Rekordně drahé ETCS. Zabezpečovač do jednoho pendolina vyjde na 59 miliónů korun

Pendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhyPendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhy

Pendolino má nadále zůstat na trase Praha – Ostrava.

256 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Riki

Teď jsem se pobavil…zapomnělo se dopsat, ale jen na pár kilometrech trati od roku 2025 /možná /. …jo kdyby to frčelo, aspoň na 50 -80% to by bylo jiný kafe
https://ekonomickydenik.cz/pendolina-budou-jezdit-az-dvousetkilometrovou-rychlosti-diky-evropskemu-zabezpecovacimu-systemu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

MTl

No a to sice odlehčenou verzi budou montovat na tratě D3. To jsem zvedav co tam bude jezdit za vlaky když už teď je tam maly provoz.

zdenek

Za ty prachy se kupovaly za normálních dob pokud vím nové vlaky. Královské. I se zabezpečovačem.

Y.K.

Sedmivozová jednotka za 60 mega? Tak to bylo někdy pradávno, kdy měla koruna 15x menší hodnotu.

PvvS

60 mega stál 1 (slovy jeden) vagon Interjet..

tarten

Nevím co myslíte normální dobou, ale 68 mil. stála jedna nová pražská tramvaj 15T. Smlouva 2005, dodávka 2010-2019. Dříve to opravdu bylo „levnější“, nejjednodušší provedení papouška 477.0 prý stálo 4 970 245 Kčs. Padesátky ale také nebyla normální doba.

Petr

S jakým?

zdenek

Ta pravděpodobnost, že to někdo bude montovat do šukafonů, vozidel velikosti 2 šukafonů. Do roku 2025. Aby zajeli milostivě do stanice. Doufám padá.

Bob

To už skoro stejně draho vyjde koupit novou lokomotivu s ETCS, která to Pendolino potáhne. 🙂

Petr Šimral

No jo, ale ta nebude naklápěcí a nebude na 230 km/h…

Georg

pendolino neni schvaleno na 230 km/h.

Vladimír Bílý

Pendolino v současném provozu naklápění téměř nevyužije, TBZ má jen na 200, na VRT žádné naklápění nebude třeba. Čili představa je to šílená, ale tímto bych neargumentoval.

medical examiner

No, co do rychlosti už vypadá ten Vectron nadějně…

Oce

No prosím. 50 miliard a pro cestujícího se nezmění nic. Ani rychleji se nepojede. A to se vyplatí. My na to máme.

Petr

Jenom bezpecněji, ale ti nic neznamená, když to stojí penize.

Cestovatel z Vysočiny

Kdyby se za těch 400 milionů předělalo pár přejezdů na mimoúrovňové křížení, udělalo by se pro bezpečnost mnohem více. ETCS je ukázka fatálního selhání. Ta věc mohla stát desetinu a mohla tak být nasazena všude a skutečně přispět k bezpečnosti. Místo toho máme tenhle předražený zlodějský paskvil. Je to celoevropský systém, čili možnost masové výroby, unifikace, rozpuštění nákladů na vývoj. Já jsem z oboru vývoje a výroby elektroniky, pro mě je ETCS odstrašující příklad, je to zrůdnost. Proč může být jiný zabezpečovač za pár milionů? Jediné, v čem se to reálně liší, je software a pár čidel. Nároky na instalaci… Číst vice »

Leinad

Podle mě je průser retrofit, potřeba výhradního provozu od daného data.
Nová mašina s vypnutým ETCS není o moc levnější, než s funkčním. Ale nápad okamžitě to nacpat do všech mašin, aby výrobci nestíhali, a následně dotovat aby byla ještě větší poptávka, nese své dopady.

Y.K.

To bych si nebyl jistý s tím porovnáním. Čím se to reálně liší je princip. Máme tu bodové nebo liniové analogové systémy, v podstaě principem relativně primitivní vs systém co je kompletně digitální, zabezpečovací informace putují jako pakety, je v tom mobilní síť atd.

A největší problém jsou ty retrofity, ne bedny s ETCS, ty sice nejsou levné, ale v ceně nových vozidel je patrné, že ani nijak extrémní. Udělat ovšem protyp, projekty, schvalování, razítka, zásavbu, navíc na českém písečku a po pár kusech, to žene cenu přestaveb nahoru.

SYN

Ano, tak je to… chtělo to třeba o rok dřív vyžadovat ETCS (mobilní část) u nových vozidel, a aspoň o rok později u starých… a možná nějakou mírně odlehčenou (papírově, klidně jen s dočasnou platností řádově 5-10 let) verzi která by měla „papíry“ jen na domácí tratě, bez možnosti vyjíždět kamkoliv… aby se mohly nejhlavnější tratě přepnout, ale vozy které se opravdu nikdy nikam za hranice nepodívají (řekněme takové 961 apod.) aby nemusely být superdrahé…

Air Traveller

trosku mi pripominate studentika, kterej se pred tydnem naucil formulare v php … a pak pod clanky trousi moudra, ze “on by to zvladl za odpoledne”.

Cestovatel z Vysočiny

Jenže já nejsem studentík. Já mám 20 let praxe.

tarten

V php?

Y.K.

Fakt jste někdy navrhoval a programoval (a proháněl všemi testy a certifikacemi) komplexní safety critical systém v SIL4?

Baraba

Pokud by ČD začaly s poptávkou včas, nedošly by do této situace.

A je docela jedno, zda je ETCS skvělé, dobré, nebo podprůměrné… důležitá je evropská unifikace a možnost provozu železniční techniky skoro po celé Evropě….

Novomír

Ono pokud by někdo začal včas, tak mohl taky dopadnout jako s Pendolinama, která ETCS již zabudovaný mají.
Jenže se mezitím změnila specifikace, takže se v Pendolinech ETCS 20 let vozilo úplně zbytečně.

Jan Semela

Aha, takže v době před covidem byla cena jednoho podjezdu ve Studénce stanovena na cca 780 000 000,-Kč a vy by ste dnes za to udělal pár přejezdů? Pošlete mi prosím na Vás kontakt, potřebuju zrekonstruovat byt.

Petr

Zatim jedna z top českých blbostí o tomto zabezpečovači.

Vladislav Píša

Celé ETCS je nesmyslná zlodějna. Většině nehod stejně nedokáže zabránit.

Y.K.

Správně a stavědla jsou taky předražená kravina, když stačí pozorný výpravčí s telefonem (nebo dokonce telegrafem). Chybám strojvedoucích stavědla nedokáží zabránit tak k čemu to?

