Letecké společnosti Letectví Lidé

Rekordní rok airBaltic. Provozní šéf Martin Sedlacký ve firmě po osmi letech překvapivě končí

Stý Airbus A220-300 odlétá z Mirabelu. Foto: Airbus
Stý Airbus A220-300 odlétá z Mirabelu. Foto: Airbus

Lotyšský státní dopravce airBaltic loni poprvé překonal hranici pěti milionů přepravených cestujících. V meziročním porovnání jejich počet stoupl o 22 %. Za růstem je především pořízení nových Airbusů A220-300. Jeden ze strůjců současné expanze firmy, Martin Sedlacký, se po osmi letech ve firmě rozhodl odejít z postu provozního ředitele a v aerolinkách skončit.

Výsledky firma zveřejnila v tiskové zprávě. „Pokračovali jsme loni v našem udržitelném růstu a posílili naši pozici nejsilnějšího dopravce v regionu,“ uvedl šéf airBaltic Martin Gauss. Firma podle něj roste hlavně díky nasazování dalších letadel A220-300. To dokládají i počty přepravených cestujících v porovnání s počtem letů. Dopravce loni vypravil o 12 % více letů než o rok dříve, počet cestujících však stoupl o 22 %. Firma loni otevřela celkem 9 nových linek, ve flotile už má 22 letadel A220-300.

Nečekanou zprávou je rezignace Martina Sedlackého, který u lotyšského dopravce působí osm let na pozici provozního ředitele. Vedení firmy oznámil plán odejít. Důvody neuvedl, v oboru se mluví o tom, že je nespokojen s tím, že firma stále nemá strategického partnera a 80 % vlastní stát. Termín odchodu není jasný, Sedlacký požádal o poskytnutí plánu, jak má předat svoji funkci. Aerolinky budou hledat jeho nástupce. Sedlacký je jedním ze strůjců obratu aerolinky na hranici přežití v rostoucího dopravce. Rozhovor s Martinem Sedlackým jsme přinesli loni v dubnu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Arpad
Host
Arpad

Je úsmevné sledovať úspechy leteckých spoločností cez nárast počtu cestujúcich.. De facto na prepravu každého jedného cestujúceho musel niekto doplatiť tučný balík EUR.. Air Baltic je sa v podstate dostala do podobných problémov ako toho času Sky Europe. Kým lietali so starými lietadlami, ako tak to držali.. nové lietadlá však vyžadujú obrovské investície a nákaldy pričom ich efektivita sa ukáže až pri plne obsadenom a dobre zaplatenom lietadle.. ten trh však Air Baltic nemá a ani nebude mať.. počet cestujúcich, ktorý by si priplatili za letenky, len kvôli tomu, že letia v nových lietadlách je obmedzený..

Flyer 83
Host
Flyer 83

Presne to je ten problem.Ekonomicky a aj turisticky pomerne slabsia oblast v porovnani so zbytkom EU.Crstujuci nie su ochotni platit za letenky.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Dokud se do Pobaltí nedostanete rozumně rychle železnicí a zbývají v podstatě jen velmi dlouhé cesty autobusy, pak letecké spojení těch (mimochodem i pro turisty velmi zajímavých, byť hodně „placatých“) zemí se střední a západní Evropou rozhodně smysl mít bude, takže jde jen o nalezení rozumného kompromisu pro ceny letenek, aby je cestující byli ještě ochotni v žádoucím počtu platit a letadla létala dostatečně vytížená.

flyer83
Host
flyer83

Len na tych tratiach do pobaltia lieta aj konkurencia ,ktora je schopna poskytnut este lepsie cenu leteniek.

Nekdo
Host
Nekdo

za mně je to momentálně jedna z nejlepších evropských aerolinek. loni jsem s nimi dvakrát letěl na služební cestu a byl jsem natolik spokojen, že jsme si je pak vybral i na letní dovolenou… přeji jim hodně úspěchů i do dalších let. a Martinovi Sedlackému taktéž!

Jakub
Host
Jakub

Tak nějak mě nenapadá, jak se s nimi dá letět na letní dovolenou, pokud člověk neletí do Rigy (vycházím z toho, že letíte z ČR). Resp. určitě to jde, ale proč by to člověk dělal?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Takhle ziskat pana Sedlackého do ČSA/Smartwings, to by bylo terno!

kanafasik
Host
kanafasik

tak to nehrozí. To Roman Vik nepřipustí.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Ví proč. Nejspíš by to byl začátek jeho konce. Vika, pochopitelně.

kanafasik
Host
kanafasik

Problém R.Vika je jeho sebestřednost. Kdyby si najal skutečného odborníka na leteckou dopravu, někoho kdo tomu opravdu rozumí a umí, mohly být ty aerolinky, které spoluvlastní úplně někde jinde. Ale to neprůchozí přes jeho ego.

Přemek
Host
Přemek

Strategické rozhodnutí.

Flyer 83
Host
Flyer 83

Dste je jeden problem , ktory bol uz aj opatrne medializovany a to ocakavana pomerne vysoka strata za rok 2019

Tom
Host
Tom

Je normálne že keď máš nové lietadlá môžeš chtiac nechtiac skončiť v mínuse. Tak ako v prípade Norwegian I stačí upraviť linky a otvoriť húb mimo Litvy, Lotyšská a Estónska napríklad v SR alebo SL. V jeho prípade skôr dostal zaujímavejšiu ponuky od konkurencie. Neplánuje ísť ČSA ?

Flyer 83
Host
Flyer 83

Nie asi sa nechysta, ale ta strata je asi skor o inom.A bazy sa urcite v tych krajinach nechystaju otvorit))))