Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je za polovinou, část po opravě se musí zbourat

Už tři měsíce po zahájení stavebních prací na Negrelliho viaduktu došlo k požáru historického hradla, které je považováno za nemovitou kulturní památku. Původní plány rekonstrukce Negrelliho viaduktu s jakýmikoliv úpravami hradla nepočítaly, avšak nakonec došlo ke změně a jeho oprava byla do projektu začleněna. Nebude nijak využíváno. Foto: HochtiefUž tři měsíce po zahájení stavebních prací na Negrelliho viaduktu došlo k požáru historického hradla, které je považováno za nemovitou kulturní památku. Původní plány rekonstrukce Negrelliho viaduktu s jakýmikoliv úpravami hradla nepočítaly, avšak nakonec došlo ke změně a jeho oprava byla do projektu začleněna. Nebude nijak využíváno. Foto: Hochtief

Jedna z největších stavebních akcí na železnici v Praze je ve své druhé polovině. Miliardová rekonstrukce Negrelliho viaduktu má být

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Jarath

Na několika místech se chybně píše o bývalém hradle, které hradlem nikdy nebylo – jednalo se o Stavědlo 4, jak je ostatně vidět i na fotce (https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/03/neg8.jpg).

Martin Jarath

To je smutné. Občas se to ještě dá slyšet, ale označení je to nesprávné.

Martin V.

Docela zajímavý je oficiální web stavby: http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/
Jsou tam odpovědi na některé otázky z této diskuse a bohatá fotodokumentace (m.j. ukazující kombinaci využití kamene, cihel a betonu na různých místech viaduktu).

Člověk

Jak má vůbec vypadat konec? Praha-Bubny Vltavská se hned zruší? Nová zástavka na Vltavské v nedohlednu?

Hanzi

A k čemu by byla Vltavská, když hned vedle leží normální zavedená stanice Praha Bubny. Ani ted to nestaví na Vltavské a v Bubnech zároven, takže je předpoklad že se to vrátí do ,,původních,, kolejí.

Alibaba

Vltavská bude k přímému přestupu z vlaků na tratích 120 a 090 na metro C. Bubny a Holešovice zastávka už nejsou v normální přestupové vzdálenosti.
Považujete za normální zavedenou stanici Bubny za vyhovující budoucím nárokům na bezpečnost (bez podchodů) a pohodlný přístup (nízká nástupiště)? Uvědomte si, že jen směrem na Dejvice to má jezdit každých 10 minut (a to samé zpět).

Petr Novotný

A asi se blíží legrace… dokončíme rekonstrukci, ale po mostě jezdit nejspíše nebudeme… začne výluka Masarykova nádraží… jako kdyby to nešlo dělat současně…

Jaaa

Kvůli stísněným podmínkám to asi nejde, na bývalých odstavných kolejích Masaryčky byl stavební dvůr, skládka suti a kamene z viaduktu.

Roman S.

Tak to jsem zvědav, zda jsou práce prováděny tak, aby nově postavené oblouky vydržely déle, než ty staré, které vydržely přes 160 let! Dost o tom pochybuji.

Michal

Jděte jim poradit a oblouky postavené pod Vašim dozorem jistě vydrží i dvě staletí…

Skinheads & Punks united

Už ani ty několik milionů let staré pískovce dnes nevydrží to, co dřív!!

Y.K.

Máto pro to nějaké konkrétní podezření nebo je to jen kopanec pod koleno? Měl byste se tam jít podívat. Rozebírat a znovu skládat 160 let staré oblouhy na kilometrovém mostu s doplněním vadného kamene není žádná sranda. Vyhovět památkářům, zachovat památkový vzhled, ale zároveň aby na konci vyšla funkční železniční stavba to je slušný oříšek.

jirka

Vy budete Roman Skamene, jaký sázíte frky.

Jan Pytela

Ty vyměněné oblouky si zaslouží zatím jen jeden komentář: Radost pohledět. Přesně proto má smysl takové rekonstrukce dělat.

