Rekordní akvizice: United Airlines oznámily nákup 270 letadel od Boeingu i Airbusu
Boeing 737 MAX 9 společnosti United Airlines. Pramen: United Airlines
Výrazně má vzrůst podíl sedadel v prémiových třídách, což je obecně trend posledních měsíců.
Otázka je zda to nebylo předčasné… Dneska se zavřelo Rusko, brzy to bude Tunisko a uvažujeme o Egyptě. Nejsme jediný stát kdo začíná řešit uzavírky a dříve nebo později tento trend opět dorazí do Států. Není problém v tom, že na to nemají nyní peníze. Koneckonců dotace od US vlády byli štědré, ale co s těma letadlama budou delat když nebude kam lítat.
Zásadní objem výkonů letecké dopravy v USA tvoří primárně tuzemské lety, lety do zahraničí mají relativně malý podíl z celkového množství letů a přepravených osob. Proto není případné uzavírání států a omezení zahraničního cestování pro americké společnosti zásadním rizikovým faktorem při úvahách o nákupu nové techniky. Navíc, jak je uvedeno, tato akvizice je hlavně zaměřená na obnovení stávající flotily, i když je plánováno i navýšení kapacit.
Rusko ani Tunisko „se nezavřelo“. Jen MZ vydalo další ze série zbytečných a protiprávních nařízení, které soud obratem zruší. A business United fakt není závislý na rozhodnutích MZ ČR – viz letecký provoz v USA.
Já jsem ale nepsal nic o tom, že US trh je závislej na rozhodnutí MZ, ale na o tom, že si myslím že ten nákup je možná předčasný. Aktuálně se tam litá dobře, ale v době jejich lockdownu je nespasila ani vnitropřeprava a vláda tam musela nalít desítky miliard dolarů. Letecky biz není ani zdaleka za vodou. Hezké shrnutí je na e15 pod názvem Investoři se obávají mutace delta. Kurzy akcií aerolinek, cestovek a hotelů klesají…
Na příkladu USA je právě moc hezky vidět, že zájem cestujících je velký. Stačí, když do toho nezasahuje nesmyslně stát. Proto ten příklad s naším MZ. Ale nejsme jediný stát vedený hlupáky. Pak provoz v Evropě vypadá, tak jak vypadá a vede Vás to zbytečně ke zpochybňování plánů United..
Akvizice?
Ideální doba na nákup … ta letadylka budou za hubičku.
Cena bude určite o trochu lepšia než obvykle, ale zase by som nečakal nejaké brutálne výpredaje. Airbus aj Boeing majú slušnú zásobu objednávok a predsa len je situácia iná ako v roku 2001.
Určite ale zajasá americký daňový poplatník, ktorý zadotoval aerolinky desiatkami miliard dolárov v rámci CARES Act. To sa to podniká, keď sa riziká a straty rozpustia vo verejnom rozpočte.
Nebyl bych tak pesimistický.
Speciálně ty MAXy budou doslova za hubičku, protože u nich se potkávají hned dvě věci srážející jeho cenu – (dost) pošramocené jméno, a ještě k tomu současná krize.
Dáta tvrdia niečo iné: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries
Toto nie je žiadny exodus zákazníkov, pár objednávok ubudlo, ale nie toľko, aby Boeing musel ísť s cenou výrazne dole.