Cestovatel z Vysočiny

Prosím pěkně, a jak ETCS zabrání nehodám těch drážních vozidel, na která z důvodu absurdní ceny nemohlo být vůbec nainstalováno? Jak ETCS zabrání těm nehodám, kde z důvodu nedostatku peněz (utracených za ETCS) nemohla být zvýšena bezpečnost? Bezpečnost dráhy není jen ETCS.

MildaIV

A hlavně jak zabrání nehodám automobilú a autobusú, kam zvýšené ceny železniční dopravy vyženou část cestujících?

Y.K.

Tak že je nepustí na koridor.

Celý problém je v tom, že se u nás celá desetiletí kašlalo na vlakový zabezpečovač, naprosto standardní součást železniční bezpečnosti a teď to máme. Prostě tam musí být to nové drahé, starý ale spolehlivý systém na dožití nemáme. Když se něco dlouho zanedbává, vždy to pak bolí desetinásbně standard dohnat.

MildaIV

To jako že kdyby sme po revoluci začali používat lepší zabezpečovač, tak by teď to ETCS bylo levnější?

Y.K.

Ne, dalo by jezdit s národním zabezpečovačem, který by byl sice koncepčně zastaralý, ale bezpečnostně na dobré úrovni na dožití 10, 20 let. My bohužel máme LS na málo tratích a ještě nezabezpečuje.

Air Traveller

nadherna ukazka demagogie 🙂

PvvS

Jasně, přece stačí běžec s praporkem..

Petr

V které kantýně to říkali ?

Dušan

Zakázku za 413,9 milionů korun získala ČD-Telematika, dceřiná firma dopravce. Je zajímavé, že původní předpokládaná cena byla 322 mil. Kč, čili o 92 mil. Kč nižší – viz níže: https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/Form05/Display/196065 Čili došlo k navýšení ceny oproti předpokládané o cca. 28,5 % (!) – je zajímavé, že si zadavatel zřejmě nestanovil žádnou hranici o kolik to případné navýšení je už pro něj ekonomicky únosné a kdy ne, zvlášť za situace, kdy předtím naprosto běžně rušil výběrka za 15 mil. Kč na vozidlo jak „na běžícím páse“ – skoro spiklenecky (= diplomaticky) řekl, že ty důvody, proč ta cena je až takto… Číst vice »

Gwann

Může tam být jakákoliv schovaná levárna – a taky nemusí.

To, že se nikdo nepřihlásil, je taky celkem symptomatické – ale v prospěch tvrzení, že tam černota být nutně nemusí,.

Cena je v každém případě nehorázná – ale bohužel nezbývá nic jiného než to zaplatit. Jednotka podobné kapacity a rychlosti by stála cca 5-6×60-70 mio + 110 mio = až 530 mio. Tudíž je instalace furt celkem levná…oproti vyřazení jednotek.

A to tahle potvůrka už ETCS měla…jen bohužel nyní již nepoužitelnou verzi…

tarten

To je hezké, že se tu pořád píše o ETCS u ČD, ale jak je na tom LEO Express/RENFE nebo Regiojet? Připravují se také, jak jsou na tom?

Dušan

U Leo expresu je to celé takové nešťastné, z EU z CEF Blending napřed obdrželi dotaci (rok 2017 ?), ale nevysoutěžili nikoho, kdo by tu zástavbu dělal – dotace tak propadla, tak tedy šli nově cestou příspěvku ze SFDI, které jim přikleplo v roce 2021 dotaci 85 % z uznatelných nákladů – cirka 51,3 mil. Kč, a opět pokus vysoutěžit někoho a zatím pořád nic – a to už se soutěží nejmíň potřetí (!). Co se týče Regiojetu, tak tam nejsou o moc úspěšnější než Leo – dosazení ETCS v rámci dualizace řady 162 na dvousystémovou mašinu krachlo kvůli nízké… Číst vice »

Jenisej

No … zase se Čd nechala pěkně podojit. Ale to je tak se vším. Vemte si například USB napájení na stanovišti, kde máme 220V. Přimontovat zásuvku s USB konektorem od renomovaného výrobce za 1500 Kč ? Ale jděte. Nechali jsme si vyrobit od spřátelené firmy panel s 2 USB konektory za 9 000 Kč. Tak co se divíte….. Já bych doma s takovou už musel vyhlásit bankrot.

Honza D.

Sice to má souvislost jen s 680 a ne s ETCS, ale přesto – zakusí ještě někdy 680, jak chutná 15kV 16,7 Hz?

tarten

Už se stalo.

Hasler

Zakouší pravidelně po vyvazovací opravě ve Velimi.

medical examiner

V pravidelném provozu určitě ne…

Démon

Tomu říkám Podojit evropskou krávu 🙂

medical examiner

A nešlo by to udělat, že by něco nadojili i do kýble, a nevylili to všechno do kanálu?

Jan Svoboda

Myslím, že by nemuselo být od věci, kdyby se 2-3 pendolina přesunula na trať z Prahy do Lince, kde by mohla využít i vyšší rychlosti naklápěcí jednotky a zkrátit tak ještě více jízdní dobu.

XXXD

Nevím, proč by to měly ČD dělat. Jednak moc nedává smysl takhle dělit už tak malou flotilu jednotek na víc tras, jelikož by komerční trasu Praha – Ostrava nemohly reálně jezdit pravidelně v nějakém rozumném taktu (tak max 2 hodiny) a jednak by to také MD muselo zaplatit.

Jan Svoboda

A co kdyby jezdily do Budějic a dál do Lince…Salcburku (marketingově třeba něco ve smyslu pojedte lyžovat do Alp vlakem) jako komerční spoj? …podívejte na Regiojet do Chorvatska…když se chce, tak to jde. I když chápu, že ČD na takovy zpusob uvazovani jeste dlouho nastavená nebude. Ohledně flotily jednotek…uprimne radsi bych Pendolina vyuzil tam, kde mají aspon nějakou vyhodu oproti ostatnim vlakum….to znamena tam, kde bude vyuzitena jejich rychlost více než 160 km/h a to bude v současnosti zdaleka nejvíc právě na této trati. A i v ostatnich usecich trati se muze v zatackach pred Benesovem nebo před a za… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Sedmivozová souprava na úsek Č. Budějovice – Linec je věru skvělý nápad. I se zastavováním na všech těch nádražíčkách typu Velešín nebo Kefermarkt 🤦

Jan Svoboda

A proč by tam měly zastavovat? 🙂 Praha Tábor ČB (Kaplice, Rybník) Freistadt Linz stačí

VTT

Třeba proto, že když vyženete tuhle místní frekvenci, tak v těch vlacích nezbyde skoro nikdo.

