nechca musíme ve spoustě věcí sklonit hlavu. netěší mne to, ale je to tak. nemám úplně zakazující a přikazuji povahu…do okamžiku, kdy někdo na relativně rozumně poukazani o následcích jeho chování pro ostatní začne vyrvavat že mu nikdo nemá právo cokoliv zakazovat či prikazovat. pokud neexistuje rozumná samoregulace, nastává drsná a mnohdy nesmyslná represe. my schopnost samoregulace nemáme, proto budeme objektem… Číst vice »
Napřed…a potom se ta vylidněná letiště zbourají, dráhy zaorají, osejí…a promění v široké lány vlnící se pšenice…
Létat se bude dál, smiř se s tím. Ty daně.
Doba se mění, to jste napsal dobře. Taď se ještě lépe podívejte, jakým směrem, Celá Evropa řeší klimatické cíle a snižuje emise a s tím se to hypertrofovaný lítání moc neslučuje…
To je sice fajn, ale letečtí lowcostové nedají svoji kůži lacino.
Když to začne být pro letectví z enviromentalního hlediska husté, třeba to urychlí nástup vodíku. Souhlas: je rozdíl sedět na zadeli 2h nebo 10h.
Letecti lowcostove jsou silne zavisli na tom, ze cast lidi si nespocita, kolik vlastne zaplati celkove, kdyz se jim naklady na cestu rozsekaj do rady mensich castek (a kolik casu tou cestou ve skutecnosti stravi celkem). Na tom, ze nemusi platit nektere dane, ktere ostatni dopravci plati, a v nekterych pripadech na dotacich mistnich samosprav u miniletist. Zadarmo se samozrejme nedaj, ale jejich pozice nejsou zdaleka tak silne, jak se snazi tvarit…
Klienti low costu mají vetšinou dost času a málo peněz. Že čas jsou peníze pro ně zas tolik neplatí.
Hodina dělníka stojí 27,-Kč.
Ale hodina některého činitele i 100,-Kč.
(nominálně)
Jak tohle myslíte? Že jsou tak blbí, že si nespočítají celkovou cenu letenky? Vždyť ji zaplatí při dokončení objednávky.
V tu chvíli (když už postupně přidali poplatek za potřebná zavazadla, příplatek za to, že lidi cestující spolu budou aspoň sedět vedle sebe, poplatek za odbavení, poplatek za platbu, poplatek za poplatky, u některých aerolinek už bych se nedivil ani záchodu na mince …) už cukne jen část lidí, která se původně nechala nalákat na super nízkou inzerovanou cenu letenky.
A navíc, tím to nekončí, za cestu na/z letiště je taky leckde pěkně zkásnou, o tom, že by si něco koupili na tom letišti třeba k jídlu nebo pití nemluvě.
Na tom letišti si něco k jídlu koupí tak, jako na nádraží. I na Ruzyni, která má pověst něčeho předraženého, je normální Billa (když už teda chceme šetřit každou korunu).
ale šotoušci budou stále vyřvávat o nezbytnosti železnice na letiště
A především nezbytnosti 810 tam, kde by jinak stačil midibus se třetinovou spotřebou.
Midibus jezdí za 5-6 l/100 km?
A ona 810 snad jezdí za 15 18???
Pokud vím tak ano…
tak když ta trať vede málem na dohled od terminálu uz hodně přes 100 let, tak proč to neprivest k terminálu. když stejně trať na kladno je třeba značně vylepsit
Nyní snad. Ale potom bude tato záležitost pohotově učiněna obsoletní…
Na zaorané letiště nebudou potřeba vlaky…
Že těch 10 hodin spíte…
Zdravim, to byl Děvín přes Myjavu? A ten býval tolikavozovy?
To ještě jezdil přímo. Přes Myjavu až později, zde máte GVD 1987/1988, 11 vozů: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CSD&kategorie=R&cislo=178&nazev=D%C4%9Bv%C3%ADn&rok=1988
Mám trošku obavu, že ČD tuto renesanci zaspávají. Většina národních dopravců na západě má s nočními vlaky velké plány, nebo už je realizuje, takže nebude výmluva, že není lůžkové vozy za co věšet.