Michal

Jako jo, ale kdyby se to odlilio z betonu a obložilo pískovcem, tak to taky nikdo nepozna…

Jan Pytela

Pravda, akorát by se tomu už pak nedalo říkat Negrelliho viadukt…

Martin V.

Říkalo by se tomu pořád stejně, už teď je to různě sflikované. Třeba přemostění nábřeží kpt. Jaroše je betonový trám už dnes. A o betonových klenbách kolem Pobřežní píšu o kousek níž. Nicméně je dobře, že to opravují citlivě a přitom tak, aby to splnilo současné dopravní nároky. Klíčové bude jak dlouho ta dnešní práce vydrží. To se pozná zase někdy za sto let…

Michal

No kdyby se takhle opravily všechny zmršené části, tak to pohledově naopak bude mít k Negrelliho viaduktu blíž než dnes.
Pokud něco stavím znovu, tak to stejně historickou hodnotu nemá, to je jako dostavovat zříceniny gotických hradů. Takže bych se opravdu nebál chybějící části řešit moderně, s důsledným zachováním pohledovosti.

jirka

Nic novýho jste nevymyslel, tomuhle postupu se říká fasádismus a v Praze jsme díky němu přišli už o nejednu cennou stavbu.

czhunter

A nestačilo by jen oblepit polyšem s potiskem pískovce?
Pak to bude i stavba energetické třídy A+!

petr.r

památkáři by to nechtěli, stejně jak třeba na ˇbatovským domečku nesmí být polyš, oni na eko neslyší.

Y.K.

😀 tady někdo nerozumí sarkasmu.

petr.r

ve francii mají suché omítkové směsy, které jsou k nerozeznání od pískovce.

petr.r

je to pěkný, ale nejhorší je na pískovec podloží a vzlínající voda a jestli v okruhu 1km budou v zimě solit, tak ta firma se prohne během záruky.

lokodepo

Klasika – podceněný průzkum. Že si na hlaváku před rekonstrukcí ocelové haly SŽDC nedokázala najít čas na několikahodinovou napěťovou výluku, aby projektanti mohli nahoru vylézt, prohlédnout si ji, v jakém skutečném stavu se konstrukce zastřešení nachází, a zjištěné skutečnosti zapracovat do projektové dokumentace, čímž by se minimalizovaly případné vícepráce (které v tomto případě vylezly téměř o polovinu – z vysoutěžených 469 mil. Kč na 690 mil. Kč), to bych dokázal pochopit. Zde však byly všechny oblouky nějakým způsobem přístupné, ať po vodě, přes pronajímatele prostorů pod klenbami apod. Nic nebránilo pečlivému průzkumu konstrukce a v případech, kdy to bylo na… Číst vice »

Martin V.

A není to spíš tak, že skutečný stav kleneb se odhalí až z rubové strany po odstranění horní desky a odtěžení všech těch zásypů? Mimochodem, když jsem šel okolo, tak jsem měl u několika kleneb v okolí ulice Pobřežní pocit, že jsou celé ze starého železobetonu. Je to možné? Třeba z období oprav v 60. letech?

Jak vypadají ty velké žulové klenby na Vltavou? Tam se zatím netváří, že by je museli rozebírat.

Michal

Železobetonových je pár z totáče. A když si představím, jak ty řepy za totáče mohly tuhle poměrně složitou stavbu „opravovat“ za nedostatku materiálů a elementární technologické kázně, tak je zázrak, že se most vůbec dožil do dneška.

ApolloXI.