Jan Svoboda

Z Prahy třeba do Plzně nebo Ostravy taky skoro nikdo nejezdí…:DDDDD
Tyhle mista muze obsluhovat osobak nebo spesnak treba na lipno

rozinka

Ještě by to mohlo zastavovat v Kamenném Újezdu u Českých Budějovice zastávce.

tarten

A kolik místa pro lyže Pendolino má? Jeden kutloch pro tři bicykly by se snad dal přizpůsobit – ještě něco dalšího?

rozinka

Oni si tam na sebe tyto vozidla pro komerční spoje vydělají?

Jan Svoboda

No dokud to někdo nezkusí tak ne…asi první by s tím mohl začít Regiojet. Za sebe si myslim, že ta trat ma velky potencial…je škoda te casti trati z Lince do ČB

Baraba

Ale RegioJet se svými vlaky má úplně jiné provozní náklady, než ČD s Pendolinem =) =) =)

SYN

Jenže to by to někdo (kromě ekonomických sebevrahů) musel vyzkoušet s něčím citelně menším než 7mivozovou jednotkou…

SYN

A nebude trošku problém s tím že budou jezdit prázdná? Jako ano, některé své technické parametry by využily líp (vícesystémovost, naklápění…) ale jeden z vůbec nejdůležitějších parametrů=kapacitu by nevyužily vůbec…

None

Ještě že to Pendolino nemáme jen jedno.

Oce

Tedy, my jsme ale bohatí. Jen tak vydat 400 mil. a v globálu mnoho desítek miliard aniž by se zvýšil počet vozidel v provozu, jejich komfort, nebo cokoliv co by cestující ocenil. Tak až tím někdy pojedete, tvařte se že se cítíte strašně moc bezpečně když tam teda jako bude to ETCS…

vbb

Ještě větší blbec, než jsme doufali.

medical examiner

Kdo, ten manažer od ČD, co do tohodle krámu uvažuje o něčem tak strašlivě drahém?

Jiří Kocurek

Něco o důvěře zákazníků, bez ní si to můžete strčit … ano, tam.

Oce

Chcete říct že teď tomu nevěříte a až tam bude to zázračné ETCS že jako ze svého auta přesednete do vlaku? A další se přidají a všude budou stát odstavená, nebezpečná auta a všichni budou jezdit těmi superbezpečnými vlaky… Tak jo, alespoň jsem se pobavil.

SYN

Noooo… on, vy ani já ne, ale nějaké procento zákazníků ano… a má cenu jim to jít rozmlouvat?

Pitrys

Řekněte to například pozůstalým po srážce u Domažlic…

Leinad

Nebo pozůstalým po nehodě gumokolu říct, že vlak bez ETCS by dopadl hůř.

Gwann

ano, čistě ekonomicky vychází lépe pár mrtvých co 5 let než instalace ETCS. ale nevím, zda to je validní argument proti ETCS.

bohužel si představme ETCS jako něco ve stylu…povinné bezpečnostní vybavení aut. taky nikdo nepočítá, zda to má smysl. prostě se to nařídí.

Znalec

Jistě by šlo zkonstruovat i auto, ve kterém vy se Vám nic při srážce nic nestalo, važilo by 50 tun, možná katapult sedačky atd. a zbýva najít idioty co to zaplatí. Naštěstí zatím ještě mírně vítězí rozum.

medical examiner

To máte pravdu…při současné četnosti železničních nehod se ETCS vyplatí tak za 400 let…

XB 1

Aha, takže je např. lepší zavřít nemocnici, než nechat 20 let starý vozidla bez ETCS, protože prostě ETCS je nejvyšší priorita naší civilizace?

jezewec

Jiste, ze ETCS je v principu spravna vec, nakonec jako vse, co zvysuje bezpecnost. Ale nemelo by to dopadnout tak, ze budeme mit super bezpecnou zeleznici, kterou kvuli jejim vysokym nakladum nebudou ochotni platit ani objednatele, ani cestujici, kteri daji prednost mene bezpecne, ale levnejsi doprave silnicni.

SYN

No, to mi trochu připomíná třeba svého času zadní mlhovku na auta, nebo nerezové vložky do komínů… samotný argument že je to drahé byl odmítnut tím že „je to bezpečnější“ a museli si „to“ pořídit i ti co by si bohatě vystačili s původním řešením… no samo, tam to platil prakticky výhradně zákazník, že, tak to nebylo takové dobré téma do diskuze…

medical examiner

Tak nějak, za ty prachy by mohli být 4 Vectroni…a to už by jisté zvýšení komfortu bylo…(4 000 kW a 160 km/h vs. 6 400 kW a 200 km/h)

vbb

Do 4 vectronů se vejde kolik lidí a jaký v nich budou mít komfort?
Jinak pendolíno je bez problémů doschvalitelné na 230 km/h.
Samotný údaj o výkonu je k ničemu, spočítejte měrný výkon vectronu a 7 vozů a pak můžeme srovnávat.

tarten

No fajn, vy jste si to spočítal? Pendolino 10,18 kW/t. Vectron se sedmivozovkou railjetu znatelně silnější, 12,8 kW/t. Přitom do toho railjetu se vejde o 111 cestujících víc, aby se dalo srovnávat, odlehčete railjet tak o dva vozy. A vyjde co?

Navíc, kde čerpáte sebevědomí, že je Pendolino bez problémů doschvalitelné na 230 km/h? Zatím ani nepředvedlo, že by rychlost k razítku dokázalo vyvinout, a to není samozřejmě zdaleka jediná podmínka.

vbb

Pendolino že nepředvedlo? V prosinci 2004 jste ještě nebyl na světě? (a to mluvíme jen o ČR)
Výrobce ho má schválené na 230.

Každopádně ale za 60 mil Kč bychom nepořídili ani jeden railjet s lokomotivou, a to byl výchozí bod diskuse.

tarten

No jo, ale 4 Vectroni přád není 7/2 Vectronů + 7/2 railjetů. 380 jsou v polovině životnosti, proto to dělení na polovinu. Takže se to pořád jaksi vyplatí takto, jestli ten výhradní provoz má být brzy.

Znalec

To se nám to žije, když nám lidi půjčujou. Takhle to vždycky dopadne, když je něco za dotaci

Kubrt

Kdo že tuhle akci dotuje?

Petr Tříska

Evropská unie

XB 1

Zdroj?

XB-1

Stále čekám na ten odkaz na EU financování.