Minimálně Paříž a Benátky by si alespoň přímý vůz zasloužili. Ale těch destinací bude mnohem víc a s dokončováním infrastrukturních projektu (rail Baltica, F.B. tunell) budou přibývat.
Dle mého názoru se měli ČD přidat k OeBB a nakoupit vozy společně. Dostaly by se zřejmě i na lepší cenu.
Takhle budeme zase jen koukat, že to u sousedů funguje. Alespoň, že RJ koná
problém je cena, cena, a ještě jednou cena. proti zapadoevropanum jsme chudí. a vlak má nálepku socky. vždyť je boží 12hodin řídit octavii v dehtu do chorvatska, vždyť nafta vyjde líp než jízdenka do vlaku a stejně to mám, tak co…
zlutak využívá za levno nakoupené vozy. na nové by mu to taky nevyšlo.
základ tu je státní objednávka.
ale na to po buresove mejdan už není a nebude.
PS: a nezapomeňme na FIPkare, kteří u nás spolehlivě zničí jakýkoliv noční vlak do atraktivních končin ekonomický…
No nevím, vzhledem k tomu, že tento rok probíhá dodávka 50 ti zcela NOVÝCH vozů od stejného výrobce a na dalších 180 kusů s vyšší rychlostí byla podepsána smlouva, tak si nemyslím že je to nějaká utopie.
ale ani jeden není spací.
Hm…leda pro vojáky nebo dobrodruhy…
Ve velkoprostorových vozech to bude se spánkem mizerné…
a lůžkový či lehatkovy má kapacitu polovina nebo spíš třetina velkoprostoru.
To je ale myšlenka 🤦♂️. Někdo prostě považuje za cíl i cestu. Proč se při cestě třeba do uvedeného Chorvatska nezastavit třeba v Rakousku? Navíc, a to je případ mě a mé rodiny (máme malé děti), v Chorvatsku rádi užijeme půl den moře, ale druhou půlku po výletech. Zajímavé je i vnitrozemní. K moři jezdíme do co nejmenších oblasti, abychom se nemačkali na plážích. Nedokážu si představit přijet vlakem a zůstat na mist bez hnutí a večer tak max někam na pivo. Ostatně, a skutečně nic proti tomu nemám, ale nechtěl bych jet s rodinou na dovolenou vlakem, kde top… Číst vice »
To řeší mikromobilita nebo místní VHD.
Já vás chápu, nejste na nic a na nikoho vázanej a můžete vézt celý auto řízků a krámů pro děti.
Ono ale bude stačit, když takhle přesedne 1/3 lidí. Včetně vás, až vám děti odrostou.
IAD podraží. Nebo vaši vnukové už nebudou jezdit nikam…
Že by budete mít doma ve stáji koníka a nákladní mulu?
Věřte, nebo ne, celý rok v maximální míře využívám VHD. Nevidím tedy důvod nepoužít IAD o dovolené.
A řízky nevozíme. Máme rádi místní kuchyni, obzvlášť je úžasná. Vaří tma tradičním způsobem, ale nic pro Vás. Musí se tam dojet autem. Naše děti krámy nepotřebují. K údivu všech si vystačíme s knížkami, slovními a deskovými hrami.
Přeji Vám příjemné léto, ať moc neprší a nasušíte si dost sena pro Vaše povoznictví 😉
Tenhle osobní útok nechápu. Snažím se s vámi bavit slušně.
To není osobní útok (!), jen se mi patrně nepodařilo nalézt stejný tón, jako jste užil při popisu „řízků“ a ‚krámů“.
Tak si to tak neberte a nekažte si den.