Máte na to důkazy? Tak hlavně že dnes se dělá vše tak jak má 😀

MichalM

To nevím, ale když vidím Kasmeho fotky z přesavby Hlavní-Hostivař a vidím některé stavební detaily, tak je to opravdu k zaplakání.
Podobně k zaplakání bylo když jsme v paneláku tahali UTP – v paneláku jsem nikdy nebydlel, takže vidět to zblízka byl velký zážitek…
Tuhle diskusi jsem už s nějakým komunistou absolvoval na k-repu, takže nemám moc motivaci jí restartovat…

jirka

Jenže oni už se autisti z K-Repu na***li i sem :))

lokodepo

I když je to u takovýchto typů konstrukce nepravděpodobné, samozřejmě se může stát, že lícová strana vypadá jako nová a rubová strana je v dezolátním stavu, popř. obráceně. Ale zde bych se spíše vsadil, že SŽDC se na podrobný průzkum jednoduše vykašlal, nebylo by to ani poprvé, ani naposledy. Svůj díl viny má samozřejmě i projektant, ale ten těžko může lézt do pronajatých prostor a těžko může bez souhlasu SŽDC si dělat destruktivní průzkumy na mostě (jako se v těchto dnech dělají třeba na Hlávkově mostě).

Michal

Vy k tomu máte projektový plán a analýzu rizik, že jste schopen tvrdit něco o příznivých scénářích?

Váš návrh na ošetření rizik „horší variantou“ ukazuje, že o věci nevíte vůbec nic… Můžete si tento přístup vykoušet na rekonstrukci vlastního bytu a pak nám můžete dát vědět, jestli se to v praxi osvědčilo… 😀

lokodepo

Zklamu Vás, stavěl jsem větší díla, než jen rekonstrukci bytu.
Když rozumný investor neví, co ho na konkrétní stavbě nebo její části čeká, tak se snaží si to riziko nějak pokrýt, mít na to nějaké peníze a v soupisech prací, popř. ve zvláštních technických podmínkách zadávací dokumentace to mít ošetřené. A to SŽDC nedělá. Asi něco na způsob, jak pan ministr dopravy doufá, že v prosinci kalamitní sníh nepřijde…

Alibaba

No, zajímalo by mě, jak by jste pod milimetrovým nátěrem některé vady hledal.
A co se týče kleneb, tak tam je to stejné jako s melounem. 🙂

Skinheads & Punks united

Jaká se tedy očekává časová úspora?

Martin V.

Zajímavá otázka. Na vlastním viaduktu bych čekal 1 minutu (60 km/h = 1 km/min), před rekonstrukcí tam byla čtyřicítka? Pro časovou úsporu (a taky pro zvýšení kapacity tratě) bude podle mě rozhodující co vykouzlí na zhlaví v Bubnech a jak se vypořádají s tou retrozastávkou Holešovice-zastávka. Tam bývala zdržení nejen z důvodu rychlosti, ale když lidi nastupovali do vlaku na vzdálenější koleji, tak musel vlak z Masny do Bubenče stát v Bubnech, aby je nepřejel.

Jaaa

30 – 40.

Alibaba

Jestli se hned v Bubnech plánuje za rozpletem (škoda, že není mimoúrovňový) nová stanice Vltavská, tak snad Holešovice-zastávka zmizí? Vždyť by ta zastávky byly cca 200m od sebe. Aby Holešovice-zastávka měla nějaký smysl, tak by se musela posunout až někam k tej teplárně nebo co to tam je.
Jinak bych řekl, že při té navrhované hustotě vlaků má to zvýšení rychlosti na 60 smysl. Bude se doslova hrát o každou sekundu.

Neuwelt

Most je to pěknej a opravit se dá…. když se chce. Co ale považuji za nesmysl je to spojení na Ruzyni. Domorodci s tím jezdit nebudou, protože už vidím jak se někdo sbalí na dovolenou třeba na jižňáku, s kuframa se harcuje mhd na Masnu, aby jel na letiště vlakem. To samé lidé ze zbytku republiky. Drtivá většina dálkových vlaků končí na Wilsonu a opět rafnou kufry a pomažou nadšeni na Masnu. To mohl vymyslet jen chorý mozek.

Jen tak

A ten clovek z jizaku tedy na to letiste pojede jak?

Lukáš F.