Znalec

Jestlipak ti samí blbci, co tady mínusujou i tak ochotně platí daně

medical examiner

Zatím se do toho moc nehrnou, ale už se oblizují, až budou platit daň z přijmů jen 9%… 😀 😀 😀

zdenek

Výráběl to Alstom, ne? A alstom k tomu neumí vyměnit tu ETCS? Jak to řeší pro jiné jednotky. Třeba v Itálii. Tam ETCS neřeší? Nebo ty Švýcarské.

Kubrt

Alstom se nepřihlásil do VŘ. S tím se těžko něco udělá.

vbb

Ne, vyráběl to Fiat, který shodou náhod byl během výroby koupený Alstomem.

Jiří Kocurek

Plus ČKD. Z hlediska instalace ETCS jsou ale důležitné vnitřnosti, které jsou nejspíš zcela atypické, protože česká drážní specifika.

Gwann

tak pokud jsem pochopil tak v západní evropě naše kolejové obvody etc úplně běžné nejsou…

Leinad

Třeba zákaz kompatibility.
Po Evropě budou jezdit vozidla s různými verzemi etcs, některá nebudou smět do některých států. A SprŽel úspěšně náplní paragraf jedna.

vbb

ČKD ne, to vyrobilo jednu prototypovou bočnici pro své klopidlo a tím to skončilo.

zdenek

To neznamená, že to není tak trochu asltom věc. Zda děla podporu na své výrobky. Nebo je má uživatel po 15? letech hodit do koše.

PvvS

No ony ty jednotky byly výběhovej typ už při výrobě.

Petr

Další problém o kterém se moc nemluví, komponenty a náhradní díly u tohoto generačního typu už nebudou ze seriové výroby ale budou se muset vyrábět na zákázku aby se udrželo v našem provozu dalších dvacet let.

medical_examiner

Ano…atyp 7 jednotek, které každá stála 700 milionů jen pořídit, a další miliony se utopí v paliativní péči o ně…

Vojtěch Suchan

Ne, že by v itálii nejezdily jejich nejbližší příbuzní, a s vyřazováním tam asi taky nepočítají.

Vectron

Zrušte ten nesmysl ETcs,stávající zabezpečovač je dostačující!!!

medical_examiner

V principu ano, pokud mluvíme opravdu o zabezpečení, a nikoliv o hračkách s barevnými světýlky…

vbb

Stávající zabezpečovač? To je který?

Démon

LS a MIREL

Petr

Tady se ptají na zabezpečovač, od slova zabezpečovač.

vbb

LS a Mirel něco zabezpečují? Co a jak?

Jiří Kocurek
Leinad

Jsou věci, které lze naučit i barvičkovač.
Maďarská verze brzdí po projetí stůj. Taky je otázkou, jestli cz Mirel musí umět man a jestli má být nařízeno jezdit nad zábrzdnou křivkou.
Mimochodem v pražském metru se moc nesrážely vlaky jezdící s barvičkovačem ARS po 120 sekundách.

vbb

Brzdit až po projetí stůj je takové napůl k ničemu.
Nařídit jezdit nad brzdnou křivkou – a k čemu teda pak ten Mirel bude?
Nemuset umět MAN – v Poříčanech od Kolína z 2.TK do 2.SK pojedete 40?
ARS – v metru se obvykle vlaky vzájemně nedojíždějí a k červené bez vykřičníku se jezdí opravdu výjimečně.

Leinad

Brzdit až po projetí stůj je lepší, než vůbec. Ostatně PZB taky umí projet stůj, a ETCS se taky někdy implementuje s uvolňovací rychlostí a prokluzem. (A mirel bez MAN by jel 40)
Ano, když SprŽel kóduje 40, vlak pojede 40. Když kóduje stůj, tak u návěstidla zastaví. (V metru je normální situace na klacku 60, na opakovači 80, věřit opakovači)
V metru sice mají všechny vlaky stejnou rychlost v GVD, ale pár sekund zpoždění „prvního“ způsobí štosování a při pásmovém provozu i nějaké to absolutní stůj.

vbb

Brzditaž po projetí – proto taky říkám „napůl k ničemu“.
Rozdíl mezi LS (+ Mirel) a PZB (či ETCS) je hlavně v tom, že PZB vás nechá projet okolo Stůj až po nějaké manipulaci a sníženou rychlostí, zatímco LS (+ vymaněný Mirel) vás při mačkání nechá jet co hrdlo ráčí.

SŽ nekóduje 40, SŽ kóduje „omezená rychlost“ a na to se LEGÁLNĚ dá jet i 120.

Jak se v metru návěstí rychlost 60? 😉

Štosování vlaků v metru je opravdu výjimečné a tedy strojvedoucí nepodléhají rutině tolik jako na dráze, kde je to co chvíli.

Leinad

Mirel má informaci že jede proti stůj a umí na to reagovat (vypočítat zábrzdnou křivku,…). Pokud by MAN nebyl povolen, tak by se stůj projíždělo taky max rychlostí.
SŽ kóduje něco, co se dá interpretovat jako 40.
Pokud říkáš, že se štosování neděje, tak je to horší, rutina že bude průjezd.

Petr

MIREL brzdnou krivku nepičitá, ta je fixní.

Petr

😄😄😄😄😄

Petr

Prasky prosim změnit.

zdenek

Je to opravdu celkem rozčarování. Jak „jednotný“ projekt. Pro celou Evropu může být tak drahý. Něco je velmi špatně. Těch jednotek je 7? Jo píšou 420 mln. Za to, že někdo koupí 7 krabiček. A nastaví v nich software.. A zapapíruje. Opět. Co na to dodavatel. Výrobce..
420 mld to je tak 140 rodiných baráků. Do 7dmi vlaků.

HonzaP

Tak takhle si představuje Hurvínek válku.

zdenek

Mě jen není jasné, jak to, že někdo dokáže mirel zamontovat za cca 1 mln. A ETCS za 60.