Už jste jel někdy roadtrip VDH, nebo se jen válíte na hotelu a jezdíte ve městě a jeho okolí? Pokud se přesouváte v zahraničí mezi dvěma městy a zároveň chcete v půlce cesty zastavit třeba na celodenní návštěvu národního parku, tak s VHD určitě nepochodíte, protože buď uvidíte půlku toho, co chcete vidět, nebo nestihnete přesun do dalšího města. Mikromobilita v tomto případě neřeší nic, půjčení auta na místě také ne, protože auto musíte obvykle vrátit v místě výpůjčky a když už to jde i jinak, je to samozřejmě s tučnou přirážkou a to ani nemluvím o ceně za půjčení… Číst vice »
Možná se budete divit, ale jel jsem za svůj život několik roadtripů VHD i autem. Po východě i na západě Evropy. Nejradši ovšem chodím pěšky, protože jen tak ten malinký kousek, který navštívíte, aspoň trochu poznáte, ale na to teď nemám čas a nepatří to sem (byť je to taky doprava). Pokud jste jen sběratel vlaječek a fotek na instáč, pak holt auto a letadlo. Auto je na západě nejlevnější a na východě nejdostupnější. A samozřejmě popojíždění mezi atrakcema nejrychlejší. Váš problém je ale v tom, že potřebujete něco „stíhat“. Máte to jako úkol, a bum. V roadtripu autem poznáváte… Číst vice »
No on člověk není do toho auta přikovanej. Může ho třeba nechat v kempu nebo na nějakým „P+R“ parkovišti a do města v pohodě vyrazit místní VHD. Nebo zaparkovat a vydat se po okolí pěšky nebo na kole. To, co popisujete, se na roadtripu autem může stát, ale rozhodně to tak nemusí být vždycky a nutně. Naopak, dá se to pojmout i daleko rozumnějc. Pro mě jsou třeba dálkový a noční vlaky daleko lákavější na kratší výlety typu prodlouženej víkend ve velkým městě, kdy mi mít sebou auto nic moc nepřinese, akorát by stálo celou dobu na hotelovým parkovišti. Na… Číst vice »
Zřejmě jste neporozuměl textu, takže ještě jednou: 1) Jedná se o porovnání. Nikdo do ničeho nekope, pokud služba nesplňuje to co od ní člověk čeká, jednoduše ji nevyužije. Ve svém příspěvku jsem to navíc i psal. Neodsuzuji cestování VHD, jsou situaci, kdy je skutečně výhodnější a i já mám za sebou tripy právě VHD. 2) Nevím do jaké hloubky znáte mé cestovní návyky, ale to co tu píšete je absolutně k smíchu. Dovolená je od toho, aby člověk něco poznal a to lze samozřejmě více způsoby. Pokud chcete na celodenní výlet do přírody, která je vzdálená od vašeho ubytování či… Číst vice »
„Stačí ráno přivstat brzy dojet na místo a máte celý den na tůry, ze kterých se můžete vrátit i hodně pozdě“
Nj, přesně tohle cestování jsem si už odpustil. Prostě změním ubytování.
Tarifní nepořádek je přesně to, co tu od začátku kritizuju, a nejsem zdaleka sám, co ale mnoha místním naopak nevadí. Samé nesouvisející a nespolupracující IDS, vlastní tarify dopravců, nefungující předražený SJT bez použitelných předplatních jízdenek… Tohle je jedna z podmínek celého řešení.
Upřímně řečeno, vlastně spíš ocením, když mi vyhledávač, zejména v cizině, prostě vyjede možná spojení na daný den/dny a jejich ceny a já se podle toho rozhodnu, jestli mi to stojí za to, než když musím studovat podmínky nějakého předplatného, slevových karet a podobně. Tedy u meziměstských cest. U MHD naopak ocením možnost snadno koupit časovou jízdenku na 24h nebo pár dní a nemuset řešit jednotlivé jízdy. Že zaplatím víc než domorodci s nějakým dlouhodobým předplatným, s tím tak nějak počítám a jsem s tím celkem smířenej. S tím, že na poslední chvíli zaplatím víc, než když si cestu naplánuju… Číst vice »
Co v národním parku?
Dřevo mám na dvorku, a stromy přes ulici…
Vnukové budou hlavně vědět, že MV znamená „mezistátní vlaky“, a že jízdenky se kupují v Petschkově paláci za ceny odpovídající nákladům.
pokud se stavujete někde po cestě, budiž, tohle může být případ kdy to má smysl. většina se nikde nastavuje. nemusí přesednout všichni. ale pokud nepresedne nikdo, tak se to zneprijemni až k nesneseni všem.
k výrokům RJ ohledně potřebného počtu piv se zdržím komentáře, byl by sprostě. ostatně tohoto pana mezi svými oblibenci nemám.
urcite, ten pan vase sotovize realizuje a vlak k mori poslal. neni duvod ho mit rad, kdyz vozi vlak spatne barvy…
ja nemam sotovizi o vlacích jediné správně barvy. jen nevím co bych dělal v chorvatsku. až bude RJ jezdit do gentu, tak se svézu i žlutým.
k pivum ve vlaku…pořádat pivní roadtrip ve vlaku kde je spousta lidí, co se toho nechtějí účastnit, považuju za bezohlednost. jakkoliv mne by to bylo jedno, usnu kdekoliv.
