Rekordní mýtné. Za půl roku zaplatili dopravci 9,5 miliardy

Mýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollMýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Pokud jde o zahraniční vozidla, dlouhodobě české dálnice nejčastěji využívají ta s registrací v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku a Maďarsku.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filas

Neni duvod postavit proti sobe silnicni a zeleznicni dopravu. V podstate spolu nemaji nic spolecneho. Kazda ma tak rozdilne specifikace, ze si ani nekonkuruji. Ani jedna neni schopna plne nahradit tu druhou.

Stráťa

Není? A co zabrání silniční dopravě přebrat těch pár procent co je ještě na kolejích?

Petr David

Mýtné. Tedy opravdové mýtné, nikoli divadelní.

ervoš

V souvislosti s posledním vývojem žel. nákladnì dopravy by bylo dobré zveřejňovat kolik zaplatili žel.nákladnì dopravci na mýtnëm,kteří platí za každý metr dopravnì cesty( jistě by to nebylo málo) na rozdíl od silničnì dopravy,která platí jen určité úseky.Zde je jedna z možností,jak srovnat startovní podmínky.
Odpověď p.ministra Kupky z jednání FS-ČD Cargo je“přece nezdraží me silničnì dopravu,to bychom je naštvali“či „převod části nákladů na železnici je scifi“( pro mne je zase scifi,dát mu hlas u voleb).
A to nemluvìm o drahé( jistě zelené energii}, pro pohon el.lokomotiv,která na rozdíl od nafty stále zdražuje.

Stráťa

SŽ to zveřejňuje. V roce 2024 zaplatili dopravci 3 528 mil. Kč, tedy 12,5% celkových příjmů SŽ (a 23% jenom personálních nákladů SŽ). I ta nenáviděná silniční doprava jim zaplatí skrz SFDI víc než vlaky.

Miroslav

Srovnáváte počet sudů a počet čajových lžiček. Musíte si to přepocítat na jednotkové náklady na tunokilometry v poměru objem přepraveny po silnici : celkový objem přepravený po kolejích. Pak zjistíte, že na vagon přepraveného zboží platí vlaky šílené prachy oproti dvěma kamionům. Ale to se nehodí do krámu, že?

Lukes

Vámi doporučovaná metoda znamená, že SŽ má opustit (měla opustit už před lety) všechny tratě s výjimkou Břeclav-Děčín. A případně (pokud SŽ zvládne napojení na německou síť), tak by SŽ mohla provozovat i Schwandorf-PLzeň-Ostravsko resp. Marktredwitz-Plzeň.

lvy

Dá se to přeložit i jinak, zaplatili to lidi v ceně služeb/výrobků případně podniky za cenu nižší konkurenceschopnosti. Je to vždy jen o tom jaký zvolíme úhel pohledu nicméně pokud jde 100% částky zpět do silnic, tak je to v pořádku.

Cargo10

Místo přesunu zboží na železnici máme balkanizaci silnic. Platí zlomek toho, co zničí. Ještě bych pochopil úlevy pro dovoz a vyvoz, ale tranzit je zlo.

lvy

Tak už konečně s tou železnicí něco udělejte, aby byla konkurenceschopná, jinak to nic neřeší.

Jakub

pořád je to mýto nízké. Balkán přes nás tranzituje, protože jsme levnější než Rakušáci. Další věcí by mělo být nasadit mýto celoplošně na všechny silnice a ne jen na dálnice a vybrané jedničky…

Koro

Když vidím co se děje na D5, tak se ani nedivím.

liborzima

Přesně toto ukazuje přesun nákladu ze železnice na silnici, což není ekologické a pro silniční dopravní infrastrukturu a běžné občany dojíždějící za prací a odpočinkem je nežádoucí trend. Mýtné bych dále zdražil, aby se vyplatilo přepravovat náklad po železnici, tedy s překládkou.

Jirka

To by se muselo zdražit tak desetinásobně, aby to mělo nějaký vliv. Žádný velký přesun ze železnice na silnici se nekoná, prostě klesá produkce a spotřeba komodit, přepravovaných po železnici- dřevo, uhlí, železo atak dále.

Svojšín

A takové zdražení by pak nejednou pocítili různí liborzimove a nadávali by na „Fyjalovu bídu“.

mgr.pavel

Jak velký podíl na konečné ceně nějakého výrobku mají náklady na dopravu (výrobku a surovin pro něj)? A kolik z těch nákladů na dopravu činí mýto?