Kamui

Možná. Ale taky je možná celé ETCS prostě překombinovaná a předražená záležitost, která se snaží najednou řešit všechny problémy drážního světa.

zdenek

Tal jedna věc je tu krabičku ohnout na CZ etcs. A českou infrastrukturu. Jenže to je pro všechny řady nejspíš stejné.
Pak je tu nějaká brzdová charakteristika. Asi nemůže být moc problém. Ohnout pro každé vozidlo.
A pak je tu napojení na stroj. Ale když to jde u Mirel za milion.. U PZB..

vbb

Vy jste tak chytrej…
Že jste se do toho nepřihlásil sám? Mohl jste za 100 tisíc koupit škatuli na Aliexpresu, namontovat jí za mega a naúčtovat si 10 mega. Byl byste vysmátý a do konce života jste mohl točit mlýnek na břiše.

zdenek

Tak to je ta podstata. Co tam chce někdo jiný. Aby se na tom někdo napakoval. . Aby to bylo o velkých rybách. Jo ještě napojení na display. Ale nevím proč by neměl být externí. Stejně pendolíno jezdí jen v ČR. Možná na Slovensku. Žádná super kompatibilita a interoperabilita se nekoná. Je to v podstatě zabezpečovač pro jednu trasu. Nevím, proč se s tím dělají ty šaškárny.

vbb

Jaké napojení na display? Co má být externí?
Kompatibilita je napříč Evropou, když na trati bude kompatibilní ETCS, tak je zbytečné si tam dávat něco dalšího vlastního.

XB-1

Kompatibilita leda tak na papíře, testovat a schvalovat se musí pro nejen pro každou zemi, ale i pro každou infra verzi zvlášť.

vbb

A když to v každé zemi otestujete a schválíte, tak to pak funguje nebo nefunguje?

zdenek

Navíc, pokud vím, výrobce tam měl nějakou verzi ETCS ve vozidle, tedy řidicí systém na to připraven evidetně byl. Na rozdíl od některých výrobců s „přípravou“. Jen je nejspíš nekopatibilní s czETCS a novými verzemi.

vbb

Víte o tom absolutně kulový.

Tom Matoo

Tak se rozepište, opravdu by mě to zajímalo.

vbb

Pan zdenek by nám třeba mohl popsat, co je to czETCS či určitě ví, jaký byl během těch 15 let vývoj subsetu 034.
Pokud nám to tady vysvětlí, pak uzám, že o tom něco ví.

medical_examiner

Nebo 4 Vectroni nebo nejméně 7 vagónů…

Jiří Kocurek

Za to, že někdo koupí 7 krabiček.

Ve skutečnosti jich je potřeba 14, na každý čelní vůz jedna. Ovšem experti mají jasno.

zdenek

No dobře 14. A kde je 60m.

PvvS

Homologace a montáž ?

vbb

>Do 7dmi vlaků
Vy jste ve škole chyběl, když se probíraly číslovky?
„Do sedmdmi“ je co za slovo?

Krabiček bude velmi pravděpodobně 14 a software se v nich nenastavuje, není to budík.
No a to „zpapírování“ činí podstatnou část ceny.

Alibaba

Já bych řekl, že do jednoho Pendolina (7 vozů) jedna krabička, která bude mít na každé hlavě jednu čtečku.
naprogramované to samozřejmě musí být s ohledem na směr jízdy.
Jaký je důvod dvou krabiček?

vbb

Třeba vzdálenost mezi čtečkou a centrální jednotkou.

Alibaba

To je problém v odezvě, v nějakém možném šumu?

vbb

Spíš protáhnout tu komunikaci přes mezivozové propojky. Naštěstí se nemusí tahat koaxiální kabely mezi anténou a BTM-kou, to by bylo asi neřešitelné úplně – kabely musí mít přesnou délku, násobek půlvlny, a protože je uplink a downlink na různých frekvencích, tak jsou oba kabely různě dlouhé a rozdíl se musí někde stočit do kolečka. Spojkování pak do toho vnáší další korekce délek.
Nicméně specifikace se pořád upřesňují a uvidíme, jestli do toho nějak nepromluví TSI2022.

zdenek

Ale nastavuje. Nic jiného s koupenou kabičkou pravděpodobně neumí udělat.

zdenek

To je neskutečné…
Já bych to odložil, dokud cena neklesne. A nechal to jezdit zatím pod LS.
60 mln z mé kapsy daňového poplatníka je naprosto neadekvátních.

Pavel

Pendolina nejezdí v závazku státu ale na komerční riziko (krom PHA – Cheb), takže na ETCS si musí vydělat.

medical_examiner

Hmmmm…to chci tedy vidět…
Má 680.003 už zaplaceny ty miliony za opravu?

Richard

Kde že konkrétně budou moct pendolina tou dvoustovkou po ETCS jezdit? Napadá mě jedině ty dva úseky mezi Českou Třebovou a Pardubicemi, ale ani jeden z nich nebude dřív než za 10 let a to už budou pendolina skoro v důchodu…

Karel

Pokud mě paměť neklame, tak také Ejpovický tunel a blízké okolí, kde se narovnávala trať (tam se , myslím za klopidla na 200 ještě dodatečně připlácelo). Příp. znalejší opravte či doplňte další info…

Vojtěch Suchan

Do budoucna určitě i Mezi Poříčany a Kolínem a asi i jinde na 1.tžk

None

Určitě? Docela bych se vsadil, že Pendolino na kolejích nebude samo a vlak před ním pojede stejně pomalu, jako vlak před ním, který bude brzdit, protože se bude blížit k úseku, který právě bude modernizován 😉

Liquid

Pokud si to správně pamatuju, tunel samotný je na 200, ale procházející trať na 160.

Dan

Navíc se bavíme o 4 kilometrech trati. Na nich Pendolino nestihne ani na 200 zrychlit a pak zas zpomalit. Propálí se množství elektřiny a uspoří jednotky vteřin.

medical_examiner

A nejpozději 2043-2045 do České Třebové…ale na hřbitov…

Sova

A při tom už tam je, ale „trošku“ starší Baseline:
„navíc je vozidlo také vybaveno evropským zabezpečovacím zařízením ETCS 2. úrovně od firmy Alstom Belgium“
https://spz.logout.cz/vozidla/680/680_cd.html

Jiří Kocurek

To je instalace z roku 2000 nebo tak nějak, žejo? Tak to už nebude kompatibilní, bohužel.

Sova

Přesně tak, je tam snad ještě Baseline 1. K té už kompatibilia v současné Baseline 3 ani neřeší. Dobře to ukazuje to jak dlouhý byl vývoj ETCS.

Y.K.

Spíše dlouho trvalo, než se budovatel traťovky na nějaké verzi ustálil. Vývoj poběží dál, ale to neznamená, že se to musí za každou cenu implementovat.

Leinad

To taky. Ale proč se neřeší zpětná kompatibilita?

medical examiner

Asi tam byli pracovníci od AutoCADu… 😀

Y.K.

