Velká rekonstrukce ranveje ostravského letiště má územní rozhodnutí, rozběhlo se stavební řízení
Poslední velká rekonstrukce dráhy a pojezdových drah proběhla v roce 1984.
Letiště Leoše Janáčka Ostrava se výrazně přiblížilo rekonstrukci své více než tři kilometry dlouhé vzletové a přistávací dráhy. Ředitel letiště Jaromír Radkovský při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz sdělil, že rekonstrukce už má pravomocné územní rozhodnutí a rozběhlo se stavební řízení.
Územní rozhodnutí bylo nejdříve podle Radkovského napadeno právníky obce Petřvald, ministerstvo dopravy však podle něj tyto námitky zamítlo a potvrdilo původní stanovisko. Ředitel letiště počítá s tím, že rekonstrukce začne v roce 2026, nejpozději v roce 2027.
Jak se přesně bude dráha opravovat, bude záležet na způsobu financování, o kterém se teprve jedná. Jedna z variant počítá s tím, že by se rekonstrukce dělala po částech.
„Máme dlouhou dráhu, 3511 metrů, takže by se nejdříve udělala jedna třetina, aby mohla doprava dál fungovat. Samozřejmě by se musely změnit typy letadel, ale běžně 2200 metrů stačí na to, aby sezona pokračovala,“ řekl při natáčení podcastu Radkovský.
Pak by letiště mohlo přistoupit k uzavření druhého konce dráhy, také jedné třetiny, tak aby byl na letišti dál zachován provoz. Až jako poslední by přišla na řadu prostřední třetina ranveje. „Prostřední část by pak znamenala několikaměsíční uzávěru letiště,“ dodal Radkovský.
V srpnu 2023, když se rozbíhalo územní řízení, se odhadovalo, že rekonstrukce ranveje vyjde na více než čtyři miliardy korun. Skutečnou cenu ale ukáže až tendr na zhotovitele.
Zakázku na projekt získalo v roce 2021 sdružení firem Siebert + Talaš a Kania za 62,5 milionu korun. Moravskoslezský kraj jako majitel letiště opravu dlouhodobě plánuje, poslední velká rekonstrukce dráhy a pojezdových drah proběhla v roce 1984.
Celý rozhovor s Jaromírem Radkovským přinese deník Zdopravy.cz ve formě podcastu zítra v poledne.