Máte v tom trochu hokej…😁
Já upínám plány A, B, C…jedině k unitární železnici…
Že jo…nebo rovnou udělat okružní cestu…
Z toho Chorvatska do Ravenny, odtamtud to Trenta, pak Klagenfurt, Innsbruck, Salzburg, Linz…a Praha…
Objednavka státu? To asi v tomto případě rozhodne nehrozí. Nebo myslíte stát nakoupí vozy a bude pronajímat ?
objednávka dopravy v dané relaci. a ne, nehrozí. ale bez ní to u nás nikomu na nové vozy nevyjde
Ta „černá“ Paříž už tolik turisty netáhne jako dřív.
Jo, třeba takové Španělsko, které „kvůli covidu“ zrušilo v 3/2020 všechny noční vlaky a ani po 14 měsících je ne a ne obnovit. 🙂
P. S. Také je rozdíl ve velikosti země a tím pádem v tom, jestli takový noční vlak bude vnitrostátním či mezistátním.
Mmch. baltské země s jejich (ne)četností vlakového spojení nejsou následováníhodný příklad ani náhodou. A ta rail Baltica se začne/dokončí budovat v jakém roce? 🙂
Ja nepsal o tom, že bychom je měli následovat, ale že se otevřou další destinace. Rail Baltica se začala budovat v listopadu 2020 s očekávaným dokončením 2026. a plánovány jsou dva noční vlaky (Berlin – Tallinn, Berlin – Vilnius)
Není to zase tak dávno, co dle některých ČD ne a ne pochopit, že éra nočních vlaků už skončila… No a teď zase zaspali. Holt jsme tady pořád tak nějak pozadu.. a nebo snad napřed? :o)))
Tak u nás by šel klidně zavést třeba noční rychlík z Prahy do Berouna.
Jo, po Hrbabé, vedený řadou T 211.0 a může to jet i přes Jeneč a Lužnou, času je dost.
semmering-jenec-luzna-rakovnik-kralovice (uvrat) – rakovník – beroun.
tak jste to myslel?
PS: eventuelně můžou být prasátka na obou koncích vlaku
No, myslim, že by to klidně mohlo jet po 171 🙂
s výčepem?
V nočním rychlíku se má spát, ne chlastat 😀
no ale proč pak jezdit nočním vlakem z prahy do berouna 🙂
A trvalo by to stejně…
tak že bychom se dočkali vlaku Praha – Paríž
Myslím si že RJ by na tuto linku časem taky vstoupil
RJ má omezeny počet vozů. navíc spoustu predělal na sezení. nevím zda a za kolik to jde zpět.
nové s low cost modelem bez dotace státu nezaplatí.
Toť otázka. Chtělo by to garantovaný přestup od Brna a od Ostravy v případě zpoždění přípojného vlaku do 30 minut. Ráno zpátky je to jedno, to už jezdí furt.
Dočkáme. S přestupem ve Frankfurtu (pokud se nepletu), ve spolupráci ČD a ÖBB někdy do roku 2024 🙂 Zdopravy.cz o tom už někdy pár týdnů zpět psalo, je tam i mapka, kde je vše krásně vidět
Noční vlak s přestupem? Málo funkční… Snad aspoň přímý vůz, byť přepřahání na komfortu nepřidá…
No pokud by to z nějakého důvodu nešlo, přiblížit se přes noc do Frankfurtu a tam ráno přesednout na ICE/TGV a ještě před polednem být v Paříži by byla furt změna k lepšímu proti dnešku, kdy je ten přestup v Curychu a v Paříži je člověk až odpoledne, ale samozřejmě přímej noční by byl ještě o dost lepší.
Dočkáte se od 1.1.2042 ve formě MV „Notre Dame“ spočívajícím v přímých vozech, které se až v České Kubici oddělí jako samostatný vlak…
Cena jízdenek bude komerční. Tedy v ceně jízdenky budou započteny veškeré náklady včetně těch na vydání víza.