Když MHD, tak asi metrem na Veleslavín a pak už je mu jedno, jestli zbytek dojede busem nebo vlakem.

FlyingJ

Nebo metrem na Vltavskou a dál vlakem na letiště …

MartinS.

Proc by jezdil z Jizaku metrem na Veleslavin s prestupem na Mustku a potom znovu prestupoval na Veleslavine, kdyz muze dojet metrem C na Vltavskou a prestoupit rovnou na vlak na letiste. Vyhodou toho vlaku bude prestup z B na Masne, z C na Vltavske a z A na Dejvicke nebo Veleslavine, bez nutnosti dalsiho prestupu v ramci metra… takze jedini cestujici, kterym se nevyplati jet metrem na vlak budou ti z casti trasy B mezi Jinonicemi a Zlicinem, pro ty bude jednodussi dojet na Zlicin a pokracovat busem.

Jaaa

Plus 3/4 spádové oblasti Prahy mimo letiště.

Neuwelt

Většina místních i z blízkého okolí tam jede autem nebo tágem. MHD či vlakem tam jezdí (jezdilo by) málo lidí. Kolik lidí myslíte, že se harcuje metrem atd…. představte si, jak 4členná rodina s příslušným množstvím zavazadel na 14denní dovču se táhne po schodech, přestupuje… Je třeba na to koukat reálně.

Lektor

Funguje to jinde ve světě, bude to fungovat i u nás. Vždycky mě překvapí lidí, kteří z nějakého důvodu tvrdí, že jsme tady v ČR něco jiného než jinde ve světě.

jirka

Třeba někoho odpvědného jednou napadne postavit propojku Letiště – Semmering, Semmering zdvojkolejnit (až na Hlubočepský viadukty je tam na to místo)…

Dan

Ale Pražáci mají zbylých devět milionů víte kde…

petr.r

památkáři, památkáři…já bych to zboural a postavil bych moderní most a tu boudu pro sprejeri bych neopravil, hlavně aby to mělo aspon 100km/hod. Vše jde a ty oblouky by šlo dostavět, když pražákům se líbí. Lidi uvědomte si, že za sto let bude nová generace kroutit hlavou až prostuduje dokumenty kolik to stálo.

Ondra

Zjevně nejsi z Prahy a neznáš situaci. 100km/h se nejezdí ani po novostavbě mostu tzv. Nového spojení. Taková rychlost by přinesla jen víc hluku a ještě riziko nedobrzdění a projetí až do haly nádraží.

petr.r

tak dobře a to stavědlo?, je větší zátěž, provoz a ten pískovec nevydrží při dnešním počasí.

Lektor

Dneska svítí sluníčko.

Ondra

V bývalém stavědlu má být kavárna.

petr.r

v článku píší, že nebude se nijak využívat.

Ondra

Škoda, jestli to fakt zůstane jen jako prázdná kulisa. Původně jsem pochopil, že se nebude využívat jen pro účely železnice.

ApolloXI.

V článku se jen opsal status ze stránek o opravě Negrelláku a stav, jaký je. Co bude, nikdo neví. Stavědlo 4 je hlavně ikona Karlína a viaduktu a není to tak složitá stavba, aby nemohla být opravena do původního vzhledu.

Jan Soukup

Petře Er, mohu se Vás směle zeptat, čím si vysvětlujete takové množství negativních hodnocení u Vašich vzkazů?

Honza

asi všichni pochopili odkud utekl…

Jitka Valova

Naprosto s vámi souhlasim. Já u viaduktu byslim, a mám to v urovni oči. Hluku tu bylo a je dost. Projíždějící vlaky nám rušily prijem tv a ani večer tu nebyl klid. Hlavně v létě, vlak nam na pár minut zastavil přímo před okny a při rozjezdu piskala kola a drcely prazce. Momentálně tu není bezpecno a je tu plno hluku a prachu. Snad nám tato oprava bude prospěšná aspoň ke klidnemu spánku a nebudou tam prasata chodit kalet. 🙄 Kdo tu nebydlí asi nikdy nepochopí. 😉

czhunter

Podle mě vám ta rekonstrukce (bohužel) od hluku moc nepomůže.
To by tam musely být instalovené absorbéry hluku (alespoň nízké, do úrovně podvozku) a to asi památkáři nepovolí …
O něco se to zlepší, dá se snížit přenos vibrací do okolí, ale moc bych od toho nečekal.