Samozřejmě pro různé výrobky to bude různé, ale imho se zde bavíme o podílu max v řádu procenta.

Zase bych z toho takové drama nedělal.. To by pak stát nemohl třeba zvýšit spotřební daně, nikdy.

PetrH

No, taky je na PHM nezvyšuje… na naftu jsou spotřební daně dokonce nižší než v období 2012-2020 a stejné jako v roce 2004. Vidíme, že snížení daně v roce 2021 a 2022 mělo vliv na pokles cen 🙂

mgr.pavel

POKUD je elasticita poptávky po nákladní silniční dopravě tak nízká jak píšete, že výrazné zvýšení mýta by na poptávku téměř nemělo vliv, POTOM – kdyby se stát choval jako správný hospodář – by mělo smysl to mýtné výrazně navýšit, ne?

Stát by vydělal, kamiony by pořád jezdily, o něco vyšší cena výrobků závisejících na takové dopravě je kaceptovatelným negativním dopadem (stát potřebuje více příjmů, lepší zvýšit takovouto „daň z přepravy“ než třeba DPFO).

Opakuji, nápad je platný jen pokud je elasticita poptávky tak nízká jak píšete (něco co já fakt nevím).

Filas

Kdyz se divam na ceske a nemecke dalnice, jsem temer fascinovany, kolik lidi a nakladu je schopna prepravit (auta co 20 metru, z kamionu vlak, velmi vysokou rychlosti. Statistiky neznam, ale je zeleznice schopna stejne kapacity?

Stráťa

Není. A to ani zdaleka, dělá zhruba 10% výkonů silnic a je “přetížená”.

Petr David

Kdo brání tu kapacitu zvyšovat?

frank

přeprava lidí …

Petr David

A na silnici ne?

Frank

Ve městech určitě ano

Petr David

A mimo město taky.

Marťas

Hlavně už pomalu není kde nakládat ani vykládat zboží, v rámci modernizace přišla spousta nádraží o mnoho kolejí, ve velkém jsou rušena nákladiště a vlečky, pokud se staví nové skladové haly, tak bez vleček, a jsou dost přetížené tratě osobní dopravou… A navíc stát má z kamionů veliké peníze… Na mýtném, při tankování na spotřební dani a DPH, kamioňáci navíc dělají slušné tržby na benzinkách i v přilehlých restauracích… No a pokud to hodně odlehčím – i slečny z odpočívadel by se těžko přesunuly na seřazovací nádraží 🤣🤣.

David

To zdraženy matný pomůže jak s konkurenceschopností a inflací? Nebuďte asocial, to, že si něco nekupuje vy, neznamená, že by si to neměl kupovat nikdo.

mgr.pavel

A ve stejný den vyšla zpráva, že ČD Cargo plánuje propustit víc než desetinu zaměstnanců z důvodu poklesu přepravy.

Smutný disbalanc.

noerf

Mohou zboží, které vozí kamiony efektivněji vozit vlaky? A když pojede z bodu A do bodu B naráz pět kamionů v jednom čase bude to stále levnější než vlak.

mgr.pavel

S naší infrastrukturou a anti-ekologickým přístupem státu (z elektřiny platíte povolenky, z nafty ne – zatím) je holt rychlejší i levnější dopravovat skoro vše po silnici. Vím, jen je mi to líto.

(nejsem nějaký ekologický fanatik ani šotouš. ale přiznejte si, koho baví nekonečné štrůdly kamionů na dálnici, třeba?)

Miroslav

Sotva začali ekologizovat dopravu, tak elektrické ekologické vlaky jdou do kopru a masívně se rozmáhá dalnicní dýzlova přeprava. 🫥🫥🫥🫥🫥🫥Neuvěřitelné. Co asi dělají soudruzi v Bruselu špatně?

frank

a zároveň významně likvidují vozovou flotilu k přepravě uhlí, oceli nebo rudy , čili žádný smutek se nekoná, prostě doby kdy se po dráze přepravovalo V roce 1990 se po železnici přepravilo 64.5 milionu tun uhlí letos to vypadá na maximálně na 7 milionů tun, před pár lety to bylo 15 milionů . Pochybuji, že to převzala silniční doprava…

noerf

Dříve všechny teplárny byli uhelné, dnes je většina plynofikována, část využívá biomasu a časem i odpad. A někde využívají i bioplyn z ČOV, skládek, apod.

Frank

Nu bať a meziroční pokles je pořád hnan prevazne poklesem přepravy uhlí, rudy a oceli. Rozhodně nic z toho neni masové převedeno na silnici