Ona se řeší, ale má své limity a většinou je zpětná (to znamená novější umí starší/nižší verze, ale starý systém pochopitelně neumí nové protokoly co se u nás mezitím zavedly. Pendolíno to mělo už v době, kdy tady nikdo nevěděl co ETCS znamená. 🙂

Kodl

Pendolina jsou jiz zastarale vlaky, kde retroaktivni dovybava tak drahym ETCS systemem podle meho nazoru nedava moc smysl. Soustredil bych se na nakup novych, modernich, efektivnejsich jednotek, ktere jiz od vyroby obsahuji tyto moderni systemy plus mnoho dalsich.

Kdokoliv, kdo jel v nedavne dobe vlakem na zapade, napriklad Nemecko, Francie, Spanelsko a Italie jiz videl, jak vypadaji moderni vlaky a co vse nabizi.

vbb

Za 60 milionů koupíte co?

zdeva

2/3 vectrona…

vbb

S tím se bude skvěle jezdit 🙂

zdeva

V otázce nebyla podmínka, že to má jezdit…

medical_examiner

Ano…za těch 700 milionů se měly radši koupit „taurusy“ + Bmz a Ampz…

XXXD

Jenže nové jednotky jaksi stojí (i oproti této ne zrovna malé sumě za ETCS) trochu jiné peníze. Z vybavení pendolina žádný zásadní problém nevidím. Služby, které poskytuje, jsou naprosto srovnatelné (ne-li dokonce lepší) s tím, co je v západní Evropě. Jediný zásadní problém a rozdíl oproti západní Evropě je rychlost, což je ale v současné době infrastrukturní problém.

Kodl

No tak to jste asi nedavno opravdu nikde na zapad rychlym vlakem necestoval, vidte? Pendolino je v takovemto srovnani naprosto zastarale, at uz vizualne, cestovnim pohodlim, nebo komfortem uvnitr.

Vojtěch Suchan

Mno, já jsem tedy západ projel, a na zážitek s poblitým smrdutým ICE plným rozbitého skla, jako náhradní jednotky za jiné, ne o moc lepší, které se uprostřed noci porouchalo, dlouho nezapomenu. A taková zima z klimatizace mi taky asi nikdy nebyla. Venku přes 30 a ve vlaku tak max 15.

XXXD

A v čem konkrétně?

Tom

Jen 7 kusů? Italské nemají ETCS? Nebo Finské, Slovinské? Švýcarské?

Pražec

Máte ETCS? A mohla bych ho vidět?

Martin Chovanec

Švýcarské Cisalpino už je v Erstfeldu v muzeu, italská se podle Wikipedie odlifrovala do Řecka, kde se bude ETCS dovybavovat. Určitě je zajímavá otázka, jestli se to nedalo nějak spojit.

Ale trochu se bojím, že ta italská a česká vozidla nejsou až tak stejná, jak na první pohled vypadají.

Hasler

Nejsou. Svého času, když končilo Cisalpino se uvažovalo o koupi buďto souprav, nebo i jen jednotlivých vozů na nd, nedošlo na to právě kvůli vysoké rozlišnosti.

Michal Němčanský

SBB mělo po Cisalpinu původně 4ks. V muzeu skončila jen jedna ETR470. Zbývající 3ks po neúspěšném pokusu o prodej SBB nechali sešrotovat…

nowas

Shodit ze skály.

vbb

Chcete? Tak si stoupměte na kraj.

Pražec

Could somebody give me a push, please?
https://www.youtube.com/watch?v=0iECCyghMx8

medical_examiner

Ty Pendolina ze srázu…
Ale…třeba by je Řecko koupilo…

David

Stejně nechápu, proč si ČD tak libují v prototypech / malých sériích. Tady je krásně vidět kolik je s ním starostí a kolik peněz navíc to stojí. A stejně v tomto trendu pokračuje: 7 Pendolin, 7 RailJetů, 10 InterJetů, 12 RegioPanterů 440, 8 RegioPanterů 640, 17 RegioPanterů 650, 14 InterPanterů, 5 dvoupatrových PushPullů, 20 ComfortJetů, … Světlou výjimkou je 160ks dvouvozových dieselových vlaků od PESA Bydhošť a možná také těch nově vyráběných 50 dvouvozových a 60 třívozových RegioPanterů

Lektor

Tak panterů bude snad 150, push-pully vozí „běžná“ lokomotiva

Jeffer

Lenže riadiaci vozeň toho pupuša musí mať ETCS namontované tiež, inak sa z toho push-pull stratí to push.

Kamui

Proč vlastně ŘV musí mít plnohodnou mobilku, a nestačí pouze jedna na lokomotivě, pouze s obrazovkou „na prodlužce“?

Vojtěch Suchan

protože čelo vlaku.

medical_examiner

Asi by ten kartel nezbohatnul jak by rád…

Jiří Kocurek

Latence signálu + těch 200 metrů, které to musí ujet navíc, než si lokomotiva na konci soupravy přečte balízu.

Geralt

Tak na ŘV by se mohla dosadit pouze čtečka balíz.

PvvS

A kolik bude zpoždění na té délce vodičů + aktivních prvků v každým vagoně cestou ?

SYN

Tak jasně, už jsme u toho že „jen“ display, „jen“ snímač (čtečka), a ještě „jen“ kabel s konektorama (kterej tam normálně není, možná by šlo použít něco z toho co tam je ale možná taky ne). A to všechno stejně extra zcertifikovat (sice možná jednodušeji, ale zase absolutně nestandartně). Takže nejspíš šul-nul…

vbb

Kdybychom byli země rozlohy Polska nebo Německa, tak by samozřejmě ty počty byly vyšší.

David

Nebo třeba Rakouska či Švýcarska, … oh, wait.

vbb

No a kdybychom měli ekonomickou sílu Rakouska či Švýcarska, tak taky.
… oh, continue.

David

Naše řešení je dražší než to Rakouské či Švýcarské.

vbb

No a to je kvůli tomu, že nemáme dost peněz. Kdybychom měli dost peněz, tak se těch pendolín koupilo třeba 30 (a nekupovali se pak Railjety a ČDjety) a jednorázové náklady se teda rozpustily do daleko více kusů.

SYN

Rakušáci nikdy exota stylu Pendolíno neměli, Švýcaři ho už stihli odstavit…

Vojtěch Suchan

Tak railjet, interjet a comfortjet je víceméně to samý, jenom odlišný modifikace. To se dá říct i o 440(ze kterých by snad ze všech měly být 640), 640, 650 atd, takže víceméně všechny elektrické jednotky pro osobní vlaky budou Panter, všechny netrakční jednotky budou Viaggio Comfort a všechny dieselové motoráky budou PESA (+RS1 a 842).