Ale zase – asi tam bydlíte míň než 160 let, takže předpokládám, že když jste se tam stěhovala, tak jste věděla, že tam jezdí vlaky. A že vlaky jsou hlučné – dřív ještě mnohem víc než dnes.

ApolloXI.

Tak to se mýlíte – parní vlaky byly mnohem méně hlučnější než dieselové a elektrické, než se hluk zase začal řešit. Páry ale zas nadělaly víc barevných čmoudíků, pravda, přičemž stížností na to bylo víc než malé množství 🙂

Martin V.

V Berlíně na mostech jsem viděl kolejnice obložené nějakou gumou, nebo polyuretanem, či co to bylo. Spolu s kotoučovými brzdami a plynulejším provozem by se hluk snížit přeci jen mohl. Nejhlasitější asi budou výhybky a pak oblouk u Florence.

petr.r

to je proti kmitům co vyvolává pneumatický pérování. Tohle se začalo řešit u nákladáků, zjistilo se, že odpružení vzduchem ničí mosty. Ve škole už o tym zminovali a ten most na to není uspůsobený.

Y.K.

Vy jste fakt „expert“ k pohledání. Ještě jestli věříte na chemtrails a bude to komplet. To s tím pneumatyickým vypružením tu už píšete poněkolikáté a nevím kde jste k tomu přišel. V životě jsem podobnou volovinu neslyšel. Můžete najít nějaké odborné pojednání a linknout nám to sem?

Stojiny kolejnice se obkládají pryží jen a pouze kvůli hluku, protože to je největší vyzařovací plocha. Můžete to vydět i v ČR třeba u tramvajových tratí.

Skinheads & Punks united

Tohle gumové obložení kolejnic je i v HavlBrodě. https://www.youtube.com/watch?v=YGE6w185fXo

petr.r

památkáři to chcou zachovat uplně, aji s hlukem, kdyby nebylo památkářů, tak koleje jsou ve vaně a stačí o hlavy 30cm protihlukové stěny, byl tady aji o tym článek, že to zkoušeli s VUT.

Frantisek

Myslím, že s 30 cm ohrádkou podél moderního lože by památkáři měli (mít) problém nejmenší, neboť to nikterak nezasahuje do historické konstrukce mostu. 🙂 Řekl bych, že problém s těmito instalacemi je poněkud jinde.

Y.K.

U památek jde o konstrukci méně o vzhled více. Takže památkáři snesou vizdění cihlou místo kamene, když z boku to bude stejné, ale protihlukovku určitě nesnesou.

Ostatně lépe udžovat kolejnice v perfektním stavu (zejména pravidelně brousit), než zavírat kravál do stěn.

Y.K.

vyzdění… bože co to dneska mám s tím pravopisem na klávesnici 🙁

petr.r

asi nějaký expert na všechno a zdá se, že si myslíte, že jste nejchytřejší.

Y.K.

Na všechno ne. Třeba do doktořiny a právničiny raději nekecám. 😀

tonda

100 se jezdí až na hlavní,na výjezdu z tunelu 50

Qěcy

Kecáte. Po novém spojení se jezdí stovkou i po některých jeho mostech. Někde je i 110, myslím, nechce se mi studovat tétépéčka. Jedině po tom místě na V zhlaví hlaváku se jezdí kvůli oblouku a uspořádání zhlaví padesátkou.

GreenBitch

Troll? 100km/hod? K čemu by to bylo? Ve stávající stopě ten most měří cca kolem 1 km. To by byla úspora ve vteřinách.