posily_do_teamu

Rekonstrukce 80 let starého mostu na D1 na jaře poprvé ovlivní provoz

Na mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSD

Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech.

Rekonstrukce mostu Šmejkalka na D1, který byl zbudován ve 40. letech 20. století a je tak nejstarším používaným dálničním mostem v tuzemsku, od dubna poprvé zasáhne do provozu. Nejprve se omezení bude týkat místní komunikace pod mostem, od května pak i samotné dálnice.

Aktuálně se stavbaři věnují výměně opotřebovaných částí konstrukce, takzvaných stojek. Ty jsou tvořeny armovaným betonem a nacházejí se mezi vrchní částí mostu s vozovkou a historickým obloukem. Vyměněno jich bude 32, po šestnácti na levé a pravé straně.

Vedle stávajících stojek jsou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Tato dílčí část rekonstrukce začala loni v létě a aktuálně je z 85 % hotová. „Prostor betonáže je překryt plachtou a vytápěn elektrickými a naftovými topidly, aby kvalita nově vybetonovaných částí konstrukce při nízkých teplotách neutrpěla,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Od dubna bude místní komunikace pod mostem spojující Senohraby s Turkovicemi nepravidelně na dny až týdny zcela uzavírána veškerému provozu, a to kvůli demolicím původních stojek. „Od konce května pak začnou práce ovlivňovat provoz také na dálnici. Po celou dobu rekonstrukce však plánujeme zachovat provoz v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy,“ doplnil Rýdl.

Stavba byla zadána v režimu Design & Build. Vítězné sdružení Strabag/Pragoprojekt tak mohlo přijít s návrhem řešení rekonstrukce. Oproti původním předpokladům se tak upustilo od stavby provizorního mostu, převádění provozu během stavby má zvládnout stávající konstrukce. Cena činí 965 milionů korun bez DPH, doba realizace je 1460 dnů, doba omezení na dálnici D1 pak maximálně 755 dní. První přípravné práce začaly v létě 2023, uvedení opraveného mostu do plného provozu plánuje ŘSD na rok 2027.

Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna.

Na mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka a instalace monitorovacích zařízení. Pramen: StrabagMost Šmejkalka a instalace monitorovacích zařízení. Pramen: Strabag

Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů potok Šmejkalka (někdy od soutoku označovaný jako Hrusický potok) a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byla v roce 1948 provedena izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.

V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.

V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba. Jeho současná rekonstrukce je největší za celou jeho historii.

Tagy D1 most Šmejkalka ŘSD
38 komentářů