Liquid

Taky bych to tak viděl. Ano, technicky vzato jsou to různé řady, ale reálně jsou vždy z jedné vývojové rodiny a navzájem velmi podobné. Když to trochu přeženu, tak už bychom rovnou mohli rozlišovat i podle barvy – jestli třeba najbrt nebo tmavě modrá plzeňská.

tarten

Zas až tak úplně podobné to teda nebude.

SYN

Tak výborně, ještě si přiberte pár právníků, tohleto dokažte i papírově a ušetříte ČD nějakých 100-200M. Určitě by vám za to tak 10% přenechali, to vypadá na slibnej byznys plán?
Teď jde o to jestli přežije první kontakt s realitou drážních předpisů…

Ladislav Boháč

Je pravda, ale jako cestující turista je to hezké zpestření na cestě když během dne jedu osmi vlaky a pokaždé sedím v něčem jiném 👍.

medical_examiner

Tak to si v budoucnu užijete v Praze:
1, 11, 13, 19, 25 – 15T (= Scheißewerke)
9, 17, 22 – Urbos 3 (= CAF)
ostatní – T3R.P a KT8 = Tatra + Pragoimex
A na zvlášť vybraných linkách 14T = Scheißewerke

Vojtěch Suchan

Urbos 3? 😀 Snad Praha není tak blbá, aby do města koupila další housenku.

Pezos

Ale no, prostě nezaměstnaný šotoušek začal kromě železnice plánovat i tramvaje, až jednou převezme moc a udělá z ČR druhou Severní Koreu. Nic víc za rok není třeba hledat.

Pezos

*za tím

SYN

No a ty malé série – on totiž někdo chytře vymyslel, že přeci ss trakce se nebude „hned tak“ vypínat, takže přece nebudeme „zbytečně“ vyhazovat prachy za trafo že… no a vono bum, pak jsou holt dva prototypy (440/640) a je to dražší, a za několik let se bude stejně řešit kam všude už čistě stejnosměrný stroje nemůžou… ale hlavně že se ušetřilo!

František

Já pořád nějak nechápu, proč je to tak drahé. To je to celé ze zlata a plné diamantů? Vždyť je to snad všechno jen elektronika, počítač, kabely. Všechno ostatní je snad jen software,ne? To by nemělo být víc jak max pár set tisíc.

Vojtěch Suchan

Protože monopol na výrobu a schvalování.

vbb

Monopol ani ne, výrobců je několik. Ale schvalování a teď mnohonásobný převis poptávky nad nabídkou.

David

Není konkurence => není soutěž => vysoká cena.

Kubrt

Konkurence je, ale je taková poptávka, že ke snižování ceny není důvod.

Y.K.

Konkurence ovšem je mezi výrobci OBU. naopak moc konkurence není mezi místními firmami, co se pouští do retrofitů.

Kubrt

Cenu produktu neurčují jen výrobní náklady, ale zejména situace na trhu – aktuální poměr poptávky a nabídky. Cena pak samozřejmě musí pokrýt zmíněné výrobní náklady, ale i další náklady spojené s výrobkem (vývoj) a samozřejmě na tom výrobce musí něco vydělat. Nicméně – klíčová je zejména poptávka-nabídka, od toho se odvíjí zisk výrobce a další.

Petr

Tak ono pokud by na tom telematika měla nějak hodně vydělat, tak se dá část stáhnout zpět na dividendě.

Ares

Pak nezbývá, než vybrat jiné obdobné, ale levné řešení, jenže to v době nějakého evropského sjednocení není možné

Kubrt

Jaké obdobné, ale levné, řešení je na trhu?

vbb

Žádné, ale to mnohým diskutujícím vůbec navadí 🙂

vbb

Nikdo vám nebrání to vyrábět v Číně a tady nabízet za půl milionu za kus.
Jen asi to čínské razítko nebude to pravé ořechové.

medical_examiner

Zajisté…v dnešní optice „lidská práva“ není Čína moc módní…

vbb

Lidská práva sem netahejte.
Číňan vám sice vyrobí jakékoliv razítko, s pejskem, kočičkou, orlicí i víceocasým lvem, no problem, ale dokument takto orazítkovaný asi nebude stačit k akceptaci pro provoz v Evropě.

tarten

Proč? V Číně vám na to dají jakékoli razítko chcete. 😀 Viděli jsme u Siriuse.

medical examiner

Akorát že toho Siriuse jaksi na kolejích nějak nevidíme… 😀

Jeffer

No čo, výrobcovia potrebujú zaplatiť zložitý a dlhý vývoj. A šikovný vývojár nie je lacný človek.
No a ešte sa musí zaplatiť vypapierovanie všetkého.

medical_examiner

Protože to umožňuje legislativa.
Až bude zavedena max. cena 130% výrobních nákladů…👺

tarten

Poslyšte Kefalín, co myslíte těmi výrobními náklady?

medical examiner

Soudruhu majore, zkrátka ty náklady, které stálo vyrobení toho produktu (ev. služby), včetně vývoje, amortizace vybavení, cel…

tarten

Takže včetně vymyšlení, namalování a orazítkování, ju?

Leinad

Tak co?

Jiří Kocurek

Protože je na tom spousta lidské práce. Tohle není Windows 2019, které se rozpustí do několika set miliónů (100 000 000) licencí.

johnny cash

Darovat UZ.

medical_examiner

Když už, tak prodat/vyměnit.
Ale s Ukrajinou to nepůjde (oni mají široký rozchod).

Kamui

Jak dlouho ČD ještě plánují provozovat těhle 7 atypů? Navíc prý výrobce snad už příští rok pro tento model plánuje ukončit podporu, což bude znamenat konec garance dodání náhradních dílů.

Vojtěch Suchan

Tak dlouho, než se koupí nějaká nová naklápěčka, která do Ostravy dá stejnou jízdní dobu, nebo tam povede VRT.

Kubrt

Na stejnou jízdní dobu do Ostravy naklápěčka není potřeba; ostatně soupravy s aktivním naklápěním skříně nejspíš pomalu směřují do historie.

Vojtěch Suchan

Já jsem si téměř jistej, že přijde jejich renesance. Nejsem si jistý, že to bude tedy naklápění způsobem pendolina, ale aktivní vypružení podvozků. Koneckonců, klopí tak skoro všechny Shinkanseny, ale taky každá druhá japonská jednotka od Kawasaki pro rychlíky.

Alibaba

Aktivní vypružení zvládne nedostatek převýšení I=275 mm? Nezabraňuje aktivní vypružení jen snahu skříně se při průjezdu obloukem vyklánět ven?

