Rekordní mýtné. Za půl roku zaplatili dopravci 9,5 miliardy

Mýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollMýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Pokud jde o zahraniční vozidla, dlouhodobě české dálnice nejčastěji využívají ta s registrací v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku a Maďarsku.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

pořád je to mýto nízké. Balkán přes nás tranzituje, protože jsme levnější než Rakušáci. Další věcí by mělo být nasadit mýto celoplošně na všechny silnice a ne jen na dálnice a vybrané jedničky…

Koro

Když vidím co se děje na D5, tak se ani nedivím.

liborzima

Přesně toto ukazuje přesun nákladu ze železnice na silnici, což není ekologické a pro silniční dopravní infrastrukturu a běžné občany dojíždějící za prací a odpočinkem je nežádoucí trend. Mýtné bych dále zdražil, aby se vyplatilo přepravovat náklad po železnici, tedy s překládkou.

Jirka

To by se muselo zdražit tak desetinásobně, aby to mělo nějaký vliv. Žádný velký přesun ze železnice na silnici se nekoná, prostě klesá produkce a spotřeba komodit, přepravovaných po železnici- dřevo, uhlí, železo atak dále.

Svojšín

A takové zdražení by pak nejednou pocítili různí liborzimove a nadávali by na „Fyjalovu bídu“.

mgr.pavel

Jak velký podíl na konečné ceně nějakého výrobku mají náklady na dopravu (výrobku a surovin pro něj)? A kolik z těch nákladů na dopravu činí mýto?

Samozřejmě pro různé výrobky to bude různé, ale imho se zde bavíme o podílu max v řádu procenta.

Zase bych z toho takové drama nedělal.. To by pak stát nemohl třeba zvýšit spotřební daně, nikdy.

mgr.pavel

POKUD je elasticita poptávky po nákladní silniční dopravě tak nízká jak píšete, že výrazné zvýšení mýta by na poptávku téměř nemělo vliv, POTOM – kdyby se stát choval jako správný hospodář – by mělo smysl to mýtné výrazně navýšit, ne?

Stát by vydělal, kamiony by pořád jezdily, o něco vyšší cena výrobků závisejících na takové dopravě je kaceptovatelným negativním dopadem (stát potřebuje více příjmů, lepší zvýšit takovouto „daň z přepravy“ než třeba DPFO).

Opakuji, nápad je platný jen pokud je elasticita poptávky tak nízká jak píšete (něco co já fakt nevím).

Filas

Kdyz se divam na ceske a nemecke dalnice, jsem temer fascinovany, kolik lidi a nakladu je schopna prepravit (auta co 20 metru, z kamionu vlak, velmi vysokou rychlosti. Statistiky neznam, ale je zeleznice schopna stejne kapacity?

Stráťa

Není. A to ani zdaleka, dělá zhruba 10% výkonů silnic a je “přetížená”.

Petr David

Kdo brání tu kapacitu zvyšovat?

Marťas

Hlavně už pomalu není kde nakládat ani vykládat zboží, v rámci modernizace přišla spousta nádraží o mnoho kolejí, ve velkém jsou rušena nákladiště a vlečky, pokud se staví nové skladové haly, tak bez vleček, a jsou dost přetížené tratě osobní dopravou… A navíc stát má z kamionů veliké peníze… Na mýtném, při tankování na spotřební dani a DPH, kamioňáci navíc dělají slušné tržby na benzinkách i v přilehlých restauracích… No a pokud to hodně odlehčím – i slečny z odpočívadel by se těžko přesunuly na seřazovací nádraží 🤣🤣.

David

To zdraženy matný pomůže jak s konkurenceschopností a inflací? Nebuďte asocial, to, že si něco nekupuje vy, neznamená, že by si to neměl kupovat nikdo.

mgr.pavel

A ve stejný den vyšla zpráva, že ČD Cargo plánuje propustit víc než desetinu zaměstnanců z důvodu poklesu přepravy.

Smutný disbalanc.

noerf

Mohou zboží, které vozí kamiony efektivněji vozit vlaky? A když pojede z bodu A do bodu B naráz pět kamionů v jednom čase bude to stále levnější než vlak.

mgr.pavel

S naší infrastrukturou a anti-ekologickým přístupem státu (z elektřiny platíte povolenky, z nafty ne – zatím) je holt rychlejší i levnější dopravovat skoro vše po silnici. Vím, jen je mi to líto.

(nejsem nějaký ekologický fanatik ani šotouš. ale přiznejte si, koho baví nekonečné štrůdly kamionů na dálnici, třeba?)