Obecně by mě zajímalo, jak by tu uspělo TALGO s pasivním naklápěním?

Dušan

Už jsem to psal v jedné diskusi – aktivní vypružení je I = 210 mm a TALGO je I = 180 mm, ale oboje je na SŽ „znormalizováno“ na I = 150 mm, protože SŽ zavedla pouze I = 80/100/130/150/275 mm a všechno ostatní je „normalizováno“ na nejbližší nejnižší hodnotu. A to i pro klopidla SIEMENS s I = 300 (330 mm), kdyby tady někdy takové ojetiny náhodou měly jezdit.

Vojtěch Suchan

No, já jsem po napsání toho postu zjistil, že Japonci se vrací v regionální dopravě od aktivnního vypružení zpátky k pendolínu. Vůbec asi uvažujou trochu jinak, dvouvozové naklápěčky na úzkém rozchodu s Vmax 120 pro regionální tratě nás v evropě ještě nenapadly, zatímco na ostrově šikoku jsou všude. 😀

tarten

Když ona v Japonsku musí ekonomická návratnost vycházet úplně jinak, je tam obecně vzato drahé všechno, a úplně nejdražší čas.

Vladimír Bílý

Jak to myslíte? Rozdíl jízdní doby Pendolina a klasických vlaků se na ostravském rameni blíží nule a Pendolino zde jezdí čistě z ekonomických důvodů. Ne proto, že by se zde naklápění užilo. Nové naklápěčky nikdo neplánuje, je to uzavřená kapitola. Na VRT bude Pendolino s dvoustovkou nejpomalejší vrstva. Než bude nějaký souvislejší úsek VRT hotov, bude to nejdříve za 10 let a Pendolino bude tou dobou na prahu poslední čtvrtiny svého života. Čili otázka jak dlouho a jakým způsobem se tento atyp vyplatí provozovat je poměrně dost relevantní.

medical_examiner

Při troše dobré vůle to za stejný čas dá i Vectron s 10 normálními vozy na háku…

tarten

Jestli si dobře pamatuji, měřil se Taurus s emzetama nebo railjetem a vyšel pomalejší, ale jen o málo, asi 4 minuty. Pokud ale pojede Vectron s railjetem na ETCS (tj. na V150), už bych si netroufl odhadovat, co bude při Vectroním výkonu na 200 rychlejší. Na trati 230-320 by to bylo asi jasné, pokud by Vectron to razítko na 230 dostal a pendolino ne.

tarten

Jinými slovy, klopidlo může udělat dobrou službu u Kaplic, kdyby tam stávající trať V275 snesla. Ale na jakš takš slušně zkoridorizované trati těžko něco přinese.

Dušan

I = 275 mm je v našich reáliích dost obtížně využitelné, obvyklé využitelné hodnoty jsou nižší, třeba na Su-Vo je dosaženo maxima I = 223 mm s tím, že průměr v celém úseku je I = 201 mm = čili 73 % maxima.

Tabulková využitelnost I = 275 mm znamená sice u staveb Su-Vo rychlost Pendolina řady 680 v rozmezí V = 210-220 km/h a stavby So-Do pak V = 215-220 km/h, ale na to zase není udělaná infrastruktura, která je technicky i legislativně limitována V = 200 km/h – viz screen níže:
https://ctrlv.cz/8mKw

tarten

Děkuji. V podstatě říkáte, že pokud by u nás snad ještě někdo chtěl koupit nějaká klopidla, bohatě stačí aktivně vypružené podvozky, „houpací“ mechanismy se nevyužijí.

Leinad

Railjet jede do Ostravy stejně dlouho jako 680.
Leo tramvaj měla v počátku provozu stejné zastávky, stejné jízdní doby a taky umělá krátit zpoždění.

Vojtěch Suchan

Blbej dotaz, ale proč tomu Flirtu říkáte všichni tramvaj? Vždyť je to vozidlo stejný kategorie jako InterPanter, akorát naprosto ve všech parametrech nesrovnatelně lepší.

Leinad

Tak nevím proč ostatní, já tak Flirtu začal říkat, protože byl ve své době první v Česku s určitými vlastnostmi.
1) Plně nízkopodlažní (RegioPanter má schody, je lochneskoidní)
2) průchozí bez dveří, což v jeho době byly akorát kloubové tramvaje (i jednotky jako 680, 471, mají jaksi zřetelnou vozovou průchodku)

VTT

JInými slovy, je to vozidlo naprosto pro nasazované výkony bezproblémové a pro nasazení na častěji zastavující vrstvu by bylo naprosto vynikající.

Leinad

Ano, taky to nemyslím nijak špatně.

tarten

Leckdo tomu říká tramvaj proto, že je v něm pro nohy dost málo místa, „jako v tramvaji“.

Liquid

Na jednu stranu je to atyp, na druhou stranu vyřazovat takovéto jednotky po 15 letech mi připadá jako ještě větší nesmysl.

tarten

Tak 15leté výročí jste už dost zmeškal. Ale 20-25leté by bylo také nepříjemné. Nicméně je vidět, že se ČD snaží, aby mělo co nejrychleji najeto svoje.

medical examiner

Řada 680 je sice na našich kolejích až od 2003-2005, ale morálně je daleko starší…

Pražec

Nějaká koordinace se státem by v tomto ohledu neškodila.
SŽ se pořád chlubí vysokými maximálkami na nových/rekonstruovaných koridorech, které ovšem často platí pouze pro klopidla.
Při stavbě takových tratí by to chtělo dlouhodobější vizi, jestli vůbec chceme nějaká klopidla provozovat. A když už jsme jednou přihodili nějakou tu miliaardu navíc, aby šlo jezdit rychleji, nemělo by nám být líto podobně investovat do dalších klopidel.
Kdo chce opici, musí mít na banány. Zároveň by ale byl hřích si tu opici nepořídit, když už jsem jednou koupil vagón banánů.

Kamui

Nechceme. On je snad už dnes ani nikdo nevyrábí. Klopidla jsou málo muziky za moc peněz.

Jiří Kocurek

Pokud počítáte s tím, že banány mají neomezenou trvanlivost…

Alibaba

Dlouhodobější vize pro rychlé spojení jsou v současnosti VRT.
Mám pocit, že v minulosti se Pendolina pořizovala, protože se zatím s VRT nepočítalo. Dalo by se to připodobnit s vývojem v Itálii a Španělsku, kde začaly pro zrychlení klopit, následně začali stavět VRT a od klopení částečně odcházejí.

VTT

Je otázka, jestli další opice seženeme.